>> > ⇑ < <<   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    •  2009.12.13-tól érvényes az új menetrend  •
Mínusz nyolcszázhuszonnégy kilométer
2007 tavaszán 474 km-en álltak le a Bézék, az idei menetrendváltástól pedig további 24 belföldi vasútvonalon,
824 kilométeren szünetel a személyszállítás.
 VonalKmVonatozásaim
1. 3Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros 38 2002.01.232003.07.092004.02.202004.09.152005.03.222007.06.082009.12.01
2. 5Székesfehérvár - Komárom 82 2001.04.042004.02.20
3. 22Körmend - Zalalövő 23 2007.05.15
4. 37Balatonkeresztúri elágazás - Somogyszob52 (XX.sz)
5. 42Mezőfalva elágazás - Paks 38 (XX.sz)
6. 45Börgönd - Sárbogárd 30 2009.12.10
7. 47Godisa - Komló 19 (XX.sz)
8. 64Pécs külváros - Pécsvárad 21 (XX.sz)
9. 77Galgamácsa - Vácrátót 15 2003.12.052004.09.022005.08.182006.03.062009.11.26
10. 87Szilvásvárad - Putnok 34 2007.10.16
11. 98Abaújszántó - Hidasnémeti 30 (XX.sz)
12.103Karcag - Tiszafüred 45 2008.05.02
13.107Sáránd - Létavértes 20 (XX.sz)
14.113Fehérgyarmat - Zajta 25 2001.08.13
15.114Kocsord alsó - Csenger 25 2001.08.13
16.117Ohat-Pusztakócs - Tiszalök 65 2008.05.03
17.118Nyíregyháza - Balsai tiszapart 39 2002.09.092004.08.09
18.119Herminatanya - Dombrád 28 2003.08.11
19.126Kisszénás - Kondoros 6 (XX.sz)
20.127Körösnagyharsány - Vésztő 32 (XX.sz)
21.130Hódmezővásárhely - Makó 34 (XX.sz)
22.142Lajosmizse - Kecskemét 25 2003.06.192008.03.06
23.148Kecskemét KK - Kiskőrös KK 54 2009.10.08
24.149Törökfái - Kiskunmajsa KK 44 (XX.sz)
  Összesen: 824 km
 
Sic transit gloria mundi
Én oly korban nőttem fel, amikor az emberek többsége még vonattal közlekedett és az áruk többsége is vagonban ért célba. A személyszállítás csúcsa valamikor a hatvanas évek vége felé volt, utána lassú apadás kezdődött. Ebben valószínűleg az volt döntő, hogy hetvenes évek elejétől a személyautó már egyre több háztartás számára elérhetővé vált. A teherforgalom valamivel később tetőzött. A '70-'80-as években az volt a bakter gondja, hogy hová állítsa a rengeteg tehervagont. Azután jött a szép új világ, a gyárak, bányák, téeszcsék bezártak és a szállított teheráru mennyisége a csúcs harmadára esett vissza, ezzel egyidőben a mellékvonalakról szinte nyomtalanul eltűntek a tehervonatok, kiürültek az állomások. Azóta sokfelé a személyforgalom is gyakorlatilag megszűnt, ám 2007 tavaszáig a realitások ellenére kitartóan imbolyogtak a Bézék.
2007-ben elbúcsúztunk 14 zömmel halott mellékvonaltól, most további 24 vonalról tűnnek el a személyszállító vonatok, némelyikükön szerencsére marad még némi teherforgalom. Biztosan lesz olyan vonal, amely feltámad, de a többségük valószínűleg örökre bezárt.
Bár 2007-hez képest a mostani személyvonat megszüneteltetés meglepő média csendben történik, de még így is sok embert érintett meg a vonalbezárások híre, sok olyat is, akik már évek óta csak akkor látott síneket, amikor a sorompónál várta, hogy elmenjen végre a vonat. 2007-ben talán többen, most talán kevesebben indultak vasút búcsúztatóra, olyanok is, akik valamikor vonattal jártak iskolába, dolgozni és kirándulni. És miután elment az utolsó vonat, a család belül az autójába és beugrik a közeli Tesco-ba bevásárolni. A férfi édes-bús nosztalgiával gondol vissza a régi szép időkre, miközben az illatszereket válogató felesége mellett a bevásárló kocsira támaszkodik. Azután átvonulnak az élelmiszerosztályra, és élet megy tovább.
 
Az év vonatozása
A 2007-es bezárások előtt jómagam is vonatozni indultam olyan vonalakra, ahol a múlt században jártam utoljára, amikor bevonatoztam őket. Érdekes utazások voltak, de sajnos azt kellett látnom, hogy a magyar vasúti hálózat jó részének szerepe eljelentéktelenedett a mai Magyarország életében.
Az idén úgy alakult, hogy nem tudtam minden vonaltól elbúcsúzni, amelytől illendőnek tartottam volna, és általában is meglehetősen szerényen vonatozgattam 2009-ben. Sokáig a nagytopolcsányi utamat tartottam az év vonatozásának, de az alföldi kisvonatozás után elbizonytalanodtam.
Még az ítélethirdetés előtt indultam élményvonatozni a Kecskemét - Kiskőrös kisvasútra, és jól éreztem ott magam. A mérleg nyelve az a sajnálatos körülmény lett, hogy időközben megszűnt arra a vasúti forgalom. A vonal sorsa már egy nappal a menetrendváltás előtt beteljesedett, mert december 11-én, kicsivel fél tizenkettő előtt a Kiskőrösről induló vonat egyetlen kocsijának mind a négy tengelye kisiklott, valahol Páhi után. A balesetet hevedertörés okozta. A vonaton 14 ember volt, személyi sérülés nem történt. Így lett ennek a vonalnak az élete egy nappal rövidebb, mint a többi megszüneteltetetté.
Tehát a két jólsikerült vonatozás közül, a megszűnt vonalakra tekintettel, végül nem A harmadik csapás, hanem a Mit nekem te zordon ... lett az év vonatozása 2009-ben.
 
Csatlakozások
2009
• 2007: Mínusz négyszázhetvennégy kilométer
• Az egyik legtanulságosabb 2007-ből: A halott bányák völgye
• Az év vonatozása 2009: Mit nekem te zordon ...
        [GP] >> > ⇑ < <<