XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
• 2009.12.13-tól érvényes az új menetrend •
Mínusz nyolcszázhuszonnégy kilométer
2007 tavaszán 474 km-en álltak le a Bézék, az idei menetrendváltástól pedig további 24 belföldi vasútvonalon,
824 kilométeren szünetel a személyszállítás.
824 kilométeren szünetel a személyszállítás.
Vonal | Km | Vonatozásaim | ||
1. | 3 | Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros | 38 | 2002.01.23, 2003.07.09, 2004.02.20, 2004.09.15, 2005.03.22, 2007.06.08, 2009.12.01 |
2. | 5 | Székesfehérvár - Komárom | 82 | 2001.04.04, 2004.02.20 |
3. | 22 | Körmend - Zalalövő | 23 | 2007.05.15 |
4. | 37 | Balatonkeresztúri elágazás - Somogyszob | 52 | (XX.sz) |
5. | 42 | Mezőfalva elágazás - Paks | 38 | (XX.sz) |
6. | 45 | Börgönd - Sárbogárd | 30 | 2009.12.10 |
7. | 47 | Godisa - Komló | 19 | (XX.sz) |
8. | 64 | Pécs külváros - Pécsvárad | 21 | (XX.sz) |
9. | 77 | Galgamácsa - Vácrátót | 15 | 2003.12.05, 2004.09.02, 2005.08.18, 2006.03.06, 2009.11.26 |
10. | 87 | Szilvásvárad - Putnok | 34 | 2007.10.16 |
11. | 98 | Abaújszántó - Hidasnémeti | 30 | (XX.sz) |
12. | 103 | Karcag - Tiszafüred | 45 | 2008.05.02 |
13. | 107 | Sáránd - Létavértes | 20 | (XX.sz) |
14. | 113 | Fehérgyarmat - Zajta | 25 | 2001.08.13 |
15. | 114 | Kocsord alsó - Csenger | 25 | 2001.08.13 |
16. | 117 | Ohat-Pusztakócs - Tiszalök | 65 | 2008.05.03 |
17. | 118 | Nyíregyháza - Balsai tiszapart | 39 | 2002.09.09, 2004.08.09 |
18. | 119 | Herminatanya - Dombrád | 28 | 2003.08.11 |
19. | 126 | Kisszénás - Kondoros | 6 | (XX.sz) |
20. | 127 | Körösnagyharsány - Vésztő | 32 | (XX.sz) |
21. | 130 | Hódmezővásárhely - Makó | 34 | (XX.sz) |
22. | 142 | Lajosmizse - Kecskemét | 25 | 2003.06.19, 2008.03.06 |
23. | 148 | Kecskemét KK - Kiskőrös KK | 54 | 2009.10.08 |
24. | 149 | Törökfái - Kiskunmajsa KK | 44 | (XX.sz) |
Összesen: | 824 | km |
Sic transit gloria mundi
Én oly korban nőttem fel, amikor az emberek többsége még vonattal közlekedett
és az áruk többsége is vagonban ért célba. A személyszállítás csúcsa valamikor a hatvanas évek vége
felé volt, utána lassú apadás kezdődött. Ebben valószínűleg az volt döntő, hogy hetvenes évek elejétől
a személyautó már egyre több háztartás számára elérhetővé vált. A teherforgalom valamivel később tetőzött.
A '70-'80-as években az volt a bakter gondja, hogy hová állítsa a rengeteg tehervagont. Azután jött
a szép új világ, a gyárak, bányák, téeszcsék bezártak és a szállított teheráru mennyisége a csúcs
harmadára esett vissza, ezzel egyidőben a mellékvonalakról szinte nyomtalanul eltűntek a tehervonatok,
kiürültek az állomások. Azóta sokfelé a személyforgalom is gyakorlatilag megszűnt, ám 2007 tavaszáig
a realitások ellenére kitartóan imbolyogtak a Bézék.
2007-ben elbúcsúztunk 14 zömmel halott mellékvonaltól, most további 24 vonalról
tűnnek el a személyszállító vonatok, némelyikükön szerencsére marad még némi teherforgalom.
Biztosan lesz olyan vonal, amely feltámad, de a többségük valószínűleg örökre bezárt.
Bár 2007-hez képest a mostani személyvonat megszüneteltetés meglepő média csendben
történik, de még így is sok embert érintett meg a vonalbezárások híre, sok olyat is, akik már évek óta
csak akkor látott síneket, amikor a sorompónál várta, hogy elmenjen végre a vonat. 2007-ben talán többen,
most talán kevesebben indultak vasút búcsúztatóra, olyanok is, akik valamikor vonattal jártak iskolába,
dolgozni és kirándulni. És miután elment az utolsó vonat, a család belül az autójába és beugrik
a közeli Tesco-ba bevásárolni. A férfi édes-bús nosztalgiával gondol vissza a régi szép időkre,
miközben az illatszereket válogató felesége mellett a bevásárló kocsira támaszkodik.
Azután átvonulnak az élelmiszerosztályra, és élet megy tovább.
Az év vonatozása
A 2007-es bezárások előtt jómagam is vonatozni indultam olyan vonalakra,
ahol a múlt században jártam utoljára, amikor bevonatoztam őket. Érdekes utazások voltak,
de sajnos azt kellett látnom, hogy a magyar vasúti hálózat jó részének szerepe eljelentéktelenedett
a mai Magyarország életében.
Az idén úgy alakult, hogy nem tudtam minden vonaltól elbúcsúzni, amelytől
illendőnek tartottam volna, és általában is meglehetősen szerényen vonatozgattam 2009-ben.
Sokáig a nagytopolcsányi utamat tartottam az év vonatozásának, de az alföldi kisvonatozás
után elbizonytalanodtam.
Még az ítélethirdetés előtt indultam élményvonatozni a Kecskemét - Kiskőrös
kisvasútra, és jól éreztem ott magam. A mérleg nyelve az a sajnálatos körülmény lett, hogy időközben
megszűnt arra a vasúti forgalom. A vonal sorsa már egy nappal a menetrendváltás előtt beteljesedett,
mert december 11-én, kicsivel fél tizenkettő előtt a Kiskőrösről induló vonat egyetlen
kocsijának mind a négy tengelye kisiklott, valahol Páhi után. A balesetet hevedertörés okozta.
A vonaton 14 ember volt, személyi sérülés nem történt. Így lett ennek a vonalnak az élete
egy nappal rövidebb, mint a többi megszüneteltetetté.
Tehát a két jólsikerült vonatozás közül, a megszűnt vonalakra tekintettel, végül nem
A harmadik csapás, hanem a
Mit nekem te zordon ... lett az év vonatozása 2009-ben.
Csatlakozások
• 2007: Mínusz négyszázhetvennégy kilométer
• Az egyik legtanulságosabb 2007-ből: A halott bányák völgye
• Az év vonatozása 2009: Mit nekem te zordon ...
• Az egyik legtanulságosabb 2007-ből: A halott bányák völgye
• Az év vonatozása 2009: Mit nekem te zordon ...