GPVonatozásaim2007 / 8 • 158 km • 07.06.08. péntek
 Bp.Déli - Tatabánya - Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros - Óbuda
>> > ⇑ < <<   Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Három akvárium, egy igazi vonat

A MÁV járműparkja két újabb motorvonat típussal gazdagodott. A Flirt és a Talent szerelvények már jó ideje közlekednek Dunaújváros illetve Oroszlány felé, de én eddig még egyikkel sem utaztam. Próbáltam olyan körutat tervezni, amivel egy füst alatt mindkettőt kipróbálhatom, de nem tudtam megfelelő útitervet összeállítani, így most csak a Talent kipróbálására indultam. Az út még egy újdonsággal szolgált, most először utaztam ÖBB eurórégió vonattal.

Összefoglaló táblázat a lap alján

 
Péntek délután
Budapest Déli pályaudvar

Péntek délután kettő óra körül meglepően kevés ember van a Déli pályaudvar pénztárcsarnokában. Elég sok pénztár van nyitva, de csak a bejárati ajtóhoz legközelebbi kettő előtt van kisebb sor. Érdekes, hogy több utas, akik jegyváltás céljából érkeztek a csarnokba, észleli a szomszédos nyitott pénztárakat is, de mivel az azokban ülő dolgozók éppen valami roppant fontos dolgot csinálnak, nem akarják őket ebben zavarni és inkább beállnak a sor végére. De még így is mindenki hamar meg tudja a jegyét vásárolni.

 
Akvárium 1
Bp.Déli - Tatabánya, 4834

Utoljára Talent vonatot Hegyeshalomban láttam, ÖBB színekben közlekedett Bécs és Hegyeshalom között. Mára már a Talent teljesen megszokott látvánnyá vált a Déli pályaudvaron is. Az utasok olyan termesztésséggel szállnak fel rá, mintha mindig is ilyen vonatokkal jártak volna.

A négyrészes motorvonat MÁV változata szép betűjeleket is kapott: BVpmot, Bp, Bp, BVbdpmot. Két egység van összekapcsolva, nincs tömeg a nyolckocsis vonatban, amikor beszállok. A belső tér egy kicsit puritán, de kellemes látványt nyújt. Odakint vadul tűz a nyári Nap sugára, de idebent a klíma kellemes hőmérsékletet tart. Az ülés elsőre igen szokatlan, mondhatni kényelmetlennek tűnik, de hamar hozzá lehet szokni. Egyenes derekú ülésre kényszerít, így kisebb helyet foglal a kedves utas a vízszintes síkon.

Induláskor már szinte mindegyik négyes bokszban ül egy-két utas, Kelenföldön is vannak felszállók, Budaörsön még annál is többen nyomulnak fel a vonatra, de mindannyian kényelmesen elférünk.

A Talent imponáló dinamikával gyorsul. Csendesen suhanunk a helytelen vágányon. Az, hogy a helytelen vágányon közlekedünk igen meglepte azokat az utasokat, akik a Budaörs állomás utáni megállóhelyen szerettek volna felszállni vonatunkra. Sietve másznak le sínek közé, hogy a vágányokat elválasztó kerítést megkerülve felmásszanak a bal oldali peronra, ahol némi futással és szerencsével elérhetik a vonatot. Tekergettem a fejemet, de sehol nem láttam kiírva a megállóhely nevét.

A Biatorbágy előtti megállásoknál inkább telt a vonat, onnan már a leszálló utasok voltak többségben. Biatorbágy után már a menetirány szerinti jobb oldalon robogunk. A helytelenen közlekedés okát nem bírtam megfejteni, mindössze egy gépmenetes Szili előzött meg bennünket útközben.

A vonat igen hasonlít osztrák testvéreihez, többek közt abban is, hogy ezen a vonaton is lehet pótdíj nélkül menetjegyet váltani. De ez Ausztriában intézményesen történik, nálunk még csak az élenjáró ügyesek csinálják. A 200 forintos jegyet váltó utas egyébként a Déliben szállt fel, ruházata lezser ám újszerű állapotú, hóna alatt könyv, fülében hallgató, zsebében drágának tűnő mobil. Az új nemzedék reprezentása, egy ember abból az új generációból, melynek színrelépésétől várták a dolgok jobbra fordulását némely naivak a rendszerváltás körüli időkben. A kalauz sem sokkal idősebb, szintén modern felfogású ember. Mindketten jókat derülnek, miközben a tranzakció bonyolódik.

A fényes napsütés ellenére a mennyezeti világítás folyamatosan működik. A beltéri kijelző nem mutatja a következő állomást csak az Oroszlány felírat váltakozik a dátummal és idővel. Hangos utastájékoztatás sincs.

 
Igazi vonat
Tatabánya - Almásfüzitő, 9436

A Bécs és Tatabánya között közlekedő ÖBB eurórégió menetrendszerint a visszaindulás előtt 13 perccel fut be Tatabányára. Élén egy délceg Taurus, amely típusból nálunk fut vagy 15 darab, náluk meg száz számra, még ennek a négykocsis személyvonatnak is minden kocsijára jut 1,6 kW teljesítmény. (Csak a magam kedvéért átszámoltam, 8700 LE, azaz minden kocsira jóval több mint egy régi Szergej teljesítménye jut. Istenem, de szép vonat lenne: négy M62, négy kocsival.)

Tehát a visszafordításra 13 perc áll rendelkezésre a menetrend szerint. Ez nekem kevésnek tűnt, de elég hamar sikerült körbejáratni a mozdonyt és végül csak mintegy 1-2 perc késéssel indultunk el. A tolatás közben volt időm közelről megnézni a kocsikat. A sógorok igyekeztek nem lebőgetni bennünket és eléggé ütött-kopott kocsikat küldtek. A kisebb kopások, néhány rozsda- és makacs koszfolt ellenére ezek a kocsik 140 km/óra sebességgel közlekedhetnek, az idén fővizsgáztak.

A kocsik belülről is eléggé le vannak amortizálódva, de nincsenek visszavonhatatlanul elkoszolódva, mint tipikusan a hason korú magyar kocsik. Sőt itt minden kifogástalanul tiszta a hajlott kor ellenére. Firkálásnak, rongálásnak nyoma sincs. Jól látszik, hogy a berendezés egyes elemei nem egyidősek a többivel, a felújítás során a karbantartók nem törekedtek arra, hogy elkerüljék az eklektikát.

A régimódi üléseket kényelmesebbnek találom, mint a Talentban megtapasztaltat. (Természetesen az ablakokat le lehet húzni.) A vonaton két jegyvizsgáló dolgozik. Utas elég kevés, talán tízen lehettünk az első kocsiban induláskor. Minden megállásnál vagy néhány leszálló, meg néhány felszálló utas.

 
A nap mozdonya
Almásfüzitő

Almásfüzitő állomás egyetlen újdonsága az, hogy már nem csak az ajtón, hanem egy kitört ablaktábla keretén át is be lehet lépni az épületbe. A pénztárcsarnokban jó ideje már nem lehet jegyet váltani, csak a lefüggönyzött ablakok emlékeztetnek az egykori funkcióra. Bármerre nézek, mindenhol a pusztulás jelei mutatkoznak. A tágas kocsma romjai között már csak egy letűnt kor hajdani uralkodó osztályának szellemei dáridóznak.

Miközben egy sörről álmodozom, fura hangok hallatszanak az indóház túlsó oldaláról. A hangok forrása a MOL A23 30 dízelmozdonya volt, amely teherkocsikat vontatott át az állomásra a főút másik oldalán működő MOL telephelyről. A tolatás végeztével a szimpatikus formájú gépezet visszadübörgött a MOL kerítése mögé. Kétségkívül ez a mozdony volt a nap legszebb vasúti járműve.

 
Akvárium 2
Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros, 32913

És befutott a Komárom - Esztergom személyvonat, amely meglepetésemre nem szóló Bézé, hanem Bzmot és egy Bzx. És utas is volt bőven, mintegy tizenöten szálltunk fel Almásfüzitőn. Én a második kocsiban utaztam, már hárman voltak ott, amikor elkezdődött utamnak ez a szakasza. Ez a Bzx koszos, kopott, az ablakok, össze vannak firkálva.

Bár a Bézét tipikusan akváriumként kategorizálom, azt mindenképpen a javára kell írni, hogy menet közben jól jár benne a levegő, anélkül, hogy vad huzat lenne.

Neszmélyen mintegy harminc gyermek, meg vagy hat felnőtt szállt fel az első kocsiba, ott igen jó lehetett a kihasználtsági mutató. De a második kocsiban is szinte minden négyesben ült utas.

A Bzx hátsó panoráma termében sokkal melegebb van, mint a kocsi belsejében. Itt nosztalgiázom azokról a vonatokról, amiknek ki lehetett lógni az ablakán. Nem bírom már visszaidézni, milyen vonattal utaztam erre először egy emberöltővel ezelőtt. Talán 275-ös vagy 375-ös gőzös vontathatta a kéttengelyes kocsikat. De az biztos, hogy elsőre megszerettem ezt a vonalat, később is gyakran utaztam erre. Legszívesebben azokra az utakra emlékszem, amikor 424-es húzta a vonatot. A hetvenes években a gőzösök már kiszorultak a fővonalakról, mellékvonali személyvonatokat vontattak a sínek hajdani királyai. A Bivaly méltóságteljes könnyedséggel dohogott a szép Duna menti vonalon, én meg az ablakon kilógva élveztem az életet.

Ma már Bézé jár erre is, a teherforgalom is erősen visszaesett, de szerencsére még több állomáson látni a teherforgalom nyomait ezen a vonalon. Tokodon most üresek a vágányok, a múltszázadban sok szenesvagon megfordult itt, fekete volt a talaj a szénportól.

Az Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros vonal állomásai, megállóhelyei. A képek forrása: www.vasutallomasok.hu : 4-es vonal. Hiányzik: Tokod.
 
Esztergom-Kertváros

Úgy emlékeztem, hogy Esztergom-Kertváros állomáson vagy legalábbis a közelében működik valami ivó. Rosszul emlékeztem, az indóház és környéke is sivár, még egy csap sincs az utasoknak. A pénztár még működik, de ajtó, ablak már nem zárja a várótermet. Az akusztikus környezetszennyezésről két várakozó autó gondoskodik.

Azt hittem, hogy a kissé megkésett Bézé megvárja itt a pesti vonatot, mivel annak éppen most kellene indulnia Esztergomból. De a Bézé nekivág az útnak, negyed óra késés borítékolható.

 
Akvárium 3
Esztergom-Kertváros - Óbuda, 2011

Kisvártatva érkezik Dorog felől egy személyvonat, három Desiróból áll a szerelvény. (Kicsit hülyén néz ki a három összekapcsolt egység.) Valamennyit ez a vonat is késhetett, mert pár perc múltán befut az én vonatom is, két Desiro egység. A Neszmélytől utazó gyerekek és kísérőik az első egységbe szállnak fel, a másodikba is jut közel tíz új utas. Ott egy gimista formájú osztály utazott és egyébként is több utas volt, mint feltételeztem. Hát igen, én tipikusan a hét közepén szoktam vonatozni, ma meg péntek van.

Először az alsó szinten telepedtem le, de ott égette a bokámat a forró fűtőtest. (Nem tudom miért volt forró a fűtőtest, odakint nyári meleg az idő, a klíma teljes gőzzel dolgozik.) Úgyhogy inkább felköltöztem a hátsó felső részre, onnan bámultam ki az akváriumból az ismerős tájra.

Ha csinálnék egy statisztikát, hogy melyik vonalom utaztam a legtöbbet, a 2-es biztosan benne lenne az első ötben. Volt időszak, amikor egy lukas garast nem adtam volna ezért a vonalért. Bézék döcögtek az ócska pályán, egyre kevesebb utassal a fedélzetükön, miközben ötpercenként buszok suhantak a párhuzamos 10-es úton. Aztán fordult az idők kereke, az urak autóval közlekednek, egyre nagyobb a közúti forgalom és a forgalmi dugók megnövelték a vonat vonzerejét. A vasút is próbált alkalmazkodni a helyzethez, javítgatták egy kicsit a pályát és itt álltak forgalomba az első korszerű dízel akváriumok, a Desirók. A bejárók napjainkig jól megtöltik ezeket a szerelvényeket. Még a Desirók megjelenése előtt ellentétes ütemű utashullám is született, amikor megnyílt Piliscsabán a Pázmány Péter katolikus egyetem.

A vonalon ebben a menetrendi ciklusban ütemes forgalmi rend lépett életbe. Nem lehetett könnyű az óránkénti ütemes menetrendet ráhúzni az egyvágányos, meglehetősen lepukkant vágányzatú vonalra. Ma is jócskán késik vonatunk és ez egyáltalán nem ritkaság az én szerény tapasztalataim között, sőt nem is emlékszem, hogy ebben az évben pontos vonatot láttam volna Óbuda állomáson. (Ez nem statisztika, hanem impresszió.)

 
Elmélkedés Óbudán

Tizennyolc perc késéssel, 19:35-kor érkeztünk meg Óbuda állomásra. Leszállás után visszanéztem a vonatra. Klíma ide, klíma oda, az első kocsiban 4, a másodikban 1 ablak volt nyitva az indóház felöli oldalon. A vizenyős tekintetű kalauz nem igazán foglakozott ezzel, szorgosan dolgozott és szedte befelé a pénzeket. De mintha a jegynyomatójának papírjával túlzottan takarékoskodott volna. Kíváncsi lennék vajon mennyivel többen szállnak le Újpest megállóban, amióta működik a jegyellenőrző karám a Nyugatiban.

Én a buszra vártam, a vonat meg az ellenvonatra, így volt időm elmélkedni és összehasonlítani a nyírségi kisvasút meg az esztergomi vonat utasainak egy-egy kicsi szeletét. Ez utóbbiak az ország egyik leggazdagabb vidékén élnek, jól öltözettek, magabiztosak, büszkén mondják a kalauznak fizetéskor, hogy "köszönöm!". A nyírségi utasok egy tekintélyes részét egyáltalán nem nevezném jól öltözöttnek, inkább ápolatlannak. Magabiztosságuk sem a Buda környéki hegyek lakóinak polgár büszkesége, hanem inkább a gátlástalan nyers erőt látom rajtuk. De kétségkívül sokkal ésszerűbben viselkednek, mint az úri népek, mert csak valami aprót nyomnak a személyzet markába, ami valószínűleg nem fedezi a teljes viteldíjat. Aki meg elítéli az ottani kalauzokat, annak azt javaslom, utazzon oda és próbáljon meg vitába szállni azokkal a bizonyos utasokkal, de ne számítson a liberálisok pártfogására.

Végül 19:43-kor jött meg a busz. Amikor elindultunk, a vonat még ott állt, pedig 19:18 a menetrendszerinti indulás.

 
Összefoglaló táblázat
Vonat Útvonalam Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény
4834 Bp.Déli - Tatabánya 14:25 15:30 64 1:05 59 5342 009-7, 5342 010-5
9436 Tatabánya - Almásfüzitő 16:04 16:20 19 0:16 71 1116 020-7, Bp, Bpz, Bp-k, Bp
32913 Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros 16:53 18:01 38 1:08 34 Bzmot 326, Bzx
2011 Esztergom-Kertváros - Óbuda 18:15 19:17 37 1:02 36 6342 009-5, 6342 012-9

[GP] >> > ⇑ < <<