Gullner Pages   
A magyar vasúthálózat döntő többségét már a múlt században bevonatoztam. Akkoriban egy magyar és egy európai vasúti térképen húzgáltam be azokat a vonalakat, ahol már jártam. Valamikor a századforduló környékén kezdetem rögzíteni címszavakban a vonatozásaimat egy .doc állományba. Ebből a .doc-ból született jóval később ez a Vonatozásaim 2001 oldal. A Gullner Pages valamikor 2003-ban kezdett körvonalazódni és vonatozásaimról is 2003 óta jelennek meg részletes beszámolók.

[map] Vonatozásaim naplója a 2001. esztendőben, felül az ezévi első (1.), legalul az ezévi utolsó (20.).

Új vonalak:
    2001.05.24. Kispest - Soroksár: 5 km,
    2001.08.13. Mátészalka - Zajta: 43 km, Kocsord alsó - Csenger: 25 km,
összesen: 73 km.


---

1. 2001.02.14. szerda, Bp - Sopron - Bp, beteglátogatás.

Elég hülyén indult a XXI. század, az első vonatozásom is Anyám soproni balesete miatt történt akkor és oda. A combnyaktörés gonosz dolog, de maga a vonatozás rendben volt. Oda - vissza IC-vel mentünk. Kényelmes és kulturált volt. A soproni rész gyakorlatilag három kocsi, egy első osztály, egy nem dohányzó és egy dohányzó másod osztály. Gyakorlatilag az összes utas a nemdohányzó másodosztályban ült.


---

2. 2001.02.21. szerda, Bp - Szombathely - Sopron - Bp, vonatozás, beteglátogatás.

A soproni kórházba kellett menjek anyámat meglátogatni, de kicsit kerültem Szombathely felé.

Szombathellyel nagyon meg voltam elégedve. Dél körül nyárias meleg volt.

Sopronból az esti IC-vel jöttem vissza. Az indulásnál az első osztályú kocsiban hárman vagy négyen voltunk.


---

3. 2001.02.27. kedd, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás.

Rutin munkaút.


---

4. 2001.03.23. péntek, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás

Rutin munkaút.


---

5. 2001.04.04. szerda, Bp - Székesfehérvár - Komárom - Bp, vonatozás.

A Déliből a vonatot az FS MÁV által tesztelt E492 004 mozdonya húzta,

Komárno állomáson Bz / 810 tömegek bonyolult manőverei.


---

6. 2001.04.27. péntek, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás.

Oda IC 9:00, visszaútban Traianus EC Újszász felé.


---

7. 2001.05.03. csütörtök, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás.

Oda IC 9:00, visszafelé eszméletlen késések a szajoli mozdony kisiklás miatt. Egy Bp-re tartó személyvonat kilépett egy kitérőben, elzárta mindkét vágányutat, személyi sérülés nem volt.


---

8. 2001.05.08. kedd, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás.

Oda IC 9:00, visszafelé Partium nemzetközi gyorsvonat, rettenetesen lepusztult Csop-Bp közvetlen kocsijában.


---

9. 2001.05.15. kedd, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás.

Ugyanúgy, mint egy héttel korábban: oda IC 9:00, visszafelé Partium nemzetközi gyorsvonat, rettenetesen lepusztult Csop-Bp közvetlen kocsijában. Ezalkalommal az egyik CFR kocsiba szálltam be, de rövid szemrevételezés után úgy döntöttem, hogy a csopi MÁV vagonban fogok utazni ...

Reggel láttam a Nyugatiban egy különvonatot, amely feltehetően a szlovén vasúti összeköttetés megnyitójára készült. A vonatot két M41-es húzta, két zöld 'delegációs' hálókocsi, egy komfort, három 1.o., étkező, három 1.o.


---

10. 2001.05.24. csütörtök, Bp Józsefváros - Kőbánya-Kispest - Kispest - Soroksár és vissza, újdonság

A Kelebia felé tartó vonatok egy része, a Ferencváros - Soroksár közötti vágányfelújítás miatt, az ideiglenesen újra megnyitott Kispest - Soroksár vonalon közlekedik. Más vonatok Kecskemét felé kerülnek, illetve vonatpótló buszok is vannak.

A Kispest - Soroksár szakasz bejárása volt a célom, ez kb. 4-5 km új vonalat jelentett számomra.

Józsefvárosból 12:00-kor indultam a Kiskunhalasi személlyel (27914), a vonat így nézett ki: V43, By, By, By, Apv. Ferencvárosban a végére akadt a jó kiállású M62,265 és a szerelvény az ellenkező irányban indult tovább: M62, Apv, By, By, By, V43. Soroksárig csak Kőbánya-Kispesten álltunk meg. Maga a Burma vonal nem tűnt túl erősnek, komótosan ballagott a Szergej. Érdekes volt a Szili a vonat végén, lehúzott áramszedőkkel, felsővezeték nélkül. Soroksáron megint megfordult a menetirány, a Szergej leakadt, ismét a Szili húzta a vonatot.

Visszafelé 13.26-kor (27915) indultam Soroksárról, az érkező szerelvény elejéről leakadt a V43, a végére állt az M62,265 és így mentünk Ferencvárosig: M62, By, By, A, Ap, ez utóbbi másodosztályúként működött. Ferencvároson leakadt az elejéről a diesel, egy V43 került a vonat végére és húzta be a szerelvényt Józsefvárosba.


---

11. 2001.05.26. szombat, Bp Keleti - Gyöngyös - Bp Keleti, érettségi találkozó

Bár régen sokat jártam vonattal Gyöngyösre, úgy emlékszem most voltam először V43 vonatta szerelvénnyel Vámosgyörk és Gyöngyös között. Budapest és Vámosgyörk között eléggé lepusztult szerelvények járnak sebes vonat címszó alatt, de Vámosgyörk és Hatvan között kb 120-szal mentek, ahogy az arrafelé mindigis megszokott volt.


---

12. 2001.06.12. kedd, Bp - Szolnok - Bp, dolgozás

Már harmadik alkalom, csak el ne kiabáljam, hogy nem kellett 10-20 percet sorban állnom a pénztár előtt. Igaz, hogy mostanában, a rossz tapasztalatok miatt, negyed órával korábban megyek ki a Nyugatiba. Lehet, hogy kicsit később ugyanakkora sor van.

A vonat is kellemes meglepetés volt, Hajdú IC 602, InterCityRapid kocsikból volt összeállítva. Nem tudom, hogy ez mindig így lesz-e, vagy csak az új menetre történő átállás miatti egyszeri alkalom. Én Bpmz (DWA) kocsiban ültem, sokkal kényelmesebb, mint a Bp. Egyszerű az ok: a Bp kocsi 24,5 m, a Bpmz 26,4 m hosszú.

Visszafelé a Traianus EC-vel jöttem. Szeretem, mert elég hígan szoktunk lenni. Bpm (DWA) kocsiban ültem, függönymentesített változat. Az egész kocsi "elhasználtabb" volt, mint a hasonló műszaki színvonalú kocsik. Bár ahogy elnézem a Románia felé közlekedő kocsikat, különösen a CFR félék nagy többségét, ez maga volt a luxus.


---

13. 2001.06.26. kedd, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Keleti, dolgozás

Oda IC 602, ICR szerelvény: V43.1088, 3 * Bpmz, WRbumz, Apmz. Az első Bpmz-be, a 22-es kocsiba szólt a helyjegyem. Beszállásnál szerelők szorgoskodtak a kocsi körül, az egyik, aki valószínűleg a specialista volt, a klímák technológiai tulajdonságairól magyarázott a többieknek. Megkérdezetem, hogy talán rossz a klíma ? Hűteni fog ! - mondta a specialista. A kocsiban kellemes pálmaház légkör volt, (igazi kánikula délelőtt), de a specialista ismételten megmagyarázta hogyan működik a klímaberendezés és hogy hűteni fog. Nos a klíma anlage vagy süket vagy csak egyszerűen rossz volt, de a lényeg az, hogy nem hűtött. Ja és függönyök sem voltak a kocsiban.

Egy kicsit szaunáztam, azután átmentem a szomszéd kocsiba. Ott működött a klíma és függöny is volt. (A függöny csak azért érdekes, mert a szerelvény ICR volt, ahol azért elvárhatónak gondolnám.)

Az előző két utam során meglepően kevesen voltak a pénztárak előtti sorokban, ezen akkor csodálkoztam, de mára visszaállt a rend: jókora sorok, kedden délelőtt !

Visszafelé Traianus, hőség, egy-két lehúzható ablak (Bpm kocsi, melegben semmit sem érő légbefuvással), a szokottnál több utas.


---

14. 2001.06.27. szerda, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Nyugati, dolgozás

A pénztárnál ismét jókora sorok, kb. 10 perc, mire sorra kerültem. Az IC 602-re nincs 2. osztályú nemdohányzó helyjegy, 1. osztályt veszek. A szokott ICR szerelvény, de más lehet, mint a tegnapi, mert volt függöny a 22-es kocsiban. De az is lehet, hogy tegnap egy ICR utas (!) lenyúlta a függönyöket és mára újakat szereltek fel vagy egyszerűen csak mosásban voltak.

Én most a 18-as Apmz kocsiban feszítek, kényelmesnek találom, bár gyakorlatilag majdnem tele van. A tegnapi és mai méréseim alapján megállapítom, hogy mióta kitört a vakáció, jóval több az utas. A műsorról négy nyakkendős pártkatona gondoskodik, intelligensen nagyképűsködnek. Idősebbek nálam, feltehetően nem az elmúlt tíz évben tanulták a lojalitást, most éppen Fidesz-MDF idézetekkel szórakoztatták egymást és a többi utast.

Visszafelé 18:40-kor indultam Szolnokról a Nyíregyháza - Bp Nyugati gyorssal (651). Közepesen szakadt vonat, kicsit több mint 50% utas, de többnek tűnik, mert mindenki elfekszik és barátságtalanul méregeti a helykeresőt. Egy háromtagú családdal ülök egy nyolc személyes fülkében, és Pestig azon gondolkodom, hogy a reggeli útitársaim vagy a mostani egyszerűek a szimpatikusabbak.


---

15. 2001.07.27. péntek, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Keleti, dolgozás.

A menetrend, mint általában: oda Hajdú IC, vissza Traianus EC.

A Nyugatiban alig kellett sorban állni a pénztáraknál.

A szerelvény a már megszokott ICR, kivéve az első, 22-es számú, másodosztályú kocsit, ami IC kocsi: V43, Bp, Bpmz, Bpmz, WRbumz, Apmz.

Szerencsére én a 21-es kocsiba kaptam helyet, Bpmz, klímával, ami nagyon előnyös kánikulában. A kocsiban gyakorlatilag az összes hely foglalt volt, de a Bpmz kocsi így sem keltett zsúfolt benyomást és a hőmérséklet is kellemes volt.

Vissza felé a Traianuson ilyen sok utast még nem láttam, biztos 50 % fölött volt a foglalt ülőhelyek száma, ami ezen a vonaton soknak tűnt. De az is igaz, hogy pénteken délután volt, amikor minden vonaton többen vannak.

Bpm kocsiban utaztam, volt benne függöny.

Szolnokon loholni kellett, hogy kiérjek a menetrendszerinti időre. Amikor felértem a peronra, bemondta a hangos, hogy 10-15 perc késés várható. Úgy is lett.

A vonat a szokásostól eltérően Cegléd felé ment. A Nyugati előtt Rákosrendező felé kanyarodott, azután a Körvasúton Kőbánya Felsőn át érkezett a Keletibe. A nagyjából Kőbánya Teher és Kőbánya Felső közé eső szintben elválasztott keresztező pontban alul 18:14-kor haladtunk át, majd 18:34-kor mentünk át "saját magunk felett".


---

16. 2001.08.13. hétfő, Debrecen - Csenger - Zajta - Debrecen, jelentős vonatozás

Ennek a vonatozásomnak abban áll a jelentősége, hogy ezen vonalak beutazása után, minden olyan normál nyomközű vasútvonalon jártam Magyarországon, melynek mindkét végpontja a határokon belül van. Bevonatozandó még 1 szlovén, 2 horvát és 3 román határátmenet, meg egy csomó kisvasút.

Debrecen: a pénztárban nincs sorban állás, a pénztáros udvarias. Van kulturváró, valóban kultúrált. Az étterem már régebben bezárt, valami gyenge bolt van a helyén. Büfék persze vannak, talán még jobbak is a magyar átlagnál.
Az állomás előtt 326.136.

Debrecen - Mátészalka: 6332: M41.2135, BDh, Bhv, Bhv, Ap. A kocsi amiben ültem, frissen volt takarítva, nincs összebarmolva, de a szeméttartókat lelopta valaki. A vonaton egy páran voltunk a Budapest-Záhony vonat beérkezéséig, az átszállás után gyakorlatilag megtelt a szerelvény.

Mátészalka: az állomásépületben az utastájékoztató tábla alatt Volán pénztár van. A táblát nézve persze nem vettem észre, hogy rossz helyen vagyok és a Volánnál próbáltam vonat jegyet venni. Már régebben is bedöltem ennek az elrendezésnek. Viszont nagyon finom rántotthúsos szendvicset ettem 190 forintért. (Vizelés 30 Ft.)
Az állomás előtt: 376.513, négy tengelyes, tetőablakos, II/III osztályú Bca 3580 kocsi.

Mátészalka - Csenger: 36224: Bzmot, nagyjából tele van. Ököritófülpös előtt egy gumiabroncs hevert a pályán a vonat előtt. Megálltunk, a vezető eltakarította a szemetet és mentünk tovább. Mindennapos dolog lehet az ilyen támadás, mert rajtam kívül senki nem döbbent meg. A közelben van egy hulladék telep, a guberálók kisdedjei lehetnek a tettesek.

Csenger: a harmadik vágányra állt be a vonat, az első kettőn nem járt vonat mostanában ...
Szatmár felé kb. 1 km sín van még, utána felszedték.

Csenger - Mátészalka: 36225.

Mátészalka - Zajta: 36144: Bzmot.351, Bzx, Bzx. Nincs sok utas.
Fehérgyarmatig "él" a vonal, tolató mozgások, teherforgalom M32-sekkel. Fehérgyarmat után teherforgalomnak nyoma sincs, a jelzők "örökzöldbe" vannak dermedve.
Zajtán a 2. vágányra érkezünk. 2-3 leszálló utas, életnek semmi nyoma. A Bzmot körbejár a 3.-on, az első vágány valaha a teherforgalmat szolgálhatta.

Zajta - Mátészalka: 36113: Fehérgyarmaton a forgalmista meneszt, miközben nincs kijárat és a sorompó nyitva van. Rákiáltanak:
- Ember ! Nyitva a sorompó !
- Ne hülyéskedjetek ! - és továbbra is adja a jelzést, de azért hátra néz. Végre észreveszi a hibát, idegesen elrohan. Kezeli a sorompót, a jelzőt és végre indulunk tovább.

Mátészalka - Debrecen: 6333: m41.2153, Bbx, Bx, Ax, Bx, BDbh.

Menetjegyek: Debrecen - Zajta menettérti: 140 km, 2.064 Ft; Mátészalka - Csenger menettérti: 40 km, 488 Ft.


---

17. 2001.08.16. csütörtök, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Nyugati, dolgozás.

Oda, mint általában, Hajdú IC. A nemdohányzó másodosztály tele volt, de szerencsére megint ICR szerelvény volt és szerintem a Bpmz kocsi akkor is kényelmes, ha tele van. És a klímája is kellemes a kánikulában.

Visszafelé egy személyvonattal jöttem, Szolnok - Nyugati: BDt, 6 * Bhv, V43 (régi festésű). A kocsik belső állapota jobbnak tűnt, mint az errefelé közlekedő gyorsvonati kocsiké


---

18. 2001.08.30. csütörtök, Bp Nyugati - Szob - Bp Nyugati, vonatozás

Bp Nyugati - Veresegyház - Vác: 15:05 BDVmot,Bmx,Bmx,Bmxt

Vác: a pénztárcsarnok csempéje ronda, a fröccs felejthető, a peron viszont kellemes. Az állomás mellett 375. Ezt a típust régebben nagyon sokszor láttam üzemben, az ugyanitt korábban kiállított mozdonyt viszont soha. Ha jól emlékszem 342 volt, most a Füstiben van.

Vác - Szob: V43.1172, By és egy csomó Bhv-nak látszó kocsi.

Szob: a fröccs jó.

Szob - Bp Nyugati: BDVmot.012, Bmx, Bmx, Bmxt.

És egy kedves meglepetés : M42.001 Rákospalota-Újpesten.


---

19. 2001.09.12. szerda, Bp.Déli - Győr - Veszprém - Bp.Kelenföld, vonatozás

Bp.Déli - Győr: 10.05 Claudius IC: V43.1014, Bp, Bp, WRR, Ap. A mozdony frissen volt felújítva, még festék szaga volt.

Győr - Veszprém: 11:33: M41.2205, Bhv, BDbh, Bhv. A szerelvény kellemes meglepetés, mert Bz-re számítottam. Győrben nem sok utassal indultunk, Veszprém felé lettünk többen, különösen Veszprémvarsány után.

Maga a vonal kellemes. Természetesen látszik, hogy itt is csökkent a vasút jelentősége, de nem volt olyan nyomasztóan elhanyagolt, mint amilyennek pl. a zajtai vonal tünt.

Nyúl állomás mellett négy kecske legelt. Bakonypéterden valaki locsolja az elhagyatott és bedeszkázott ajtajú állomás (?) épület ablakában viruló muskátlikat.

Veszprémvarsányban kettős kereszt: a másodikon Bzmot, BDzx Pápa felé, a harmadikon Bzmot, Bzx Tatabánya felé, a negyediken álltunk mi, az ötödiken M41, 3 kocsival Győrbe. A mi kalauzunk visszament Győr felé az ellenvonattal, a veszprémi meg jött a mi vonatunkkal.

A Vinye - Porva-Csesznek szakasz az ország egyik legszebb vonala. Ha jól számoltam három alagút volt, az egyik jórészt félalagút. Ez az egyik kedvencem, a gyalogos túra út felöl nézve is nagyon szép. A Bakony fái már kezdtek sárgulni, a vonaton is fűtötek, három hete még vad kánikula volt.

Veszprém: gyerekkoromban nyaranta erre utazva az ablakon kinézve megjegyeztem magamnak az állomás peronján lévő éttremet. Ezek a peron éttermek mindenhol nagyon tetszettek nekem. Akik a vendégek voltak ezekben az éttermekben, már rég autóval járnak és az állomási éttremek nagy része bezárt, vagy lezüllött. Veszprém állomáson már csak egy szakadt büfé működik.

Veszprém - Székesfehérvár: 14:35: V43 BDbh, Bhv: koszos és összebarmolt, kiábrándító a Győr - Veszprém vonat után. Menetrend szerint Hajmáskéren 9 percet, Csór-Nádasladányban 16 percet állt menetrend szerint !

Székesfehérvár - Bp. Kelenföld: először a szutykos 17:30-as személyre szálltam fel indulás előtt egy-két perccel, de meghallottam, hogy a hangos bemondta, hogy 17:20-as sebes azonnal indul, azaz késik. Átszálltam, az is szutykos volt. Csak Gárdonyban álltunk meg. De Budafok-Albertfalván lépésben haladtunk át, mert elromlott a biztosító berendezés. Így csak egy-két perccel értünk be korábban, mint a személy, amely a 40a vonalon jött.

Menetjegyek: Bp. Déli - Győr: 140 km, 1.032 + 360 Ft; Győr - Veszprém: 80 km, 560 Ft; Veszprém - Bp. Déli: 120 km, 882 Ft.


---

20. 2001.10.18. csütörtök, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Nyugati, dolgozás.

Oda, mint általában, Hajdú IC, vissza valami román vonat. A CFR kocsit frissen újították fel, erős festék szag volt, de az ablakot nem lehetett rendesen becsukni.

Menetjegy: Bp. Nyugati - Szolnok menettérti: 100 km, 1.464 Ft, +360 Ft IC pótjegy.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu