Óbuda - Esztergom - Almásfüzitő - Oroszlány - Bp.Déli
  Vonatozás 2004/18, 2004.09.15. szerda

Oroszlány

A 60-as BKV busszal Óbuda állomás felé hatolva elhúz mellettünk az esztergomi Volán busz. (Típusa Rába Contact.). Kilenc, negyed tíz felé járhat az idő, az esztergomi csuklós buszon minden ülőhely foglalt, van vagy 10 álló utas is.

Óbuda állomás hátsó vágányán két magasfalu nyitott vagonba rakodnak a borongós ég alatt. A többi vágány üres - mint mindig.

Korrekt gépi hangos tájékoztatás után érkezik a két részes Desiro (005, 013). Három le-, és három felszálló. A vonat nagyjából tele van, nagyjából civilizált viszonyok, eltekintve két büdös, borostás alaktól. 9:36-kor indulunk, 9:28 helyett, megkésett ellen Uzsgyi miatt.

Tipikusan a menetirány szerinti jobb oldalon szoktam ülni, most a bal oldalon, menetiránynak háttal találtam ablak melletti helyet. Ráadásul tipikusan kifelé szoktam utazni, így most számomra szokatlan arcát mutatja a táj. Meglepően sok szépséget fedezek fel ezen útvonalon, ahol autóval és vonattal is viszonylag sokat közlekedek.

Általában néhány le- és felszálló van, a Pázmáneumban viszont tömegesen szállnak le az utasok, de vannak felszállók is. Csodálkozom, hogy csak mostanában tesz / tett oda pénztárat a MÁV.

Esztergomban szemerkél az eső, amikor leszállunk. A leszállók jó része kiránduló, sok külföldi is van közöttük.

A szomszéd vágányon is Desiro áll, indulni készül, kijelzőjén a szöveg: Dresden Hbf.

Az állomási kocsma be van zárva, a szemközti ivóban nincs semmi ehető, így el kell loholjak valami kajáért a közeli önkiszolgáló boltba.


---

Arra számítok, hogy pénztáros meg fog lepődni azon, hogy Oroszlányba kérek jegyet. De a hölgy kapásból tudja, hogy 80 km-es kell, de biztonság kedvéért megnézi a listájában is. 698 forintot fizetek.

Almásfüzitő felé 11:15-kor a Bzmot 336 indul egy Bzx kocsival. A kocsi panoráma ablaka össze van barmolva, ráadásul van már ott két bicikli is, így a motorba szállok fel. Koszos és elhasználódott, de nincs összebarmolva és megvannak a függönyök. Indulásnál négyen vagyunk utasok a kocsiban.

Esztergom-Kertvárosban megvárjuk a kicsit késő pesti vonatot. Azután Tokodon is állunk néhány percet, nem tudni miért. Nyergesújfalu állomáson M40 234 készül Esztergom felé üres autószállító vagonokból álló vonattal.

A vonat ablakából sokszor lehet gyönyörködni a Duna látványában. Most alig van benne víz. Neszmély állomás előtt szép régi hajók vannak kikötve, pl. a Neszmély nevű is. Kicsit később a Sikló I szárnyashajót látom kikötve Dunaalmás állomás előtt.

Dunaalmásnál hárman vagyunk a motorkocsiban, plusz elöl a vezető és a kalauz. Rajtuk kívül még sok-sok vasutas dolgozott, hogy eldöcögjünk Almásfüzitőig. A két bringás is végig jött a Bzx-ben és leszállt onnan egy-két vasutas is. Nem tudtam megszámolni őket, mert összekeveredtek a többi vasutassal, akik számosan jöttek a vonathoz, hogy a körbejárás bonyolult manőverét lebonyolítsák.

---

Elvileg lekéstem a 9425-ös (Győr - Déli) személyvonatot, melynek 12:33-kor kellet volna indulni és mi 12:35-kor, hét perc késéssel érkeztünk. De a MÁV így is biztosította az öt perc átszállási időt, mert a személy is késett kb. hét percet, 12:40-kor indult tovább a BDbt, 4 db Bhv, V43 1280 összeállítású szerelvény.

Az első két Bhv össze volt barmolva, így a harmadikban utazok. Ez MÁV viszonyok között elmegy kategória. Száguldunk, mint a rakéta, fura a 100-as tempó a Bz után. De így is csak egy percet tudott ledolgozni a vezér. Így Tatabányán hat perc marad átszállni Oroszlány felé.

A 13:03-kor induló vonat: V43 1333, Bhv, BDt. A Bhv kívülről egészen jól néz ki, belül is egészen rendesen ki van takarítva. A kocsi első felében 4 utassal indulunk. Bánhidán is van felszálló. A kalauz néni hosszasan irogat egy jegyet, utána hosszasan pepecsel az apróval. Környe után nekilódul a vonat, addig csak imbolyogtunk a szebb napokat látott pályán.

Oroszlányban csak mi rövidke vonatunk árválkodik a kilenc hosszú vágány egyikén. Nincs kedvem két órát itt tölteni, így rögtön indulok vissza. Most is négyen vagyunk ugyanabban a szakaszban. De csak egy új utas van, mert rajtam kívül még egy fiú meg egy lány is ezzel a vonattal érkezett. Ők le sem szálltak, egymással vannak elfoglalva.

A 13:36-kor induló vonat menetrend szerint 19 percet áll Környén. De át lehet szállni a Pápa felöl érkező vonatra. Bzmot, BDzx, pont a poggyász résszel a végén, így nem lehet panorámázni. De azért a kocsiba szállok, az első peron ablakából lógva teszem meg a távot Tatabányáig. Egy pillanatara meglep, hogy a Bz gyorsabban megy, mint a szilis vonat, de eszembe jutott, hogy nyilván a könnyű motorvonatra magasabb az engedélyezett sebesség.

Kilenced magammal szállok le Tatabányán. Az állomás tehervágányai meglehetősen kihaltak. Az állomásépület egy piaccal van egybe építve - ez tetszik. (Eddig átutazva azt hittem, hogy egy szupermarket van ott.) De amúgy globálisan elég szegényes az egész környezet.

Eszek egy kis csirkét az állomás előtt, majd iszok korsó sört. Elég gyenge volt, inkább üveges kellett volna választani.

---

Háromnegyed három felé érkezik egy ČD kocsikból álló gyorsvonat, az első kocsi couchette. (Később megnéztem, a 943 vonat elvileg Pozsony és Lökösháza között közlekedik, de tulajdonképpen Prágából indul és vannak / voltak / lesznek benne olyan kocsik, amelyek Bukarestig illetve Thessalonikiig mennek.) Eredetileg személlyel terveztem Pestre menni, de némi tépelődés után elcsábítanak a ČD kocsik és felszállok a vonat vége felé egy B kocsiba. A kocsi viszonylag egyben van, magyar viszonyok között a jobbak, cseh viszonyok között a rosszabbak közé sorolnám. Üres fülkék közül választok egyet, csak a folyosó felöli két függöny van meg, az egyiket valaki cipőpucolásra használhatta.

Kelenföldön leszállok nézelődni egy kicsit a 14-15 közötti peronról. Tetszik, hogy viszonylag sok tehervonat van. Álldogált ott három CFR Desiro is járó motorral. Érdekes a színük, nehezen tudom elképzelni a fehér vonatokat abban a Romániában, ahol én utoljára jártam. De a MÁV színnel sem vagyok megelégedve. Szerintem a MÁV Desirónak pont olyan a színe, mint DB-s társainak. (Az index vasútmániás fórumán írta valaki, hogy azért ilyen, mert olcsóbb volt DB színben, mintha valami más festéssel kérték volna.)

Végül a címeres V43 1180 fehérvári gép vontatta BDh, 6 db Bhv összeállítású 4655-sel érkezek a Délibe. Meglepetésemre a kelenföldi indulás után jön a kalauz és elkéri a jegyemet. Nem emlékszem egy korábbi esetre sem a praxisomban, hogy ezen a szakaszon kalauzt dolgozni láttam volna. És ráadásul Oroszlány óta itt kérték először a jegyemet.