Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.06.19. csütörtök, Bp. Nyugati - Szolnok - Lakitelek - Lajosmizse - Kőbánya-Kispest

2003/8.

Dolgozás és Lakitelek - Lajosmizse

A Nyugati pénztártermében közepes sorok. És a sorban állás apró kis örömei rendre előadatnak. Az egész azzal kezdődik, hogy hosszas hezitálás után a lassabban haladó sorba állok be. Alapszinten jól döntöttem, mert jól haladt a sorom, de ez lett a vesztem, mert két csapat, aki az én soromban és a szomszédos sorokban is sort állt, feladta pozícióját a szomszédos sorban és elém állott. A végső csapás az a barna bőrű asszonyság volt, aki előre akart állni, mivel megy a vonata. Mondtam neki, mi is azért állunk itt, mert megy a vonatunk. Erre azt mondta, hogy az ő vonata ki van írva. Mondtam a mienk is. Nem vagyok egy nagy emberismerő, de szerintem a hölgy az a fajta volt, aki soha semmilyen sort nem tartott magára nézve kötelezőnek. Hála Istennek elkotródott és egy másik sor elejére pofátlankodott be. Mindösszesen a jegyváltás 8-10 perc stressz.

Az utazás a Hajdú IC-vel messze nem volt olyan izgalmas, mint a jegyváltás. "Keleti kényelem, nyugati nyugalom."

Még tart a felújítás a 100-ason, így vonatunk Kőbánya-Teher - Kőbánya felső - Újszász felé megy. Rákos kijáratában megelőzünk egy szép hosszú tehervonatot, amely a helytelen vágányos szintén Újszász felé tart, mozdonya V43 1102. Eszembe jut régi tervem: megfigyelem a szembe közlekedő teher forgalmat. Összesen egy tehervonatot detektáltam, de itt rögtön be kell valljam, hogy néha erősen belealudtam a megerőltető megfigyelésbe és így az eredmény nem igazán hiteles.

Meglepően gyorsan végeztem munkámmal és már 14:15-kor indulhatok az MD szerelvénnyel Lakitelek - Kecskemét felé. Indulás elött még egy sörre is van idő, közben tudatosodik bennem, hogy a hangos bemondó angolul is mondja a belföldi IC-ket. Szolnokon amióta az eszemet tudom mindenféle nyelveken közölték a nemzetközi vonatokat, de belföldi vonat angol bemondása most tünik fel elöször.

Alföldi tájon, rosszacska pályán robog a vonat. Az MD jól megy a három kocsival. Tulajdonképpen szimpatizálok az MD-vel, bár túl robosztusra és túl magasra építették. Cserébe belülről tágas és tujadonképpen kényelmes. A gép teljesítményét is meglehetősen kicsire tervezték, de ehhez a három kocsis szerelvényhez bőven elégnek tűnik. A három kocsiban meglehetősen kevés az ember, de minden megállásnál van egy-két le-, felszálló utas.

Az ablakon nézegetve errefelé nem nagyon látom a robbanásszerű fejlődés nyomait. Az állomás épületek sokszor lepusztultnak tűnnek. Valószínűleg itt is tovább fog csökkeni a szolgálati helyek száma és a feladott állomásépületek pillanatok tönkre lesznek téve. De sajnos a vasútnak már nincs szüksége állomásokra és ahol nincs állomás ott szinte nulla esélye van normális váróhelyiség fenntartásának. Pedig szerintem az utasforgalom erre felé is lassan növekedni fog a szolnoki bejárás miatt.

Lakitelek tradicionális keresztező állomás. Most is mind a négy irányba indul vonat. Az elsőn néhány tehervagon álldogál, a másodikon Btx 031, Bx, Ax, MDmot 3003 Szolnok felé, a harmadikon MDmot 3030, Bx, Bx, Btx Kecskemét felé, a negyediken Bzmot egy kocsival Kiskunfélegyháza felé, az ötödiken Bzmot két kocsival Kunszentmárton felé. Régen Szolnok - Kiskunfélegyháza és Kecskemét - Kunszentmárton vonatok jártak, mostanság Szolnok - Kecskemét vonatok vannak. Úgy tűnik a kalauzok az eredeti rend szerint közlekednek, mert kalauznőnk átszáll a Kiskunfélegyházi Studenkára és mi vonatunkra új jegyvizsgáló száll fel.

Miközben a vonatok kiáradnak Lakitelekről, elered az eső. Valamelyik utas rácsodálkozik: de régen esett utoljára. Na most sem tart sokáig.

Kecskeméten 10-15 teherkocsi lézeng a több mint féltucat tehervágányon. Talán jutna kettő-kettő minden vágnyra, ha egyenletesen elosztanák őket.

Az állomáson nem találtam kedvemrevaló venédlátóipari egységet, így besétáltam a szép főtére és fagylaltoztam egy jót.

Az állomáson éppen a kiskunfélegyházi személy menesztését studírozom, amikor egy gagyi fénymásolatot akar rámtukmálni egy kéregető kövérkés fiatal nő. Később elsőként száll fel a lajosmizsei Studenkára kísérője társaságában, mindketten cigányok. A kalauz vastag nyakú, barna bőrű fiatal ember, a kéregető nő adhat neki valami aprót, a férfi a gagyi fénymásolatokat lengeti meg, azt nem láttam, hogy jegyek előkerültek volna. Jön a kalauz:
- "Nekem van jegyem" . mondtam. A kalauz érti a célzást:
- "Hajléktalan, mi a faszomat tudok vele csinálni" - dörren rám. Kussolok, kisebbségben vagyok. Végül nem büntetett meg. Kalauz bevonul a vezető fülkébe, a kéregető nő végigtarhálja a vonatot. Otthon vannak, jól érzik magukat. Eddig tulajdonképpen jó véleményem volt erről a vonalról, de azt hiszem nem érdemes többet erre jönni.

Lajosmizse állomáson húsz perc várakozás van, volna idő kicsit körülnézni, de ezen az állomáson nincs mit nézni. Nemrégiben errefelé még rettenetesen összebarmolt kocsik jártak, most viszonylag elfogadható állapotúakat látok. Kíváncsi vagyok, vajon rendbe tették-e a kocsikat vagy csak elvitték máshová őket. Mindenesetre abban a vagonban, ahol ülök, még csak a hulladékgyűjtőket tépték ki a szorgos fémgyűjtő kezek, a csomagtartók még nagyjából egyben vannak.

 

Vonatok:
• IC 602 Hajdú: V43 1140, Bp, Bp, Bp, Bp, Bp, WRR, Ap.
• 37114: MDmot 3030, Bx, Bx, Btx
• 2931: Bzmot 190
• 2811: BDt, Bhv, Bhv, Bhv, Bhv, M41 2172

Menetjegyek:
• Bp.Nyugati - Szolnok: 100 km, 824 Ft, IC helyjegy: 440 Ft,
• Szolnok - Kecskemét: 70 km, 532 Ft,
• Kecskemét - Kőbánya-Kispest, 90 km, 726 Ft.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu