Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003

2003.08.11. hétfő, Debrecen - Nyíregyháza - Dombrád és vissza

2003/14.

A dombrádi kisvasút

Tavaly utaztam már a nyírségi kisvonaton Nyírháza és Balsa között, bár a Tisza partig szerettem volna. (Részletek: 2002.09.09. Nyíregyháza - Balsa). A Tisza partig tartó 400 méter lehet, hogy idén is kimarad.)

Az idén a Dombrádi vonalat próbáltam ki. Debrecenből indulok 9:38-kor a 62222-sel: V43 1246, 3 * Bhv, Ao, Dl (92-47). Az első kettő Bhv enyhén, a harmadik csúnyán össze van barmolva. A peronon sokan dohányoznak, egy ember laptopot nyomkod, most láttam először ilyet Bhv kocsiban. A ritkásan előforduló utasok jegyeit kettő kalauz vizsgálja.

A nyíregyházai állomás felújítása jól sikerült, jó az üzletblokk a földszinten és tetszett az emeleti vendéglátóipari blokk is. A túlméretezettnek tűnő előtetőt még szoknom kell.

A kisvasút továbbra is az állomás előtti térről indul, sajnálatosnak tartom, hogy nem kapcsolódik szervesebben az állomáshoz. (Lehet, hogy a kisvasút napjai meg vannak számláva, ezért nem integrálták jobban a felújítás során ?)

11:10-kor indul a vonat a Balsai Tisza-part és Dombrád irányába. A szerelvény Mk48 2012 és négy Ba-w kocsi. A kocsik négytengelyesek, légfékesek valamint ütött-kopottak. Az első két kocsi megy Balsa felé, az utolsó kettő Dombrádra. A harmadik kocsiba szállok fel, az ablakok jó része összevissza repedezett, csak egy-kettő lehet lehúzni, bár ez most nem baj, mert élénk szél fúj. A kalauz hosszasan nézi a Debrecen-Dombrád menettérti jegyemet, gyanús vagyok neki, jobban szereti, ha tőle veszik a jegyet, mint például az az új magyar csapat a bejárat mellett. A kalauz háttal áll, de kb. három másodperc alatt átveszi a pénzt és átadja a jegyet. (Vagy nem ...)

Tavaly úgy tapasztaltam, hogy Herminatanya a legizgalmasabb kisvasúti csomópont Magyarországon. Most az alábbi manőverek zajlottak: a 4. vágányra érkezünk, az 1. vágányon áll az Mk48 2029 négy kocsival Nyíregyháza irányába, a 2.-on áll az Mk48 2024. Miután elindult a vonat Nyíregyházára az 1.-ről, az Mk48 2012 kitolta a négy kocsit a pályára, majd leakadt. Rázárt az Mk48 2024 és két kocsival beállt az 1. vágányra Balsa felé. A mi két kocsinkért visszajött az Mk48 2012 és ismét a 4.-re álltunk Dombrád irányában. Úgy tűnik, hogy ez a variáció még nem volt. (Ez volt a harmadik alkalom, hogy láthattam ezeket a manővereket.)

A vonat erősen ring, de önmagához képest jó tempóban halad. Nagyhalászon a zöldre festett Mk48 2026 van kiállítva. Más nem történik Dombrádig, csak az volt furcsa, hogy a kalauz jegyet adott valakiknek, nem csak a pénzt vette el.

A dombrádi állomás szépen rendben van tartva, megnéztem volna milyen állapotok vannak a váróteremben, de zárva van. Így könnyű rendben tartani. (A körülmények ismeretében megértem ezt a megoldást.) A dombrádi állomás legizgalmasabb része a vasúti jármű kiállítás. Itt van kiállítva az Mk48 2020, a ma használatos narancs festéssel. Valamint látható itt egy csomó kocsi és hajtány. A kiállított mozdonyt 1961-ben, a vonatunk előtt álló Mk48 2012 1960-ban készült a győri Wilchem Pick Vagon és Gépgyárban. A használatban lévő Ba-w jelű kocsik a MÁV Debreceni Járműjavítójában. épültek, a vonat első kocsija 1960-ban, a második 1959-ben.


 

Az állomás környéke kihalt és érdektelen. Láttam két kiállító helyet is, mindkettő zárva volt. Gondoltam iszok valamit, de csak a Vénusz éttermet találtam a környéken. Benéztem, odabent élénk volt a hangulat, nem volt kedvem megzavarni a törzsközönséget. Mindenki torkaszakadtából üvöltött, elég elrettentő volt, bár tudom, hogy ez része az adott kultúrának. Maradt az ásványvíz ...

Visszaúton csak barnák utaztak abban a kocsiban ahol ültem. Elég gyanús lehettem a bamba fehér fejemmel, a kalauz is hosszasan tanulmányozza a jegyemet. Mindenesetre érdekes és tanulságos utazás volt, végig úgy éreztem, hogy egy nagy lármás, nyüzsgő tömegben vagyok, pedig 12-nél sohasem voltunk többen a kocsiban.

Hermimatanyán ismét csúcstalálkozó. Amikor befutunk a 4. vágányra, a Balsáról visszaérkezett Mk48 2024 már az 1.-őn áll két kocsival. Gépünk, Mk48 2012 leakad és átáll a 2.-ra. Az első vágányon álló vonat átáll a 4.-en álló két kocsi elé, így kialakul a nyíregyházi vonat. Befut az Mk48 2025 vontatta szerelvény Nyíregyháza felöl az elsőre. Fantaztikus figurákat látok az ablakból. Indulásig szaladgálnak a két vonat között, örvendeznek az ismerősöknek.

Megkönnyebbülten szállok le Nyíregyházán. Szinte azonnal indul a gyorsvonat Debrecen felé. Szép hosszú vonati: V43 1241, BDbhv, Ap, Bo, Bo, Bo, Ap, Bo, Bo, Ao (másodosztályúként). A 651 számú gyorsvonat négy helyen állt meg Nyíregyháza és Debrecen között. A kocsi, amiben ülök, elhasznált, szutykos, de nincs összebarmolva. Az ellopott csomagtartó elemeket valami értéktelen anyagból készült részekkel pótolgatták ki.


 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu