Gullner Pages Vonatozásaim 2003 |
2003.07.09. szerda, Óbuda - Esztergom - Komárom - Bp.Kelenföld
2003/10.
Vonatpótlók
Iskolakörnek indult, a vonatpótlók napjává vált. A Nyugatiban nagyon gyakran látom az új orosz motorvonatot az esztergomi járatokon, valószínűsítettem, hogy végre utasként is kipróbálhatóm. Nem jött össze, vonatpótló vonat döcögött a Duna felöl: Studenka szerelvény: Bzmot 254, Bzx, Bzx, Bzmot. Az ellenvonatot M41 tolta. A következő ellenvonat Pilisvörösváron Studenka. Viszont Piliscsabán izgalmas ellenvonattal találkozunk. M44 422 4 Bhv kocsival. Orosz motorvonatot nem is láttam, csak egy pillanatra mutatta a farát amint húzott ki Esztergom-Kertváros állomásról Esztergom irányába. Ez akkor történt amikor a Komárom felé tartó vonatpótló autóbuszon odaértem.
De menjünk vissza egy pillanatra Óbudára. Az állomás viszonylag rendben van tartva, a váróterem is tiszta, kamera őrzi. Ugyancsak kamerák figyelik az állomás előterét. A kamerák képviselik korunkat, a biztosító berendezés a dicső múltat.
Legalább 8 vágány van, mindegyik üres, csak jóval hátrább egy rakodó vágányon áll néhány tehervagon. Tehervonat érkezik: M44 407 két darab négy tengelyes nyitott tehervagonnal. Leakasztják a végéről a végjelzőt és mennek .tovább. Ez a bizonyos vonatvégjelző az esztergomi vonal specialitása. Orosz rendszerű biztosító berendezését telepítettek ide a XX. század második felében, ez rögtön szembetűnik a fényjelzők formáján. A másik jól látható külső jel a végjelző készülék. Ez a szerkezet a vonat végén lóg és durván egy kampón lógó vastag korongként írható le. Valami galvanikus úton (talán egyszerűen csak egy mágnes ?) jelzi a biztosító berendezésnek, hogy a vonat teljes terjedelmében áthaladt.
Óbudán nem működik a pénztár, a kalauznő pont leszállt az utolsó kocsiból, amikor és fel. és azután már nem is jött hátra többet. Ez némi ír szenvedéseimre. A Bzmot számát nem tudom, mert a belső táblácska össze van barmolva, kívül meg nem néztem meg. Pedig érdemes lenne feljegyezni, mert ilyen kényelmetlen Studenkában még nem ültem, pirosas textil borítású üléseket raktak bele, amit én nagyon keskenynek találtam. Egyébként viszonylag rendes, firkát sem láttam ebben a kocsiban, mármint számtáblácskán kívül.
Esztergomban az érkező vonaton kívül csak egy Studenka szerelvény áll, az is Pest felé indul. És a hol a komáromi vonat ? Hamar kiderül, ott áll az állomásépület előtt. Bedőltem az Elvirának. Később ismét megnéztem, csak a 15:02-kor indulót jelezte vonatnak, az összes többit vonatpótló autóbusznak.
Mivel Komárom felé egyébként is Studenka jár, amit nyugodtan nevezhetünk vonatpótló vonatnak, gondultam kipróbálom a vonatpótló autóbuszt is. Nagyon régen ültem távolsági buszban, valamilyen Ikarusz busz, szürke, magas támlájú ülésekkel. Nagyon szűknek és zsúfoltnak tűnik a vonat után. Ha rendesen ülök a helyemen, gonoszul nyomja egy korlát a felső karomat. Ha meg egy kicsit elhúzódok, akkor meg az egy pozíciós egyenes tartásra tervezett ülés kényelmetlen. Ettől még a piros székes Studenka is jobb.
Az Esztergom - Almásfüzitő vonal régi kedvencem, mert nagyon látványos a vonalvezetése, végig a Duna parton halad. A busz persze a faluban megy, így a Dunából is sokkal kevesebbet látni, de az azért az látszik, hogy jó kevés a víz benne. Ha sínközelbe kerültünk mindig megnéztem a sínkoronát. Sehol nem volt rozsdás, tehát közlekednek valamilyen vonatok Konkrétan csak egy szép M40-esren akadt meg a szemem, Lábatlanban tolatgatott.
A nap csúcsa egy korsó kiváló sör a Komáromi állomás büféjében. A sör mellé látványosságként elmegy egy IC Budapest felé és egy nemzetközi vonat, JZ kocsikkal Győr felé, mindkettőt 1047-es húzta. Visszavittem az üres korsót, közben furcsa hangot hallok a távolból- Mire leesik, hogy ez a vonat hangja a vasúti hídon, már át is ért a szerelvény a Duna innenső oldalára és nemsokára begördült egy szép hosszú konténer szállító vonat, élén a 240 083-6-as Papagájjal. A kocsik első kétharmada üres, a többin konténerek.
17:07-es személyvonattal indultam Pestre, 9423: BDt 353, 4 * Bhv, V43 1290. A múltkoriban is ezzel vonattal utaztam haza, jutott eszembe amikor kb. 20 percet dekkoltunk Tatán.
E-mail: gullnerpages@gullner.hu |