![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
• Bp.Keleti - Aszód - Vácrátót - Vác - (Veresegyház) - Bp.Nyugati
• 135 km • 2009.11.26. csütörtök •

Bézével a madzag alatt
Ismét csökkenni fog a magyar személyszállító vasúti hálózat hossza.
Bár egyes politikusok szerint ez csak átmeneti állapot, a biztonság kedvéért vonatozni
indulok, lehet utoljára, az egyik szüneteltetésre megjelölt vonalra, nevezetesen
a 77-es mezőszámú, Galgamácsa - Vácrátót szakaszra.
A 15 km hosszú vasútvonalat 1951.XI.4-én nyitották meg, célja az Aszód
és Vác közötti kapcsolat megteremtése, Budapest érintése nélkül. Amikor én réges-régen
megismertem ezt a vasútvonalat, Szergejek húztak erre hosszú tehervonatokat, amelyek
zömmel a KGST országok észak-déli tranzitforgalmát szolgálták. A vonalat 1985-ben
villamosították, de már csak néhány évig áramlott villanymozdonyokkal folyamatosan az árú,
mert a szocializmus bukása után a teherforgalom drasztikusan visszaesett és én speciel
azóta sem láttam tehervonatot arra.
Vonatozgatni viszont remekül lehetett Aszód és Vác között, hiszen
a viszonylag csekély számú utas ellenére igazi vonatok is közlekedtek, már amennyire
igazi vonat egy Szili két kocsival. Eddig igyekeztem elkerülni a Bézés járatokat,
de most direkt egy ilyet célzok meg, stílszerűen búcsúzni ettől a kellemes dombok
közötti vasútvonaltól.
Összefoglaló táblázat a lap alján

Irány a köd
Bp.Keleti - Aszód, 520: V43 1031, By, Ao, By, Bp, Bp
Öt kocsis gyorsvonat indul Miskolc - Sátoraljaújhely felé, az utolsó
kettő valaha elsőosztályúként dolgozott, és mily meglepő, az utasok ezeket a Bp kocsikat
preferálják. Az első By-ban nem vagyunk túl sokan. A viszonyokat jónak mondanám. Az ülés
elég kemény, de nem találom kényelmetlennek. Sokan szidják manapság a By kocsikat, nekem
már megjelenésükkor is szimpatikusak voltak, néha még valami múltszázadi régies bájt is
felfedezni vélek a belső térben.
10 perc felől süt a későn kelt Nap, az ablakok párásak, nem sokat látni
a külvilágból. Ahogy közelítünk Gödöllő felé, megjelenik és egyre sűrűbb a köd, mint ahogyan
ez megszokott ezen a környéken. Annyira belebambulok a szürkeségbe, hogy majdnem elfelejtek
leszállni Aszódon.
Vonatok a ködben
Aszód

Aszód állomás várótermében csak egy-két ember üldögél az enyhe szegénységszagban.
Ehhez képest a büfében kifejezetten kellemes illat fogad, kedvet kapok egy Unicumra, amit előrehűtött
pohárba tölt bele a barátságos csaplárnő. Mégiscsak szép az élet.
De vissza a ködös külvilágba. Az indóház melletti padokkal kerített zugban
most csak a szemét vár sorsára. Valaki annyira futhatott vonata felé, hogy még a cipőjét is
egy padon felejtette.
Szóló Bzmot bukkan elő Balassagyarmat felől a ködből, aránylag sokan érkeztek
a fedélzetén. Ez a motorkocsi indul majd vissza Vácrátót felé, de addig van még idő megnézni néhány
vonatot. Az állomáson jönnek-mennek a szerelvények, nem történik semmi különös, csak az egészet
egy kicsit álomszerűvé varázsolja a köd.












Bzmot a madzag alatt
Aszód - Vácrátót, 33422: Bzmot 344
A nyirkos köd után igen kellemes meleggel fogad a Bzmot 344.
A hőmérsékleten kívül nem sok jót lehet elmondani erről a motorkocsiról, nem emlékszem,
hogy valaha is utaztam volna ennyire átrozsdásodott vasúti járműben. A rozsdaodvak felett
rongyos függönyök lógnak, az ülések végzetesen mocskosak, a fejtámlák valószínűleg vandálok
kezenyomát őrzik. Mostanában ugyan takarítják a járművet, de ez már nem segít az elkoszolódott
elhasználtságon.
Az idők változásán töprengve bámulok ki a szürkeségbe, és arra riadok,
hogy elindultunk, de nem himbálódzva csattog a Bézé, mint az korábbi utakon mintaként rögzült
az utazóba, hanem simán és gyorsan robog a jó minőségű pályán. Úgy igyekszik a motorkocsi,
mintha feledtetni akarná a lepukkant külcsínt.
Indulásnál 4 nő és 3 férfi volt a fedélzeten, utóbbiból 2 vasutas.
Iklad-Domony állomáson leszáll egy nő. Galgamácsán átfordul az ivararány, mert 2 nő le-,
1 fiatalember meg felszáll. Utas/vasutas= 3/2. Persze nem csoda, hogy ilyen kevesen utazunk,
hiszen hétköznap délelőtt minden rendes ember dolgozik, vagy ha nincs munkája, pénze se jut
vonatozgatásra.
Szerettem ezen a vonalon lógni a vonat ablakából, de így utolsó körben
stílszerűbb a lepukkant Bézé a madzag alatt. Egyébként is a szép tájból csak a ködöt lehet
látni eleinte. Ahogy távolodunk Aszódtól, úgy tisztul ki az égbolt.
Váckisújfalú lakosai nemsokára vasút nélkül maradhatnak. Ezen nyilván
megsértődtek már szerencsétlenek, így most csakazértsem száll le/fel senki a megállóban.
Kisnémedi megállóban sincs utascsere, először azt hittem, ugyanaz a helyzet, mint Váckisújfaluval,
de otthon a térképet megnézve rájöttem, hogy Kisnémedinek eddig sem volt vasúti kapcsolata,
hiszen a róluk elnevezett megálló a falutól 3 kilométerre Váchartyán területén található.
(Váchartyánnak amúgy két megállója is van a veresegyházi vonalon.)
A Vácrátót előtti két sorompónál mintegy 20-30 autó várja, hogy motorvonatunk
átrobogjon, fedélzetén három utassal és két vasutassal.







Mindennapi liberalizmus
Vácrátót - Vác, 2422: BDVmot 008, Bmx, Bmx, Bmxt 014
Vácrátót egy érdekes elágazó állomás, de most nem találok semmi új néznivalót.
A település messze van, a hideg várótermen kívül semmi sem várja az utasokat, ténfergek a hűvösben,
míg megérkezik a megkésett csatlakozás. A BDVmot szerelvény elején szállok fel, de elsétálok a végéig,
egyrészt körülnézni, másrészt négyes bokszra vadászva, de utóbbi nem sikerül, mert a néhány utas
szintén ezeket a helyeket preferálja. Az utolsó ilyen helyet épp az orrom előtt foglalja el valaki.
Ám Isten nem ver bottal, mert a szerencsétlen flótás ottfelejti ócska cekkerét, amikor sietve leszáll
Vác alsón. A kalauz szerint lehet, hogy az ő közeledése volt az illető kapkodásának az oka.
De ahogy hallom, nem mindenki ilyen gyáva. Vannak szituációk, amikor a kalauznak tanácsosabb
dolgavégezetlen odébbállni. Sokszor találkozhat ilyen esetekkel a közember a vonatokon, de olyan
időket élünk, amikor jobb nem beszélni nyilvánosan ezekről a dolgokról.

Egészségügyi séta Vácon
Vác
Megveszem a jegyemet Pestre, azután a városba indulok. Vác igen kellemes kisváros,
főtere rövid sétára van az indóháztól. Útközben bekapok két finom vaníliás sütit, így még élvezetesebb
a városnézés. A főtér felé vezető úton pezseg az élet, maga a főtér kihaltabb, csak néhány turista
van ezen a késő őszi hétköznapon.
Vác legattraktívabb épületei a templomok, melyek talán legdominánsabbak a városképben.
A másik számomra kedves tulajdonsága a városnak, hogy a Duna mellett terül el. A Duna-parti sétányon
aránylag sokan levegőznek. A kompon viszont most egy autó sem érkezik, és visszafelé sem akar egy sem
áthajózni, csak gyalogosoknak van valami dolguk a túlparton.
Eredetileg fél órát szántam sétára, ám jól érzem magam Vácon, és tovább maradtam.
Szerencsére nem kellett azon gondolkodni, mikor indul vonat, hiszen a váci vonal az ütemes menetrend
hazai úttörője.

Vicinálisból elővárosi vonal
Vác - (Veresegyház) - Bp.Nyugati, 2435: Bmxt 012, Bmx, Bmx, BDVmot 002
Vácról 26 perc alatt ér be a zónázó vonat a Nyugatiba. De én most személyvonattal
és a hosszabb úton, Veresegyház felé indulok vissza a fővárosba. Ez vonal vicinálisból fejlődött
elővárosi vasúttá. Mostanában tipikusan BDVmot szerelvények közlekednek. Én szimpatizálok ezekkel
a motorvonatokkal, de sajnos sokan ezeken vezették le rendszerváltó dühüket, így mára már elég
szomorúan néznek ki a magyar ipar egyik utolsó saját termékei, bár mostanában már látszanak
a szintentartásukat szolgáló erőfeszítések.
Az út egyik szakaszán sem vagyunk sokan az utolsó kocsiban, de minden megállásnál
élénk utascsere van, néha a szó szoros értelmében, hiszen szinte mindenki leszáll, és majdnem
ugyanannyian kapaszkodnak fel helyettük.
A gépesben utazom, a szerkezet jókat küzd az indulással, de a végsebességgel
sehol nem kell megerőltetnie magát. A vonat kellemesen kanyarog nyájas dombok és szép települések
között. A szép házakkal éles ellentétben állnak az összebarmolt vasút környéki létesítmények
és a sínek mellett sokfelé heverő rengeteg szemét. Ám mit számít egy vidám országban egy kis
szemét. De vajon tényleg vidám országban élünk-e, ahol csak én egyedül vagyok savanyú passzomban.
Összefoglaló táblázat
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
520 | Bp.Keleti - Aszód | 8:03 | 8:45 | 51 | 0:42 | 73 | V43 1031, By, Ao, By, Bp, Bp |
33422 | Aszód - Vácrátót | 9:36 | 10:05 | 25 | 0:29 | 52 | Bzmot 344 |
2422 | Vácrátót - Vác | 10:13 | 10:26 | 10 | 0:13 | 46 | BDVmot 008, Bmx, Bmx, Bmxt 014 |
2435 | Vác - (Veresegyház) - Bp.Nyugati | 12:34 | 13:59 | 49 | 1:25 | 35 | Bmxt 012, Bmx, Bmx, BDVmot 002 |
Csatlakozások
• Az utolsó előtti alkalom: Zöld vonattal a fehér Dunakanyarba
• Egy meghiúsult kísérlet: Sztrájk a mellékvonalakért
• Egy meghiúsult kísérlet: Sztrájk a mellékvonalakért
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |