Összes vonatozásaim 2010-ben 2.920 km, benne 29 km újdonság.
0 km, 2010.02.12. péntek
Havas vonatozás helyett
Ez lett volna az első idei vonatozás, amit egy-két héttel korábban szeretettem
volna megejteni, amikor olyan szépen esett a hó, de akkor a nátha közbeszólt.
Hó tegnap is esett, de már lucskos, télvégi kiadás, ráadásul péntek délutánra
már csak szürke tocsogás maradt. De hátha még szép a hó a városon kívül,
így mégiscsak a vasút felé indultam.
Kicsivel három előtt értem ki Aquincum felső megállóba. Úgy saccoltam, 5-10 perc
múlva kell vonatnak jönnie, amivel vonatozgatok egy kortyintást Piliscsabáig.
Három után öt perccel, megszólalt a hangos és közölte, 15 percet késik a vonat.
Erősen elgondolkodtam, hogy muszáj-e nekem pont most vonatozni. A szürkeségben
maga az út sem vonzott már annyira, a negyedórás várakozás meg pláne elvette
a kedvemet az egésztől. Azután eszembe jutott, hogy vajon érdemes-e elhinni
a negyedórát. Na ekkor szépen hazamentem. Kb. 25 embert hagytam ott a peronon,
akik sztoikus nyugalommal várakoztak. Nem nagyon volt más választásuk, ők nem
hobbi vonatozók, mint én. Elvira szerint a vonat 15:11 helyett 15:39-kor indult
Aquincum felsőről, de akkor én már otthon teázgattam.
1. Kőbánya-Kispest - Kunszentmiklós-Tass, Dunaújváros - Bp.Déli
140 km, 2010.03.18. csütörtök
Pótátkelés
Egyre nehezebb Budapest környékén rövid vonatozás körutakat találni, mert drasztikusan
megritkultak a vonalak a magyar vasúti térképen. Megszűnés okozta első döbbenetem akkor
volt, amikor megszűnt a Solt-Dunaföldvár vasúti átkelés és egy Bajáig tartó vasútmentes
sáv keletkezett a Duna mentén. Ráadásul úgy szűnt meg a mondott vasúti összeköttetés, hogy
én soha nem vonatoztam át a dunaföldvári hídon. A már soha nem pótolható Duna feletti vonatozás
helyett a Kosár hidat szemelem ki az átkelésre, de sajnos arra a hídra még nem építettek
síneket. >>>
Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Kőbánya-Kispest - Kunszentmiklós-Tass | 10:32 | 11:45 | 60 | 1:13 | 49 | 3742 | V43 1271, Bhv, Bhv, Bhv, BDt |
Dunaújváros - (Pusztaszabolcs) - Bp.Déli | 16:37 | 18:00 | 80 | 1:23 | 58 | 4223 | 5341 003, (+ 5341 033) |
2. Bp.Keleti - Aszód - Ipolytarnóc - Vác - Bp.Nyugati
296 km, 2010.04.08. csütörtök
Nyájas tavaszi dombok között
A Balassagyarmat - Ipolytarnóc vasútvonal mind a két nagy megszüneteltetési
hullámot túlélte. Ráadásul ebben a században nem is vonatoztam még arra, pedig igen szép tájakra
emlékszem a múlt századból. Ez már több mint elegendő indok ismét arra vonatozni
egyet. >>>
Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Keleti - (Aszód) - Balassagyarmat | 9:48 | 12:06 | 110 | 2:18 | 48 | 33502 | Bzmot 254, Bzx, Bzmot 310 |
Balassagyarmat - Ipolytarnóc | 13:19 | 14:50 | 41 | 1:31 | 27 | 33624 | Bzmot 313 |
Ipolytarnóc - Balassagyarmat | 15:05 | 16:22 | 41 | 1:17 | 32 | 33613 | Bzmot 313, Bzmot 333 |
Balassagyarmat - Vác | 17:30 | 19:52 | 70 | 2:22 | 30 | 32213 | Bzmot 342, BDzx |
Vác - Bp.Nyugati | 20:04 | 20:46 | 34 | 0:42 | 49 | 2321 | BDVmot 016, Bmx, Bmx, Bmxt |
3. Bp.Keleti - Jókút - Nagyszombat - Galánta - Komárom - Bp.Déli
540 km, 2010.06.30. szerda
Szlovákia nyugati csücske
Szöveg nélkül ... >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Keleti - Kúty | 9:28 | 12:45 | 279 | 3:17 | 85 | EC 170 | 350 014, Amz, Bmz, Bmz, Bpmz, Bpmz, Bmz, Bmz, WRmz, Apmz |
Kúty - Trnava | 13:50 | 15:22 | 68 | 1:32 | 44 | Os2685 | 240 123, Bdtmee, Bdtmee |
Trnava - Galanta | 16:00 | 16:25 | 28 | 0:25 | 67 | Os4569 | 240 097, BDshmee, Bdtmee, Bdtmee, Bdtmee |
Galanta - Nové Zámky | 16:32 | 17:15 | 42 | 0:43 | 59 | Os2010 | 240 113, Bt, Bt, Bt, BDs, Bt, Bt |
Nové Zámky - Komárno | 17:51 | 18:22 | 29 | 0:31 | 56 | Os4821 | 240 113, Bt, Bt, Bt, BDs |
Komárom - Bp.Déli | 19:10 | 20:35 | 94 | 1:25 | 66 | 4923 | 5341 018, 5341 012 |
Négy vasútvonalon, 189 kilométer hosszan újraindul a személyszállítás
2010.07.04. vasárnap
189 kilométer szimbolikus Változás
2010.07.04-től négy vasútvonalon, 189 kilométer hosszan újraindul a vasúti személyszállítás,
valamint hétköznap is lehet majd vonatozni a Veszprém - Zirc szakaszon.
A döntés a Változást hivatott demonstrálni, az utasszám növekedésére csak hosszabb időtávon számíthatunk.
Én a magam részéről ismét el fogok menni vonatozni az újraindított vonalakra, mert mindenképpen élni szeretnék
a lehetőséggel, amelyet a nemzeti összefogás biztosít számomra.
>>>
4. Budapest - Sátoraljaújhely, Szlovákújhely - Kassa - Budapest
600 km, 2010.07.28. szerda
Esős vonatozás Zemplénben
Még 1987-ben jegyeztem fel vonatozási terveim közé a Slanec - Michal'any állomások közötti szakaszt.
A nyolcvanas években többször megfordultam Kassa környékén, de ez a 19 kilométer eddig kimaradt
a bevonatozott vonalak közül, csak most jött el az idő, hogy megvalósítsam a 23 éve halogatott tervet.
Manapság a rövid szakaszokból álló, sok átszállásos vonatozásokat szeretem, de most odafelé több mint 4 órát,
visszafelé három és félórát utazok, egy 57 perces vonatozás kedvéért, amiből 18 perc telik el a 19 újdonság
kilométeren. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Keleti - Sátoraljaújhely | 10:03 | 14:09 | 266 | 4:06 | 65 | 522 | V43 1020 / M41 2194, Byh, B, Ao, (- Bp, Bp) |
Slovenské Nové Mesto - Kosice | 16:06 | 17:11 | 62 | 1:05 | 57 | Os8810 | 460 044, 63-376, 63-377, 63-378, 460 051 |
Kosice - Bp.Keleti | 18:06 | 21:27 | 272 | 3:21 | 81 | 533 | 363 143 / V43 1368, Amz, Bpmz, Bpmz, Bmz, Dms |
Badacsonytomaji jegyek
Turistaparadicsom
Az ínyenceknek érdemes nyáron Badacsonytomaj állomáson jegyet váltani, ahol a párhetes
szezonra nem telepítenek jegynyomtató gépet, hanem izgalmas jegy kuriózumokkal kápráztatják el az
utasokat. >>>
5. Debrecen - Tiszafüred - Karcag - Bp.Nyugati
280 km, 2010.08.14. szombat
Újraindítás 4/1
Az elsöprő tavaszi győzelem után Orbán Viktor és kormánya négy vasútvonalon haladéktalanul újraindította
a vasúti személyszállítást, bizonyítandó, hogy a megszüneteltetés egyetlen oka a nemzetrontó baloldal
kártékonysága volt. Akár így, akár úgy, én mindenképpen örülök, hogy többfelé tudok majd vonatozni.
A négy újraindított szakasz újra bevonatozásának sorozatában az első a 103-as számú, 45 km hosszú Tiszafüred - Karcag
vasútvonal. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Debrecen - Tiszafüred | 11:26 | 12:49 | 73 | 1:23 | 53 | 6614 | Btx 011, Bx, MDmot 3025 |
Tiszafüred - Karcag | 14:05 | 15:11 | 45 | 1:06 | 41 | 36915 | Bzmot 366 |
Karcag - Bp.Nyugati | 15:20 | 17:32 | 162 | 2:12 | 74 | 6203 | V43 1102, A, Bp, Bp, B |
6. Bp.Keleti - Miskolc-Tiszai - Szerencs - Nyíregyháza - Debrecen
319 km, 2010.08.18. szerda
Kellemes meglepetések
Egy depressziós övezetet érintve indultam Debrecenbe, de kellemes meglepetések értek, mert szép tájakon,
aránylag forgalmas vonalakon, színes mozdonyokat megcsodálva, szép állomásokon átszállva, vonatozhattam egy
jót. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Keleti - Miskolc-Tiszai | 12:03 | 14:20 | 182 | 2:17 | 80 | 524 | V43 1031, Bp, Byh, Ao, Bp, Bp |
Miskolc-Tiszai - Szerencs | 15:10 | 15:50 | 38 | 0:40 | 57 | 5254 | Bzmot 228, Bzx, Bzmot 250 |
Szerencs - Nyíregyháza | 16:15 | 17:17 | 50 | 1:02 | 48 | 5124 | V43 1039, Bp, Bp, Bp |
Nyíregyháza - Debrecenx | 17:41 | 18:23 | 49 | 0:42 | 70 | 6201 | V43 1249, A, B, B, B, B |
X. Közép-Európai Mozdonyfesztivál, VI. Nemzetközi Étkezőkocsi Találkozó, I. Krampácsverseny
2010.09.18. szombat
Gőzmozdonyok és krampácsolók
A gőzmozdonyparádék sorozatában a mostani a tizedik, és a szervezők eddig még mindig tudtak kellemes meglepetést okozni.
Ma a Pm36-2 sorozatszámú Szép Heléna volt számomra az újdonság. A sok szép gőzmozdony megcsodálása után a nap másik
emlékezetes eseménye a krampácsoló verseny. >>>
7. Bp.Keleti - Dombóvár - Baja - Sárbogárd - Pusztaszabolcs - Bp.Kelenföld
437 km, 2010.09.22. szerda
Virtuális menetrend
Ez a harmadik alkalom, amikor az autómentes napon forgalmival vonatozgattam,
és történetesen tavaly is, most is Dombóvár az első etap. Dombóvárról most Baja
felé vettem az irányt, majd Szekszárdon át vonatoztam haza. Minden vonat késett,
de a spontán virtuális menetrend jól működött. És egyébként is, ingyen vonatnak ne nézd a
menetrendjét. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Keleti - Dombóvár | 9:45 | 11:50 | 173 | 2:05 | 83 | 537 IC | V43 1181, MÁV-START: ABmz, ŽSSK: Bmerr, Bmerr, Bmerr, Aperr |
Dombóvár - Baja | 12:20 | 13:55 | 80 | 1:35 | 51 | 7804 IR | 6341 023 |
Baja - Sárbogárd | 14:45 | 16:53 | 104 | 2:08 | 49 | 833 IR | 6341 013 |
Sárbogárd - Pusztaszabolcs | 17:29 | 17:53 | 31 | 0:24 | 78 | 8025 | V43 3197, Bybdtee, By, By, By |
Pusztaszabolcs - Bp.Kelenföld | 17:58 | 18:52 | 49 | 0:54 | 54 | 4233 | 5341 047, 5341 034 |
8. Pálháza - Rostalló
10 km, 2010.10.13. szerda
Kisvasutas utószezon
A Zemplén Magyarország egyik legszebb, műemlékekben is gazdag tája, amelynek kellemes színfoltja
a Pálháza - Rostalló között csattogó kisvasút. Bár én három évig kisvonattal jártam iskolába
Sátoraljaújhelyen, mégis újdonság volt számomra ez a szakasz, amelyet most egy zempléni kirándulás során
vonatozhattam be. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Pálháza - Rostalló | 11:40 | 12:36 | 10 | 0:41 | 15 | 1352 | C01-403, F01-02 |
A menetrend szerint van 15 perc ácsorgás Pálháza-Ipartelek állomáson, ez a valóságban szerencsére kimaradt.
9. Bp.Nyugati - Esztergom - Óbuda
94 km, 2010.11.13, szombat
Egészségügyi séta Esztergomban
Szeretek városokban bóklászni, és időnként azért szállok vonatra,
hogy távolabbi utcákat rójak egészségügyi sétám során. Most Esztergomba szólított úri
szeszélyem. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Nyugati - Esztergom | 9:21 | 10:48 | 53 | 1:27 | 37 | 2042 | 6342 003, 013 (Angyalföldön sorrend csere) |
Esztergom - Óbuda | 13:09 | 14:16 | 41 | 1:07 | 37 | 2065 | 6342 010, 007 |
10. Bp.Nyugati - Cegléd - Kecskemét - Lajosmizse - Bp.Nyugati
204 km, 2010.11.25, csütörtök
Újraindítás 4/2
Úgy terveztem, a nyári újraindításokat azzal ünneplem meg, hogy mind
a négy újraindított vonalat ismét bevonatozom. Ám az én bukszába még
nem köszöntött be az aranykor, így ez a terv nem tud megvalósulni,
és két epizódos marad a négyrészesre tervezett újraindítás
sorozat. >>>
Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Vonat | Szerelvény |
Bp.Nyugati - Cegléd | 10:03 | 11:12 | 73 | 1:09 | 63 | 2542 | BDt, Bhv * 6, V43 2171 |
Cegléd - Kecskemét | 11:48 | 12:10 | 33 | 0:22 | 90 | 762-1 | V43 1129, Bo, BDh, Bo, Bo, AB, Bp, Bp |
Kecskemét - Lajosmizse | 12:50 | 13:25 | 25 | 0:35 | 43 | 2965 | Bzmot 236 |
Lajosmizse - Bp.Nyugati | 13:40 | 15:42 | 73 | 2:02 | 36 | 2835 | BDt (classic), Bhv * 3 (piroscsíkos), M41 2202 |
Megszüneteltetések és újraindítások
2010.12.12.
Megszüneteltetések és újraindítások
Az új menetrend tiszteletére újabb hat vasútvonalon indult újra a személyszállítás.
Ezzel a hattal tízre emelkedett a kormányváltás óta újraindult mellékvonalak száma,
ami messze meghaladja legmerészebb álmaimat is. Az áttekinthetőség kedvéért összefoglaltam
egy táblázatban a 2007.03.04 - 2010.12.12 közötti személyszállítás megszüneteltetéseket és
újraindításokat: >>>