Vonatozásaim - 16 / 2005.09.01. csütörtök
 Bp.Keleti - Aszód - Vác - Nagymaros - Óbuda
 GP  Vonatozásaim  XX.század  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016

A BKSZ első napja

Hosszú vajúdás után nyáron végre létrejött a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) és szeptember elsejére megszületett a budapesti egységes bérlet, ami városhatárig gyakorlatilag minden tömegközlekedési eszközre érvényes. Bár én nem igazán vagyok rendszeres tömegközlekedő, de úgy éreztem, ezt a bérletet mindenképpen ki kell próbálnom. Az érvényesség első napján rögtön útnak is indultam. Egy pillanatig úgy tűnt, hogy a metró kijáratban álló BKV ellenőrök nézik meg először a szép új bérletemet, de ők éppen egy lány feneke után bámultak amikor odaértem. Így szerencsére a vasúti dolgozónak mutathattam meg először a BKSZ bérletemet.

A Keletiben elég nagy a jövés-menés, de elégséges számú pénztár dolgozik és mindenhol csak egy-két ember áll. Mondom a pénztáros hölgynek, hogy BKSZ bérletem van és Aszódig kérek jegyet. Nem meglepő, hogy nem rutinból adja ki a jegyet. Nézegeti az odakészített papírjait és hosszasan küzd a pénztárgép klaviatúrájával. De az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az elhasználtnak tűnő jegynyomtatóval is gondjai voltak, nem is beszélve a kommunikációs nehézségekről, mert én általában egy kukkot nem hallottam abból amit az üvegfal mögött mondott. De elkészült a jegy, a végén még kézzel is ráírja a viszonylatot. 325 forintot fizettem, a rendes jegy 512 lett volna, így máris 187 forintot "ledolgoztam" a BKSZ és a BKV bérlet 625 forintos árkülönbözetéből.

Utána megnéztem a jegyautomatát is, kíváncsi voltam, hogy tudja-e az új tarifarendszert. És tudja. A célállomás kiválasztása után megjelenik egy menü, választani kell, hogy normál tarifa szerinti jegyet szeretnék-e, vagy BKSZ-est. Gyanítom ez az új menü még sok utas életét fogja keseríteni. Mert ergonómiailag az egész gép úgy rossz ahogyan van, legalábbis számomra sokadig használat után is áttekinthetetlen. És gyakran találkoztam jegyvásárlókkal, akik tanácstalanul álltak a szöveg hegyek és a tucatnyi nyomógomb előtt. Volt időszak, amikor hajléktalanok "ügyeltek" a gépek mellett és segítettek jegyet venni a tanácstalannak látszó utasnak, némi apró reményében.



Bp.Keleti - Aszód

Aszódra a 11:20-as hatvani személlyel indultam. A szerelvény a szokásos szürke inga, 5 db Bhv, a végén BDt 400 és az elején két mozdony. Idefelé a V43 2360 tolta az érkező vonatot és visszaindulás előtt elékötötték a V43 1362-est. Nem találtam magamnak kényelmes ablakot, a buszülések között elég kényelmetlen állva nézelődni. Kőbánya felsőtől melehetősen sokan vagyunk a kocsiban a délelőtti időponthoz képest. Az utasok nagy része fehér blúzos diák, hamar végeztek az első tanítási napon. Azt gondoltam, hogy Pest után inkább leszállók lesznek, de Pécelen a valóságban sokkal, de sokkal több a felszálló, zömmel ők is diákok.

Közben megvolt a jegyvizsgálat és nemsokkal később ellenőröknek is volt szerencsém a bérletemet megmutathatni. Az ellenőr is most találkozott először a gyakorlatban BKSZ bérlettel és kiegészítő jeggyel. Nem mondta ugyan, de úgy éreztem, nem érti miért kellett ráírni a jegyre kézzel is viszonylatot. Jobban megnézve valóban, rá van nyomtatva, hogy "Ind:Rákoscsaba".

Isaszegre érkezvén elhaladunk egy a kijáratnál várakozó Szergej mellett. Nem tudom, jól emlékszem-e a számára, talán az M62 144 lehetett. Mindenesetre kellemes látvány a sok Szili után.

Isaszegen már szép számú leszálló hagyja el vonatunkat. Kicsit hosszasabban állunk a szokásosnál, egyszercsak a Szili hangos kürtjele harsan, amire a Szergej jelzése válaszol. Most kapcsolok, hogy a Szergej kitoló mozdonyként dolgozik itt. Most már három mozdony van a hat kocsira. A két Szili persze most passzív, a Szergej viszont derekasan küzd és füstöl a vonat végén. A bejárati váltók után nem sokkal egy rándítás jelzi, hogy ismét a villanygép(ek) húz(nak) és a dízel lassan lemarad a vonat végéről. Persze azt nem tudom, hogy mindkét Szili aktív-e, de az biztos, hogy mindkettőnek fent volt az áramszedője. Meg az is biztos, hogy az ajtókat egyik sem vezérelte, mert azok csak akkor csukódtak, amikor a vonat már mozgott és megállásnál mind a két oldalon világított a nyithatóságot jelző zöld fény.



Aszód - Vác

Aszódon háromnegyed óra pauza van. Megveszem a jegyemet, benézek a kocsmába is, de nem kívántam meg semmit. Inkább az áthaladó vonatokat és a váci személyt nézegetem: V43 1295, Bhv, BDt.

Fülledt meleg van, a nap süt mint állat, az időjárás most akar kárpótolni a hideg nyárért ?

13:02-kor indulunk, néhány diákkal a fedélzeten. Jön a barátságos kalauznő, beszélgetünk pár szót, végül ezen a vonaton is sikerült elhencegnem az új bérletemmel. Váckisújfalu után már csak egyedül utazok a Bhv első felében. A kocsi kívül, belül viszonylag rendes, csak az ablakok egy része van összekarcolászva. A táj igen kellemes erre, lógok az ablakban. Gyenge félóra alatt Vácrátótra érünk, ott pihenünk 7 percet. Volt idő gondolkodni azon, hogy vajon miért így csinálták meg a menetrendet, miért nem indul inkább kicsit később Aszódról ?

Vác-Alsóváros megállóhelyről egyszerre indulunk Vác felé egy hatrészes BDVmot szerelvénnyel. Rövid ideig egymás mellett megy a két vonat, azután a BDVmot behúz Vác állomásra, mi meg jó pár percig várunk a bejáraton. Így csak 13:56-kor érkeztünk, 13:47 helyett. A BDVmot is késett egy kicsit és a 13:52-es pesti vonatot is elengedték, mielőtt befuthattunk volna Vácra. Hát elég feszített az ütemes menetrend, oda kell figyelni a vasutasoknak, hogy rendben menjenek a vonatok - legalább a gödi vonalon, nagyjából.



Vác - Nagymaros

Vác állomás rövid sétányira van a belvárostól, a vasút ideális összeköttetést teremt a budapesti belvárossal. Most is sokan várnak az állomáson, bár most jórészt Szob felé tartanának, mert csalódottan mordul fel a sok ember, amikor a hangos bemondja, hogy a 14:17-es vonat előreláthatólag 10 percet késik. "Tegnap is …" mondja valaki, "Szinte minden nap !" válaszol neki útitársa. Ebből és a többi beszédfoszlányból úgy gondolom, hogy rendszeresen késni szokott ez a vonat. De most kivételesen a hangos eltúlozta a dolgot és csak öt percet késett a 2234 számú személyvonat.

Sokadmagammal lódulok az érkező vonat felé. A Szili 7 kocsit húz, közepesen összebarmolt Bhv classic kocsik, vezérlővel a végén. Azt hittem dugig lesz a vonat, sokan is voltunk, de mindenkinek kényelmesen jutott hely. A Duna felöli oldalon lógok az ablakban és pásztázom a késő nyári Dunakanyart.

Nagymaros-Visegrád megállóhelyen sokan leszállnak, Nagymaros állomáson csak kevesen és a vonaton is már csak kevesen utaznak tovább. Vonatunkat 5 percnyire követi a 2134-es, 13:55-kor indult a Nyugatiból és Vácig nem állt meg. Én a 2234-el érkeztem, ami 13:30-kor indult és Vácig is mindenhol megállt. Ki van találva ez az új ütemes menetrend !

Nagymaros belvárosa felé indulva megnézek még egy-két vonatot, azután rövid sétára a Duna felé kanyarodok.



Nagymaros-Visegrád - Bp.Nyugati

Nagymaros-Visegrád megállóhely Nagymaros szívében van, itt érkezek vissza a vasúthoz. Közel fél óra van még indulásig, de már nincs kedvem a forrósságban bóklászni. Jegyet váltok, a pénztáros hölgy itt is megstudírozza a BKSZ szelvényes BKV bérletemet.

A peronon téblábolok, amikor Bhv classic szerelvény húz el Pest felé, utasok nincsenek rajta. És öt perc múlva újabb szerelvényvonat követi, ez is Bhv classic.

Meglepően sokan, jóval több mint ötvenen, várjuk a négyórás pesti vonatot. A 2133-as négyrészes BDVmot, elöl Bmxt 002, Bmx, Bmx, a végén a 002-es gépes rész. A második Bmx-be szállok fel, buszos a berendezés, de találok kényelmes ablakot.

A jegyvizsgáló kérdi, hogy hová utazok. "Óbudára" - mondám neki. Ezen ő igen csodálkozik. "Ezzel a jeggyel ?". De ismét megcsillantom BKSZ-es bérletemet és így képbe került a derék vasutas.

Vácig nincs nagy mozgás, de ott jó sokan szállnak fel. A nagynak látszó tömeg jól eloszlik, a vonat vége felé még elég sok üres hely van.

Jól tempózik a BDVmot, meglepően hamar, kb. negyed órával Vác után áthaladunk Rákospalota-Újpest állomáson. A jó tempót a Nyugati bejárat töri meg, álldogálunk egy kicsit az állatkert mellett, de még így is félórán belül érkeztünk Vácról a végállomásra. Elvira szerint ez a vonat 26 perc alatt ér be Vácról a Nyugatiba, most sem volt több egy-két percnél az eltérés. Határozottan tetszik nekem ez az új ütemes menetrend !



Bp.Nyugati - Óbuda

Esztergom felé a 6341 009 készülődik. Az indulás előtt pár perccel meglepően sok az üres hely, még szabad négyes is volt egy. De folyamatosan jönnek az utasok és míg én elsétálok megnézni a vonat elejét, jócskán telnek a kocsik. Indulásnál elég szépen tele van, páran álldogálunk.

Fütyülés, fellép a kalauz és ugyanazzal a lendülettel elém áll, szigorúan rám mered és mond valamit. A vonat még áll, az ajtó csak most csukódik és nem értettem mit mondott a jegyvizsgáló. Pedig nem volt bonyolult, amit mondott, a jegyemet kérte. Amikor megértem végre mit akar, megmutatom neki a bérletemet. Merev arccal rápillant és tovább megy. Ő volt ma az első vasutas, akivel dolgom volt és nem váltott velem pár szót.

Az esztergomi vasút Újpest megállóhelynél keresztezi a kék metrót, itt mindig elég sok a felszálló, most is megtelik a vonat, sokan állnak. Kalauzunk sietősen járkál föl-le, szaporán csörgedeznek a fémpénzek. Mindenki rutinból cselekszik, szó nem hangzik, én meg bambán csodálkozom. Csak magamban állapítom meg, hogy a jómódú budai agglomeráció lakói és a nyíregyházi kisvasúton utazó szakadt emberek ebben a tekintetben teljesen egyformán viselkednek.

Közben átérünk a Duna másik oldalára és a kp. fizető utasok egy része leszáll. Óbudán is leszállunk páran. Mielőtt a buszhoz indulok, megnézném az Esztergom felöli vonatot is. És meg is érkezik a 4. vágányra egy dupla Desiro szerelvény. Közben a vasutasok kezelik a váltókat és a jelzőket, máris menesztik mind a két vonatot, a harmadikról szóló Uzsgyi indul Esztergomba, a negyedikről dupla Desiro indul a Nyugatiba. A harmadik és a negyedik vágány közötti peron kb. másfél méter széles. Ezen a keskeny kis peronon testközelből "élvezhette" végig a két vonat indulását az két utas, aki a távolabbi Desiroból szállt le és nem volt még ideje az átjáróig kiérni.



Epilógus

Egy kis számtan a végére:

  normál    BKSZ   különbség  
6250   6875   -625    BKV / BKSZ bérlet
512   325   187    Bp.Keleti - Aszód
620   404   216    Nagymaros-Visegrád - Bp.Nyugati - Óbuda  
  Összesen -222   

azaz már az első napon a különbség közel kétharmadát "ledolgoztam".

Megjegyzés a hónap végén: ez az egyenleg később sem változott, mert szeptemberben nem utaztam többet BKSZ vonattal. Igaz más vonattal sem nagyon, csak az Eklektika Expresszel.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu