Vonatozásaim - 6 / 2006.03.06. hétfő Örs vezér tere - Gödöllő - Aszód - Szob - Bp.Nyugati - Aquincum felső |
GP Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
Zöld vonattal a fehér Dunakanyarba
Talán tíz éve volt, amikor nagy hó esett Szilveszter táján. Újén napján kivonatoztunk Szobra, csak úgy, megnézni a behavazott Dunakanyart. Felejthetetlen élmény volt a fenséges fehér lepelbe öltözött táj, a nagy pelyhekben kavargó hó, a fehérségben halkan suhanó BDVmotokkal. Azóta is vágyom egy ilyen vonatozásra, de az idén télen ez már valószínűleg nem jön össze. Vasárnap reménykeltően elkezdett esni a hó, el is határoztam, hogy hétfőn kinézek a Dunakanyarba, igaz kelet felé megindulva.
Örs vezér tere - Gödöllő
A mai vonatozás rögtön egy elvi kérdést vet fel: vonat-e a HÉV? Most lépjünk túl azon, hogy a neve a helyiérdekű vasútból rövidült, és vegyük szemügyre a látványt. Az Örs vezér terei HÉV végállomás vágányai, váltói, jelzői igen hasonlatosak a nagyvasúti berendezésekhez, legalábbis a felületes szemlélő számára. Nézzük a járműveket: három részes, zöld színű, szögletes formájú szerelvények érkeznek, majd indulnak vissza Gödöllő és Csömör irányába. És feltűnik egy ugyancsak sötét zöldre festett Bobo. Nagyon jópofa, ahogyan megáll a Fehér út kereszteződésében és az autókkal egy ütemben indul meg a város felé. Ezek után mondja azt valaki, hogy nem lehetne másképp szabályozni a vasúti átjárók elsőbbségi viszonyait !
Felszállok a vonatra. Nem nevezném alacsonypadlójúnak a 1970-es évek közepén az NDK-ban készült járművet. A felkapaszkodást a lépcsőre fagyott jég teszi még izgalmasabbá. Odabent kellemes langy meleg, viszonylag rend és tisztaság, csak az ablakok vannak összekarcolászva, de ez ma már sajnos megszokott liberális fővárosunk körzetében. Az ülések bizony szűkösek, csak rövid távú utazásoknál elviselhetőek. Én nincs WC, ami egyes szakértők szerint a vonat egyik alapvető ismérve.
A városban az utak szárazak voltak, a forgalom zavartalan. A városból kiérve összefüggő hólepel borítja a földet, a vasúti pályákat, csak sínszálak sötétlenek ki belőle. Szépen süt nap, hóesésnek nyoma sincs. Vonatunk lendületesen tempózik, időnként úgy hintázik, hogy ijedten nézek körül, de a többiek közömbös arccal ülnek, úgyhogy ez lehet ezen a vonalon a normális.
A gödöllői HÉV az ellentétes oldalon közlekedik, azaz a menetirány szerinti baloldalon haladunk. A megállóhelyek sűrűbben vannak, mint a nagyvasútnál. Mogyoródon meglepődve látom, hogy menesztés van, érettebb korú hölgy lengeti a szabályos zöld tárcsát.
A vonatban hangos utastájékoztatás is van, bár ezen úton csak egyszer szólalt meg, Tölgyes időszaki megállóhelyet mondta be.
Pontban tizenkettőkor indultunk az Örs vezér teréről, 46 percig tartott az út Gödöllő végállomásig.
Gödöllő
Gödöllőn a tervezettnél tovább tartott a jegyvásárlás, pedig csak egy diáklány állt előttem. Számlát kért a diákjegyéről. A rádióban már hallottam erről az agyament ötletről, miszerint a diákok áfás számlával vehetnek igénybe egyes térítéseket. Szívesen megsimogatnám a lángész buksiját, aki ezt kitalálta. Ő nyílván soha nem szokott vasúti jegyért sorban állni.
A hajdani királyi váró egyik termében 5-10 hajléktalan tanyázik, a viszonyok nem tűnnek fejedelminek. Bemenni nem lett volna kedvem, bár az ajtóra még váróterem van kiírva.
Gödöllő - Aszód
A mai nap első igazi vonata, a 3024-es Budapest-Hatvan személy, 13:06-kor indul tovább Gödöllőről. A szerelvény 6 részes szürke inga, az egyik 1143-sal az élén. Bár viszonylag számos felszálló van, elég lazán vagyunk a vonaton, de még így is sokkal több az utas, mint a kicsit korábban induló, Egerbe tartó gyorsvonaton.
Kellemes havas tájakon átvonatozva, menetrendszerűen érkezünk Aszódra 13:21-kor.
Aszód - Vác
Négy perc van átszállásra, 13:25-kor indul a 1143 295-2, Bhv, BDt összeállítású, 33414 sz. vonat Vác felé. A vonaton négy ellenőr vizsgálja a jegyeket. Ketten elölről, ketten hátulról indulnak, percek alatt végzenek a nem túl népes, zömmel hazafelé tartó diákokból álló utazóközönséggel.
Kedvelem ezt a vasútvonalat, de most valahogy nem tudok ráhangolódni a havas dombok nyugalmára.
Vác
Vácon pezseg az élet, de itt már ez a szokásos helyzet, különösen 2004. augusztus 29. óta, amikor bevezették az ütemesen menetrendet. Szerintem nagyon jó lett az új menetrend és ahogyan ezt hallom, az "igazi" utasoknak is tetszik, a MÁV közlemények szerint megnövekedett az utasok száma.
Vác állomás és személyzete küzd a kihívással. Nem tudok még egy állomást, ahol ekkora forgalmat bonyolítanak le úgy, hogy az utasok a vágányokon keresztül közelítik a vonatokat. És a vágányok közötti peronok is keskenyek, félelmetes lehet ott állni, amikor vonat halad át.
Vác - Szob
14:17-kor indulok Szobra, a 2234 számú vonattal. A 6+1 részes Bhv classic ingát a V43 1197 húzza. Nagy a jövés menés a vonat körül, nagyon sokan leszállnak és a felszállók is jó sokan vannak. De a vonat elegendő kapacitást kínál, a nagy pezsgés után mindenki kényelmesen el tud helyezkedi. A vonat kívülről standard módon összebarmolt, belül a lehetőségekhez képest karban van tartva. Sajnos az ablakokon erősen látszik az időjárás kezenyoma, (a karcolásokról nem is beszélve,) nem lehet igazán élvezni Visegrád pompás látványát. A hegyek inkább érdekesek mint szépek, a tegnap leesett hó kevés volt ahhoz, hogy a fákat is belepje, csak az altalaj fehér, kontrasztot adva a kopár fák rajzolataihoz.
Érkezés előtt nem sokkal kimerészkedek a WC-be. Nagyon lepukkant, de a lehetőségekhez képest viszonylag tiszta. Miközben a kis fülkében vagyok, jót derülök magamban a közszolgálatinak mondott rádió március elsejei délelőtti műsorán, ahol azt sulykolták, hogy egy kalauz a mosdóba kísért egy diákot, mert gyanúsnak találta a diákigazolványát. Hogyan férhettek el itt ketten ? De hát mit érdekli a valóság egy közszolgálati információs műsor munkásait ?
Szob
14:47-kor rendesen érkezünk Szobra. Öt perccel később érkezik az Érsekújvárig közlekedő személyvonat. Néhány B kocsit és egy első osztályút húz a Szili. Nem hiszem, hogy minden kocsira jutott volna legalább egy utas.
Újabb öt perc múlva az a vonat, amivel érkeztem, üresen visszaindul Pest felé, én meg betérek az állomási kocsmába. Ezt bizony laposan átrendezték, amióta utoljára itt jártam, határozottan kellemesebb a látvány.
A hangos egy nemzetközi vonat technikai megállását mondja be, gyorsan lenyomom a maradék fröccsöt és éppen időben érkezem a peronra. Gorilla közlekedik 7 kocsival, mint később megnéztem ez a Jaroslav Hasek EC. Csak azért állt meg, hogy a két magyar határőr leszállhasson. Sok munkájuk nem lehetett, mert a vonat, finoman szólva, nem volt tele.
Szob - Vác
15:45-kor indulok vissza Vácra. A 2133 sz. személyvonat Érsekújvárról indult és Pestre tart. A 1143 167-3 hat kocsit húz, egy kivétellel vörös színű szlovákokat. A vonat eleje-közepe táján szállok fel és hátra felé indulok, kíváncsi vagyok miféle kocsi az eltérő színű. A szlovák B kocsik elég lestrapáltak, elég takarítatlannak is tűnnek és hát az ablakok is idővertek. Mindösszesen három vagy négy embert láttam hátra felé haladva.
Szégyenszemre nem ismertem meg az eltérő színű kocsit. Felszálláskor, messziről első osztálynak hittem, de belülről egy szép, kunsztos másodosztály volt. Nem volt benne egy lélek sem, ami nem csoda, mert a mutatós kocsiban jéghideg uralkodott. Én is lendületből tovább mentem az utolsó kocsiba, ahol egy-két megállón keresztül egyedül volt szerencsém utazhatni. Az ablak olyan időverte, hogy alig látni a tájat, bár a Nap sem süt már.
Leszállás után tátott szájjal meredek az utolsó előtti kocsira: egy MÁV Bmz volt az, amit belülről nem ismertem fel !
Vác - Bp.Nyugati
Elvileg nyolc perc van az átszállásra. Ez bőven elég kiszámolni a hatodik vágányt, ahol a Veresegyházon át a Nyugatiig közlekedő 2423 sz. vonat áll. (Indul 16:23.) A 71-es vonalon csak BDVmot vonatot láttam mostanában, most a 11-es számú készül Pest felé indulni, elöl a Bmxt 011, hátul a BDVmot 011, közöttük két Bmx kocsi. A gépesbe készülök felszállni. Az utolsó peronon egy mosógép, egy nagy zsák krumpli és sok cigány ember néz vissza rám. Tovább megyek, hátha előrébb kevesebben vannak. A hátulról második kocsi peronján csak egy diák ácsorog, a kocsi belsejében még üres ülőhelyek is vannak. Próbálok egy helyet választani a sűrű emberszagban. Akadna is, de annyira kopott és piszkos az ülés, hogy elmegy tőle a kedvem és átfut a fejemen a gondolat, hogy mégsem vágyom erre a vonatra. De még bekukkantok az első kocsiba is. Ez buszülésekkel van berendezve és sokkal jobb állapotban van, mint a harmadik kocsi. Itt meglepően kevesen vannak, lehet válogatni a helyek között, bár a négyeseket már elfoglalta egy-egy utas. Beülök egy kettes ülésbe, alaposabban körülnézve meg kell állapítanom, hogy a hasonló ülésekkel berendezett szolnoki ingák sokkal, de sokkal jobban néznek ki. Egyrészt nincsenek összebarmolva, másrészt sokkal szebben vannak takarítva.
Odakünn télies délutáni szürkeség, már amennyit látni enged belőle a szutykos, összekarcolt ablak. Nem nagyon látok mostanában teherforgalmat, ezért rögtön feltűnik Veresegyházon egy sor, tégla csomagokkal megrakott tehervagon. Nyilván nem véletlenül van itt, mert igencsak építkeznek errefelé a népek.
Meglepően gyakran találkozunk ellenvonattal. Négyet számoltam: Vácrátót, Őrbottány, Veresegyház és Fót állomásokon. Ez nagyjából negyedóránkénti kereszteződést jelent Rákospalota-Újpestig. Később otthon kigyűjtöttem az érintett, Nyugati-Vác vonatokat:
állomás | ind. | vonat | Nyugati | Vác |
Vácrátót | 16:36 | 2464 | 15:23 | 16:49 |
Őrbottyán | 16:49 | 2416 | 15:48 | 17:15 |
Veresegyház | 17:02 | 2426 | 16:23 | 17:49 |
Fót | 17:18 | 2436 | 16:48 | 18:15 |
Bp.Nyugati - Aquincum felső
Elvileg Rákosrendezőn kellett volna átszállnom, de azzal nyugtattatgattam magam, hogy biztos sokat kéne állni a hideg peronon, jobb busszal hazamenni. Valahol az állatkert felé jött szembe az esztergomi vonat, dupla Desiro. Így már szinte biztosnak látszott a busz, ami ugyan sokkal kevésbé érdekes módja az utazásnak, mint a vonat, de a Nyugatiból Óbudára talán a legkényelmesebb megoldás. Rutinból azért vetettem egy pillantást a 18:15-ös esztergomi vonatra. Ma dupla Uzsgyi volt a 2018 sz. vonat és ennek nem tudtam ellenállni.
Elöl 6341 010-4, mögötte 009-6. A második egységben utazom, az indulás után még volt néhány szabad ülőhely.
Aquincum felsőn ért véget a mai vonatozás. Leszállás után megvárom amíg tovább indul a vonat. Az Uzsgyi áthalad a Szentendrei út felett és a túloldalon egy pillanat alatt eltűnik a sötétben, lévén hátul semmilyen fény nem világit rajta.