Vonatozásaim - 37.2 / 2006.12.12. kedd Óbuda - Bp.Nyugati - Zugló, Bp.Keleti - Kelenföld - Bp.Déli |
GP Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
Szép új menetrend - 2. nap
Mindenfelé mindenféle vonatok
Szóval ott hagytuk abba, hogy milyen mozdonyok húznak milyen kocsikat. Hát színesedik a kép. Régebben, ha piroscsíkos inga szerelvényt láttam, szinte biztos, hogy szolnoki vonat volt. Azután elkezdtek a Dunakanyarba is járni ezek a szerelvények, tavasszal meg mint salgótarjáni gyorson utaztam piroscsíkos Bhv kocsiban. Egy másik típussal eddigi élettapasztalatom az volt, hogy ha a szerelvény BDVmot, akkor a vonat Vác felé közlekedik. Ám ma BDVmot vonattal utaztam a 100a vonal elején !
Óbuda
A tegnapi TVGnh ma is itt áll valamennyi sínszállal. Időközben nyílván dolgoztak valamerre, most a másodikon parkolnak. Ettől a kis munkaszerelvénytől eltekintve Óbuda állomás vágányai üresek.
Közben befut az Esztergomba tartó dupla Desiro. A géphang közli, hogy a Nyugatiba tartó vonat előreláthatóan 10 percet késik. Tegnap is több mint öt percet késett, de akkor nem volt tájékoztatás. Ebből azt gyanítom, hogy több mint 10 perc lesz a késés és mivel téliesen hideg este van, beslattyogok a váróba. Odabent kellemes a hőmérséklet, de kissé büdös van. A váróterem ütött-kopott, de rendesen ki van takarítva, a szag valamely vendég vagy vendégek után maradt meg a levegőben.
Óbuda - Bp.Nyugati
Ma is háromrészes Desiroval van szerencsém utazhatni: 6342 006, 007, 008. Végül közel negyed órás késéssel indulunk, miután tizenegyedmagammal felszálltunk. A vonaton is picivel többen vannak mint tegnap, és most is nagyon sokan leszállnak Újpesten.
Már korábban is feltűnt, és ennek a vonatnak az utolsó kocsijában is azt látom, hogy az eredetileg sötétkék ülések támlája kezd kifehéredni azaz kezdi az elhasználtság jeleit mutatni. Leszállás után nézegettem az ablakokat, sajnos már több össze van karcolászva és az egyik meg is van zúzva. Bár az is lehet, hogy a törés baleset következménye, de nem lennék meglepve, ha ezt is vandálok tették volna. Pedig ezeket a vonatokat védeni próbálják, nem úgy, mint a szerencsétlen sorsú BDVmot szerelvényeket, amelyek jelen összebarmolt állapota mindannyiunk közös szégyene.
Bp.Nyugati
Mivel ma többet késtünk, mint tegnap, a szegedi IC már elment, így sajnos nem tudtam ismét megcsodálni ezt a remekbe szabott XXI. századi vegyesvonatot. Az érkező szegedi IC-t tegnap azért nem láttam, mert váratlanul dolgom támadt, (cherchez la femme,) ma meg azért nem tudom megvárni, mert tovább kell indulnom.
A csarnokon keresztül indulok a pályaudvar tulsó oldala felé, velem szemben egy biciklista teker tempósan. Egy némán és sebesen elsuhanó kerékpár teljesen természetes dolog libárális fővárosunk gyalogosokkal teli járdáin, de pályaudvari csarnok peronjának utasai között szerencsére eddig ritkán találkoztam ezekkel.
Bp.Nyugati - Zugló
Nem emlékszem, hogy korábban utaztam volna Vácon kívüli irányban BDVmot szerelvénnyel. Ám ma este a BDVmot 002-5, Bmx, Bmx, Bmxt 010 szerelvény indul 17:05-kor Monorra, mint a 2736 sz. személyvonat. A vonat elég vacakul néz ki, de az oldala nincs annyira összebarmolva, mint sok másik BDVmot szerelvényé. Az egyik peronon négy-öt agresszív formájú férfi dohányzik, jól illeszkednek az összekarcolt, összefirkált ablakokhoz.
A vonaton nincsenek sokan, a második kocsiba szállok fel. A Bmx kocsi első terében négy forróvérű srác ül. Mindkét oldalon lehúzzák az ablakot, nem zavarja őket a jeges huzat, amikor vonatunk öt perc késéssel útjára indul. Eszembe jut Janinka, akkor valahogy egész úton nem volt mindkét oldalon lehúzott ablak, pedig júniust írtunk.
Most az intenzív légáramlás egy érdekes megfigyeléshez segít hozzá. A vidámparkot elhagyva, egyszer csak erős szmog bűz árad be a kocsiba. Miután átrobogunk a Hungária gyűrű hatsávos felüljárója alatt, a kellemetlen szag rövidesen eltűnik. Sikerült megtapasztalni, milyen bűzalagútban élünk nap mint nap főútjaink mentén.
Az izgalmas bűzmérés után az egyik ablakot felhúzza egy fázós utas, én meg leszállok Zuglóban. Az új menetrend szerint már az IC vonatok is megállnak itt. Talán ezzel összefüggésben, ezen a télen eddig még nem engedtek hajléktalanokat beköltözni az egyébként is elég gusztustalan pénztárterembe.
Bp.Keleti
Zugló megállóhelytől BKV busszal hatolok át a Keleti pályaudvarra. A liberális taxisok nem bírják teljesen elblokádolni a pályaudvar főbejáratát, átkígyózok a szép autók és rosszarcú, kitűzős gazdáik között és belépek a Keleti csarnokának mozgalmas világába, ahol a megszokott formán zajlik az élet.
A 11. vágány felé indulok, Miskolc felé indul onnan IC. A vágány végén a V63 021 áll, a hidegben is jól lehet érezni körülötte a friss festékszagot. Ez a gép húzta idefelé vonatot, visszafelé V43 áll a szerelvény élén. A Tokaj expressz a szokványos AP, WRR, Bp kocsikból van összeállítva. Érdekes, hogy az első, 22-es számú kocsiban sokkal többen ülnek, mint a többiben.
A szomszéd 11-es vágányról Pécsre induló Sopianae IC szerelvénye áll, ez is a szokványos IC kocsikból áll, és itt sem egyenletes az utasok eloszlása. Ez a vonat a múlt hét végéig, a régi menetrend szerint, még a Déli pályaudvarról közlekedett.
A 10. vágányon az új piros By kocsicsalád tagjaiból összeállított szerelvény színezi a képet. A vonat Nagykanizsa és Sátoraljaújhely között közlekedik. Ezek a németektől használtan vásárolt kocsik kifejezetten tetszenek nekem, remélem még sokáig megmaradnak ilyen szép állapotban.
Bp.Keleti - Kelenföld
A 17:55-kor Sopronba induló 998 sz. gyorsvonattal indulok a Duna túlsó partjára. A vonat elején egy szépen színezett muzikális mozdony áll: 1047 504-4. A kocsik már kevésbé szépek, de messze a jobbak közül valók kategóriájukon belül: Ao, Bo, B, Bko, Bo, B, Bko. Nem túl sokan vannak a vonaton, még üres fülkék is vannak. Egy sötétet fülkét választok a második kocsiban, kellemes körülmények között vonatozok Kelenföldig.
A Dunán áthaladva ezredszer gondolom ostobának azt, aki úgy építette fel a Lágymányosi hidat, hogy eltakarja Budapest gyönyörű panorámáját a vasút utasai elöl.
Kelenföld
Kelenföld állomás aluljárója hideg és barátságtalan, a harlemi hangulathoz csak néhány tűzzel rakott hordó hiányzik. Az összefirkált, koszos falak között madárkórus csicsereg. Egy közönyös arcú vietnámi (?) nő ül vevőre várva kacatjai között és egy seprűnyéllel piszkál három kiaggatott kalitkát, ettől indul be az elektronikus madárdal a műmadarak alatti hangszórócskákból.
Kelenföld - Bp.Déli
Az új menetrendben az ütemes menetrend a Dunántúlra is átnyúlik egy kicsit, Oroszlány - Tatabánya - Budapest között óránként jár személyvonat. Most a 18:27-kor tovább induló 4833 sz. oroszlányi vonattal utazok a Déli pályaudvarig. A BDt 316, 3* Bhv classic, V42 1314 összeállítású szerelvény utolsó kocsijába szállok fel. A kocsi második felében két rosszarcú nőszemély dohányzik. Nekik túl jó még ez a vonat is. (Csak a laikusok kedvéért: a vonat természetesen nemdohányzó.)
A kocsik Győrben honosak, ütöttek, kopottak, el vannak koszolódva, ennek ellenére jobb állapotban vannak, mint Budapesten honos társaik, merthogy alig vannak összebarmolva. Talán érdemes lenne tanulmányozni a lakosság szerkezetét a feléjük közlekedő vasúti kocsik állapota szerint. Mert a kocsik állapota erősen változik annak függvényében, hogy merre közlekednek. Egyszer régen, még valamikor a rendszerváltás környékén támadt valakinek az a remek ötlete, hogy úgy tünteti el az országrészek közötti feltűnő kulturális különbségeket, hogy átcsoportosítja a kocsikat. A viszonylag normális állapotokat addig megőrző tájakon az újdonságként feltűnő ocsmányságok sok ember kedvét vették el örökre a vasúttól. (Az én, azidőtájt Szombathelyen élő szüleimnek akkor ment el a kedve a vonatozástól, amikor egy másik nagy ötlet valósult meg: szinte mindig megkésve érkező, végtelenül lepukkant, mocskos, huzatos román kocsikkal közlekedtettek vonatokat Budapest és Szombathely között.)
Bp.Déli
Most úgy tűnik, a Déli pályaudvar a menetrendváltás vesztese, mintha nem is közeledne már innen IC vonat. A helyszínen nem tudtam utána járni ennek a feltételezésemnek, mert bár a pénztárcsarnokban Elvira terminál működik, de csak december 9. előtti adatokkal van feltöltve, a papír plakátot meg nem láttam rendesen a pénztárak előtti homályban. (Otthon azután megnéztem, több dunántúli IC közlekedik továbbra is a Déli pályaudvarra, a pécsiek viszont elköltöztek a Keletibe.)
A pénztárcsarnokban egyébként csend és nyugadalmas félhomály van, késő esti a hangulat, pedig még hét óra sincs. Csak az alsó szinten vannak hajléktalanok, de most ők is csendben punnyadnak.