[GP]  Vonatozásaim - 37.1 / 2006.12.11. hétfő
 Óbuda - Bp.Nyugati
>> > ⇑ < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

Szép új menetrend - 1. nap
Tizenkét kilométer tripla Desiroval

Alapvetően szimpatizálok a keleti országrészben most beinduló ütemes menetrenddel. Az új struktúrát nézegetve, mintha jócskán több vonat közlekedne az érintett vonalakon. És ha ez így van, akkor vajon milyen mozdonyok milyen kocsikat húznak a megnövekedett számú vonatokban ?!  Gondoltam, megnézek egyet-kettőt a nagy budapesti pályaudvarokon.

Óbuda

Az ütemes menetrendben Óbuda kulcsszáma a 18. Ma a 16:18-ra tervezett vonattal indulok a városban. Az első meglepetés az állomáson fogadott, kettő is foglalt volt az állomási vágányok közül. Az ötödik vágányon egy kis sárga szerkezet állt, nevezetesen TVGnh, mögötte három, emelőszerkezettel felszerelt kis pőrekocsi sínszálakkal. Az egyszerű kis motorkocsit sem kímélték a vandálok, rondán összefújkálták. Régebben történhetett az alkotás, mert a jármű feliratait újrafestették azóta.

A hatodik vágányon pedig három Ucs cementszállító vagon vár sorsára. Valószínűleg ezek a kocsik álltak korábban hátul a rakodó vágányon. És nemsokára tovább színesedik a kép, mert megérkezik az Esztergom felé közlekedő dupla Desiro.

Óbuda - Bp.Nyugati

A 2033 számú személyvonat 5-10 percet késik, kilencen várunk rá, meg persze az összes kifelé utazó ember az esztergomi vonaton. Amikor legutóbb a Nyugatiba utaztam, enyhén meglepő módon több volt az utas befelé, mint kifelé a városból. Majdhogynem zsúfoltság volt akkor Újpestig. De ma kellemes meglepetés, három részes Desiro, 6342 016, 011, 022, kígyózik be a váltókon Esztergom felöl. Indokolt is a három egység, mert még így is van néhány álló utas. De Újpest után már válogatni lehet az üres helyek között az utolsó kocsiban.

Nem igazán rajongok ezekért a modern motorvonatokért, de az biztos, hogy a kissé kényelmetlen ülések ellenére is meglehetősen kulturált körülmények között lehet utazni rajtuk. Különösen ha hideg van odakünn, mert olyankor a lehúzható ablak, amit egyébként alapfelszerelésnek tartok egy normális vonatban, sok kellemetlenség forrása is lehet egy individualista társadalomban. A Desiroban viszont kellemes a klíma és a világítás is meglehetős.

Öt perc késéssel érkezünk a Nyugatiba, ez kevesebb mint amennyivel Óbudáról indultunk.

Bp.Nyugati

Úgy tűnik az új menetrend színesebbé teszi a Nyugati pályaudvar életét. Merthogy immár a szegedieken kívül ismét innen indulnak a debreceni IC-k is. Ezek a vonatok ezentúl Cegléden is megállnak, így Cegléd lett az ország második legjobb IC ellátottságu városa Budapest után. Elvira szerint Cegléd helyzete még ennél rózsásabb, hiszen a Keletiből is járnak oda IC vonatok:

A menetidő öt óra hét perc. Ha jól számolom, 15 olyan vonat van ami később indul és előbb ér oda. De azért én szeretem Elvirát, mert igen sokat segít nekem és ráadásul néha még igen mulatságos is tud lenni.

Újabb színfolt az utasok és pláne a vasútbarátok életében a MÁV új találmánya, miszerint egy szerelvényben közlekedik gyorsvonat és intercity. Már korábban is voltak pompás ötletek, például amikor a kisebb települések gyorsvonati ellátottságát sikerült látványosan feljavítani. Ez mondjuk okozhatott kellemetlen meglepetést régi vágású utasoknak, akik abban a hitben szálltak fel a debreceni gyorsra, hogy csak néhány városban fog majd megállni a vonat, ám ehelyett Szolnok és Debrecen között szinte minden megállóhelyet megtisztel és megörvendeztet az úgynevezett gyorsvonat.

És ma este a Nyugati hideg és szürke csarnokában végre teljes életnagyságban megpillanthatom korunk nagyszerű új találmányát, az egy szerelvényben közlekedő IC-t és gyorsvonatot: V43, Bo, Bo, AB, BDbh, Bp, Bp, Ap. A pompás összeállítás 16.50-kor indul Szegedre és a Kiskun IC nevet viseli. A menetrendkönyvben mintha csak az IC lenne benne, ám Elvira igen precízen két vonatként ábrázolja: 716-ként az IC-t és 716_1 szám alatt mint gyorsvonatot, pontosabban mint olyan IC-t, amire semmilyen pótjegyet sem kell váltani. Így aki IC kocsiban utazik 520 forinttal fizet többet. Azt kell mondjam vannak olyan gyorsvonati kocsik, ahol megéri ennyit fizetni egy Bp kocsi viszonylagos komfortjáért, bár ebben a vonatban aránylag jó állapotúak a Bo kocsik is.

Megszemlélem a szomszéd vágányról Debrecen felé induló Rétköz IC-t is, de az egy szokványos IC szerelvény. Nemsokára érkezik Szeged felöl az Alföld IC, így áll össze: V43, ARp, Bp, Bp, WRR, AB, Bo, Bo. Úgy látszik, csak a Szeged felé utazóknak van szerencséjük ilyen koktélokban utazhatni.

A többi pályaudvart most nem tudtam megnézni, mert megcsörrent a mobilom és kiderült, hogy más, fontosabb dolgom van.


      [GP] >> > ⇑ < <<