[GP]  Vonatozásaim - 21 / 2005.12.23. péntek
 Óbuda - Budapest-Ferencváros
 GP  Vonatozásaim  XX.század  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016
[]
[]

Karácsony előtt

Óbuda - Bp.Nyugati

Eredetileg korábban szerettem volna indulni, de lekéstem az előző vonatot, a sorompói sorban álló 60-as buszról néztem, hogy indulnak el a szerelvények Óbudáról. Nem baj, kicsit bevásárolgattam, és immár időben elindultam a 16:19-kor a Nyugatiba induló vonathoz.

Óbuda váróterme tiszta, mint szinte mindig, és kellemes meleg van odabenn. Kint hideg szürke téli este, szerencsére rendesen érkezik a 2013-as vonat Esztergom felöl, dupla Desiro, az ötös és a nyolcas. Bár elég jól tele vannak a kocsik, akadnak szabad ülőhelyek, kellemes WC illatósító szag terjeng.

Bp.Nyugati

A Nyugatiban a szokás mennyiségű ember jön-megy, a jegyautomatáknál talán kevesebben vannak a péntek délután szokásosnál. Átsétálok a pénztárcsarnokba és meglepődöm. Szinte minden pénztárablak nyitva van, bár nem ül minden ablak mögött pénztáros. Talán 4-5 ember áll egy-egy sorban. A csarnokban mozgó jegyárusok is dolgoznak, sárga mellényt viselnek és hordozható jegykiadó géppel állítják ki a jegyet. A jegyárusokon kívül mozgó informátorok is működnek. Míg tátom a szájamat, lassan fogynak az utasok, már van olyan pénztár, ahol nincs várakozó utas, lassan több a vasutas a csarnokban, mint az utas. December 23, péntek, 16:50.

Bp.Nyugati - Kőbánya-Kispest

Két alkalmatos vonat készül indulni, 17:05-kor a szegedi (716), 17:09-kor s szentesi (7208) gyors. Először a szentesit nézem meg, 5 Bhv, elég jól tele van, de kívülről úgy látom, hogy akad még egy-két szabad ülőhely. Inkább a hamarább induló 9 kocsis szegedi vonatot célzom meg.

A 716-os gyorsot a mozdony felöl közelítettem meg, a V43 1009 áll a 9 kocsis szerelvény élén. Az első kocsiban még akadnak üres helyek, és a másodikban és a harmadikban is van még egy-kettő. A második-harmadik kocsi felé járva tűnik fel, hogy kis karácsonyi dekoráció köszönti a Bo kocsiba felszálló utast. A negyedik, By kocsiban már nincs dísz. Az ötödik kocsiba szállok, ez ismét Bo, de immár díszítés nélkül. De minimum egy hely itt is volt még. Nem ülök le, a nyitott folyosó ablakban álldogálok. A fülkék ajtajai is jórészt nyitva vannak, meleg dűl ki az ajtókon. Amikor elindulunk hideg szél fúj be az ablakon, de nem is árt egy kis hűtés túlfűtött kocsiban.

Zuglóban is volt felszálló, Kőbánya-Kispesten is viszonylag sokan szállnak fel. Immár minden hely elfoglaltatik, sokan állni kényszerülnek, de nem zsúfolt a szerelvény. Viszont az utolsó előtti Ao kocsiban még jócskán van szabad hely.

Megvárom a szentesi gyorsot, azon sokkal több utast látok, belesve a Bhv kocsik bepárásodott ablakain.

Kőbánya-Kispest - Budapest-Ferencváros

Kőbánya-Kispest állomás büféi előtt ápolatlan, rosszul öltözött, de jókedvű, derűs emberek italozgatnak. Alig találok be a MÁV pénztárba a sok bazár között. Odabent három pénztár dolgozik és egy mozgó jegyárus is szolgálatban van. Sorba állás gyakorlatilag nincs.

A 3736-os Kunszentmiklós-Tassra tartó személyvonat V43 1163, 3 * Bhv, BDt, alig néhány utas. A szomszéd vágányról Lajosmizse felé induló vonaton sokkal többen vannak. A szerelvény mellett suhancok sörözgetnek, biztosan tudnának arról mesélni, hogy miért olyan összemázoltak és szétbarmoltak az arrafelé közlekedő szerelvények. A mi vonatunk külső és belső állaga sokkal jobb, és a kocsi belső hőmérséklete is kellemes.

Utoljára 2001-ben jártam Kőbánya-Kispest és Ferencváros állomások között, amikor a Kelebia felé tartó vonatok egy része, a Ferencváros - Soroksár közötti vágányfelújítás miatt, az ideiglenesen újra megnyitott Kispest - Soroksár vonalon közlekedett. Most nem sok látszik a külvilágból a téli sötétben. A Fradi bejáraton álldogálunk egy darabig, így már az első megállás is késik egy-két percet. Más leszállót nem láttam, felszállok vannak, de nem túl sokan.

Ferencváros váróterme előtt két biztonsági őr cigarettázik, odabent néhány nő ül a meglepően kellemes levegőjű váróban. Az asszonyságok nyugodtan beszélgetnek, nem tudom mire várhatnak, mert mindkét szóbajöhető irányba most ment el a vonat. Böngészem a menetrendet, de tényleg nincs vonat semerre. És különösen nincs a Duna másik oldalára, de még a Keleti felé sem. Úgyhogy mára itt a vége a vonatozásnak, villamossal és metróval megyek át körülnézni a Keletibe.

Bp.Keleti

A Hungária körút úgyszólván kihalt, az egyes villamoson és a metróban is viszonylag kevesen vagyunk. A Keleti lépcsőjének tetején találkozom ma először sok emberrel, utasjelöltek állnak a tájékoztató tábla előtt és várják, hogy kiírják vonatukat.

A lépcső alatti pénztáraknál viszont nincs tömeg, szinte minden pénztár nyitva és a legtöbb dolgozik is. Itt is mozgó jegyárusok és informátorok dolgoznak, a sorban állás minimális. Megnézném a felső IC pénztárat is, de az időközben megszűnt és nemzetközi pénztár lett belőle. Az előre rendelt IC jegyek pénztára sem volt túl hosszú életű, de mindenképpen tovább élt, mint az expressz vonatok egy évig vegetáló rendszere. Én személy szerint csak egyszer találkoztam expressz vonattal. Egy rokont kísértünk ki az állomásra. Amikor meglátta, hogy helyjegyes a vonat, megijedt, hogy nem lesz helye és megpróbált helyjegyet venni, de pénztárnál közölték vele, hogy indulás előtt két órával a helyjegy kiadást lezárják, mert ki kell táblázni a vonaton az eladott helyeket. Ehhez képest a szerelvény a vonat indulása előtt kb. 10 perccel érkezett valahonnan. A szemem kinéztem a helyfoglalásra utaló jeleket keresvén, de nem találtam semmilyen régebbi címkét sem. És az utazóközönségen viselkedésén úgy láttam, hogy a helyfoglalás csak valamelyik vasúti vezető fejében létezik, a gyakorlatban senkit nem izgatott. A szerelvény különben visszaminősített első osztályú kocsikból állt és kényelmesnek volt mondható, annak ellenére, hogy az ülések meglehetősen le voltak strapálva.

Na de vissza a Keletibe. A tábla alatt várakozók jó része közben megindult a miskolci IC felé, a többiek egy másik IC indulását várták. Oldalt két tévékamera állt, felvételre készen. Este megnéztem az MTV híradóját, ahol a szpíker drámai szavakkal számolt be a pénztárak előtt kanyargó sorokról. Kíváncsian vártam milyen vágóképpel illusztrálják a hírt, de csalódnom kellett, csak két embert mutattak közelről egy pénztár előtt néhány másodpercig. Egyébként maga a hír valószínűleg igaz lehetett, de amikor én és a tévések a pályaudvarokon jártunk, a tömeg már máshol járt. Nekem az volt a személyes benyomásom, hogy ezúttal a MÁV igyekezett minden tőle telhetőt megtenni a csúcs lebonyolításra.

Metróval indultam hazafelé. Szépek lettek az M2 felújított állomásai. Remek ötletnek tartom, hogy a Keleti pu. mélyállomáson a fal egy szakaszán nincs burkolat és látszik az alagút falát tartó öntöttvas tübbing. Érdekes, hogy milyen fura rozsdás szerkezetek végzik az érdemi munkát a csillogó fehér burkolat alatt ...

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu [GP]