[GP]  Vonatozásaim - 5 / 2006.02.10. péntek
 Óbuda - Bp.Nyugati, Bp.Keleti - Budafok-Belváros - Bp.Déli
>> > (!) < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

(map) Elvira pennétől Budafok-Belvárosig

Február tizedike Elvira napja. Én egy szerény ebéddel és egy szerény vonatozással ünnepeltem www.elvira.hu névnapját.

Az ünneplés Elvira pennével indult, ami tulajdonképpen túrós tészta a'la GP. Az ételköltemény egy fej vöröshagymával indul, rá a tészta, később a túró. Miután átsült, nyakon öntöm fűszeres, fokhagymás tejföllel. Ízletes, illatos, mennyei eledel.

Óbuda - Bp.Nyugati

Elég korán kiértem Óbuda állomásra, teli hassal hűtőzök az üres vágányok mellett. De hogy egészen pontos legyek, nem teljesen üresek a vágányok, mert hátul, ahol néha ócskavasat rakodnak, most néhány cementes kocsi álldogál.

Először a Nyugati felöl érkezik dupla Desiro (vonatszám 2024), pár perccel később jön Esztergom felöl a 2035-ös személyvonat, szintén dupla Desiro. Hát igen, most már ez a megszokott látvány errefelé. Néha még feltűnik egy-két Uzsgyi, de Csörgős szerelvénnyel már régóta nem találkoztam ezen a vonalon.

A második Desiróba szállok fel, ő a 21-es, szép új. Elöl a 6342 011-1 halad. Nincsenek sokan, békés beszélgetések és hallgatások vannak a kocsiban. Kicsivel fél kettő után indultunk, bő húsz perc az út a Nyugatiig.

A Nyugatitól a Keletiig

A nyugatiban a kedvenc jegyautomatáim közül kettő meghanyatlott, a még működő három előtt szép sorok állnak. Pedig most jobban jártak volna, ha átsétálnak a pénztárakhoz. A pénztárcsarnok teljes gőzzel működik, szinte minden pénztár nyitva van, csak egy-két ember áll egy ablak előtt.

A Keleti pályaudvar bő félórás séta a Nyugatitól. Esett egy kis hó az elmúlt napokban, most olvad, barátságtalan lucskos fekete a város. A kőrúton végig választási plakátok sulykolják, hogy milyen rossz nekünk.

Három negyed háromkor hosszú sorok állnak a Keleti pályaudvar pénztárai előtt. Amióta innen indul szinte minden nemzetközi vonat és az IC-ék jó része, a Keleti a legnyüzsgőbb pályaudvar Budapesten. De most úgy tűnik, hogy a pénztárkapacitás kevés ehhez a forgalomhoz. Igaz péntek van, de akkor is elfogadhatatlanul zsúfolt a pénztárak előtti alagsori terület. Remélem a zajló felújítási munkák során megoldják ezt a problémát is.

Bp.Keleti - Kelenföld

Kelenföldig a Győr - Hegyeshalom felé 15.05-kor induló 946 sz. gyorsvonattal utazom. A vonatot öt darab ex-elsőosztályú Bp kocsi alkotja, élén a V63 039. Oldalán egy rész sokkal tisztább, mint a gép többi része, itt látható a mozdony új divatú száma: 1063 039-0.

Az első kocsi kívülről sokkal szebb, mint a többi. (Rev Sm 03.02.06.) Belül is szívesen megnéztem volna, de tele van és már a peronon is állnak. Egy-két perc van indulásig, az utolsó peronra kapaszkodok fel, próbálok a hátsó ajtó ablaka elé helyezkedni. Ezt eleinte derék kalauzunk háta támasztja. Sokan érkeznek az utolsó pillanatban is, természetesen mindenki az utolsó ajtón száll fel, nincs már idő előrébb menni. A nyüzsgést kihasználva elfoglalom a hátsó kilátót. Jó koszos és párás az ablak, pedig volna mit nézni, hiszen nagyon érdekesen kanyarognak a vágányok a Keleti - Ferencváros - Kőbánya felső háromszögben.

Átrobogunk a Duna felett, hátra felé nézve izgalmas a híd szerkezetének látványa. Ez kárpótol a hűvös hátsó peron kényelmetlenségéért. Szerencsére nekem csak negyed óra az út és leszállok Kelenföldön. Lehet, hogy rajtam kívül is volt leszálló, de eltűntük a vonatra várók népes csapatában. A felszállás után megtelnek a peronok, valamiért ott szívesebben állnak az emberek, mint az ülések közötti folyósón.

Kelenföld - Budafok-Belváros

Amíg a 15:37-kor Székesfehérvárra induló személyvonatot (4616) várom, tudatosodik bennem, hogy minden villanymozdony oldalán már ott díszeleg az új számozás. Szemlélődés közben befut vonatom. Mozdonya szemből még V43 1232, oldalról már 1143 232-5. Hat darab szutykos, összebarmolt Bhv kocsit húz. Most is az utolsó peront választom, itt a hátsó ajtó ablaka talán egy árnyalattal kevésbé koszos, mint az előző vonaton. Érdekes látvány a párhuzamosan futó két fővonal.

Pár perces út után befutunk Budafok-Albertfalva állomásra. Itt aztán hosszasan álldogálunk. Ez csak a 30-as vonal állomása, a 40-es vonal két vágánya kecsesen kikerüli Budafok-Albertfalva állomást. Lévén a 30-as vonal egyvágányú, várjuk az ellenvonatot. Amíg várakozunk, a 40-esen több vonat is elhúz Budafok-Belváros irányába, valószínűleg közöttük van a sárbogárdi személy, ami szintén megáll Budafok-Belvároson.

Minimum tíz percet várakozhattunk, mire megjött az ellenvonat. Az elindulás után szinte azonnal befutunk Budafok-Belváros megállóhelyre. Elvira szerint 1 azaz egy perc a menetidő.

Budafok-Belváros

Budafok-Belváros közös megállóhelye a két fővonalnak. A külső peron egyik oldalán a 30-as vonal, a másik oldalán a 40-es vonal Kelenföld felé tartó személyvonatai állnak meg - általában. Mert most egy tartálykocsi szerelvény áll ott, elején egy M44 géppel. Valami műszaki probléma lehet az egyik kocsival, mert két vasúti dolgozó matat körülötte.

Pár percig a zajló Dunát bámulom, majd a másik peronra indulok, mert a hangos nagyon mond valamit. Hogy mit, azt nem értem, mert ezen a peronon nem szólnak a hangszórók. A peron déli végében lévő aluljáróhoz indulok. Meglepetésemre az aluljáró lépcsőjéről nincs eltakarítva a hó. Óvatosan lépkedek lefelé az olvadozó, letaposott hótól síkos lépcsőkön a szűk kis átjáróba. A falak össze vannak barmolva, a hűvös idő ellenére bántó a vizeletszag. Méltatlan ez az aluljáró egy európai kultúrnéphez.

A hangosbemondó egy a Délibe tartó személyvonatot hirdet. A vonat az első vágányra érkezik, azaz a 40-es vonalon közlekedik, azaz a másik vonalon mennék visszafelé. Ráadásul nem is akarnék most túl sokat időzni itt, úgyhogy sietve nézem körbe a volt felvételi épületet. A jó formájú házikót már sokszor láttam a vonat ablakából, de most állok meg először mellette. Közelről meglehetősen lehangoló a látvány, ajtók befalazva, ablakok betörve, a vakolat omlik. Az épület mellett egy kis bódéban működik a vasúti pénztár.

Budafok-Belváros - Bp.Déli

A gyors körülnézés közben befut a vonat, a 1143 080-8 hat standard (= lestrapált, összebarmolt) Bhv kocsit húz. Sietve felszállok, bőven lehet válogatni a szabad helyek között. 16:02 körül indulunk. A füzetemben nem volt felírva ilyen vonat, utólag néztem meg, hogy ez a 4135 sz. Sárbogárd - Bp.Déli személyvonat, amely kb. 30 perc késéssel közlekedett. Negyed öt felé érkezünk a Délibe, a szerelvénynek pont akkor kellett volna új útjára indulni. A vágányvégi kijelzőn 10 perc késést írnak az indulás mellé. Amikor visszanézek, a vonat másik végén már ott van a szerelvény új mozdonya.

Bp.Déli

Téblábolok a Déliben, ez a rövid vonatozás fél fogamra se volt elég. De nincs semmi használható ötletem, úgyhogy hazafelé indulok.

A pénztárcsarnokon át célzom meg a metróállomást. A jegyautomatáknál rövid, 1-2 emberes sorok állnak. A pénztárak előtt sincs nagy tömeg, átlag 5-6 ember áll egy-egy sorban. Három nemzetközi pénztár is nyitva van, de az előterükben időző 10-12 hajléktalan egyike sem akar most jegyet venni. Meg más sem. Szerencsére három lépcső megy lefelé és így tudok olyat választani, hogy ne kelljen a korláton bámészkodó hajléktalan alatt lépkednem. Odalent is vagy tíz toprongyos, ápolatlan ember tanyázik a mocsokban, fokozva a juróp fílinget ...

Nagyon nehezményezem azt, hogy a vasútállomásokat nyomortanyaként lehet használni. Ez méltatlan és méltánytalan az utasokkal szemben.

 

      [GP] >> > (!) < <<