[GP]  Vonatozásaim - 15 / 2006.05.12. péntek
 Bp.Keleti - Rákoscsaba, Rákoshegy - Bp.Keleti
>> > (!) < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

(map) Rákoscsaba 2.

Péntek délután a metróból két mozgólépcső viszi felfelé az utasokat a Keleti pályaudvar elötti aluljáróba. A városközpont felől érkező utasok közül az utolsóként lépek a mozgólépcsőre, még félúton sem járok a felfelé vezető úton, amikor az ellenkező irányból érkező szerelvény legfürgébb utasai a mozgólépcsőhöz érnek.

Az aluljáróban hangos zene, forrása a két fejdíszes dél-amerikai indián melletti hangfalak. Hajdanán a dél-amerikai zenészek első nemzedéke izgalmas és elég színvonalas zenéket játszott, a maiak már messze nem értik annyira hangszereiket, a zene nagyobbik részét jelen esetben is gépek produkálják.

A csarnokba vezető lépcső felé ballagva azt figyelem, mikor tűnik fel a pénztárak előtt álló sor vége. De kellemes meglepetés, csak öt-hat ember áll egy-egy sorban.

A helybenjárás sorozat eddigi epizódjai
2005
Vonattal a vasútmodell kiállításra
Karácsony előtt
2006
Vonattal Ferihegyre
Kicsi pont a kicsi i-re
Elvira pennétől Budafok-Belvárosig
Helybenjárás korán reggel
Rákoscsaba 2.

Bp.Keleti - Rákoscsaba

A Hatvanba tartó 3016 sz. személyvonat 15:25-kor indul. Indulás előtt kb. öt perccel ballagok végig a vonat mellett, négy Bhv classic, végén szürke vezérlő. Meglepően kevés az utas, egyen-ketten ülnek csak a négyesekben, de folyamatosan jönnek az emberek, úgyhogy elég jól feltöltődik a vonat az utolsó pár percben.

A második kocsi előterének ablakából nézelődök, nyáriasan szépen süt a Nap. Ideálisak a körülmények, hogy ezredszer is megcsodáljam a Keleti pályaudvar, Kőbánya-felső és Ferencváros, valamint a már nem működő Józsefvárost összekötő elegánsan ívelő vágányokat. Szép munkát végeztek a régi vasútépítő mérnökök és munkások.

Rákos után már nincs okom panaszra az utasok számát illetően, öten állunk a második kocsi első peronján. Rákos után már jobbára csak leszállók vannak Rákoscsabáig.

Rákoscsaba

A rákoscsabai leszállók pillanatok alatt elszélednek a négy égtáj felé, kisebb részük a helyes kis állomás épület kijáratán keresztül. Pedig szimpatikus kijárata van Rákoscsaba volt állomásépületének. Azért jöttem, hogy kipróbáljam. Meg arra is kíváncsi voltam, hogy hová vezet. Hát megnéztem.

Nem csak az állomás, hanem az előtte szemem elé kerülő részek is szebb napokat láthattak hajdanán. Múlt századi Budapest térképem vendéglőt jelez az állomás előtt. Körbejárom a meglehetősen rossz állapotban lévő házat és valóban itt működik a Szajna part kisvendéglő. A tágas, félhomályos, elöregedett berendezésű helyiségben csak két férfi van, mintha egy régi film díszleteit őriznék.

Rákoshegy

Rákoshegy állomás felvételi épülete tényleg egy magaslaton áll. A közepesen lepusztult és közepesen összefirkált állomáson még pénztár is működik. A vasutasok egy kis lépcsőn ereszkednek le a sínekhez, az utasok kényelmét egy kissé távolabb, ám logikusan elhelyezett aluljáró szolgálja.

Miközben a széles peronon a tető árnyékában várom vonatomat, azt figyelem, hogy mikor állnak meg az autók az állomás végénél elhelyezkedő közúti átjáró előtt. Nos nem lehet okuk panaszkodni a várakozás miatt, mert már ciceregnek a sínek, jelezvén a közeledő vonatot, amikor a félsorompó leereszkedik. Viszont ez csak áthaladó vonatokra igaz, mert ha megáll a szerelvény, akkor az autósoknak meg kell várniuk az utascserét és az indulást is.

Rákoshegy - Bp.Keleti

Némi késéssel tűnik fel a sülysápi 3433 sz. személyvonat, elején a 424-essel, konkrétan BDt 424, 6 * Bhv, a piroscsíkos inga végén a V43 2318.

Egy-két leszálló, egy-két felszálló, talán hatan lehettünk az utolsó előtti kocsiban. Tíz perc késéssel érkezünk 17:52-kor a Keleti pályaudvar 2. vágányára.

Bp.Keleti

Leszállás után nem a kijárat felé, hanem az első és második vágány közötti peron végére indulok. Most nem áll egyetlen vasúti kocsi sem a Kerepesi út melletti vágányokon, így jól látszanak a hajdani ügető utolsó faldarabjai. Nem tudom mit építenek a helyére, most még csak egy több emeletnyi földhalom látszik, a tetején egy kisebb buldózer jön-megy.

A másik oldalon egy osztrák szerelvény vár bevetésre, éppen most érkezik egy Taurus az elejére. De nem a Taurus fogja beállítani az induláshoz, hanem egy V46 áll az élre. A tolatógép már egy ideje felszedett egy PKP hálókocsit, azzal összekapcsolva jön-megy. Nem tudom van-e a hálókocsiban utas, de ha igen, akkor nagy szerencséje van, pláne ha vasútmániás az illető, hogy ilyen jól megismerheti a Keleti pályaudvar kihúzó- és tárolóvágányait is.

Az első vágány mellett egyre gyűlik a tömeg. Keszthely felől várnak oda gyorsvonat, ami 12 perccel később továbbindul majd Sátoraljaújhelyre. A vonat érkezése előtt a tömeg jó része átmegy az első vágány másik oldalára, hogy onnan lendüljön akcióba, miután beállt a vonat. Nem is volt felesleges a rákészülés, mert jócskán látok álló utasokat, amikor a tovább induló vonat elhúz mellettem Sátoraljaújhely felé. Négy órás út vár azokra, akik a végállomásig utaznak.

Azután a PKP hálókocsival összenőtt Szöcske betolja az ÖBB szerelvényt a csarnok hetedikre. Hat másod-, kettő elsőosztályú kocsi, közöttük egy MÁV étkező. Az egyik Bmpz felém eső oldalát jól összefújkálta valami barbár, osztrák kocsin ritkán látszik ilyesmi.

Én is bemegyek a csarnokba és egy sörrel álcázom magam, nem messze a két jegyautomatától szemlélődök. A két gép olyan messze van egymástól, hogy elfér közöttük egy idősebb, kopottasan öltözött férfi, aki hol jobbra, hol pedig balra kihajolva minden jegyvásárló után ellenőrzi a pénzvisszaadó nyílást, nem felejtettek-e benne némi aprót.

Kifelé sétálva bekukkantok egy pénzváltóba. Elég rossz árfolyamon vásárolnak, ebben egyet is értünk a pénzváltó bejárata előtt álldogáló akcentussal beszélő barna bőrű férfival, aki nyilván nem véletlenül posztol ott.

18:50-kor a csarnok hetedikről a Lehár elindult Bécs felé, én pedig elindulok hazafelé. És most sem mulasztom el tiszteletemet tenni a metró állomás tübbingjei előtt, a fura rozsdás szerkezetek csendben végzik az érdemi munkát a csillogó fehér burkolat alatt.

 

      [GP] >> > (!) < <<