[GP]  Vonatozásaim - 35 / 2006.11.23. csütörtök
 Óbuda - Szemeretelep, Kőbánya-Kispest - Óbuda
>> > ⇑ < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 
Már megint vonattal Ferihegyre
VonatÚtvonal Km IdőSzerelvény
2037 Óbuda - Bp.Nyugati  120:216342 022-8, 011-1
2632 Bp.Nyugati - Szemeretelep  160:22V43 2304, 6* piroscsíkos Bhv, szürke BDt 402
6005 Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati 110:15V43 1096, A, 5* B
2024 Bp.Nyugati - Óbuda  120:236242 012-9, 004-6

Januárban, amikor Ferihegyen 1 terminál mellett vártam a buszt és az út másik oldalán húzódó vágányokat bámultam, ez jutott eszembe: "Előttem a négysávos út, mögötte meg a vasút. Úgyhogy szerintem ide csak két peron kéne, itt is megállnának a személyvonatok és már meg is lenne oldva Ferihegy 1 vasúti összeköttetése." (A teljes szöveg: Vonattal Ferihegyre). Később a választási kampányban is többször elhangzott ez az ötlet, Kóka miniszter úr már szeptemberre megépíthetőnek vélte a megállóhelyet. Természetesen a valóságban semmi nyoma semmilyen változásnak, de szerintem már kár is belekezdeni, mert még jobb ötletem támadt.

A helybenjárás sorozat eddigi epizódjai
2005
Vonattal a vasútmodell kiállításra
Karácsony előtt
2006
Vonattal Ferihegyre
Kicsi pont a kicsi i-re
Elvira pennétől Budafok-Belvárosig
Helybenjárás korán reggel
Rákoscsaba 2.
Pestszentimre, Pestszentlőrinc
Bush show Budapesten
A budapesti úttörővasúton
Én és az emeletes vonat - másodszor
Már megint vonattal Ferihegyre

Óbuda

Óbuda állomás vágányain csak néhány cementes vagon olvad bele a szürke borongós háttérbe. "A vonat 10 percet késik" - mondja hangos. Miután a hátul álló cementes vagonokat már eleget néztem, az állomásépület felé fordulok. Pont előttem van az a felsővezeték tartó oszlop, amire a szakaszoló kapcsolót is felszerelték. A kapcsoló nyitott állapotban van, de ennek nagyon csekély a jelentősége, mivel a betápláló kábel érkezési pontján csak egy kis drótpamacs jelzi, hogy itt valamikor kábel feszülhetett. Most kókadtan lóg a csonk és üresek a szigetelő csigák az idevezető oszlopok csúcsán.

"A vonat másodosztályú nemdohányzó kocsikkal közlekedik - tájékoztat a géphang az Esztergom felöl érkező vonatról. Ez érdekes, mert általában Desiro közlekedik, azon meg van első osztály. Kíváncsian várom tehát, milyen szerelvény bukkan fel nyugat felől. Enyhe csalódást érzek, hogy dupla Desiro érkezik. (Délután már nem dőltem be a tájékoztatásnak, akkor szintén csak másodosztályú kocsikkal közlekedő vonatokat mondott be a hangos és természetes minden vonat Desiro.)

Óbuda - Bp.Nyugati

8:52 helyett csak valamikor kilenc óra után indulunk Óbudáról. Jó sokan vagyunk a vonaton, Újpestig jócskán vannak álló utasok is. A kalauznő kedve oly savanyú, mint a kinti borongós időjárás. Ha mosolyogna, talán még kedves arcú is lehetne, gondolom magamban, titokban.

Rákosrendező bejáratán még egy lapáttal ráteszünk a késésre. Balról egy dupla Talent szerelvény gurul be az állomásra. Jobbról már kevéssé kellemes a látvány, romos, összebarmolt épületek állnak a törmelék- és szeméthalmok mellett. Kb. öt percünk van a depresszióra és ezzel az öt perccel együtt, összesen negyedóra késéssel érkezünk a Nyugatiba.

Bp.Nyugati

Szemeretelep felé félóránként indulnak vonatok, mivel a '25-öst lekéstem, van időm ismét megszemlélni a karámot. A kezdetekben sok utas hangosan háborogott, leginkább politikai indulatból. Ma már úgy tűnik, a hangos reklamálók elfogytak. Az akinek nincs kedve semmit felmutatni, az nem néz a kapuban állókra és csendben elmegy mellettük. A narancs kardigános ellenőrök nagy része egyébként cseppet sem bizalomgerjesztő figura, ám nem különbek a mellettük szotyolázó és telefonálgató sárga mellényes vasútőrök sem. A karám már a Nyugati mindennapjainak része lett.

Bp.Nyugati - Szemeretelep

A 9:55-ös monori vonat piroscsíkos Bhv kocsikból áll. Az elmúlt egy-két évben sokat utaztam ilyen vonattal, nosztalgiázva nézgelődök. A vonatban alig van egy-két utas, némely kocsikban a szellőzésnek semmi jele, megül a barátságtalan hűvös áporodottság. A berendezés kétségkívül a koszolódás és az elhasználódás jeleit mutatja, néhol vandalizmus nyomaival.

Végül találok egy kellemes meleg kocsit, kényelmesen letelepszem. Nézni való nem sok van a kinti szürkeségben, a szomorú időben még hangsúlyosabbak a Zugló megálló környéki gusztustalan koszhegyek.

Ketten szállunk le Szemeretelepen, de csak én megyek tovább Ferihegy felé.

Ferihegy 1

A repülőtéri buszt ismét átnevezték, most a 200-as számot viseli. Utasainak jó részét légiutasnak nézem. Csak egy ápolatlan, rosszul öltözött férfi rí ki a többek közül. Fura arcokat vágva egy zsömlét majszol. Nagyon-nagyon nem értek egyet a BKV-nak azzal liberális gyakorlatával, hogy fittyet hányva a fizető utasok normális kiszolgálására, mocskos és büdös potyautasokat is elszállít. Az ellenőrök is csak az átlagosnak tűnő utasokat vegzálják, a vadabbnak látszó személyeket és a hajléktalanokat gyáván kikerülik.

Ferihegy 1 terminálba belépve az első ami most feltűnik, az a szép és hangulatos karácsonyi dekoráció. A terminál egyébként is elég szép lett a jól sikerült felújítás nyomán, eltekintve a check-in zónától. Mert ez terem úgy szűk ahogyan van. Ha egy beszállító pult előtt sor áll, akkor alig lehet áthaladni a területen, ráadásul a terem ellentétes oldalán lévő pultok használhatatlanok. Ez egy átlagos ősz végi nap, hosszú sorok állnak a pultok előtt. Elég kaotikusak a viszonyok, különösen annál a sornál, amelynek visszafordul a vége, mert nem férnek el keresztben az elfuseráltan szűk teremben.

A média tele van a Svédországba induló cigányokról szóló hírekkel, ezért megnézem még a malmöi járat beszálló utasait is. Ma is van egy-két útnak induló család, több független csoportban intézik a beszállást. Egyébként kicsit irigylem is őket a vállalkozókedvükért, remélem sikerrel járnak és sikerül ott letelepedniük. TV stábot nem láttam, de este a híradóban volt szó is meg kép is a kiutazókról, valószínűleg régebbi vágóképek felhasználásával.

A zsúfolt beszállító terem után még egyszer megcsodálom a központi csarnok nagyszerű karácsonyi díszöltözékét, majd utamra indulok.

A város felé tartó BKV busz megállója már ismét a terminál épülete előtt van. Ha ez januárban is így lett volna, akkor lehet, hogy egy nagyszerű ötlettel lenne szegényebb a magyar közélet. Januárban még a négysávos út és a vele párhuzamosan futó vasút mellett volt a buszmegálló. Ott várva a buszt, bámultam a sínek felé és támadt az ötletem, hogy ide csak peron kéne és már meg is oldottuk a vasúti összeköttetést a város és Ferihegy 1 között.

Az persze eszembe sem jut, hogy az én ötletem jutott volna el az internetről Kóka miniszter úrig. Sokkal inkább gondolom azt, hogy fapadossal repülő állami tisztviselők is szokták télen a BKV buszt várni, hogy még a taxiköltséget is megspórolják az adófizetőknek. És ha ott álldigál valaki, akkor már kézenfekvő a megoldás.

De az építő cégeket nem igazán érdekeli egy vacak kis peronpár meg a hozzávezető alul- vagy felüljáró megépítése, inkább a Keleti pu. - Terminál 2 vasúthoz próbálnak állami pénzeket lobbizni. De lehet, hogy inkább a Terminál 1B-t kéne felépíteni, természetesen rögtön a sínek fölé.

Kőbánya-Kispest - Bp.Nyugati

12:35-kor személy, 12:40-kor gyorsvonat van kiírva a Nyugati felé, de a személy késik, így a Debrecen felöli gyorssal utazok tovább hazafelé. Sokan szállnak le a vonatról, de maradnak is rajta jócskán. Szerencsére találok egy kényelmes helyet és békésen üldögélek negyedmagammal egy fülkében a Nyugatiig. A kocsi meglehetősen elhasznált, elkoszolódott, de ez a fülke viszonylag egyben van és elfogadható komfortot nyújt.

Bp.Nyugati - Óbuda

Kis késéssel érkezünk így erősen szednem kell a lábaimat, hogy elérjem a 13:03-as esztergomi vonatot. És még jobban begyorsítok, amikor ezt közli a hangos utastájékoztató: "A vonat a vágány elejéről indul". Bevallom, nem tudom mit jelent az a gyakran halott frázis, de arra gondoltam, hogy több szerelvény áll a vágányon és ezek közül az első fog indulni.

Annyira sietek, hogy még a bérletemet is megmutatom a karám őrének. A célegyenesben, azaz az induló vonat melletti peronra befordulva kiderül, hogy csak egy dupla Desiro szerelvény áll ott és készül Esztergomba indulni.

A vonatban minden négyesben ül utas és szokás szerint jó sokan szállnak fel Újpesten. De azért jól utaztam Óbudáig.

Ismét Óbudán

A néhány leszálló a 60-as busz felé indul, én még megvárom és megnézem a befelé tartó vonatot. Hamarosan megérkezik ez is, a leszállók most is a busz felé startolnak. Az eddig békésen váró busz ekkor hangos csörömpölés közepette bezárja az ajtókat. De később mégiscsak kinyitja a hátsó ajtót és bevárja az igyekvőket. Én nem vagyok egy busz után futkosós fajta, így csak a következő busszal indulok haza.


      [GP] >> > ⇑ < <<