[GP]  Vonatozásaim - 34 / 2006.11.14. kedd
 Óbuda - Bp.Nyugati
>> > ⇑ < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

Én és az emeletes vonat - másodszor

Nem vonatozni indultam, csak vonattal a városba, ám a Nyugatiban váratlan meglepetés ért és mégiscsak vethettem egy rövid pillantást az éppen haza induló német emeletes vonatra.

Óbuda

Négy óra előtt érek ki Óbuda állomásra. A városba indultam, de nem néztem ki előre melyik vonattal utazzak. Ilyenkor délután elég sűrűn szokott vonat lenni, csak indul egy a város felé mostanában is. És nemsokára érkezik is egy dupla Uzsgyi a Duna felől, ám nincs kereszt Óbudán, a vonat rögtön tovább indul Pilisvörösvár felé. A dupla szerelvényben meglehetősen kevesen utaznak. (Haza érve visszanéztem a vonatozásos epizódjaimat, mert úgy rémlett, hogy nemrég utaztam én már ezzel a népszerűtlen pilisvörösvári vonattal. És valóban: Kis hó, kis vonatozás, a vonat akkor is a 2016 számot viselte, bár kb. háromnegyedórával korábban indult.)

Nem szállt fel mindenki erre a vonatra, sőt újabb utasjelöltek is szállingóznak, úgyhogy békésen várom a következő vonatot. Körülbelül 15-20 percem volt szemlélni a HÉV-es felsővezetékek maradványait, amelyek azoknak az időknek az emlékét őrzik, amikor a szentendrei HÉV vonalán még volt teherforgalom és a HÉV villanygépei tehervagonokkal átjártak Óbuda állomásra. A MÁV - HÉV összekötő vágány még ma is megvan Óbuda és Kaszásdűlő állomások között, sőt időnként felreppennek elképzelések arról, hogy személyszállító vonatok is közlekedjenek rajta, de pillanatnyilag csak technikai funkciókat szolgál ki az összekötő vágány.

Óbuda - Bp.Nyugati

Negyedöt után ismét vonat (2026) érkezik a Nyugatiból, dupla Desiro. És érzik egy dupla Desiro szerelvény Esztergom felöl is. Meglepően sokan, talán tizen is, szállunk fel a Nyugatiba tartó 2013 sz. személyvonatra. A másik meglepetés az, hogy a felszállás nem is olyan egyszerű dolog, merthogy jó sokan vannak a vonaton és betömörülnek az ajtók körül. A levegő kissé elhasznált, a német dízel akvárium szellőző rendszere nem győzi a munkát. Aquincum felsőn is jócskán van leszálló is, meg felszálló is. Csak a Duna másik oldalán, Újpesten lazul meg a tömeg, itt nagyon sokan leszállnak és feltehetően metróval folytatják útjukat. A zsúfoltság megszűnt a vonaton, de így is minden négyesben ülnek utasok.

Rákosrendezőn hosszasan álldogálunk, valószínűleg lekéstük a saját menetrendi ütemünket és most szabad résidőre várunk. Közben elmegy kifelé egy-két vonat. Közöttük egy Bhv classic szerelvény, amely olyan csúfosan össze van fújkálva, hogy kirí az ablakokra is felfutó tarkaságaival a többi szintén összebarmolt vonattársa közül. Egyszerűen nem értem, miért nem lehet farba rúgni azt a néhány vandált, aki áldatlan tevékenységével sok ezer ember mindennapjait is rongálja.

Bp.Nyugati

Az esztergomi vonatok a jegyellenőrző karámmal elkerített vágányokat használják a Nyugati pályaudvaron. Miközben a kapuban álló narancsmellényes női személy felé ballagok, eszembe jut, hogy nem is láttam a kalauzt a vonaton. Ezen úgy elgondolkodtam, hogy közben szórakozottan kimentem a kapun, anélkül, hogy a bérletemet megmutattam volna.

A karám túlsó oldaláról szemlélem a látványt. Az igen rövid szemle alatt azt szűrtem le, hogy mintha az utasok sokkal fegyelmezettebbek lennének, mint amikor első alkalommal studíroztam a karám működését. Most talán nem is láttam olyan utast, aki ne mutatott volna valamiféle jegyet vagy igazolványt a karám kapujában álló vasúti dolgozóknak. És azt is kifigyelhettem, hogy azok az utasok, akiknek nem volt szerencséjük a vonaton jegyvizsgálóval találkozhatni, a karám kapujánál posztoló kalauznál válthatnak jegyet.

Elunván a karámot, dolgomra indulok a csarnokon át a város felé. Ekkor pillantom meg az emeletes vonatot a 11. vágány elején. A Flirt-öt is így, véletlenül, láttam meg egyszer, de az elment mire közelebb érhettem volna. Így most haladéktalanul áthágtam néhány vágányt és szabályt, siettem megnézni a vonatot. Az emeletes szerelvény már hazafelé készül, belülről sajnos nem tudom megnézni, csak az ablakon keresztül. Az ülések nagyon hasonlítanak azokra, amik a Desirokban vannak. Ha pont olyanok, akkor hosszú távon nem igazán lehetnek kényelmesek, pláne ha a térközük is olyan szerényre van méretezve, mint a Desiroban. De azért elég jól néz ki, bár mintha a Sopron - Bécs emeletes vonatról szebb emlékeket őriznék.

Ami viszont nagyon tetszik, az a két dízelmozdony: 218 431, 218 432. A mozdonyokban a hajdani, modell katalógusokból jól ismert, V180 sorozatra vélek ráismerni. Bár kiskoromban a V180 meglehetősen háttérbe szorult az akkori nagy kedvencem a DB V200 mögött.

De most fenntartás nélkül tetszik a két 218-as. A németeknél nem lehet véletlen az, pont az egyes és a kettes számú gépet küldték a demonstrációs körútra. És természetesen a 431 áll elől, utána a 432. Csak a 432 duruzsol, az is valószínűleg csak a fűtés és a világítás miatt, merthogy a vonat középső részén, az emeleten, utazik néhány férfi, gondolom a bemutatkozó körúton közreműködő vasutasok.

Szóval csak a második dízelgép duruzsol, mert a szép összeállítású szerelvényt a V43 1194 vontatja. Pár perc szájtátás után sípszó harsan és az emeletes vonat elindul hazafelé.

Miközben a távozó vonat után bámulok, mintha egy háromrészes Uzsgyi szerelvény settenkedne befelé valamelyik Westend parkoló alatti vágány homályában. Átballagok a szolgálati átjárón és immár a karámon belül indulok a vágányok belső vége felé. Jobbkézről egy szokatlanul hosszú Desiro szerelvény indul éppen, három egységet számolok, amikor elhalad mellettem. Ilyen szerelvényt is most láttam először, mégiscsak izgalmas nap ez a mai !

Befordulok még a következő peronra is, ahol egy Uzsgyi szerelvény áll, de csak két részt bírok összeszámlálni. Elcsodálkozom azon, milyen rossz állapotban van a vonat oldala, szemmagasságban szinte végig rohad lefelé a festés, helyenként levakart grafiti megmaradt nyomaival. Ezek után már nem volt kedvem több Uzsgyit keresni, akárhány részt is véltem korábban összekapcsolva látni.


      [GP] >> > ⇑ < <<