Vonatozásaim - 3 / 2006.01.14. szombat Bp.Déli - Bp.Keleti |
GP Vonatozásaim XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
Kicsi pont a kicsi i-re
Az igazi terv tulajdonképpen Óbuda - Déli pályaudvar. Ezért örültem, hogy az új menetrendben állandó lett a kapcsolat Kőbánya-Kispest és Ferencváros között. De sajnos most nem áll meg egy Dunántúlra tartó vonat sem Ferencváros állomáson. Így csak két részletben tudott megvalósulni a terv: még Karácsony előtt Óbudától Ferencvárosig és most a Déliből a Keletibe, Ferencvároson áthaladva.
Déli pályaudvar
A Déli pályaudvar, a múlt században még büszkén ívelő, új épületét ma már kevesen gondolják szépnek. Sőt úgy néz ki mintha bontani is elkezdték volna, csak megálltak a munkával egy időre. A lépcsőfeljáró melletti üregek ismét megteltek csövesekkel. Odafent is rosszarcú figurák isznak és cigarettáznak a hajdan szebb napokat látott pénztárcsarnok egyik szegletében. Egy házaspár a galambokat eteti a csúf és kényelmetlen piros műanyag székek előtt.
Bp.Déli - Kelenföld
A hajdan messze a jobbak közé számító szombathelyi gyors ma elég lepukkantan néz ki. A 12:00-kor induló 904-es szerelvényét ma így sikerült összeállítani: V43 1037, BDbh, Bo, By, B, BDbh. Utasok viszonylag szép számmal vannak, de kerékpárost egyet sem láttam, pedig elöl is, meg hátul is volt számukra speciális kocsi. Én az elsőbe szálltam fel. Ennek az eleje a kerékpárosoké, tök üres és jéghideg van benne. Hátrább szerencsére barátságosabbak a viszonyok.
Kelenföld - Bp.Keleti
Tizenegynehány perces ténfergés után a 12:22-kor induló, 947 sz. Győr - Bp.Keleti gyorsvonatra szállok fel. Az ország két legfejlettebb régiója között közlekedő gyorsvonat 5 db időjárás koszolta Bp kocsiból áll, élén V43 1313. Az utolsó előttibe szállok fel. Alig lehet kilátni az ablakon, de megértem, hogy nem tudják naponta lemosni az összes kocsit kívülről. A belső takarítás elfogadható, de a kocsi általános állapota igencsak lepusztultnak tűnik. Ez a kocsi valaha első osztályúként közlekedett, az ülés tágas, de már kényelmetlenre van nyüstölve. A vonatnak ezen a részén az ülőhelyek kevesebb mint fele van elfoglalva.
A város szép panorámájából jóformán semmi sem látszik, amikor átrobogunk a Duna felett. Ennek a koszos ablakon kívül még két oka van. A döntő az, hogy a nagytudású döntéshozók úgy építetteték meg a Lágymányosi hidat, hogy eltakarja a kilátást a vasúti utasok elöl. A másik ok a barátságtalan télies hideg párás szürkeség.
Miután áthaladtunk Ferencváros állomáson, meresztem a szemem Józsefváros felé, de csak a megszokott üres vágányokat látszanak innen. Valószínűleg már azok sem sokáig. Mert már a személyforgalom is megszűnt a MÁV legelső pályaudvarán. Szvsz a MÁV napjai is meg vannak számlálva, legalábbis a mai szervezeti és működési formájában. Bízzunk benne, hogy mostanitól jobb vasút lesz helyette, amely legalább olyan jól meg tudja oldani a feladatait, mint ahogyan a régi MÁV megtette, születésétől a rendszerváltásig.