[GP]  Vonatozásaim - 18 / 2005.10.05. szerda
 Óbuda - Budapest-Zugló - Óbuda
 GP  Vonatozásaim  XX.század  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016

Vonattal a vasútmodell kiállításra



Az odaútról

Egy biztos, nem a legpraktikusabb Óbudáról a Városligetbe vonattal utazni. De mennyivel érdekesebb, mint a villamos! Tehát nem az 1-es villamosra szállok fel, hanem ellenkező irányba indulok a 60-as busszal Óbuda vasútállomásra. Amikor a Volvo busz az állomás elé kanyarodik, már ott áll az esztergomi vonat, közösen várjuk a Nyugatiba tartó szerelvényt. És fel kettőkor érkezik a 007+010 dupla Desiro (2035). A 010-esbe szállok fel, elég sokan vannak, de azért vannak üres helyek és szerencsére egy szabad négyes is volt még. Nem meglepő módon az utasok nagy része diáknak tűnik.

Úgy láttam Óbudán négyen szálltunk fel és Aquincum felsőn is felszállnak néhányan. A kalauz tart még egy utolsó jegyvizsgálatot a Duna felett. A túlparton, Újpesten jó sokan leszállnak

Amikor beérkezünk a Nyugatiba, éppen elindult a szóló BCmot 397 motorkocsi a Vasúttörténeti Park felé. Nem láttam hányan vannak rajta, de nem hiszem, hogy tömeg lett volna. Már csak napok vannak hátra a szezonból és a Füsti téli álomra hajtja a fejét.

A Nyugatiból a szegedi gyorssal (714) indulok tovább 14:05-kor. A vonatot a V43 1194 húzza és hat Bmx kocsiból áll. A kocsik szépen csillognak kívülről és belül is kulturáltam néznek ki. Nagyjából tele van, amikor elindulunk. Kicsit hülyeségnek tűnik, hogy már a következő megállóhelyen megáll a gyorsvonat. De Zuglóban elég sokan szállnak fel, sőt leszálló sem csak egyedül én voltam.



A kiállításról

Az 51. Nemzetközi Vasútmodell kiállítás a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállításának területén, a Petőfi csarnokban, került megrendezésre. A PeCsa 15-20 perc séta Zugló megállomástől. Az idő szép, a Városliget kellemes. Nyáron voltam utoljára a repüléstörténeti kiállításon, akkor nem nagyon volt rajtunk kívül látogató. A tavalyi vasútmodell kiállításon elég sokan voltunk, most meglepően kevés ember van a csarnokban. Tavaly lekéstem az 50 méteres veresegyházi terepasztalról, már a zárás előtti elpakolás folyt mire odaértem. Most leginkább ezt a terepasztalt szerettem volna megnézni, de csalódnom kellett, az idén nem volt kiállítva az 50 méteres.

Viszont nagyon megtetszett egy 5,6 x 2,8 méteres H0, H0e terepasztal, a kiírás szerint Szűcs Miklós az alkotó. A terep rendkívül gondosan ki van dolgozva. A földeken különféle termények sorjáznak, az egyik szegletben kiégett emeletes házon dolgoznak a tűzoltók. A vágányutakat bogarászva tűnik fel egy féknyom egy vasúti átjárónál. A féknyom végén egy teherautó esett a patakba, a platóról leesett hordókat viszi a víz. Igazán remek munka. A szép terepasztalon a vasúti mozgás meglehetősen szerény, csak egy rezegős házú Szergej húz egy tehervonatot körbe-körbe.



A visszaútról

Négy óra után érek vissza Zugló megállóhelyre. Megnézném a menetrendet a pénztárterembe, de az odabenn dohányzó hajléktalanoktól visszarettenek. Jó sokan vannak a peronon, néhányan a Nyugati felé tartó oldalon is várakoznak, csak lesz valami vonat. Negyed ötkor a Nyugati felöl jön egy posta inga és felszállás után indul Szolnokra, Pestszentlőrinc és Monor között nem áll meg. Jó sokan vannak a vonaton és várakozók nagyobbik része is felszáll. Öt perc múlva újabb posta inga érkezik a Nyugatiból, ez Ceglédig közlekedik és azon az öt helyen is megáll, ahol az előbbi vonat csak átrobog. Ezen a vonaton jóval kevesebben vannak, mint az előzőn és Zuglóban is valamivel kevesebben szállnak fel rá, mint az előzőre.

Maradunk még egy páran a peronon, amikor Kőbánya alsó felöl érkezik egy posta inga (2613), elöl a BDt 412, 6 Bhv, V43 2378. Elvileg 16:18-kor kellett volna Zuglóból indulnia, de pár percet késik. Lehet, hogy még tizen is voltunk felszállók. A szerelvény viszont szinte üres, de ez ebben az irányban és ebben az órában nem meglepő.

Fél öt után érkezünk a Nyugati huszadik vágányára, az esztergomi vonat éppen húz kifelé. Szóló Desiro, jó sok álló utas is van rajta. Ezt a vonatot elvileg el kellett volna érnem. De én most szemlélődni jöttem, nem sietni. Tehát irány a pénztárcsarnok. Itt is meglepően sok az ember. Már a zuglói pénztárban is feltűnő volt a pénztár előtti hosszú sor. És a Nyugatiban és öt hosszú sor áll a pénztárcsarnokban. Ja persze, ötödike van, valószínűleg a vasúti bérletek érvényessége is ma jár le, mint a BKV bérleteké.

Esztergom felé, azaz Óbuda állmás felé, a következő vonat 17:03-kor indul, ez is egyrészes motorvonat: 6341 010-4. De én inkább a Fót-Veresegyház-Vác (2436) vonatra szállok fel, ami 16:48-kor indul és egy megállót tervezek utazni vele, egészen Rákosrendezőig. Ez a vonat négyrészes BDVmot, jelen esetben a 011-es. Elég sokan vagyunk raja, de nincs zsúfoltság.

Rákosrendezőn van néhány teher elegy, a nyolcvanas években legalább százszor ennyi tehervagon mozgott erre felé. De a gurítódomb már régóta nem működik és az irányvágányok helyén is csak gaztenger van ma már. Viszont a személy forgalom jelentékeny, csak néhány perccet várok az esztergomi vonatra és ebben a pár percben is számos vonat jön-megy az állomáson.

És jön az Uzsgyi. Jó sokan vannak rajta, Rákosrendezőn is felszállunk néhányan. És Angyalföldön is felszállnak néhányan. Újpesten viszont határozottan sokan várnak a vonatra, inkább leszállok én is és a felszállók végéhez csatlakozom. Ilyenkor azért fel kell tenni a kérdést: vajon miért csak két ajtó van a Desirón és az Uzsgyin is ? Mert ilyenkor azért ez kevés. Szerintem.

Szóval felszálltunk, jó sokan kelünk át a Duna fellett. Annyira sokan vagyunk, hogy a kalauz sem bírja végig ellenőrizni az utasokat. Aquincum felsőn jópáran leszállnak, de legalább annyian felszállnak. Óbuda állomáson már gyengébb az utascsere, jó sok utas van a vonaton amikor az Uzsgyi kihalad Esztergom felé.



Összefoglalás

Az teljesen bizonyos, hogy az 1-es villamosassal praktikusabb lett volna a Városligetbe utaznom. De így, hogy vonattal utaztam, érdekes tapasztalatokat szereztem a budapesti elővárosi közlekedésről. Minden állomáson, ahol szemlélődtem, jöttek-mentek a vonatok, jöttek-mentek az utasok, működött a vasút.

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu [GP]