Gullner Pages
Vonatozásaim 2010
VonatozásaimTérképekenVonal indexXX.század200120022003200420052006200720082009201020112012201320142015201620172018201920202021202220232024
Gőzmozdonyok és krampácsolók
2010.09.18. szombat
A mozdonyfesztivál a magyar vasútbarátok talán legnagyobb évenkénti ünnepe. Sajnos egy ideje már nem közlekedik az Eklektika expressz a Nyugatiból a vasúttörténeti parkba, még a kiemelt rendezvények napján sem. És bár megáll ott néhány menetrendszerinti esztergomi vonat, de nem érdemes alkalmazkodni a Desirók menetrendjéhez, inkább villamosozok és gyalogolok.
A Füstibe belépve először a hajdani Eklektika expressz végállomásán parkoló MDmot szerelvényen akad meg a szemem. A vonatot az eredeti állapot szerint festették ki, és bár én nem emlékszem már erre a bordó színre, biztos hasonló színű lehetett újkorában a Piroska. Azt viszont nem hiszem, hogy ilyen csillogó festékek előfordultak volna az átkosban.
A gőzmozdonyok
A gőzmozdonyparádék sorozatában a mostani a tizedik, és a szervezők eddig még mindig tudtak kellemes meglepetést okozni. Ma a Pm36-2 sorozatszámú Szép Heléna volt számomra az újdonság. A lengyel gyorsvonati mozdony 130 km/óra sebességre épült, az 1-es számú példány áramvonalas volt.
A másik érdekesség a 919.138-as gép, amelyet ugyan láthattam már 2006-ban, de csak hidegen félreállítva. Ez eredetileg egy lengyel mozdony, amelyet nosztalgia célokra vettek meg az osztrákok. És itt volt még egy régi kedvencem is, a 324.540-es sorozatszámú gép, melynek testvéreivel oly sokat vonatoztam Gyöngyös és Vámosgyörk között.
A nagymozdonyok mezőnye ma ebben a párosításban küzdött:
 • 424.274 (angol személyzettel)  -  52.100 (Ausztria)
 • 109.109  -  919.138 (Ausztria)
 • 324.540  -  Pm36-2 (Lengyelország)
A vasárnapi kismozdonyok mezőny kicsit karcsúbb volt:
 • BKV 27 (377)
 • 22.034
 • 331.037 (Szlovákia)
 • 464.001 (Szlovákia)
Én tipikusan az első napon szoktam megjelenni, de láttam már a kismozdonyok versenyét is, amit igen látványossá tudnak tenni a fürge kis gépezetek, ráadásul akkor még a nagygőzösöket is megfutatták a nagyérdemű publikum előtt.
A mai nap egyik ráadás szenzációja a legendás DB V200 egyik példánya, melynek nagy tisztelője voltam a maga korában. A másik ráadás a csehszlovák Pomaranc, amely már gyakran járt a parkban, mint a szlovák fellépők vonóereje, és így korábban segéderőként a háttérben tárolták, de most szerencsére végre a kiállítási területen csodálhattuk meg.
 
A krampácsolók
Már éppen hazaindulni készülök, amikor elősorakozik egy fúvószenekar és feltelepül az odakészített trafószállító vagonra. A hangos elmeséli, hogy zeneszó mutatja az utat krampácsoló verseny helyszínére, ráadásul az első 200 néző Utas csokit kap ajándékba. Hát lehet ennek ellenállni ?!
A zenészek kocsiját a Park Mazsolája tolja óvatosan a verseny színhelye felé. Szólnak a rezesek, egy újabb érdekességgel gazdagítva a Füsti világát. A csoki mellett majdnem elsétálok, de ki bír ellenállni a mozdonyvezetők által korábban háromszor is megmentett hölgyek kínálásának. Ráadásul az Utas csoki tényleg finom.
A krampácsoló verseny számomra a nap egyik fénypontjának bizonyul. Nagyon érdekes közelről nézni a munkát, megismerni a fogásokat. Szerencsére a nézők nincsenek elkerítve, sokkal érdekesebb így közvetlen közelről figyelni a dolgokat, hallani a munkavezetők instrukcióit, figyelni a zsűri munkáját.
Négy csapat versenyez, mindegyiknek 6 alj hosszú szakaszokat készítettek elő, azaz a kövezet ki van szedve a vasbetonaljak körül. A munkások először visszaszórják a kövek egy részét, utána vasvillával tuszkolják az aljak alá, majd jön a maga a krampácsolás, amikor a talpfa alá verik be a kavicsot. Nehéz, embert kívánó munka.
A csapatok 20-25 perc alatt végeznek a munkával, majd elhelyeznek szakaszonként 12 vaksüppedésmérőt. Mert a versenyt a 424 274 dönti el. A gép végig halad a krampácsolt szakaszokon, majd a zsűri leolvassa a vaksüppedésmérőket. Az egyik csapat vezetője kétségbe vonja a mérés pontosságát. Meglepő dolog, mert ezzel a saját szakmájának egzaktságában kételkedik.
Ráadás
Miután eljöttem, estére volt még egy ráadás produkció. A 324 540 pályaszámú kedvencem nem bírt időben megállni, amikor visszaállt a körfűtőház előtti helyére. A fordítókorongról lejártában a csukott kaput áttörve meglökte a házban tárolt személykocsit, amely jól kidöntötte a fűtőház hátsó falát. Szerencsére embernek nem lett baja. Isten óvó oltalmának köszönhetően nem volt még baleset ezen rendezvények sorozatában, pedig néha elég rendesen kavarog a nép a gépek között.
(Egy kis adalék: az első 18 mp a YouTube-on, és egy mozdonyvezető magyarázata az Index fórumon.)
Csatlakozások
2010
• Gyenge képek a legnagyobb parádékról: 1993, 1996
• A V200 gazdája: Museumseisenbahn Hamm
• Korábbi gőzösparádék: 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009.
> ⇑ <