Gőzmozdonyok és krampácsolók
2010.09.18. szombat
A mozdonyfesztivál a magyar vasútbarátok talán legnagyobb évenkénti ünnepe.
Sajnos egy ideje már nem közlekedik az Eklektika expressz a Nyugatiból a vasúttörténeti parkba,
még a kiemelt rendezvények napján sem. És bár megáll ott néhány menetrendszerinti esztergomi vonat,
de nem érdemes alkalmazkodni a Desirók menetrendjéhez, inkább villamosozok és gyalogolok.
A Füstibe belépve először a hajdani Eklektika expressz végállomásán parkoló MDmot
szerelvényen akad meg a szemem. A vonatot az eredeti állapot szerint festették ki, és bár én nem
emlékszem már erre a bordó színre, biztos hasonló színű lehetett újkorában a Piroska. Azt viszont
nem hiszem, hogy ilyen csillogó festékek előfordultak volna az átkosban.
A gőzmozdonyok
A gőzmozdonyparádék sorozatában a mostani a tizedik, és a szervezők eddig még
mindig tudtak kellemes meglepetést okozni. Ma a Pm36-2 sorozatszámú Szép Heléna volt számomra
az újdonság. A lengyel gyorsvonati mozdony 130 km/óra sebességre épült, az 1-es számú példány
áramvonalas volt.
A másik érdekesség a 919.138-as gép, amelyet ugyan láthattam már 2006-ban,
de csak hidegen félreállítva. Ez eredetileg egy lengyel mozdony, amelyet nosztalgia célokra vettek
meg az osztrákok. És itt volt még egy régi kedvencem is, a 324.540-es sorozatszámú gép, melynek
testvéreivel oly sokat vonatoztam Gyöngyös és Vámosgyörk között.
A nagymozdonyok mezőnye ma ebben a párosításban küzdött:
• 424.274 (angol személyzettel) - 52.100 (Ausztria)
• 109.109 - 919.138 (Ausztria)
• 324.540 - Pm36-2 (Lengyelország)
• 424.274 (angol személyzettel) - 52.100 (Ausztria)
• 109.109 - 919.138 (Ausztria)
• 324.540 - Pm36-2 (Lengyelország)
A vasárnapi kismozdonyok mezőny kicsit karcsúbb volt:
• BKV 27 (377)
• 22.034
• 331.037 (Szlovákia)
• 464.001 (Szlovákia)
• BKV 27 (377)
• 22.034
• 331.037 (Szlovákia)
• 464.001 (Szlovákia)
Én tipikusan az első napon szoktam megjelenni, de láttam már a kismozdonyok
versenyét is, amit igen látványossá tudnak tenni a fürge kis gépezetek, ráadásul akkor még
a nagygőzösöket is megfutatták a nagyérdemű publikum előtt.
A mai nap egyik ráadás szenzációja a legendás DB V200 egyik példánya, melynek
nagy tisztelője voltam a maga korában. A másik ráadás a csehszlovák Pomaranc, amely már gyakran
járt a parkban, mint a szlovák fellépők vonóereje, és így korábban segéderőként a háttérben tárolták,
de most szerencsére végre a kiállítási területen csodálhattuk meg.