Nyájas tavaszi dombok között
Bp.Keleti - Aszód - Ipolytarnóc - Vác - Bp.Nyugati
296 km • 2010.04.08. csütörtök
A Balassagyarmat - Ipolytarnóc vasútvonal mind a két nagy megszüneteltetési hullámot túlélte.
Ráadásul ebben a században nem is vonatoztam még arra, pedig igen szép tájakra emlékszem a múlt századból.
Ez már több mint elegendő indok ismét arra vonatozni egyet.
A Keletiben
Az ostoba és utasellenes BKV ellenőrök eltorlaszolják a mozgólépcsőről lelépő tömeg útját.
A népek békés birka módjára csoportosulnak, miközben a mozgólépcső ontja az utasokat. Nincs mit tenni, csomagokon
lépek át, ellenőrök és ellenőrzöttek között cikázom át a szabadság felé.
A Keleti aluljárószintjén egysoros, ügyfélhívós rendszerben dolgoznak a pénztárak. Most nem
igazán látszik ennek a hasznossága, mert csak mintegy öten várunk majdnem ugyanennyi pénztárra.
A jegyvásárlás után egy sörre támad kedvem a karámon belüli ivóban. A karámőr nyakában jegykiadó
gép lóg, retúr jegyet kérek tőle a kocsmához. Udvariasan tájékoztat, hogy ezt a jegyet majd a kocsmapultnál kérjem.
33502: Bzmot 254, Bzx, Bzmot 310
Bp.Keleti - Balassagyarmat
A középső kocsit választom, onnan talán jobban lehet nézelődni. Induláskor kb. tízen utazunk itt.
Határozottan fejlődik az Éles-sarok utáni erdei lakópark, az egyik viskó mellett még budi is van.
Amikor kiérünk a fővárosból, az jár a fejemben, haladtam-e valaha is ilyen lassan a 80a fővonalon.
A költői kérdésre a lassújelek adnak választ, hiszen néha még a Bézé sem tud az engedélyezett legnagyobb sebességével haladni.
Gödöllőn aránylag sok a felszálló, nincs már szabad négyes boksz a középső kocsiban, kb. tizenöten
lehetünk. Aszódra rendesen érkezünk, 5-6 utas száll még fel. Aszód állomáson irányváltás van, fékpróbával, amelyet
a vonat személyzete végez el 5 perc alatt.
Utastársaim feketén látják a múltat, de optimistán tekintenek a jövő elé: "Teljesen tönkretették
az egészségügyet is. Nehéz lesz ezt négy év alatt rendbe tenni." Régen tapasztaltam ilyen összhangot a média
és az emberek között, mindenki teljesen egyetért abban, hogy egy tökéletesen tönkretett országban élünk.
Gyanítom ez már nem sokáig lesz így. A jövő egyik kérdése, a média mekkora része alakul derülátóvá néhány
röpke hónapon belül.
Galgamácsán megelőzzünk egy permetező vonatot, a M43 1137-tel az élén. Továbbinduláskor
a Galgamácsáról Vácrátót felé tartó síneket figyelem, nem nagyon lehet forgalom a 77-es vonalon, mert elég
rozsdásnak tűnnek a sínkoronák.
Nógrádkövesd után egyre kevesebben leszünk. Magyarnándoron az ellenirányba közlekedő
háromrészes Bézéből egy-két ember bámészkodik.
A korai tavasz színeiben pompázó nyájas dombok között döcögünk. A szaporább sínkattogások
miatt úgy tűnik, mintha gyorsabban mennénk, pedig nem. A keleti oldal szebb. Olyan mint az élet, kötött pályán
megy, de a szebbik oldalt megválaszthatód némi iparkodással és szerencsével.
Balassagyarmat
Balassagyarmat állomáson két hajléktalan és sok ráérő nagycsaládos vár valamire.
Az állomási kocsma nem túl barátságos. A következő vonatig van még idő egy kis ténfergésre a nem
túl izgalmas környéken.
33624: Bzmot 313
Balassagyarmat - Ipolytarnóc
A kohóérett állapotú Bzmot 313 indulna Ipolytarnóc felé, de várunk egy Aszód felől érkező
vonatra, amely a hangos szerint 10-15 percet késik, szvsz a nemrég befutott permetező vonat miatt. Végül
17 perc késéssel indulunk. A megvárt vonatról olyan 10-20 utas szállt le, közülük egy ember száll át
a mi vonatunkra. Így összesen nyolc utassal indul útnak a motorkocsi.
Az első állomás már nem állomás, sőt nem is megállóhely, csak egy omladozóban is szép,
elhagyatott indóház Őrhalom szélén. A megállót betették a falu közepébe, de most ennek ellenére sincs utascsere.
Hugyagon 6-7 asszony száll fel a vonatra. Szécsényig utaznak, műszakba tartanak.
Szécsényben a munkásasszonyok le-, a hazafelé tartók felszállnak. Mintegy 10-12 utassal, és pár perc
késéssel indulunk tovább. Szécsényben 23 perc várakozást ír a menetrend, ám ez most nem volt elegendő
az eddigi késés feldolgozására. De nem is vettem észre, hogy nagyon igyekezett volna bárki is ezért
a két-három perc miatt.
Nagykürtös felé fényesek a sínek, szlovák tehervonatok használhatják
a Nógrádszakál - Ipolytarnóc útvonalat. Most nincs másik vonat, így semmi nem vonja el
a figyelmet Nógrádszakál szép templomáról és kálváriájáról.
Ráróspusztán egy újabb utas csatlakozik, alig bír felszállni a vonatajtót
dühödten ugató farkaskutya mellett. Litke után négyen utazunk a végállomásig.
33613: Bzmot 313, Bzmot 333
Ipolytarnóc - Balassagyarmat
Ipolytarnóc állomáson már áll egy korábban érkezett motorkocsi. A két motorkocsi együtt
alkotja a Balassagyarmat felé induló vonatot, melyen 4 vasutas dolgozik, és csak én egyedül vagyok utas.
Szécsényben ismét láthatom a permetező vonatot. Más forgalom most nem volt a vonalon.
Szécsényben van egy felszálló is, de nem jön végig, így egyedüli utasként robogok be Balassagyarmatra.
32213: Bzmot 342, BDzx
Balassagyarmat - Vác
Felszálláskor az utasok szemmel láthatóan kétfelé orientálódnak, bár ezt lehet
még észrevenni sem szabadna az utazónak. Emezek elfoglalják a motorkocsi bokszait, amazok meg,
köztük a kisgyerekesek, állapotosok a mellékben utaznak. Hátul kevesebben vannak, így én is
a kisebbséghez csatlakozom. De nem sokáig van tele élettel a pótkocsi, mert az ott utazók többsége
már az első megállásnál leszáll. A kalauz kedvesen és udvariasan segít a leszálló állapotos kismamáknak.
Drégelypalánkon körbejár a motorkocsi, az érkező ellenvonat miatt némi késéssel
tudunk csak tovább indulni.
Drégely környéke a szép új világ sötét oldalának képét mutatja, cigányputrik mindenfelé.
Ijesztő szegénységről árulkodik a látvány.
Jó idő van, de ahogy lemegy a Nap, vagy csak eltakarják a fák, rögtön vége a tavasznak
a hegyek között.
Romhány felé is rozsdásak már a sínek, ritkán járhat ott vonat, ha van még egyáltalán
valami teherforgalom arra.
2321: BDVmot 016, Bmx, Bmx, Bmxt
Vác - Bp.Nyugati
Keresek egy nyugisnak tűnő szakaszt a BDVmot szerelvényben, és felhúzom az ablakokat.
Azután jön két siheder, első mozdulatuk lehúzni egy ablakot. A kapitalizmus nem a gyengék világa,
egy darabig edződöm a hűvös fuvallatban.
A BDVmot vonatok többségét nagyon megviselte az ezredforduló. Mostanában már ezeken
is észrevehetőek a rendbetételre törekvő erőfeszítések, ennek a kocsinak is nemrég újíthatták fel
a belsejét. A falak elég jól néznek ki, a belső ablakokat pótolták, de a kopottas buszülések megmaradtak.
Összességében meg vagyok elégedve a viszonyokkal, pláne miután a suhancok elhúztak valamerre,
és valaki becsukta utánuk az ablakot.
Szép simán fut a Bmx kocsi. Ezt az érzést valószínűleg az is erősíti,
hogy előtte egész nap kéttengelyesben zötykölődtem. Kb. 6 perc késéssel érkezünk a Nyugatiba.
Egy szép tavaszi vonatozás után, elégedetten szállok le a vonatról.
Csatlakozások
• Az utolsó Diósjenő - Romhány: Döcögés a szürkeségben
• Az utolsó Galgamácsa - Vácrátót: Bézével a madzag alatt
• Az utolsó Galgamácsa - Vácrátót: Bézével a madzag alatt