![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vonatozásaim 2008
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemrégiben a feleségem alföldi vonatozásáról számoltam be. A történet egyik részlete az, hogy az utasokkal telt IC-ből kimaradt az a kocsi, ahová a helyjegye szólt. Az epizód megjelenése után nem sokkal nagy meglepetés ért, e-mailt kaptam a MÁV-START ügyfélszolgálatától, miszerint a vonaton helytelenül állapították a feleségemnek visszatérítendő összeget, és ők most korrigálni szeretnék a dolgot, utalványokkal kárpótolva a feleségemet. A nagyon udvarias e-mailek után valóban MÁV-START utalványokat hozott a posta.
Az élet úgy hozta, hogy a feleségemnek nem volt alkalma az utalványokat felhasználni, így néhány nappal az érvényesség lejárata előtt nekem adta azokat. Én meg úgy döntöttem, hogy teszek egy tiszteletkört, elismerendő a MÁV-START és ügyfélszolgálatának érdemeit.
Összefoglaló táblázat a lap alján
Egy pályaudvar életének szerves része az utas - volt. Manapság az emberek már nem élnek a pályaudvarokon, csak utazni akarnak. A rendszeresen utazók kifejlesztették azt a képességüket, hogy az utolsó percben érkezzenek vonatukhoz, a lehető legkevesebb időt vesztegetve az állomáson. Tehát nem csoda, hogy a Déli pályaudvar pénztárterme kihalt. Négy-öt pénztár működik, sorbaállás nélkül tudok jegyet venni, az utalványokat is rutinosan vette át a pénztáros hölgy. A nemzetközi pénztár is két ablakkal csábítja az utasokat, most éppen nulla sikerrel.
A vonat a vágány elejéről indul, ami azt jelenti, hogy 5 darab (3 féle színben pompázó) halbi mellett kell elgyalogolni a vonatomig. Én szeretek gyalogolni, de ezt szívatásnak érzem. De nem csak én vagyok kissé ideges: "Ezzel a 80-as szarral kell mennem" - kiabál valakivel a mozdonyvezető. Ráadásul a kalauz is mérges valakire.
Az utasok nagyobbik része az utolsó 5-10 percben érkezik. Az indulás idejére elfogy a nép a peronról, senki sem fut a vonathoz, amikor a személyzet megadja a jelet és elindulunk.
Az első kocsi eléggé feltöltődött indulásra, az ülőhelyek nagyobbik része el van foglalva. Az utasok minimum kétharmada diák. Kelenföldön a 14-15. vágányok közötti új peronon mellett állunk meg. Kicsit meglep a leszállók aránylag nagy száma, de felszálló természetesen sokkal több van. A Camponánál megtelik a kocsi, minden ülőhely foglalt, elég sok az álló utas is. Érdligeten az utazóközönség egy toprongyos alakkal lesz színesebb, aki egy csomó fémhulladékkal utazik. A diákok lassan leszállingóznak, a sokgyermekes egyszerű nép szaporodik.
Érd felsőn már a múltkor meglepődtem, több szintes csomópont épült a megálló alá. Érd állomást még tele kocsival hagyjuk el, de már lényegesen kevesebben vagyunk az első kocsiban.
Dunai Finomító állomáson jó sok tartálykocsi áll, de legalább mégannyinak simán volna helye. Ercsin is van vagy 9-10 vágány, de csak a gaztól nehéz összeszámlálni őket, mert egy vasúti jármű sem akadályozza a kilátást. A kijárati jelző precízen tilosat mutat azon a vágányon is, amelyen már kisebb bozót nőtt ki a sínek között.
Pusztaszabolcson cukorrépával rakott szerelvény parkol az elsőn, amúgy itt is üres vágányok sorakoznak. Innentől már alig néhányan utazunk a vonaton.
Sárbogárd állomáson kellemetlen meglepetés ér, mind a két kocsma be van zárva.
A vonat két halberstadti kocsiból áll. Bár a menetrendkönyv szerint ez egy nemdohányzó vonat, az első kocsi második fele dohányzó, igen büdös csikkszaggal. Induláskor ketten ülünk az első kocsiban.
Jön a jegyvizsgáló, "a délitől idáig nem kezelték a jegyét ? - teszi fel a költői kérdést. A ZÁRT PERON pecsét szerinte nem számít. Ez csak azért fura egy kicsit, mert az előző kalauz megelégedett azzal, hogy egy pillantást vetett a lepecsételt jegyre.
Leszálláshoz hátra vonulok a vonat végébe. Nagy meglepetésemre 14 utast számlálok a második kocsiban, ezek is zömmel a kocsi hátsó felében ültek.
A sárbogárdi tapasztalatok után csak egészen halovány esélyt adtam annak, hogy Rétszilason ihatok egy sört, ám ez a hiú remény is egy pillanat alatt szertefoszlott, amikor leszálltam Rétszilas állomáson. Az indóház földszintjén működik a forgalmi iroda és van ott egy kopár váróterem is. Az emeleten vasutas lakások lehetnek, éppen úgy, mint a szomszédos épületben is. A harmadik épületben elektromos betápláló állomás működik. Amikor elsétáltam mellette, éppen felzúgtak a berendezések, egy villanymozdony gyorsulhatott a közelben.
Az állomás három épületén kívül egy ház sincs a környéken. Kicsit odébb sétálva már a villanytelep tompa zümmögése sem hallik, csak a vadkacsák zajonganak valahol a közelben. Csak később otthon néztem meg a térképet, kiterjedt tórendszer terül el az állomástól nyugatra.
A két rakodó vágány még megvan, nem is borítja bozót, de már alaposan megbarnultak a sínkoronák. Ezen felül még öt vágány van, csak az utolsó rozsdás egy kicsit. Most mindegyik vágány teljesen üres.
A csöndet egy jellegzetes hang töri meg, vonat halad át a Sárvíz hídján. És pillanatokon belül fel is bukkan a három kocsis Bézé szerelvény. Hátra rongyolok az utolsó kocsi végébe a panoráma kedvéért. A kalauznő nem számított felszállóra, de most ő is hátra jön a kedvemért. Jegyváltás közben beérünk Rétszilas településre, amely Rétszilas alsó megálló mellett terül el. Itt a kalauznő visszavonul a vonat elejére, én meg egyedül maradok a harmadik kocsiban. De csak Alap táblás megállóhelyig tart a magány, ott felszáll egy ember meg a biciklije.
A szép nevű Nagykarácsony egy érdekes, keskeny völgyben bújik el, a falu egy utcája nem mutat karácsonyi csillogást a vasúton utazó felé. Felszálló itt is volt, meg felsőn is.
A Rétszilas - Mezőfalva közötti 21 km-es vasútvonalon 1954-ben indult meg a forgalom, erre szállították a komlói szenet a dunaújvárosi vasműbe. Szenet már nagyon régen szállíthattak erre utoljára, de a pálya most is nagyon jó állapotban van, csak néha döccen a rajta robogó Bézé.
Mezőfalva előtt a nyílt vonalon csatlakozunk az 1896-ban megnyílt paksi vonalhoz. Az elágazást jó állapotú régi alakjelzők fedezik.
Örömmel nyugtázom, milyen sok tehervonat van az állomáson, majd városnézni indulok. Tettem egy háromnegyedórás sétát, melynek során Dunaújváros olyan részeit tekintettem meg, melyeket eddig még nem láttam, és most sem terveztem felkeresni.
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
4034 | Bp.Déli - Sárbogárd | 13:50 | 15:30 | 84 | 1:40 | 50 | V43 1021, BDbh, By, By, By |
8046 | Sárbogárd - Rétszilas | 15:59 | 16:07 | 9 | 0:08 | 68 | V43 1146, By, By |
34733 | Rétszilas - Dunaújváros | 16:32 | 17:09 | 33 | 0:37 | 54 | Bzmot 322, Bzx, Bzx |
4201 | Dunaújváros - Bp.Déli | 18:10 | 19:28 | 80 | 1:18 | 62 | V43 1282, BDbh, Byh, Ao, Bko, Bko |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |