![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vonatozásaim 2008
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kárognak a varjúk, szezonjuk van. A vonatozásnak ugyan nincsen most szezonja, de ettől még időnként vonatra kell szállni, megnézni mi újság a sínek világában. Ezért indultam most Óbuda állomásról a lehető legkisebb szlovák kört bevonatozni.
Összefoglaló táblázat a lap alján
Óbuda állomáson még mindig szünetel a jegykiadás valamint a teherforgalom. A múltkor dicséretesen pezsgett az élet, most egyetlen vasúti jármű sincs az állomáson, amíg meg nem érkezik az Esztergomba tartó tripla Desiro.
A vonat pontosan érkezik és utascsere után azonnal tovább indul. Nem volt kereszt, pontosan indulunk. A három Desiro alkotta szerelvény utolsó egységébe szállok fel. Az ajtóban plakát: Fizető utasoknak fenntartott kocsi. Az ifjú kalauz a WC előterében üldögél, oda-vissza elmegyek mellette, amikor helyet keresek, de nem szólunk egymáshoz.
A harmadik egységben minden négyesben ül 1-2 ember. A hangos utastájékoztatás korrekt, a kijelző sötét. Süt a nap, jól látszik milyen maszatosak az üvegfelületek. Egy eddig Desiroban nem hallott hangot fedezek fel: nyikorog a két részt összekötő harmonika.
Pilisvörösváron fát és valami vasárút rakodnak. Kereszt: 3 részes Desiro. A Vörösvár utáni alagútban egy csomóan öltözni kezdenek és Pázmáneum megállóban szinte mindenki leszáll, talán öten-hatan maradhattunk a harmadik egységben. Piliscsaba után már csak négyen vagyunk, 3 másodosztályú és 1 elsőosztályú utas.
Jobb szórakozás híján a le- és felszállókat számolom. Piliscséven két felszálló, Leányváron egy leány csatlakozik hozzánk. Itt is kereszt 3 részes Desiroval. Dorogon 3 le-, 3 felszálló. Dorog állomás vágányzatát a hajdani szénbányák kiszolgálására építették ki anno. Manapság tipikusan üresek, de most két autószállító szerelvény parkol ott berakodásra várva. Harmadik társukat éppen autókkal töltik fel a Suzuki gyárban.
Rendesen érkezünk Esztergomba, hat utassal a harmadik egységben. A hangos megköszöni, hogy velük utaztam, én meg pironkodva szállok le a Fizető utasoknak fenntartott kocsi plakát mellett. Érdekes, én érzem kínosan magam, hogy nem kellett jegyet váltanom, ugyanúgy mint Óbuda felé a 60-as buszon, ahol nem tudtam jegyet lukasztani, mert két jegylukasztóból kettő nem működött.
Esztergomban a buszpályaudvar gyenge negyedóra séta a vasútállomástól. A párkányi buszt nem találom a falra kiírtak között, a pénztáros hölgytől tudom meg, hogy 16-os állóhelyről indul 11:40-kor. A 16-os állóhelyen egy csuklós busz parkol farát a járdaszigetre feltolva, egyébként meg ki van döntve a táblája. De ettől még pontosan áll meg a megállóhely mellett az úttesten a párkányi busz, egy 46 személyes Ikarusz E95, Vértes Volán színekben. Mintegy hatan-heten lehettünk felszállók. Megveszem a jegyet 140 forintért, de fizethettem volna 20 koronát is, meg ahogyan elnéztem, lehetnek más árak is, mert "hivatalosan" még annyian sem voltunk a buszon. Eddig sem támogattam a volánosok sztrájkjait, most megerősödtem ebben az álláspontomban.
A busz amúgy tiszta és kényelmes a maga módján. Megállás nélkül haladunk át a határon. A határállomás épületei még megvannak, de kihaltnak látszik minden. Párkány Terasy II megállója után egyedül maradok utas a buszon.
Papíron 12:15-kor érkezik a párkányi állomásra a busz, de már 12-kor beléphetek Štúrovo állomás pénztártermébe. (Később kiderült, hogy még a nem vették ki a magyar menetrendből a határellenőrzés idejét, bezzeg a szlovák változatban már 12:00 óra van írva érkezésnek.) Tipikusan a jegyet szoktam először megváltani, ám a pénztárban még tart az ebédszünet, így az állomási kocsmába indulok. Akit érdekel az ebédem, az itt olvashat róla: Menü Štúrovo állomáson.
Ebéd után megveszem a jegyemet, a pénztáros hölgy kedvesen jó utat kíván. A jeggyel a zsebemben a peronra indulok vonatnézőbe. Éppen érkezik az újvári személyvonat, nincsenek túl sokan rajta. Mindenki az aluljárón keresztül hagyja el a peront, senki sem mászik át a vágányokon. Én a felüljárót választom, kilátni vágyom. Szép is felülről a nagy állomás, bár vonatok elég ritkásan vannak a temérdek vágányon.
A második peron mellett közben a Laminátka körbejárta az érkezett személyt, meg voltam róla győződve, hogy az fog 12:50-kor Érsekújvárba indulni. Bár kicsit furcsa volt, hogy a peron másik oldalán két Bézé vonat állt, az egyik orral Csata felé, de vajon hová a csudába mehet az a másik, az ellenkező irányba állva ?
A peronra leérve nem akarok hinni a szememnek, a Bézé mellé van kiírva, hogy Nové Zámky 12:50. A 810-es motorkocsi mögé egy pótkocsit akasztottak, elég szépen megtelik mind a kettő. Én a hátsó panorámával próbálom vigasztalni magam, bár a nagy ablakokat eléggé megviselte már az időjárás.
Eddig a Bézé becenevet a használtam a MÁV Bzmot és a ŽSSK 810 sorozatokra is, de most egy felvidéki vasutassal beszélgetve azt hallom, hogy ők Limbónak hívják ezt a motorkocsit. Szoktam volt mondogatni, hogy változik a világ és változik benne a vasút szerepe, ám nem ilyen változásokról ábrándozom, mint kétvágányos pályán felsővezeték alatt Limbózni.
Az biztos, hogy a vonat kihasználtságára nem lehet panasz. Minden hely foglalt, sok sorban öten ülnek. Nem győzök csodálkozni mennyi ember száll le a vonatról a végállomáson. Összesen nem láttam ennyi utast Bézén az elmúlt évben. Ám nem hinném, hogy ezek az utasok örülnek ennek az újításnak, miszerint két kocsis Limbo szerelvényt kaptak a korábban közlekedő kényelmes vonatuk helyett.
Érsekújvárban eredetileg rövid látogatást terveztem a városközpontba, de a Limbózás után valami igazi vonatra vágyom, így Búvárszemüveges keresőbe indulok. Sajnos pillanatnyilag egyet sem látni, a ČD 242 246-7 megcsodálásával próbálom kárpótolni magam. Azután a Skoda klasszikus szapora kattogással útnak indul, nekem meg feltűnik, hogy vasutasok téblábolnak a peron másik vágányán álló szerelvény mellett. Erősen bízom benne, hogy dízel gépet várnak a kocsik elejére. És kisvártatva valóban felbukkan a 750 166-1. Megvárom a manőverek végét, azután körbenézek az indóházban is.
A várócsarnokban rend és tisztaság, mint mindig. A kocsma is szürke, mint mindig. (Cesnačka 16 Sk, sör 22 Sk.) A váróteremben enyhe, a WC-ben erős csehszlovák kori fertőtlenítő szag. A nastupista 2-ön is a régi szép idők jutnak az eszembe, mert ismét működik a büfé. A csehszlovák időkben nagyon sok peronon működött büfé, de sok éve nem láttam egyet sem nyitva. Remélem életképes lesz ez a vállalkozás.
Szerencsére Érsekújvár és Komárom között még igazi vonat közlekedik, három kocsit húz a Laminatka. A kocsik lestrapált öreg darabok. A középső kocsi peron felöli oldala össze van fújkálva, érdekes hogy a firka fölé három 10-15 cm széles zöld sávot festettek vagy ragasztottak a kocsi szinte teljes hosszában. Ebbe a kocsiba szállok, belül is erősen elhasználtnak látszik, de ki van takarítva. Az ablakok kívülről eléggé esővertek, de nincsenek összebarmolva. És más nyomát sem látom a vandalizmusnak a kocsi belsejében, csak később, leszállás közben veszek észre egy összefirkált üléstámlát.
Ez a vonat is jól kihasználtnak mondható, minden négyes bokszban ül legalább 2-3 ember. Kicsit meglep, hogy csak szlovák nyelvű beszélgetéseket hallok magam körül.
Hurbanovo állomáson sokan leszállnak. A szomszéd vágányon a 751 083-7 duruzsol. Teherkocsikra számítottam mögötte, de csak egyetlen zöld kísérő kocsival alkot vonatot.
Komárom előtt áthaladunk a Vág felett, a vonat ablakból nézve is szép folyó. A híd után a menetirányszerinti jobb oldalon látható a híres komáromi erődrendszer egyik erődje. Mellette egy nagyon csúf cigány lakótelep rongálja az összképet. Pontosabban már csak részben rongálja, mert most üresek a blokkházak, nincsenek ajtók, ablakok sem. Kíváncsi vagyok vajon teljesen elbontják-e őket, vagy csak felújítják.
Rövid állomásnézés után a belváros felé indulok. Nem igazán változott semmi, amióta utoljára erre jártam. Átsétálok az Európa udvaron, a város legújabb idegenforgalmi attrakciója most téli álmát alussza. Az igazi belvárosban nagyobb a forgalom. A házak meglehetősen szürkék, a sétáló zóna szép új szürke-fekete útburkolatot kapott.
A Duna felett a forgalom a szokásos, de most már egy pillanatra sem kell megállni a határon. A határállomás épületei még megvannak, ám már csak a pénzváltók működnek.
Győr és Budapest között Flirt-ök teljesítik a személyvonatokat, 16:04-kor a 5341 015 indul Budapest felé. Az utasok, köztük jómagam, dupla vonatra számítottak és hosszan szóródunk a peronon. A vártnál rövidebb vonat érkezése után összezárnak a felszállók. A Flirt teljesen megtelve érkezett. Szerencsére nagyon sokan leszállnak, de vagyunk jópáran felszállók is. Jól kihasznált a vonat, de azért vannak még szabad ülőhelyek.
Nagyon tud gyorsulni a 5341-es! Néha úgy érzem magam, mintha egy felszállásra készülő repülőgépen ülnék. De csak rövid ideig tart az intenzív gyorsulás, pillanatok alatt elérjük a pályán alkalmazható legnagyobb sebességet. Maga a jármű 160 km/órával tudna robogni. És nem csak a gyorsulás, de a fékezés is szokatlanul intenzív, alig bírom fegyelmezni az asztalkán szaladgáló tollamat és füzetkémet.
De hogy ne legyen minden tökéletes, nincs hangos utastájékoztatás, és a kijelzőn is csak a Budapest-Déli szöveg váltakozik a dátummal és pontosidővel. Ezeket a hiányosságokat egy érdekes műsorral próbálják feledtetni. Két alkalommal is megesett, hogy némi álldogálás után szépen fokozatosan kikapcsolt minden berendezés, mi meg üldögéltünk egy kicsit a sötétben. Egy-két perc múlva kigyulladnak a fények, zümmög, aminek zümmögni kell és szinte azonnal teljes gázzal megindul a vonat.
De van idő műsorozni, mert a menetrendet valószínűleg úgy állították össze, hogy szükség esetén kisebb teljesítményű vonatokkal is legyen esély teljesíteni. Így azután időben megérkezünk Kelenföldre. Végig elég sokan utaztunk ezzel a vonattal, bár Tatabányán sokan leszálltak és utána már érezhetően kevesebben voltunk.
Hazafelé menet elballagok a kelenföldi indóház mellett. Az ablakon a pénztárterembe bepillantva eszembe jut egy pompás népzenei a film, amelyben remek magyar és román zenéket muzsikáltak egy éjszakán át egy balkáni vasútállomáson. Ehhez tökéletes díszlet volt Kelenföld indóháza. Ha kevésbé romantikusan nézem, egyszerűen csak ócskának és lepukkantnak nevezném.
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
2042 | Óbuda - Esztergom | 9:43 | 10:49 | 41 | 1:06 | 37 | 6342 009, 001, 012 |
Os 4256 | Štúrovo - Nové Zámky | 12:50 | 13:39 | 44 | 0:49 | 54 | 810 612-2, 011 863-8 |
Os 4813 | Nové Zámky - Komárno | 14:30 | 14:58 | 29 | 0:28 | 62 | 240 046-3, BDs, Bt, Bt |
4913 | Komárom - Kelenföld | 16:04 | 17:25 | 90 | 1:21 | 67 | 5341 015-5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |