Csúcsfordítós kisvasút
Valamikor a '80-as évek elején már tettünk egy kísérletet vonatozni
Nagybörzsönyből Nagyirtásig. Akkor Szolnokról vonatoztunk, buszoztunk a Börzsöny északi
lábához. A vonatozást egyszerűsítette az a körülmény, hogy abban az időszakban volt olyan
vonat, amely Szolnok és Szob között közlekedett, a Nyugati érintése nélkül. De akkor egy
lélek sem volt a nagybörzsönyi végállomáson, és kiderült, hogy a kisvonat egy órával
korábban közlekedett, mint ahogyan a menetrendben írva volt.
Nagybörzsöny
Ma autóval érkezünk Nagybörzsönybe, jól tele van a parkoló.
A kisvasút végállomásán meg valóságos tömeg várakozik. Az esőbeállóra emlékeztető
fa épületen magyar, szlovák és EU zászlók lógnak. Az emberek jó része békésen sorban
áll a pénztár feliratú üres asztalka előtt.
Már jócskán elmúlt a meghirdetett indulás ideje, amikor C50 érkezik,
két kocsival és sok utassal. Az utasok leszállnak, a szerelvény elhúz a telephely irányába.
Kisvártatva újabb C50 tűnik fel a fák között. Az erdő szélén megáll
a vonat, a mozdony félreáll egy kitérőbe, a kocsik meg lassan előregurulnak, két fékkezelő
felügyelete alatt. A kis mozdony ráakad a két kocsi túlsó végre, és így, már irányba fordítva
érkezik be a két kocsis vonat a végállomásra.
Ez a szerelvény is tele van utassal, de ezek nem szállnak le, rögtön
utaznak vissza. Már unjuk a várakozást, így némi töprengés után bevállaljuk az állva utazást,
és elfoglaljuk az első kocsi hátsó peronját.
Nagybörzsöny - Nagyirtás
Még várunk kicsit valamire, aztán 12:45-kor elindulunk végre. A kis
mozdony néha meglepően jól halad felfelé a hegyre. Ám ez csak rövid szakaszokra érvényes,
mert fentebb a pálya elég gyengécske állapotban van, többnyire gyalogos a tempó.
A természeti környezet is igazán szép, de engem most jobban érdekel
a két fékező tevékenysége, akik akrobatikus ügyességgel jönnek, mennek fel-le a vonaton.
Sőt egy darabon le is szállnak, kicsit előre menve szemügyre vesznek egy megrozzant
pályaszakaszt.
Kisirtásig jól utazunk, de ott sajnos újabb felszállók vannak,
és így már öten szorongunk a cseppnyi peronon. Az újabb utasok autóval mentek fel
a hegy tetején működő wellness szállóba, és ebéd előtt vonatozni óhajtottak egyet.
Inkább teniszeztek volna.
Pedig Kisirtás után következnek a csúcsfordítók, melyek Magyarországon
páratlan attrakciói ennek a kisvasútnak. A komfortmentesség ellenére igen élvezetes volt
a kétszeres irányváltás.
Nagyirtás
Alig érkezünk meg a végállomásra, jön a másik vonat is. A két vonat
szorosan egymás mögött áll az egyvágányos végállomáson. Indulásnál a középső mozdony
legurul az összes kocsival a kicsit lejjebb kiépített forgalmi kitérőig. Ott a saját
régi szerelvényét félre állítja, majd útnak indul az első mozdonytól átvett két kocsival.
A másik mozdony szólóban gurul le a forgalmi kitérőig, azután összekapcsolják az ott
várakozó szerelvénnyel.
Miközben az érdekes manővereket tanulmányozom, kiürül a végállomás
melletti tisztás. A legtöbb ember visszavonatozik Nagybörzsönybe, többen tartanak a közeli
wellness szállóba, legkevesebben talán a túrázni indulók vagyunk. Némi töprengés után a kék
kereszt jelzésen indulunk el, majd a piroson megyünk vissza Nagybörzsönybe. Nem haladunk
valami gyorsan, sötétedik mire a faluba érünk.
Epilógus
Otthon derült csak ki, hogy ezen a napon volt a nagybörzsönyi kisvasút napja.
Nem tudom egy sima hétvégén mennyien vannak, de most meglepően sok embert sikerült kisvonatozásra
csábítani. A Börzsönyben jelenleg négy kisvasút működik, meg egyáltalán nem mellékesen remek
túraútvonalak vannak. Szóval jó dolog a Börzsönyben kirándulni, és érdemes a szép hegyeken
kívül a kisvonatokat is élvezni egy kicsit.
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) |
Ind |
Érk |
Km |
Idő |
Km/ó |
Szerelvény |
Költség |
Nagybörzsöny - Nagyirtás |
12:15 |
12:55 |
8 |
0:40 |
12 |
3739, hosszú fedett, rövid nyitott |
650 Ft |
Csatlakozások