Vonatozásaim 2008
| |
XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
A beszámoló első részében az ütemes menetrenden örvendeztem, de most, hogy a folytatás megírásához felütöttem a menetrendkönyvet, meglepődve látom, hogy Kunszentmárton és Lakitelek között naponta csak öt vonat közlekedik, ez így csak karikatúrája az ütemes menetrendnek:
Ezek szerint mégsem volt felesleges információkért zaklatni a kiskunfélegyházi pénztárosnőt, mert tulajdonképpen véletlenként kezelhető az, hogy nagyjából két órával később is volt vonat a lekésett után.
Összefoglaló táblázat a lap alján
A kiskunfélegyházi szép platánok alatti városnéző séta után Bézére szállok. A két kocsis szerelvény kívülről csak annyiban szokatlan, hogy a Bzmot 194 sárgája erősen kifakult. A panoráma lehetősége miatt a Bzx-et választom. A kocsi belső állapota szokványos, elhasznált, elkoszolódott.
A szél, amely délelőtt még enyhítette a hőséget, mostanra elállt, hétágra süt a nap, kemence hangulat van a Bézében. Uzsgyi érkezik Szentes felől a szomszéd vágányra, a klíma miatt mindenképpen jobb lenne abban utazni. Igaz ott meg nincs hátsó panoráma, de ettől most el is tudnék tekinteni, mert a peronon még sokkal melegebb van, mint a kocsi belsejében.
Indulás után megmozdul egy kicsit a levegő az akváriumban, kicsit kevésbé van melege a mintegy húsz főnyi utasseregnek. A pálya nem rossz, a tempó is jó, legalábbis a tipikus Bézé viszonyokhoz képest.
A táj nem túl izgalmas, Alföld kora nyári napsütésben. Gondolatban felidézem a csongrádi Tisza partot, nagyon szép ott a homokos strand, de ez meglehetősen messze van az állomástól. A csongrádi indóház is szebb napokat látott valaha, ma már csak egy vágány fényes a négyből. A raktár falán felirat: "Kocsik önkényes mozgatása tilos", de úgy nézem, jó ideje nem mozgott erre egy tehervagon sem.
A Csongrád után kiköltözök a forró panorámába. A sorompót elhagyva, meglepő látványt nyújt a sínkorona. Nem a teljes felülete fényes, csak egy kanyargó vonal csillog, mintha egy cukrász díszítette volna. Amúgy jónak látszik a pálya, betonaljak, szemre egyenes sínszálak, de a látszat csal, mert ráz a Bz, igaz a tempóra nem lehet panasz.
Átrobogunk a Tisza felett. Régen itt is egy hídon kelt át a közúti és a vasúti forgalom a Tisza felett. A közúti híd 1981-ben készült el, utána 1985-re új vasúti híd is épült. Senki nem gondolta akkor, hogy néhány év múlva összedől a rendszer és az új világnak már nem lesz szüksége mellékvonalakra.
Szentes állomáson lehet csodálkozni, hogy vajon mi a csudának építettek az ősök ilyen hosszú vágányokat, mert manapság csak egy hosszú szerelvény áll ott, de az sem utasra vagy árúra vár, hanem a lángvágóra.
Az indóház illik a hosszú vágányokhoz. Valaha nagy élet lehetett itt, elképzelem, hogyan húzta a cigány a restiben, miközben a pincérek söröket és pörkölteket tettek a kockás terítős asztalokra, hogy szomjukat, éhüket csillapíthassák a régi utasok.
Az én gyermekkoromban jórészt még működtek a vasúti éttermek, de az már egy másik világ volt. Azután a hetvenes években már egyre több ember tudott autót venni, a fizetőképes kereslet szép lassan átgurult az útmenti vendéglőkbe és a vasúti vendéglátás egyre kocsmaibb jellegű lett. Napjainkban sok állomás már kocsmát sem bír eltartani, a szentesi indóház egykori restijében is régen csapolhattak utoljára sört.
De sebaj, csak akad valami elfogadható ivó az állomás körül, ahol leguríthatok egy sört, melyet a régi világon való képzelgés közben kívántam meg. Ám nem jártam szerencsével, nem leltem kocsmára az állomás közvetlen közelében sem.
A vonat elvileg Szentesről indul, gyakorlatilag a kétkocsis Bézé szerelvény Orosháza felől érkezik és indul tovább 4 perc múlva új vonatszámon Kiskunfélegyházára. Az érkező vonat első kocsijából néhány utas száll le, a második kocsiban népes gyermek csapat érkezik. Most is a Bzx kocsit választom. A szentesi gyerekek jó nagy koszt hagytak maguk után, ropog a ropi a talpam alatt.
Kb. 10 utas van a kocsiban amikor elindulunk. Szentes után simán száguldunk a szépen rendbetett pályán. Nagytőkén az utasok nagyobbik fele leszáll, négyen maradunk a kocsiban. Van idő csodálkozni azon, hogy milyen sokan leszálltak, mert vonatunk 10 percet tartózkodik Nagytőke állomáson.
Uzsgyi érkezik Szolnok felől, kevés utas utazik rajta így az útja vége felé. Az Uzsgyi továbbindulása után, a menetrend szerint további 4 perc múlva folytathatjuk utunkat. Nagytőke után már szabvány pocsék a pálya, 15 perc alatt zötyögünk, csattogunk végig a 10 kilométeres úton Kunszentmártonig.
Kunszentmárton után ismét szép pillanatok következnek, áthaladunk a Kőrös felett. Az állomás után szemre szép a pálya, a híd is jó állapotúnak tűnik, ennek ellenére óvatos tempóban haladunk át a folyó felett, és ez jó, mert egy pillanattal több idő jut gyönyörködni a Kőrösben.
Az elágazás után a tempó változatlan, közepesen erős sínszálak vannak betonaljakon. Egy csomó sínrögzítő csavar fején fehér pötty van, talán jelent valakinek valamit.
Csépán 2 állomási és egy raktári vágány van, de csak az átmenő van használva. Ennek ellenére az állomáson forgalmi szolgálattevő dolgozik. És ha már úgyis ott van, menesztés is dukál vonatunknak.
Tiszasason is új állomás épült valamikor az elmúlt 50 évben, most meg lehet elbontani. Ketten maradunk a második kocsiban meg egy bicikli.
A tiszaugi holtág partján szépen gondozott nyaralótelep terül el. A Tisza feletti vasúti híd is rendkívül szép szerkezet. A közúti hidat sajnos úgy építették mellé, hogy észak felé eltakarja a kilátást a folyóra a vonat utasai elől.
Lakitelek egyike azoknak a mellékvonali csomópontoknak, ahol négyes csúcstalálkozókkal szokták megörvendeztetni a vasút barátait. Vonatunk 12 percet tartózkodik Lakitelek állomáson, így a négy vonat érkezésének és indulásának élvezetes látványa mellett van idő a kedves kalauznő által is ajánlott Víg Baktert felkeresni. A Víg Bakter rögtön az indóház mellett működik és egy igen kiváló vendéglátóipari komplexum. Egy korsó finom sörrel a kezemben csodálom meg a szellemesen összerakott tereket. Nagyon tetszik a műintézetet, de jó lenne, ha minden állomás mellett lenne egy ilyen !
De kifelé a kocsmából, vessünk egy pillantást a többi vonatra is:
• Szolnok - Kecskemét: 6341 028,
• Kecskemét - Szolnok: 6341 029,
• Kiskunfélegyháza - Kunszentmárton: Bzmot 240, Bzx,
• és a teljesség kedvéért Szentes - Kiskunfélegyháza: Bzmot 261, Bzx.
Kellemes 12 percet töltöttem Lakitelken.
De sajnos Lakitelek a ritka kivétel. Inkább a következő állomás, Árpádszállás szomorú képe a jellemző. Több ilyen épületet láttam útközben. Ezeket valószínűleg a vasút csúcsteljesítményeinek korában építették, ma már túlméretezett, funkciótlan csúfságok.
Tőserdőn kellemes hűvös áramlik be az ártéri erdőkből. A megállóban egy népes gyermekcsapat száll fel az első kocsiba, ott legalább van egy kis élet. A második kocsiban hárman utazunk. A Bzx kocsi WC-jében viszonylagos tisztaság, működik a vízöblítés, normálisan használható a kézmosó, van WC papír és kéztörlő is.
A pálya erre már amolyan szakadt vicinális. Bézének még jó, mondhatnánk, ha nem lett volna az aránytalanul sok tengelyrepedés pár évvel ezelőtt. Nincs mit csodálkozni, ha ilyen pályákon közlekednek.
Tiszaalpáron kilencen szállnak fel, ettől elmúlik a korábbi kihaltság miatti rossz érzésem. Ráadásul a pálya is váratlanul feljavul, erősebb sínek, betonaljakon, legalábbis egy darabig.
Behaladván Kiskunfélegyháza állomásra, megszemlélem ahogyan a Városföld felől érkező két vágány egybefonódik még az állomás előtt. Gondolom azért, hogy Kiskunfélegyháza továbbra is a régi módon működhessen még egy darabig.
A kiskunfélegyházi állomás büféjében is ittam egy sört. A büfé a váróterem folyosóján működik.
Két félmeztelen barna ember cigarettázik egy padon, körülöttük sörös üvegek. A forgalmista hölgy áthaladtában
rájuk szól, hogy ne dohányozzanak itt.
- Igen, kezicsókolom - mézesmázaskodnak és cigiznek tovább. A karakán nő visszafordul és ismét rájuk szól,
ezúttal eredményesen. Bátor hölgy, én nem mertem volna hozzájuk szólni.
Egyre jobban szimpatizálok a IC és gyorsvonat összepárosításából született vegyesvonatokkal, most konkrétan a változatos kocsi összeállítás nyerte el tetszésemet. De nem csak én szimpatizálok ezekkel az óránként közlekedő, IC kocsikkal is kiegészített gyorsvonatokkal, most is minden fülkében legalább négyen ülnek. Kecskeméten is számosan szállnak fel, szépen fel van töltve a vonat, de még kényelmesen lehet utazni.
Vonatunk robog, ahogyan ezt egy vonatnak tennie kell. Én meg ülök az egyik fülke sarkában és várom, hogy Pestre érjünk, pontosan úgy, mint a többi utas. Jó vonatozás végén szállok le Zugló megállóban.
A táblázat a szokványos elvi menetrendet mutatja, ám a baleset miatt ezen a napon a 752 számú Napfény vegyesvonat 12:54-kor indult Kecskemétről.
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
6102 | Bp.Nyugati - Cegléd | 10:20 | 11:29 | 68 | 0:59 | 69 | V43 1093, Bp, B, B, B, B, Ao |
762_1 | Cegléd - Kecskemét | 11:47 | 12:10 | 33 | 0:23 | 86 | V43 1231, Bo, Ao, Bo, Bo, BDbh, WRR, Bp, Ap |
752_1 | Kecskemét - Kiskunfélegyháza | 11:11 | 11:27 | 25 | 0:16 | 94 | V43 1225, Bo, Bo, Bo, Bo, AB, BDh, WRR, Bp, Bp, Ap |
37424 | Kiskunfélegyháza -(Csongrád)- Szentes | 14:32 | 15:27 | 39 | 0:55 | 43 | Bzmot 194, Bzx |
37236 | Szentes -(Lakitelek)- Kiskunfélegyháza | 15:50 | 18:15 | 76 | 2:25 | 31 | Bzmot 261, Bzx |
753_1 | Kiskunfélegyháza - Bp.Zugló | 18:31 | 20:06 | 126 | 1:35 | 80 | V43 1194, ARp, Bp, Bo, Bo, AB, Bo |