Vonatozásaim 2008
| |
XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 |
A tavalyi szezonzáró vonatozás egy szép nagy alföldi kör lett volna, de a kör Szentesen megszakadt, mert lekéstem a csatlakozást. Ez akkor váratlanul ért, mert bár egész nap késtek a vonatok, amikkel utaztam, de Szentes kivételével a vasutasok mindenhol biztosították az átszállás lehetőségét. Akkor a szentesi vasutasok kilopták magukat a szívemből, mégis szerettem volna az elmulasztott Szentes - Csongrád - Kiskunfélegyháza szakaszt bepótolni. Így ismét Szentesre indultam, ám ezt az utat sem tudtam az eredeti terveim szerint perfektuálni.
A történet terjedelmi okok miatt két epizódban van elbeszélve. Az első részben Kiskunfélegyházáig jutunk el, alapos késéssel.
A 2. rész még nincs kész. Összefoglaló táblázat a lap alján
A Westend felöli kijáraton át hagyom el a metróállomást. Valamikor az aluljárónak ebben a részében működtek a vasúti pénztárak, ma már csak egy elég szegényes bazár van itt, érdekesen ellenpontozva az üvegajtókon túli gazdagabb Westend világot.
A mozgólépcső pont a jegyautomatáknál érkezik a pályaudvar szintjére. Az öt automatából csak
az első három működik, a negyediket éppen szervizelik, az ötödik meg rossz. De szerencsére nincs sok vásárló,
nem kell igazán sorba állni. A szomszéd gépnél az egyik udvarias szervizes srác segít egy hölgynek jegyet
váltani, miközben én a jó állapotú ezres bankjegyemet próbálom rátukmálni a gépre. Természetesen sikertelenül.
- Csak dicsérni tudom ezeket a pénzfelismerőket - jegyzém meg ironikusan a szervizes fiatalembernek.
- Már egy éve mondjuk a MÁV-nak, hogy le kéne cserélni őket. - válaszolja.
Meglepődtem ezen a válaszon. Átfutott az agyamon, hogy nyilván már az ajánlatban is benne volt,
hogy ezek a pénzfelismerők használhatatlanok, csak a MÁV ragaszkodott hozzájuk foggal körömmel,
kerül amibe kerül. De az is lehet, hogy igaza volt a megrendelő szakembereinek, mert így legalább
a bankjegyfelismerő minősége kompatíbilis a borzalomittas kezelőfelülettel.
A jegyautomata megsértődött azon, hogy ipari szemétnek kategorizálom és persze hogy nem fogadja el a jó állapotú ezres bankjegyemet. Ma nem készültem tartalék bankóval, így nem tehetek mást, mérgelődve a pénztár felé indulok.
A pénztárteremben viszont szerencsével jártam, pillanatok alatt megváltom BKSZ jegyemet Ceglédig. A pénztáros hölgy kedvesen jó utat kíván.
A záhonyi gyors szerelvényére pillantva az jut eszembe, hogy mintha sikerült volna megfékezni a kocsiknak azt a viharos leromlását, amely talán 1995-től tette a legnagyobb károkat a MÁV személyvagon állományán. Persze ezek a kocsik már soha nem lesznek olyan állapotúak, mint az átkosban voltak, a függönyök, meg a megbecsültség örökre a múlt században maradtak. Ám mintha sikerült volna a vandalizmust kicsit visszaszorítani és a gondosabb takarítás legalább arra jó, hogy az elhanyagoltság idején örökre beégett mocsok ne vastagodjon tovább.
A vonaton elég hígan vagyunk, még a máskor oly népszerű Bp kocsiban is kevesen ülünk, amikor elindul a vonat. Kőbánya-Kispesten azután elég jól megtelik az első kocsi, de azért még kényelmesen elférne egy-két utas.
Kőbánya-Kispest után a felsővezetéket építik az új jobbvágány fölé. Pestszentlőrincen is nagyon építkeznek, utána már új pályán, a helyes oldalon robogunk. Ferihegyen kíváncsian figyelem az utascserét, heten szállnak le, négyen fel.
Ceglédig jó minőségű pályán, jó tempóban robogunk. Vonatunk Ceglédig megérdemli a gyorsvonat címet, ám utána már szinte mindenhol megáll Záhonyig. Ötletem sincs vajon miért nevezik ezt gyorsvonatnak ?!
Ceglédre érkezvén az első, amin megakad a szemem az, hogy elkezdték újrafesteni az indóház előtt rozsdásodó 275-öst. Ez bizony dicséretes dolog a vége felé közeledő felújítás során. Leszállás után lifttel próbálnék feljutni az aluljáróból a felszínre, de hiába nyomkodom a hívó gombot, a lift még, vagy már nem működik.
Jegyet veszek, eszem egy falatot, iszom egy kortyot, majd kószálok az állomáson. Tulajdonképpen tetszik így majdnem felújított állapotában is, bár annak azért nem örülök, hogy az indóházban kínai ruhabolt működik, de talán még mindig jobb így, mintha a vasút és utasai által feladott helyiségek üresen állnának vagy megtűrt hajléktalanszállóként működnének.
Az Aranyhomok vegyesvonat IC része két kocsiból áll. A gyorsvonati részben viszonylag számosan utaznak, de a vonat közepébe sorolt BDbh kerékpárszállító kocsiban csak heten vagyunk meg nulla darab bicikli. A kocsi menetközben elképesztően ráz, erősen fontolóra veszem, hogy elköltözök, de végül győzött a kalandvágy vagy a lustaság.
Nagykőrösön kiderül hogy mégiscsak volt bicikli a vonaton, a vonat elején emelnek le kettőt valamelyik fülkés kocsiból érkező utasok. A vonat elméletileg délben indul tovább, de most rendkívüli közlemény hangzik a hangszórókból: "Aranyhomok IC bizonytalan ideig az állomáson tartózkodik gázolás miatt."
Na a szentesi terveknek annyi - bosszankodok, miközben az izgalommentes nagykőrösi állomáson ténfergek. Szerencsére viszonylag hamar, 12:20-kor tovább indulunk. Ám Katonatelepen újabb 10 perc várakozás következik.
Kecskemét város széléig szokásos a tempó, onnan lépésben haladunk. Valószínűleg itt történt a gázolás, a pálya mellett helyszínelők, kisebb csoportokba verődött bámészkodók figyelik a történéseket.
Lassan haladuk be Kecskemét állomásra, az egyik szomszéd vágányon egy másik dél felé tartó vegyesvonatot pillantok meg. Nem számítok azonnali indulásra, a vonat személyzete sem tud semmit, így a peronon próbálom kifigyelni a fejleményeket. A másik vegyesvonat jegyvizsgálója úgy tudja, hogy azonnal tovább indulnak, mihelyt az éppen dél felől érkező vonat után felszabadul a pálya. Ez igen valószínűen hangzik, tehát vonatot váltok.
A Napfény IC egyik gyorsvonati kocsijának ablakából lógva hallom meg a hangos utastájékoztatást: ... Aranyhomok IC indul a második vágányról .... Na vajon mit tévesztett el, a vonat nevét vagy a vágányszámot ? De szerencsére a Napfény vegyesvonat indul el Szeged felé, 11:11 helyett 12:54-kor, 1 óra 43 perc késéssel.
A Napfény egy IC és egy gyorsvonat kocsival hosszabb, mint az Aranyhomok. Minden fülkében ül utas, de kényelmesen lehet jó helyet találni. A gyorsvonati kocsik elhasználtak, de nagyjából rendben vannak. A WC is viszonylag tiszta, van víz, ahol és amennyi kell, van WC papír és kéztörlő is.
A vonat meglepő dinamikával gyorsul, eleinte arra gyanakodtam, hogy Gigant húzza a vonatot. De az csak a korszellem befolyása, ma sokkal több lóerő jut egy vagonra, mint régen az átkosban, amikor azon szoktam meglepődni, ha kilenc kocsinál kevesebbet húzott a Szili. És akkor teljesen elegendőnek tűnt a 3000 LE a 10-15 kocsis vonatokhoz. Most is jól dolgozik a Szili, jó tempóban robogunk. Kecskemét után is alkalmas a pálya a gyorsvonati sebességre, a menetszél miatt nehéz az ablakon kihajolva megszámolni, hány kocsi van a szerelvényben.
Nehezen barátkoztam meg a XXI. századi vegyesvonattal, ami IC és gyorsvonat egyben. Én eleinte a Szlovákiában látott megoldást preferáltam volna, miszerint a gyorsvonatban van helyjegyes, meg helyfoglalás nélküli kocsi is, de ma már belátom, hogy a MÁV adottságainak jobban megfelel ez a vegyesvonati megoldás, és úgy tűnik az utasoknak is tetszik az óránként ütemesen közlekedő vegyesvonati rendszer, sokan utaznak, még a késő délelőtti vonatokkal is, ki-ki a számára megfelelő osztályon. És az meg teljesen biztos, hogy a vegyesvonati rendszer százszor jobb, mint a Debrecen felé közlekedő majdnem mindenhol megálló gyorsvonatnak nevezett döcögények.
Szégyenszemre nem emlékeztem rá, de így legalább kellemes meglepetésként ért, hogy Városföld és Kiskunfélegyháza között kétvágányú a pálya. De a két vágány egybefonódik közvetlenül Kiskunfélegyháza előtt és maga az állomás úgy működik, hogy csak egy vágányon van kapcsolata észak felé. Ez valószínűleg Kiskunfélegyháza állomás teljes átépítéséig így is marad.
Természeten a szentesi vonat már régen elment, át kell terveznem a nap hátralévő részét. Eredetileg Kiskunhalas felé gondoltam ki a hazautat a szentesi kanyar után, talán induljak arra most rögtön ?
Az áttervezéshez egy menetrendet szerettem volna kölcsön kérni a pénztárosnőtől. De inkább ő maga lapozgatta a könyvet és keresgette nekem a vonatokat. Nyájas olvasó, te már nyilván rájöttél, hogy teljesen feleslegesen zaklatom a kedves és készséges hölgyet, mert az Alföldön ütemes menetrend van, azaz csak két órát hozzá kell adnom a kezemben szorongatott papíron lévő időadatokhoz és már készen is van az új terv. De szégyenkezve be kell valljam, én erre csak később jöttem rá. Mindenesetre kedélyesen megbeszéltük a dolgot a segítőkész és érdeklődő pénztárosnővel és amikor eljöttem az ablaktól akkor esett le végre, hogy teljesen feleslegesen fárasztottam.
Ezek után már könnyű volt eldönteni, hogy folytatom az eredetileg kigondolt utat, bár egy ütemmel később a tervezetthez képest, valamint most elhagyom a kiskunhalasi kitérőt. Így hát visszamentem a már szinte ismerős pénztáros hölgyhöz, aki rövid gondolkodás után ügyesen megcsinálta nekem a visszaútra szóló Szentes - Lakitelek - Kiskunfélegyháza - Budapest jegyet.
Miután így ismét sínre került a vonatozás, városnézésre indultam. Kiskunfélegyháza szép kora nyári napsütéssel fogadott engem. A vasútállomásra vezető Kossuth Lajos utca minkét oldalán gyönyörű fasor ékeskedik, öröm volt a séta a hatalmas platánok árnyékában. Éppen iskola idő vége felé járunk, rengeteg iskolás traccsol mindenfelé.
A széles úton jól elkülönített kerékpársáv is van, a biciklisek akkurátusan karral jelzik kanyarodási szándékukat. Más világ ez, mint Pesten a Szent István körút, ahol a biciklisták csakis a gyalogjárdán hajtanak, mert félnek az autóktól, rettegjenek inkább a gyalogosok. Így megy ez liberális fővárosunkban.
De vissza a békés és barátságos Kossuth utcába. Itt-ott kellemes teraszok, szép boltok. Megeszegetek egy szelet pizzát, most már csak egy sör hiányzik a pillanat tökélyéhez, de nem akad utamba kedvemre való csapszék. Lassan visszaérek az állomáshoz, vetek egy pillantást az ottani büfére és maradok az ásványvíznél.
És itt vége a beszámoló első részének. A második részben eljutunk végre Szentesre és útba ejtjük a lakitelki Víg Baktert is. >>>
A táblázat a szokványos elvi menetrendet mutatja, ám a baleset miatt ezen a napon a 752 számú Napfény vegyesvonat 12:54-kor indult Kecskemétről.
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
6102 | Bp.Nyugati - Cegléd | 10:20 | 11:29 | 68 | 0:59 | 69 | V43 1093, Bp, B, B, B, B, Ao |
762_1 | Cegléd - Kecskemét | 11:47 | 12:10 | 33 | 0:23 | 86 | V43 1231, Bo, Ao, Bo, Bo, BDbh, WRR, Bp, Ap |
752_1 | Kecskemét - Kiskunfélegyháza | 11:11 | 11:27 | 25 | 0:16 | 94 | V43 1225, Bo, Bo, Bo, Bo, AB, BDh, WRR, Bp, Bp, Ap |
37424 | Kiskunfélegyháza -(Csongrád)- Szentes | 14:32 | 15:27 | 39 | 0:55 | 43 | Bzmot 194, Bzx |
37236 | Szentes -(Lakitelek)- Kiskunfélegyháza | 15:50 | 18:15 | 76 | 2:25 | 31 | Bzmot 261, Bzx |
753_1 | Kiskunfélegyháza - Bp.Zugló | 18:31 | 20:06 | 126 | 1:35 | 80 | V43 1194, ARp, Bp, Bo, Bo, AB, Bo |