Gullner Pages
  Vonatozásaim 2003
>> <<

2003.04.01. kedd, Štúrovo - Nové Zámky - Komárno, Komárom - Bp. Déli

2003/3.

Érsekújvár

Nehezen találok mostanában úti célt, így jutott eszembe Érsekújvár, ahol szimpatizálok a pályaudvarral, de soha nem voltam a városban. Nem sokat mulasztottam.

Jobb híján autóbusszal indultam Óbudáról Esztergomba. (A jegy 473 Ft volt). Gyakran látok erre felé szép új buszokat, de én egy középkorú csuklós Ikarust fogtam ki. A busz a piliscsabai katolikus egyetemig tele volt. Esztergom buszpályaudvarról van összeköttetés a párkányi vasútállomásig. A szlovák busztársaság Mercedes Benz Varioval visz 100 Ft ellenében. A kívülről ígéretes busz belül igen fapados, de a célnak megfelelt. A határátkelés is gördülékeny volt.

És dél felé végre a vasútállomáson voltam. Először megvettem a jegyemet Érsekújvárra (50 Sk, 1 Sk = 6 Ft), utána a büfébe mentem. (Becherovka 30 Sk, sör 15 Sk.)

Štúrovo állomás meglehetősen kihalt volt, az érsekújvári személyvonaton kívül csak egy ČD (valószínűleg 363-as) mozdony várt szerelvényre. Az én vonatom így állt fel: 240.022-4, 3 * Bh/21-18 és a végén utazott a ČD 363.073-8. A szlovák járműveken mindegyikén már az új cégnév: Železničná spoločnosť a.s. Szlovákiában 2002-ben szétvált a pályavasút és a forgalom, a ŽSR üzemelteti a vasúti infrastruktúrát, a Železničná spoločnosť a.s. bonyolítja a szállítást.

A vonatom mozdonya szépen csillog-villog, a kocsik kívülről kicsit esővertek, de belülről szépen ki vannak takarítva. Arról nem is beszélve, hogy nincsenek összebarmolva.

A párkányi rendező valaha dugig volt tehervonatokkal, most inkább csak kocsitárolónak látszik. Egyébiránt a vasút és környéke rendezett képet mutat, a szolgálat is sokkal fegyelmezettebb és alakiasabb, mint Magyarországon. Bár azt kicsit furcsállom. hogy a három kocsiból álló vonaton két kalauz dolgozik. És ismét egy kellemes meglepetés: a személyvonat WC-jében van víz, szappan és papírtörülköző !

Az érsekújvári állomáson az első benyomásom ismét a tisztaság, a büfé is működik, bár kaja pocsék volt. Segedinsky gulást ettem, ez egy káposztával párolt húsos, sonkás, szaftos valami, knédlivel. Ettem már ilyet egész ehető kivitelben is régebben. Viszont a sör mindig jó.

Az állomás előtt egy randa lakótelep van, eddig még mindig visszarettentett a városnézéstől. Most átküzdöm magam, de az egész város nem egy nagy szám. Viszont a főtéri templomot valamint a ferences templomot és kolostort érdemes megnézni. A többi felejthető. Van még egy-két szép új bolt és bank fiók, ezek tényleg szépek, mint Ausztriában.

Érsekújvár legklasszabb létesítménye a vasútállomás, a sör után felkeresem az állomási WC-t. A piszoár 3 Sk (18 Ft). Nem tudom láttam-e már ilyen szép WC-t vasútállomáson. Talán Ausztriában.

Próbálom megérteni a hangosbemondót, azt mondja a komáromi vonat az első peronról (nastupiste) a valahányadik vágányról (kolej) indul. Ez egy pillanatig furcsa, azt hittem rosszul értem. Azután örömmel fedezem fel ismét a vágányszámozás rafinériáját. A peronokat 1-től számozzák az állomásépülettől indulva. Az 1. vágány viszont az állomásépület felöli átmenő fővágány és innen az állomásépület felé haladva a páratlan számokat használják, a páros számat pedig az állomásépülettől elfelé használják. Így Érsekújváron az állomásépület felöl: 1 peron, 5. vágány, 3.vágány, 2. peron, 1. vágány, 2. vágány, 3. peron stb.

A komáromi vonat 240.028-1, 4 * Bh/21-18. Kívülről ez is esőverte, de belül tiszta és rendes.

Komárno állomáson egy gyors sör, utána átgyalogolok a városon és a hídon a Komáromi állomásra. A gyalogút kb. háromnegyed óra lehetett. 17:07-kor indult a személyvonatom a Délibe: 9423: BDt 359, 3 * Bhv, V43 1288. A WC-ben nincs se szappan, se víz, se törülköző, csak bűz és mocsok. Tatán kb. 20 percet dekkolunk, de mint kiderült ebből 15 perc várakozás benne van a menetrendben. (Ezúton szeretnék gratulálni !)

 

 E-mail: gullnerpages@gullner.hu