Gullner Pages Vonatozásaim 2003 |
2003.04.23. szerda, Sopron - Wien Meidling, Wien Südbahnhof - Sopron
2003/4.
Bécsi városnézés
Bécs komolyan veszi az EU bővítést. Sopron vasúti összeköttetése már régóta sokkal jobb Béccsel mint Budapesttel. És az osztrákok Győr és Szombathely felé is nyomulnak vasútilag. Újdonság számomra a soproni állomás "nemzetközi" részében, hogy meg lehet venni a VOR jegyet. Emlékeim szerint itt régen egy nemzetközi pénztár volt, ahol nemzetközi tarifáért lehetett jegyet venni, ami sokkal drágább volt, mint a vonaton vásárolt belföldi osztrák jegy. Indulás előtt alaposan tájékozódtam így nem csoda, hogy meglepett a jegy ára: 10,50 euró. Itthon újra megnéztem az interneten, volt ott 6,50-től 12,90-ig minden, de 10,50 nem. Még nem vagyok igazán profi a VOR tarifákban. Bár számtanilag kijön, az alapjegy Bécsben 1,50, Sopronba VP 7 A jegyet adnak, és ugyebár 7 * 1,50 = 10,50.
Az állomáson két peron van, az elsőt a magyar, a másodikat az osztrák vonatok használják. Aluljáró is kettő van. Az első a belföldi peront köti össze az állomás központi részével. A második aluljárón az osztrák peronra lehet kimenni, útlevél vizsgálat után. Ebből az aluljáróból az első peronra is van lépcső, de le van zárva. A peronra kiérve két kedves meglepetés: M42 001 és M40 401.
Sopronból óránkét van vonat Bécsbe, mi a 9:40-est választottuk: E2816: 1014 010-1 négy darab emeletes CityShuttle kocsival, az utolsó kocsi vezérlő. Ebenfurthban megfordul a menetirány és a vezérlő van a vonat elején. Egy-két utas van a szép, kulturált szerelvényen. Kivételesen az emeleten ülünk, bár én jobban szeretem a földszintet, mert onnan jobban látom a vasúti berendezéseket.
Meidlingben szálltunk le, csak azért, mert ide még soha nem érkeztem. Olyan mint Kelenföld, fontos csomópont, sok-sok vágány, de igen szerény állomás épület. Villamosra szállunk, majd egy másikra. Jó sokáig megy a föld alatt, majd egy külvárosias részen bukkanunk ki. Természetesen rossz irányba szálltunk fel. De azért csak bevillamosoztunk a városba. Sokáig ez a legizgalmasabb esemény, azután jobbára csak álldogálok a boltok előtt és nézegetem az arabokat, miközben az asszony a boltban a ruhákat és az anyagokat tanulmányozza. Sok a színes bőrű ember, talán több mint Pesten, és az összetétel is vegyesebb. A Mariahilferen arabból van a legtöbb. Nem látszanak turistának. Végre beérünk a belvárosba. A pesti belváros is egyre jobban néz ki, de a bécsi azért még mindig sokkal szebb, elegánsabb és nyugodtabb.
Összességében szerintem Budapest látványilag szebb város, mint Bécs. A pesti és a bécsi Nyugati pályaudvarokat össze sem lehet hasonlítani. Legalábbis kívülről. Egykoron a budapesti Déli pályaudvart is szépnek találtam, most már nem annyira, de még mindig van olyan szép, mint a bécsi Déli pályaudvar. Mármint külsőleg. Mert a bécsi déli sokkal érdekesebb elrendezésű a három vágány csoportjával.
A Südbahnhofon a kedvencem a "Cüncögő monitorok" c. műalkotás. (Én neveztem el így.) A cüncögő monitorok a 11-19 vágányokhoz vezető mozgójárda két oldalán vannak fellógatva.
A déliből 18.00-kor indulunk vissza Sopronba: E2835: 1014 017-5, 3 db CtityShuttle, 1 db régebbi 2 osztályú, 80-75-ös vezérlő kocsi. A déliből viszonylag kevés utassal indulunk, de Meidlingben gyakorlatilag megtelik a vonat. Csend, nyugalom, tisztaság.
E-mail: gullnerpages@gullner.hu |