Kánikulai vonatozás Tiszalökre
Debrecenből indultam vonatozni, Tiszalök felé vettem az irányt.
Egyrészt azért, mert a 109-es egy érdekes alföldi szárnyvonal, másrészt meg ebben
az évszázadban nem voltam még a Tiszalök - Görögszállás szakaszon.
Debrecen - Tiszalök
68 km : 15:02 - 16:38 : Bzmot 392, Bzx, Bzmot 175
Debrecen nagyállomásán 5-6 pénztár is nyitva van, így gyakorlatilag
várakozás nélkül tudok jegyet venni. 2008-ban még MDmottal vonatozhattam Tiszalökre,
de már ma nincsenek forgalomban ezek a számomra legszimpatikusabb motorvonatok.
Már erre is csak Bézék járnak, ma három kocsis a szerelvény.
Forróság van az álló Bézében. Pár perc késéssel indulunk. Csinos,
fiatal nő méltatlankodik: "Minden nap ez megy, nem értem miért nem írják át a menetrendet."
Indulás után kicsit jár a levegő, kellemesebbek a viszonyok.
Utazhatunk vagy tízen a második kocsiban.
A vonal jelentős településeket köt össze. A laikus utazó azt hinné,
érdemes lenne kicsit színvonalasabban üzemeltetni itt a vasutat, de a pálya mégis vacak
és döcögős. Ezek az állapotok lehet, hogy csak 100 évvel korábban örvendeztették volna
meg az utasokat, igaz akkor a Bézé fejedelmi járműnek számított volna a kisgőzösök között.
Az első turisztikai attrakció a sínek mellett a zeleméri templomrom.
A következő a hajdúdorogi biciklis bakter, akit már legutóbb is megcsodálhattam, amint
fel-le teker az állomás egyik végétől a másikig, hogy mindkét őrhelyen elvégezze a vonatok
keresztezéséhez szükséges váltóállításokat. Itt lenne 8 perc várakozás, de az állomási
személyzet jó tempóban teszi a dolgát, így késésünket ledolgozva, rendesen indulhatunk tovább.
Érdekes, hogy van tűzvédelmi védőszántás, mely két sávban védi a tarlót
és a látványos bála hengereket. A tűzvédelmi védőszántás a gőzösök korábban egy kötelező
gyakorlat volt, manapság ritka látvány nekem.
Hajdúnánás-Vásásrtéren egy "biztonsági szolgálat" feliratú autó szemléli
azt a színes csoportot, amely nagy batyukkal igyekszik felfelé a vonat harmadik kocsijába.
Tiszavasváriban leszáll a batyus csapat, utazásukból nem sok bevétele származhatott a vasúttársaságnak.
Elég érdekes vonal a 109-es, látni erre szép templomromot, működő mezőgazdasági
és vegyipari üzemeket, sőt még egy börtön is áll a vasúti pálya mellett. A szombat ellenére még
utas is volt valamennyi, heten érkezünk a második kocsiban Tiszalök állomásra.
Tiszalök
Tiszalök állomás vágányait nagyon hosszúra építették, nem tudom volt-e
ennek bármikor értelme, talán csak a Tiszalöki vízlépcső építésnek idején.
Az állomáson működik a pénztár, de kocsma nincs. De szerencsére nem kell
messzire menni, az állomás végénél lévő sorompó mellett van egy söröző. Barátságos népek
látogatják, kellemes beszélgetés közben iszom egy finom sört.
Tiszalök - Görögszállás
18 km : 17:30 - 17:55 : Bzmot 394
A pálya jobb, mint Debrecen felé, és pláne jobb mint Ohat-Pusztakócs felé
volt, mint amikor 2008-ban, valószínűleg legutoljára arra vonatoztam. De Tiszalök és Görögszállás
között egész normálisan haladunk, semmi kattogás, semmi dőlöngélés. Nem tudom mikor kerültek ide
hegesztett sínek, lehet még a Tiszalöki vízlépcső építése idején, egy olyan korban, amikor
szintén mertek nagy akcióterveket álmodni.
Görögszállás - Nyíregyháza
16 km : 17:59 - 18:15 : 431 140, Bhv, Bhv, Bhv
Ma már szinte átlagosnak nevezhetőek a három kocsis szerelvények a MÁV
hálózatán. A hajdan nehéz tehervonatokkal, meg 10 kocsis ablakos szerelvényekkel küzdő
Szilinek, vénsége ellenére könnyű feladat a három Bhv kocsi továbbítása. Az utasok sem
nagyon terhelik le a vonatot, lehetünk vagy 15-en a középső kocsiban.
Nyíregyháza
Nyíregyháza indóházának kereskedelmi élete erősen leszálló ágon volt,
amikor legutóbb itt jártam. A befuccsolt üres üzletek lehangoló látványát mára ügyesen
eltüntették. Az emelet le van zárva, viszont az alsó szintet sikerült életben tartani.
A földszinti üzletek kellemes színfoltja egy söröző, melyet Bhv ülésekkel rendeztek be.
De ami talán még a kocsmánál is fontosabb. Nyíregyházán és környékén
elég sok gabonaszállító tehervagon örvendezteti a vasúti szállítást pártoló utazó szívét.
Ami kevésbé örvendetes, hogy talán soha többé nem jár már a nyírségi
kisvasút, bár a sínek ott vannak még az indóház város felöli oldalán. A nyíregyházi
állomás felújításakor dünnyögtem azon, hogy miért nem tették át a keskenynyomtávú
vágányt a másik oldalra, többi vágány mellé. De az akkori döntéshozók nyilván tudták,
nem lesz már hosszú életű a kisvasút, amely fénykorában egészen a Zemplén északi oldaláig
közlekedett.
Nyíregyháza - Debrecen
49 km : 18:32 - 19:02 : 431 095, ČD: Bpee, Bee, BDhmsee, ARmpee, Aee
A 100-as vonalon folyó pályarekonstrukció miatt a Tulipán IC, amely
eredetileg Budapest Keleti és Budapest Nyugati között közlekedik, kétfelé van bontva.
Egy Tulipán IC éppen akkor indult a Nyugati felé, amikor a szerencsi vonattal megérkeztem
Nyíregyházára. A másik Tulipán IC félórával később érkezik a Keletiből és indul tovább
Debrecenbe. Mindkét vonat cseh kocsikból van összeállítva.
Végigbámészkodom a szerelvényt, nekem bejönnek a CD kocsik. A kép
elég változatos, nincs két egyforma vagon a szerelvényben. Nincs nagyon sok utas, de
többen vannak, mint feltételeztem. Végül az első termesben foglalok egy négyes bokszot,
kényelmesen utazom az utolsó szakaszon is.
Debrecen
Debrecenben kissé meglepődöm, amikor kiderül, hogy a szerelvény
személyvonatként fog továbbközlekedni a Nyugati pályaudvarig. Ez talán a legszebb
személyvonat, amit Magyarországon valaha láttam. Legalábbis az eleje, mert a végéhez
hozzácsapnak még 4 szokásos állapotú MÁV-START kocsit.
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) |
Ind |
Érk |
Km |
Idő |
Km/ó |
Szerelvény |
Költség |
Debrecen - Tiszalök |
15:02 |
16:38 |
68 |
1:36 |
43 |
Bzmot 392, Bzx, Bzmot 175 |
1300 Ft |
Tiszalök - Görögszállás |
17:30 |
17:55 |
18 |
0:25 |
43 |
Bzmot 394 |
1680 Ft + IC : 150 Ft |
Görögszállás - Nyíregyháza |
17:59 |
18:15 |
16 |
0:16 |
60 |
431 140, Bhv, Bhv, Bhv |
Nyíregyháza - Debrecen |
18:32 |
19:02 |
49 |
0:30 |
98 |
431 095, ČD: Bpee, Bee, BDhmsee, ARmpee, Aee |
Csatlakozások