4.epizód: Bp.Déli - Sárbogárd - Székesfehér - Bp.Déli  •  190 km  •  2012.04.13. péntek >>> ⇑ <<<
Karcsúsítás előtt
Végy egy Bzmot motorkocsit, és naponta kétszer futtasd végig annyi vonalon, amennyin csak lehetséges, és nevezd ezt a párhuzamosságok megszüntetésének - ez az új recept a menetrendkészítésben. Vonal ugyan nem szűnik meg, de lesznek olyan szakaszok, amelyekre csak reggel és este jut el a Bézé, így ezek nehezen elérhetőek lesznek számomra április 15 után. Ilyen például a 45-ös, Sárbogárd - Székesfehérvár vasútvonal, ezért most oda indulok. Bár a zsúfolt és változékony napirendem miatt csak a tervezettnél később tudok indulni, a pillanatnyilag még érvényes kétórás ütemes menetrend kényelmessé teszi az az útiterv módosítását.
Összefoglaló táblázat a lap alján.
 
Pénteki sebes
Bp.Déli (15:16) - Sárbogárd (16:29) : 433 227, By, By, By, By
A vonat utolsó kocsijának eléréséhez a baktól 6 * 26,4 métert kell gyalogolni, mert két szerelvény áll a vágányon. Ezen a szakaszon végig láttam a pécsi sebes felé igyekvő utasokat, miközben a pályaudvaron bóklásztam, és azt hittem ez a folyamatos áramlás jól feltöltötte már a vonatot. De tévedtem, szinte üres a négy kocsi, amikor felszállok. A második kocsi első részében még Kelenföld után is csak az ülőhelyek mintegy fele van elfoglalva.
Érd-elágazás után Tárnok felé átépítik a felsővezetéket. Ez meglep, mert úgy tudom, napirenden van a 30a Tárnok - Kelenföld szakaszának kétvágányúsitása, és akkor az Érd-elágazás - Tárnok szakasz feleslegessé válik. Igaz, a terveken nem tudnak vonatok közlekedni, az új vágányok lefektetetését meg valószínűleg még sok lelkesítő újságcikk fogja megelőzni.
Százhalombatta és Dunai Finomító állomások között van egy hulladéktelep is, környékén minden fán műanyag zacskókat lenget a szél.
Pusztaszabolcs állomáson a szomszéd vágányon áll a Székesfehérvárra induló Bzmot, Bzx vonat. Összesen három utast bírok összeszámolni benne, miközben kihaladunk mellette.
Sárbogárd előtt megszólalnak a halberstadti hangszórói, (eddig nem is tudtam, hogy hangos utastájékoztatás is van ezekben a kocsikban,) a jegyvizsgáló tájékoztatja az utasokat, hogy Sárbogárd és Dombóvár között pályafelújítás zajlik, ezért minden vonat helyett vonatpótló autóbusz közlekedik ezen a szakaszon. Így aztán az összes utas már Sárbogárd előtt az ajtóknál felsorakozva várja az átszállást.
 
Sárbogárd
Érkezésünk után mindenki siet az indóház előtt várakozó vonatpótló buszokhoz. A négy kocsis vonat utasai négy buszt töltenek meg. Kívülről nem látom minden ülőhely foglalt-e, de az első három busz telinek tűnik, a negyediken szemmel láthatóan jócskán vannak még tartalék helyek.
Kisvártatva busz karaván érkezik, legalább 10 busz a Budapestre tartó IC utasaival. Az IC nyolc kocsi, melyből az utolsó kettő Bko.
Úgy látom simán, szervezetten zajlik a vonatpótlózás, pedig péntek van, amikor biztosan erre is több az utas. Nem kell megosztanom a figyelmemet a kocsma és az átszállók között, mert Sárbogárd állomáson már régóta nincs semmilyen utaskényeztető létesítmény. Szerencsére az egyik szolgálati helyiség nyitva hagyott ajtaja mögött megpillantok egy automatát, és tudok inni egy felejthető gépi kávét.
 
Sebes Bézé
Sárbogárd (17:05) - Székesfehérvár (17:59) : Bzmot 290
17:05-kor IC érkezik Budapest felől, és utána vonatok indulnak a három működő irányba: Budapest felé IC, Szekszárd felé dupla Uzsgyi, Székesfehérvárra meg szóló Bézé.
A motorkocsi nemrég lehetett felújítva, mert teljesen kifogástalan állapotban van. Tíz utast számoltam, ebből négyet vasutasnak vélek, kettő diákforma fiatal, valamint négy hobbi utas. Rajtam kívül egy háromtagú családot gondolok hobbi utasnak, mert a családfő azt mondta a gyermeknek az ablakon kimutatva: "látod, itt szoktunk menni kocsival". Az út túloldalán nem túl bizalomgerjesztő házak sokaznak, bár ezektől sokkal rosszabbakat is lehet másfelé látni.
A 45-ös vonal jó erősre épült, de a kőszállító vonatok után ráférne egy aláverés, mert sokszor nagyokat döccenünk a sínkötéseknél. Helyenként elég lassú a tempó, nem kell folyamatosan húznia a motornak. Ilyenkor úgy hallom, mintha folyamatosan változna a motor fordulatszáma. Lehet, hogy valami szabályzó automatikát is beépítettek a frissen felújított Bézébe ?
Feltűnően kevés helyen állunk meg, bár ott is feleslegesen, mert útközben sehol nincs utascsere. Később megnéztem: a 2007-2008 menetrend szerint még 7 megállás volt Sárbogárd és Székesfehérvár között. 2009.12.13-2010.12.12. között nem jártak erre személyszállító vonatok. Az újraindítás utáni menetrendben már csak két megállás maradt, Aba-Sárkeresztúr és Belsőbáránd. Most Börgöndön is megállunk, egy gépmenetre várunk kicsit. Börgönd után simán, vonatszerű tempóban robogunk.
 
Székesfehérvár
Székesfehérvár indóháza, benne a Bakter sörözővel, valóságos oázisnak számít a vasúti vendéglátás sivatagában. Kétfelé csapolt sör és zsíros kenyér is várja az utazót. De most elég kevés a vendég, nem nagyon fogyhatnak a sörök.
 
Első Traxx a prakxisomban
Székesfehérvár (18:40) - Bp.Déli (19:45) : 480 010, Bo, B, Ao, Bo, Bo
Enyhe késéssel érkezik a szombathelyi gyors, Traxx húzza az öt kocsit. Most először utazok olyan vonattal, amelyet a MÁV legújabb típusa húz. A szerelvény végén szállok fel. Kicsit aggódtam, hogy sokan leszünk a pénteki csúcsforgalomban, de csak 1-2 ember ül minden fülkében.
Fehérvár után csak egy vágány van, a másikat tövig átépítik, helyenként nyomvonal korrekcióval. Dinnyéstől már felújított pályán robogunk, a Traxx végre ki tud bontakozni kicsit, könnyedén tudja a 120-at a rövid vonattal. A Velencei-tó után akár gyorsabban is mehetnénk, de a megtagadott korban épült vagonok csak 120 km/órával továbbíthatók.
Klasszul felújították a 30a vonalat, de túl sok lett a zajvédő fal. A faltól az itt élők nem látják a vonatokat, bár lehet nem is nagyon kíváncsiak rá. És ami a nagyobbik baj, az utazó is kevesebbet lát a külvilágból.
Tárnokig tart a normális robogás, ott elakadunk kis időre a bejáraton. Majd átsettenkedünk az átépítés alatt álló állomáson, és a 30a Duna-parti egyvágányos szakaszán haladunk tovább, amelyet én gyermekkorom óta egyik kedvencemként tartok számon.
 
Epilógus, avagy az alibi párosok
Nagy csend, mondhatni közöny kíséri a menetrend drasztikus megkurtítását, nem úgy, mint a politikai polgárháború idején, amikor az akkori dühítő hírek hatására kipirultak arcok, ökölbe szorultak kezek, vonattal soha nem utazó emberek háborogtak azon, hogy sok helyen nem imbolyognak tovább a Bézék.
Most a párhuzamosságok megszüntetését sulykolja a média. Vasútvonal nem szűnik meg - ismételgetik megnyugtató lassúsággal. Igaz, hiszen mindössze csak annyi történik, hogy április második felétől, tizenkét vonalon, naponta összesen csak két személyszállító vonatpár közlekedik, melyeket talán nem túlzás alibi párosoknak nevezni. A 2010-ben újraindított vonalak mind ott vannak az alibi párosok között, kivétel a 113-as számú zajtai vonal.
VonalViszonylat Megszüneteltetés
1. 4Esztergom-Kertváros - Almásfüzitő2009.12.13. - 2010.12.12.
2. 5Székesfehérvár - Komárom 2009.12.13. - 2010.07.04.
3. 14Pápa - Csorna 2007.03.04. - 2010.07.04.
4. 45Börgönd - Sárbogárd 2009.12.13. - 2010.12.12.
5. 47Godisa - Komló 2009.12.13. - 2010.12.12.
6. 98Abaújszántó - Hidasnémeti 2009.12.13. - 2010.07.04.
7.103Karcag - Tiszafüred 2009.12.13. - 2010.07.04.
8.114Mátészalka - Csenger 2009.12.13. - 2010.12.12.
9.121Mezőhegyes - Újszeged
10.125Mezőhegyes - Battonya
11.142Lajosmizse - Kecskemét 2009.12.13. - 2010.07.04.
12.147Szentes - Orosháza
 
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
Bp.Déli - Sárbogárd 15:16 16:29 84 1:13 69 433 227, By, By, By, By 1.680 Ft
Sárbogárd - Székesfehérvár 17:05 17:59 39 0:54 43 Bzmot 290 1.120 Ft
Székesfehérvár - Bp.Déli 18:40 19:45 67 1:05 62 480 010, Bo, B, Ao, Bo, Bo 930Ft+BB
 
Megosztás
Csatlakozások
2012
• A megszüneteltetés előtt: Vonatozás a Mezőföldön
• Mérleg 2010 végén: Megszüneteltetések és újraindítások