Albatrosz-lesen
Egy nagyon szép Skoda gőzmozdony látogatott Magyarországra, ráadásul
egy szerelvény élén érkezett az országba. Ritka látványosság manapság a gőzvontatású vonat,
ezért Vácra indultam megnézni a 498.104 sorozatszámú szlovákiai Albatroszt és vonatát.
Albatrosz Vác északi bejáratánál
Bp.Déli (15:16) - Sárbogárd (16:29) : 433 227, By, By, By, By
Vácig a 10:07-kor induló zónázóval (432 213, 6*Bhv, BDt) utazok,
a délelőtti időponthoz képest meglehetősen
sok az utas.
Érkezés után az állomás túloldalán, a sínek melletti úton ballagok
Verőce felé. Kellemes, árnyékos könyöklőt
választok. Egy éppen arra tolató Bézé tárgya a próbafelvételnek.
Forgalom az nem nagyon van ilyentájt, óránként elmegy minden irányba
egy-egy személyvonat. Tehervonatot összesen csak egyet láttam, még gyaloglás közben,
egy Szergej húzott néhány kocsit észak felé. Miközben az üres síneket bámulom, próbálom
felidézni a 33 évvel ezelőtti építőtáborozást, amikor Vác fölött a vasúti töltést
szélesítettük, miközben ötpercenként Szergejek dübörögtek el mellettünk, tipikusan
72 kocsis tehervonatokkal.
Jóval több, mint egy óra várakozás után érkezik az Albatrosz. Pillantok
alatt elhúz az őrhelyem előtt. Jóformán alig láttam belőle valamit, mert nem tartottam be
saját alapszabályomat: először bámészkodni, utána fényképezni. Így aztán az Albatrosz-les
eredménye néhány gyenge fotó, meg egy kis füstszag.
A vonat végén egy Bardotka utazik, a füstben nem tudom megítélni, jár-e
a motorja. A kérdés nemsokára eldől, jellegzetes dízelröfögést hallok, amikor a vonat
kigyorsít Vác állomásról. Szóval a gőzvontatás kissé kamu, hiszen a dízelgép gyorsítja
a vonatot. A sínek egykori királyát már nem engedik egyedül a vágányokra.
Sic transit gloria mundi.
Vác állomás
Kutya melegben baktatok vissza az állomásra. Ott pezseg az élet, sokan
várnak a fél egy körüli induló 6 vonat kiáramlásra. A pénztáraknál nem kell sorba állni,
de folyamatos a jegykiadás.
Az állomási kocsma szimpatikusabb, mint korábban. Tetszik a jópofa
dekoráció, meg hogy nincs dohányfüst, és ami a lényeg, jól csapolt, finom sört ihatok.
Sült hal a Duna mellett
A felemásan sikerült Albatrosz-les után egy kis halra vágyom, ezért
a nagymarosi Duna-parti halsütőhöz indulok a 12:34-es szobi vonattal (432 200, 5*Bhv, BDt).
Az utolsó kocsi jól kihasznált, sokan vagyunk induláskor. De nem utaznak messze a többiek sem,
Nagymaros-Visegrádig jól kiürülnek a hátsó kocsik.
A Duna-parton eszem egy falat halat, iszom egy illeszkedő fröccsöt, azután
kiballagok a település régi főutcáján Nagymaros állomásra. A vonat (14:08, BDt, 5*Bhv, 432 200)
rendben érkezik, ezen is aránylag sokan utaznak. Bár ezzel a vonattal Váctól már kevesebb,
mint félóra lenne a Nyugati, de én inkább a 71-es vonalon utazok tovább.
Vicinális a dombok között
A 14:34-kor induló, BDVmot 018, Bmx, Bmx, Bmxt összeállítású vonaton is
kifejezetten sokan vannak, sőt Vác-Alsóvároson is van bőven felszálló, de már a második
megállóban, Csörögön alaposan kiürül a szerelvény, és innentől már sokkal kevesebben
vagyunk, mint indulásnál, pedig mindenhol van utascsere.
A kellemes dombok közötti vonatozás élvezeti értékéből sokat elvesz
az eszméletlen hőség. A gépezetnek is melege lehet, mert igen komótosan lassul. Eleinte
azt hittem, hogy csak a vicinális vonalvezetésű 71-es vonalhoz illeszkedik a tempó,
de Rákospalota-Újpest után sem csillantja meg gyorsulási képességeit az utolsó előttiként
gyártott magyar motorvonat sorozatnak ez a példánya. De végül nem nagyon késtünk, nem
lényegesen többet, mint a többi vonat ma a 70-es és a 71-es vonalon.
Epilógus
Este volt még egy fellépése az Albatrosznak. A Gyertyafény expressz
elején volt tortadísz a Nyugati pályaudvar és Rákosszentmihály között. Onnan a Sisi
dekorált GySEV Taurus vitte tovább a kocsmavonatot, amelynek Orient-expressz étkezőkocsijaiba
50.000, a többi étkezőbe 25.000 forint volt egy jegy. És a gödöllői királyi váró is végre
úri népeket fogadhatott falai között.
Összefoglaló táblázat
Csatlakozások