A lovak revansot vesznek
XIV. Gőzmozdony Grand Prix
A lovak revansot vesznek, mert anno a vasút elvette tőlük a vezető szerepet
a szállításban - állítják azok, akik szerint azért csökkent a gőzmozdonyparádé látogatottsága,
mert vele egyidőben tartják a nemzeti vágtát is. Nyilván ez is szerepet játszhat abban, hogy
lefelé áldozni látszik a gőzös rendezvény csillaga, de ez csak egy lehet az okok között, hiszen
a zólyomi parádé is sokat töpörödött az elmúlt évekhez képest. És nem csak a gőzösparádé, hanem
általában a vasút iránti érdeklődés divatja is csökken az elmúlt az években, például a vasúti
kalandozásokról szóló honlapok is eltünedeznek, egyedül csak a mozdonyfotók szaporodnak a facebookon.
Bár azzal a véleménnyel érkeztem a Füstibe, hogy nem leszünk sokan, mégis hosszú
sorra számítottam a bejáratánál. Szerencsére tévedtem, elég gyorsan megkapom az 1.400 forintos nyugtát.
Nincs már külön belépőjegy, sem mozdonyszépe szavazólap. (Utóbbiról később kiderült, hogy mégiscsak
hozzá lehetett jutni valahogyan, mert a műsorvezető folyamatosan bíztat, szavazzunk a legszebb mozdonyra.)
A parkban négy felfűtött gőzös várta a látogatókat: 3033, 204 Ia, 109.109, 411.118.
A bemutatás előtt valaki kinyitja 342.006 orrát, és matat benne valami. Jó időpontot választott a munkára,
rosszmájuskodtam, de hamarosan kiderül, hogy a művelet a show része. Az illető tüzet gyújtott a kémény alatt,
hogy legalább füstöljön az a mozdony, miközben megforgatják a nézők előtt, ha már felfűteni nem is lehet.
A gőzmozdonyok versenyére végül többen vagyunk kíváncsiak, mint számítottam. A hangulat jó,
különösen a finn csapat és drukkereik élvezik a műsort. Merthogy a 204-es mozdonnyal lelkes finn személyzet
versenyez az osztrák 3033 gép ellenében a műsor első felében. A 3033 meglehetősen fürge gépezet, hasonlóan
a többi városi gőzöshöz.
A második részben a 109.109 küzd a 411.118-cal. A 109.109 szerintem a nosztalgia
flotta legstabilabb tagja, amióta csak levették gárdonyi talapzatáról. A 411.118-at igen szépen rendbe
hozták, nem is emlékszem ilyen szép példányra kiskoromból, amikor még sok ilyen gép küzdött tehervonatokkal
a magyar síneken. Most szólóban bezzeg meglepően fürgén szaladgál a Truman.
A gőzmozdonyparádé már csak egynapos, és nincs olyan sok mozdony,
mint például 2007-ben,
és már sztrapacskavagon sincs, mint például 2006-ban,
de jó hangulatú, az aránylag kevés mozdonnyal is látványos ez a rendezvény, amire mindenképpen érdemes volt
kilátogatni, és nem mellékesen rácsodálkozni a többi kiállított érdekesnél érdekesebb vasúti járműre.
A korábbi parádék:
2002,
2003,
2004,
2005,
2006,
2007,
2008,
2009,
2010,
2011,
2012,
(2013: nincs még beszámoló)