Gullner Pages
  Vonatozásaim 2002
>> ⇑ <<   Vonal index  XX.század  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016
Vonatozásaim naplója a 2002. esztendőben.

Összesen 1669 km, ebből 41 km újdonság:
    2002.07.05. Hatvani delta: 3 km,
    2002.09.09. Nyíregyháza - Balsa: 38 km,
---

1. 2002.01.23. Bp.Nyugati - Esztergom - Almásfüzitő, vonatozás

A Nyugati Pályaudvaron szerelik a nagy AEG utastájékoztató táblákat. Kb. 1 éve működnek a FOK-GYEM táblák az 1-9 vágányok fejénél, a többi vágánynál most szerelik.
A pénztárnál elfogadható mértékű sorban állás.

Bp.Nyugati - Esztergom: 10:55-12:26 (2014): Bzmot 202, Bzx, Bzx, Bzmot 300. Indulásnál az első kocsiban minden bokszban ült egy-két ember.

Utasvédelem a'la Rákosrendező: a 3. vágányra beáll a mi vonatunk, közben az elsőn áthalad egy üres szerelvény. Pont akkor, amikor az utas kisiet a harmadikon éppen megálló vonathoz. Gratulálok.
Nem tudom miért lehetett olyan sürgős az üres szerelvényt átengedni, mert amikor kidöcögünk az állomásról az üres szerelvény ott áll a kijárati jelzőnél. (V43.1089, 3 db Bmx)

Az esztergomi vonalnak határozottan jót tett, hogy egy kicsit felújították a pályát és hogy sűrűbben járnak a vonatok. Úgy tűnik, hogy sokkal népszerűbb lett a vonatozás, mint amikor kevesebb volt a vonat és gyakran csak lépésben haladt. Különösen a reggeli óbudai közúti dugók tehetik vonzóvá a vonatot az autóval szemben. De még nem tarunk ott, mint Bécs környékén, ahol minden állomás mellett rengeteg autó áll, utasaik vonattal utaznak tovább.

Visszatérve vonatunkhoz, Óbudán kb. félig van, ami szerintem jó adat ebben az időpontban. Óbudán megnézem a szembejövő Bz szerelvényt: az is kb. félig van. Talán a Pázmáneum a legnépszerűbb megálló, sok diák jár vonattal. Az egyetemi épületek nagyon látványosak a vonatból.

Esztergom: a lepusztult állomási büfében füst, ehető pogácsa, iható bor.

Esztergom - Almásfüzitő: 13:10-14:26 (32914): Bzmot 327, Bzx. Indulás után talán félig lehetett a vonat, zömmel diákok. Lábatlanban már csak három utas volt az első kocsiban. Az ellenvonat első kocsijában 20-25 % utas volt, a másodikban hárman ültek. Érkezésnél egyedül szálltam le, mint utas. Három vasutas dolgozott a vonaton érdekemben.

Almásfüzitő: rengeteg üres vágány, a szép tágas resti romokban hever.

Almásfüzitő - Bp.Kelenföld: 14:46-16:02 (3835): BDbt, 4 db undorító mocskos Bhv, V43.

Menetjegyek: Bp.Nyugati - Almásfüzitő: 90 km, 678 Ft, Almásfüzitő - Bp.Kelenföld: 80 km, 588 Ft.

---

2. 2002.03.28. Bp. Őrs vezér tér - Csömör - Őrs vezér tér, hévezés

A vasúti kocsikban sokkal kényelmesebbek az ülések, mint a most használatos hév szerelvényekben.

Emlékeim szerint régen a hév szerelvények Gödöllőig, Cinkotáig vagy Csömörig közlekedtek. Most csak gödöllői és cinkotai szerelvényeket láttam az Őrs vezér téren. A csömöri vonatok Cinkotáról indultak és ugyanoda érkeztek vissza. De a csatlakozás és az átszállás a lehetőségekhez képest jól meg van oldva.

Menetjegy: az Őrs vezér tér és Cinkota között érvényes a BKV bérlet (4.050 Ft / hó), a kiegészítő jegy Csömörig 60 Ft oda, 60 Ft vissza.

---

3. 2002.05.07. Bp. Józsefváros - Kiskunlacháza vonatozás, Ráckeve - Bp. Vágóhíd hévezés

A kelebiai vonal felújított szakszára voltam kíváncsi. A felújított szakasz rövid, de utas szemmel jónak néz ki.

A Budapest Józsefváros a legcsúfabb budapesti fejállomás. Az állomás épület ütött kopott, de rendesen ki van takarítva. A WC-ben sincs büdös. (40 Ft a használati díj.). Hogy a vágányokat miért úgy rendezték el, ahogyan elrendezték, örök rejtély marad számomra. Én nagyra tartom a magyar vasút megalkotóit, de a Józsefváros számomra valahogy kilóg a sorból. A nem túl előnyös megjelenés ellenére az állomás jól működőnek tűnik, a vasutasok teszik a dolgukat.

A 13:30-kor induló személy vonatra (száma 3744) szálltam fel: V43 1350, Bo, By, By, By. A kocsik kívülről nem voltak mosva az utolsó esők óta, de cserébe nem voltak összegrafitizve. Belül frissen volt takarítva, de a kocsik belsejében már voltak falfirkák.

Ferencváros bejáratánál a számtalan üres vágány egyikén álldogált magányosan a 1047 001-1. Most láttam először élőben a MÁV új szuper mozdonyát. Nekem tulajdonképpen tetszik, de megérdemelne egy szebb színezést. Oldalról nézve nagyon kék.

A vonaton kényelmesen elférünk, a legteltebben sem volt félig. Dunaharasztiig inkább felszálló utasok voltak, Dunaharaszti Alsótól inkább leszállók.

Kiskunlacháza állomás épülete dohos, düledező, jó messze van a településtől. Szerencsére a busz csatlakozás elég jónak tűnik, hamar átértem Ráckevére. (Buszjegy 150 Ft)

Ráckevén HÉV-re szálltam. Kb. háromnegyed óránként indul, természetesen az orrom előtt ment el a szerelvény, úgyhogy volt időm körülnézni az állomáson. Hát nem volt túl izgalmas ...

Maga az utazás sem túl izgalmas. Alföldi tájakon döcög a háromrészes elektromos motorvonat. Ráckevétől egy vágány van, Szigetcsépnél keresztezünk az ellenvonattal. A forgalmista szabályosan meneszti mind a két vonatot.

Szigetszentmiklós után vettem észre, hogy már két vágány van. A Soroksári Dunán átvezető hídon viszont csak az egyik vágány megy át, aztán Dunaharaszti Alsótól ismét két vágányon megy a forgalom. Dunaharaszti Alsón vonatunkhoz hozzákapcsoltak még egy hármas egységet.

Menetjegyek: Józsefváros - Kiskunlacháza: 50 km, 324 Ft, Ráckeve - Bp. városhatár: 240 Ft. (A városhatáron belül a BKV bérlet érvényes, 4050 Ft 30 napra)

---

4. 2002.06.27. Bp. Keleti - Komárom, Komarno - Levice - Štúrovo, Esztergom - Óbuda

Komáromig a Slovannal mentem, elején a V43 1274, majd 8 db ČD kocsi, 1 db első osztály, a többi másod osztály, ebből az egyik félig poggyász. A vonat végén 4 db CFR kocsi, Dacia / Wien táblával. Egy másodosztály, két fekvő, egy háló kocsi. Utóbb megnéztem a menetrendben, a Dacia papíron 6:00-kor indul, Bukarest - Bécs, Belgrád - Bécs és Budapest - Bécs kocsikat visz. A bukaresti rész nyilván lekéste a csatlakozást.

Komáromban átsétáltam a hídon a szlovák oldalra. A Komárom - Komárno állomások közötti távolság kb. 3/4 óra kényelmes séta. Az első pénzváltóban kaptam 892 Sk-t 5.000 Ft-ért. Az állomási büfé egyszerű, ám tiszta, rendes, ittam egy pompás sört 15 Sk-ért. (Kevesebb mint 90 Ft.)

Az érsekújvári vonatot a 240 078-6 húzza, egyesek ezt a típust becézik Papagájnak. A mozdony szemre jó állapotban van. A szerelvény ingázik Komárom és Érsekújvár között, de nincs vezérlőkocsi, a mozdony körbejár. A szerelvény öt közepesen lepukkant és kívülről közepesen koszos kocsi, az egyik kicsit összefirkálva. Az első kocsiba szállok fel, jele Bt 21-19, a MÁV By-ra hasonlít. A kocsi belseje átlagos állagú, a szeméttartók és a csomagtartók megvannak. Indulásnál ketten vagyunk a kocsiban. A vonat jó tempóban halad Érsekújvárig.

Az érsekújvári állomás épület szocreál stílusú, de szépen rendben van tartva, az utas aluljáróban sincs egy eldobott csikk, nincs falfirka. Az állomási büfé a régi időkre emlékeztet: egyszerű, tiszta, a sör kitűnő. Volt meleg étel is, de nem volt elég idő knédlizni. Úgy láttam az étterem is megvan még a felső szinten. Összességében meg voltam elégedve.

A lévai vonat: 240 098-4, Bt 21-19, Bdt 21-08, Bte 21-08, a végén egy kéttengelyes szürke posta teherkocsi. A vonat átlagos állagú, elég jól ki van használva, sok a hazautazó diák.

Levice állomást éppen átépítik, büfé nincs, az állomás mellett egy bódé, ahol üveges sört lehet inni. Az állomás előtti térségben több vendéglátó-ipari egység működik.

Volt időm besétálni a városba. A lévai panelházak nagyon csúnyák, nem is tudom láttam-e már valaha ilyen rondán összecsapott épületeket. (Talán a régi SZU-ban.) A belváros nagyon épül, szépül, de összességében sem túl vonzó hely. Viszont ittam egy finom korsó sört az állomással szemben egy presszónak álcázott kocsmában.

Léva - Párkány között 4 részes 810 (= Bz), élén a 810 504-1, velem a fedélzeten. Tombol a kánikula, ilyenkor igazán élmény a Bz ! Menetközben kicsit elviselhetőbb, de ha megáll, akkor megszorul benne a hőség.

Viszonylag jó a tempó, legalábbis némely magyar mellékvonalhoz képest. Alföldi táj, a távolban kéklő hegyek: a Börzsöny.

Cata állomáson elénk csatoltak még egy 810-et és egy kocsit (011), így a szervény: 810, pót, 810, pót, pót, 810. Először azt hitem a zólyomi vonatot kapcsolták elénk, de egy-két perc múlva befutott a második vágányra a zólyomi vonat és az utasok átszálltak a mi vonatunkra. Kicsit később megjött az ellen vonat is Párkány felől. 810-es kavalkád !

Amikor befutottunk Párkányba, gyanúsan messze láttam az esztergomi bazilika kupoláját. Mindenesetre kicsit körülnéztem az állomáson és betértem a büfébe is. A tervem az volt, hogy gyalog sétálok át Esztergomba, mint már sokszor megtettem ezt a két komáromi állomás között. A párkányi állomás körül van néhány ház, ezeket elhagyván búzamezők közé értem. Itt kellett volna visszafordulni és buszra szállni. De nem fordultam vissza, két óra gyaloglás következett a tűző napon. Érdekes volt, de legközelebb busszal megyek.

Esztergomból a Bzmot 284 közlekedett két Bzx-szel. Az első pótba szálltam, a kocsi már volt felújítva, de sokkal szakadtabb, mint bármelyik szlovák kocsi, amit aznap láttam. Ez a Bzx koszos és szétbarmolt.

Vonatok: Bp. Keleti (8:05) - Komárom (9:21) Slovan nemzetközi gyors 276,
Komarno (11:04) - Nove Zamky (11:31) Os4808,
Nove Zamky (12:06) - Levice (13:16) Os5715,
Levice (14:56) - Štúrovo (16:11) Os5906,
Esztergom (19:00) - Óbuda (20:10) személy 2011.

Menetjegyek: Bp. Keleti - Komárom 100 km 770 Ft,
Komarno - Levice 82 km, 86 Sk,
Levice - Štúrovo 52 km, 58 Sk,
Esztergom - Óbuda 50 km, 324 Ft.

---

5. 2002.07.05. péntek, Bp Nyugati - Szolnok - Bp Nyugati, dolgozás

Oda, mint általában, Hajdú IC, a 100a felújítása miatt 9:20-kor indul: V43 1091, 3 * Bpmz, Wrbumz, Apmz, ICR kocsik.

A Nyugatiban nem nagyon kellett sorba állni, bár pénteken tipikusan több az utas. Másodosztályra már nem volt nemdohányzó hely, első osztályt vettem, itt csak 5-10 utas lehetett.

A 100a felújítása miatt a Kőbánya Teher pu.-nál a deltán felsettenkedünk Kőbánya felsőre. Útvonal Nagykáta - Újszász. Nagykátáig jó tempóban ment a vonat, 100-120 km/ó, Nagykáta után egy darabig 60-80 km/órára esik a tempó. Újszászt már 120-szal közelítjük meg, az állomáson lelassítunk, utána megint 120 a sebesség.

A szolnoki állomás a normálisabbak közé számít Magyarországon. Viszonylag tiszta, vannak jobb rosszabb büfék. A mai utas szemével az állomás erősen túlmértezett. Nem a roncstárolásra használt, egykor közép-kelet Európa büszkeségének számító magasfogadóra gondolok, hanem a személypályaudvarra. Amikor tervezték feltehetően nagyobb utas szám lebegett a tervező szeme előtt, de nem a legelső szempont lehetett az utas kényelme. Például arra gondolok, mennyit kell gyalogolni a tizenvalahányadik vágányig.

Hazafelé Délibáb IC, indul 15:05. V43 1140, Apmz, Wrbumz, 3 * Bpmz, ICR kocsik. Most az első osztály is tele van. Az Apmz kényelmes, a klíma jól kompenzálja a kinti hőséget. Útirány: Újszász - Hatvan - Rákos - Rákosrendező. Újszász - Hatvan között kissé dülöngélős a pálya, a tempó 70-80 km/ó lehet maximum. Hatvan előtt először a személypályaudvar felé van leágazás, majd a teherpályaudvar felé. Az "egyenes út" felvezet a 80a-ra. Feltehetőleg a Budapestet elkerülő Szolnok - Hatvan - Galgamácsa - Vácrátót - Vác útvonal miatt van így. Erre az elkerülő vonalra a KGST idők óriási észak-dél tranzit teher forgalma miatt volt szükség. Ebben a deltaágban még nem jártam, ez legalább 3 km újdonság !

Szolnok után, a tervezők és a vidéki szolgálatok dicséretére legyen mondva, először a Rákosrendező bejáratánál állt meg a vonat. A bejárat mellett pont egy nagyüzemi guberáló szemétdombjában gyönyörködhet a kedves utas. Az egykoron pezsgő forgalmú rendező pályaudvar helyén gaztenger.

Menetjegy: Bp. Nyugati - Szolnok menettérti: 100 km, 1 osztály. IC pótjegy: 3.110 Ft.

---

6. 2002.07.27. szombat, Balatonmáriafürdő alsó - Bélatelep és vissza, strandolás

Szerencsére pont egy vasút melletti házban nyaraltunk pár napig Balatonmáriafürdő alsó megállóhely közelében és így jól figyelemmel kísérhettük a forgalmat. Jó sok személyszállító vonatot láttam, teher vonatból sokkal kevesebb van, mondhatni alig van tehervonat. A vonatok döntő többségét V43 húzza, egy-két V63, valamint M41 és M62 dízeleket is rendszeresen lehetett látni. Kedvencem az M62 235 volt, jó alaposan megrágta a rozsda és szépen füstölt. Nem csak a hangját, de a szagát is élvezhette a nyaraló.

Egyszer sikerült vonattal menni a strandra. Odafelé Nagykanizsa - Budapest (S 8505) sebesvonat. A távolság 9 km, a menetidő 13 perc. V43 és néhány lepukkant, összemázolt kocsi. Nem tudom megérteni, miért nem lehet megvédeni az összemázoló vandáloktól a vonatokat. Elég ócskák azok a vagonok maguktól is, nem kéne még festékkel is összebarmolni. Nehéz kedvet csinálni a vonatozáshoz, ha ilyenek az állapotok.

Visszafelé a Pécs - Szombathely (S 8806) sebesvonattal utaztunk. M41, szombathelyi kocsikkal. A szombathelyi kocsik egész civilizált képet mutattak a MÁV átlaghoz képest. De csak a MÁV átlaghoz képest. Az M41 keményen küzdött a vonattal. Érdekes, hogy ennek a vonatnak is 13 perc a menetideje az Elvira szerint, de sokkal lassabban mentünk, mint odafelé. Arról nem is beszélve, hogy a Szili sokkal jobban gyorsul.

---

7. 2002.08.17. szombat, Bp. Kelenföld - Komárom - Győr - Bp. Kelenföld, árvízi turizmus

Vonatra kaptam, hogy megnézzem az áradó Dunát Komáromnál.

Kelenföldről indultam szombaton délben. Régen jártam a kelenföldi állomásépületben, azóta csak még lepusztultabb lett. Csak egy pénztár dolgozik, elég hosszú sor volt, de a pénztáros nagyon ügyes és így mégsem tartott túl sokáig a jegyvásárlás. De az állomás az bizony nagyon ocsmány. Nem csak a végzetes lepusztultságra gondolok, hanem az egész állomást belengi valami alpáriasság, Ócska kocsmák, ócska boltok a sötét aluljáróban. Nincs kocsma hangulat, nincs bazár hangulat, csak valami szegényes barátságtalan rosszkedv.

Amikor felérek a peronra, egy távolabbi vágányon a 1047 001-1 áll be GySEV és MÁV IC kocsikkal, a Déli felé indult tovább.

Az én vonatom (944) 12:16-kor indult, Rajkáig közlekedő gyorsvonat: V43, 3 db ZSR kocsi (az első 1+2 osztály, a többi 2 osztály) és 2 db GySEV Bh. Az utolsó kocsiban ültem, Kelenföldön gyakorlatilag tele volt, Komáromnál is ültek még minden négyesben. Kelenföldön felszállt egy nő két kis gyerekkel, de nem találtak már három egymás melletti helyet. Mi magyarok közömbösen siklottunk el a dolog felett. Végül a helyi szokásokat nem ismerő három japán turista cihelődött fel és mosolyogva átadta a helyét.

A vonat 120 körüli tempóval ment, az utolsó kocsi időnként csúnyán rázott, különösen Bicske előtt. Almásfüzitő felsőnél úgy kb. 100-as tempóval áttértünk a helytelen vágányra. A 986-os kő magaságában kezdődtek a homokzsákok. A Duna a töltésig tart, a víz szerintem nincs fél méterre a sínkoronától. A jobb vágányon homokzsákokkal megrakott vonatok, készenlétben álló emberek. Vonatunk kb. 10-zel megy Komáromig. Komárom Teher bejáratánál a vizet a sínkorona szintjében saccolom.

A komáromi állomás előtti rész le van zárva, egy kevés átszivárgó víz látszik a magas és erősnek látszó gát mentett oldalán. Átsétáltam a komáromi hídon, jó nagy a víz, de innen fentről nem érződik veszélyesnek. A másik oldalon is árvízi hangulat van. A hídtól keletre lévő teher kikötő már vízben áll. A nyugati oldalon még száraz, de a vágányok már ki vannak ürítve, csak egy 721-es gép mozog.

A város és a teher kikötő között van egy beton fal a víz ellen, olyan méter, másfél méter magas lehet. A Duna felöli oldalon már víz áll a laposabb részeken, de a magasabb részek még szárazok. Egy ilyen szárazabb részen van egy kocsma bódé. Nyitva van, van bőven vendég is. Az odavezető út azonban már be van palánkolva és homokzsákokkal is körbe van rakva, mert oda már felért a víz. A kocsmáros ezért egy létrát támasztott a falhoz, hogy a kedves vendégek át tudjanak mászni az árvízvédelmi védművön.

A szlovák oldalon általában is lazábbak a viszonyok, az emberek a híd nyugati oldalán a beton gáton lógázzák a lábukat az áradó Dunába. A magyar oldalon a rendőrök természetesen nem engednek le az állomáshoz, meg kell kerülni és a másik oldalról a gyalogos felüljárón keresztül lehet bemenni az állomásra. A büfé működik, a WC nem. A szivárgó víz mintha sokkal több lenne az állomás előtt az úttest gát felöli oldalán, de még így sem ér el a járdáig sem.

Tovább indulok Győr felé a 9436 számú személyvonattal. 16:08 helyett fél öt felé indul. V43, lepukkant, mocskos, összebarmolt kocsikkal: 3 Bhv, 1 BDbt. Komárom állomás nyugati végénél kb. 50 ember sietve tölti a homokzsákokat. Komárom után nem sokkal van egy patak vagy csatorna amiből kiáradt a Dunából visszatöltődött víz. Ezután már nem volt jele az árvíznek.

Győrben ismét találkozom a 1047 001-1 géppel, az Avala IC-t húzta Bécs felé. Itt is csak egy pénztár működött, kisebb sorban állás.

Visszafelé a Liszt Ferenc EC-vel utaztam. Ezen vonaton közlekedik a kedvenc szerelvényem, nagyon tetszik a belső terek változatossága. A szerelvény 12 kocsiból áll. (Alig szokott beférni a biztonsági határjelig a Déliben.) Az elején 3 első osztály, büfé, 7 másodosztály, a végén vezérlőkocsi, 2. osztályú ülőhelyekkel és kerékpár részleggel. A vezérlő fülkét két szárnyú üvegajtó választja el a kerékpáros résztől. Kíváncsi vagyok vajon behúzzák-e a függönyt, ha a vezérlő van a vonat elején. De most ez a vonat vége, az eleje ÖBB 1116 007-7. Ja és a kocsik a DB állományába tartoznak, csak egy kedvencemnek írtam fel a típusát: 21-90 Bvmz. Végig sétáltam a vonaton, évek óta nem utaztam ilyen szerelvénnyel. Most is nagyon tetszik. Bár ha az ember jobban megnézi sok helyen már erősen látszanak az elhasználódás jelei, kopás, elkoszolódás, szövet elvékonyodás, ilyesmik. A WC kifogástalan, ha jól emlékszem most használtam életemben először kézszárítót vonaton.

Komáromnál lelassít a vonat, az állomás Győr felöli végénél még folyik a lázas munka. A teherpályaudvar Budapest felöli végén még nagyobbnak tűnik a víz, sokkal több a homokzsák, mint pár órával korábban. Leginkább átszivárgásokat, buzgárokat fognak meg velük a védekezők. A Duna felöli vágányon még ott vannak a homokzsákos vonatok. A védett oldalon több helyen szorgosan dolgoznak, de a vonatból nem tudom megállapítani, hogy mit csinálnak, feltehetőleg szivárgások, buzgárok ellen védekezhettek.

18:55 kor érkeztünk Kelenföldre a menetrend szerinti 18:35 helyett.

Menetjegyek: Kelenföld - Komárom menettérti 90 km, 1.356 Ft,
Komárom - Győr menettérti 40 km, 524 Ft,
Győr - Bp. Kelenföld IC pótjegy 400 Ft.

---

8. 2002.09.09. hétfő, Debrecen - Nyíregyháza - Balsa és vissza, vonat és kisvonat

Eredetileg a Balsai Tisza-part nevű végállomásra indultam, de Balsán ketten csodálkoztunk. Én azon lepődtem meg, hogy a vonat nem megy tovább, a kalauz meg azon, hogy én tovább akarnék menni, merthogy szeptembertől csak Balsáig közlekednek. Az utat az Elvirából terveztem, ott a vonat végig meg volt hirdetve. Utólag megnéztem a papír menetrendben, ott is a Balsai Tisza-partig volt írva. Sőt Nyíregyházán az állomáson is Balsai Tisza-partig volt kitéve a falra. Bár az igaz, hogy a hangos Balsát mondott be. Ennyit erről.

Debrecen és Nyíregyháza között a pálya jó állapotúnak tűnik, a vonat elég simán fut, 100 - 120 a sebesség. A kocsik belülről meglehetősen elhasználtak, mindenhol csikkek, feltűnően sokan dohányoznak. De nem láttam összefestékezést.

Nyíregyháza állomást éppen átépítik, a pénztárak egy ideiglenes épületben dolgoznak. A WC-ben viszonylag elfogadható a higénia, semmi szag a kánikulában, 40 Ft a használat.

Az indulási idő előtt pár perccel beállt a vonat az állomás elé. Nem igazán értem, miért nem az állomás épület vasúti oldalra építették a keskeny nyomközű vágányt a normál nyomközű vágányok mellé. Azt meg pláne nem értem, hogy a mostani átépítés során miért nem helyezték át. Mindegy, a kisvonat az állomásépület város felöli oldaláról indul. A szerelvény elég izgalmas: kettő darab Mk 48 (2025, 2029) húzott négy darab Ba-w fapados, vaskályhás kocsit. Az első kocsiban úgy 15 utas lehetett. Sokáig a záhonyi vonal mellett csattogunk, majd felülről keresztezzük.

Kótajón a vasút mellett várja vendégeit a "Barnuljon nálunk" szolárium. Ezt a cégért nagyon jópofának találom ! (Ha valaki nem tudná, a keleti országrészben elég sok barna bőrű honfitársunk él.)

A pálya kissé dülöngélős, de viszonylag jó tempóban megy a vonat. (Nem az autóbuszhoz, hanem a többi kisvasúthoz képest.) A pálya mellett fényjelzők működnek.

És megérkeztünk Herminatanyára. Herminatanya a vonal elágazó csomópontja. A vágány elrendezés több mint érdekes. Nyíregyháza felől négy vágányra lehet érkezni. Az első három vágány a másik oldalon ismét összefonódik Balsa irányába, a negyedik vágányról csak Dombrád felé lehet tovább menni.

A mi vonatunk a piros bejáratnál várakozott, az elsőn már bent állt a Balsai szerelvény, Mk 48 két kocsival. Kisvártatva megérkezett a dombrádi vonat, ugyancsak Mk 48 két kocsival.

És most egy roppant izgalmas műveletsor kezdődött ! A dombrádi mozdony leakadt és átjárt az 1. vágányon álló balsai szerelvény elé. Majd a két mozdony a két kocsival rázárt a negyediken maradt két kocsira és így kialakult az mienkkel megegyező összeállítású ellenvonat. Azután mi beálltunk az első vágányra, első mozdonyunk elhagyott minket, a két utolsó kocsit is lekapcsolták és így indultunk tovább Balsa felé.

Amikor kihaladtunk Herminatanyáról kiderült, hogy még egy Balsa - Dombrád delta is van. Békésen döcögtünk Balsáig, nem tudom volt-e rajtam kívül utas a végállomáson. Nem csoda, az állomás több száz méterre van a falú szélső házaitól. Balsán minimum két vágány volt, ennek ellenére a mozdony a deltán járta körbe a szerelvényt.

Gyalog mentem tovább a Tisza partig a síneken. 1-2 perccel hamarabb értem oda, mint a vonat menetrend szerinti érkezési ideje volt. Ez azért lehetett, mert Balsára kb. 10 perc tartózkodás van ütemezve. Gondolom a Tisza partra tolatva szokott lemenni a vonat. Mert ott most nincs semmi, csak egyszerűen vége a vágánynak és kész. A vasúton kívül sem láttam itt semmit, az egyetlen érdekesség, ahogyan a tehenek strandolnak a Tiszában pár száz méterrel feljebb.

Volt időm elgondolkodni, hogy vajon mi értelme lehetett ennek a nyúlványnak, amikor építették. Arra jutottam, hogy feltehetően a balsai vasúti híd lerombolása után vezethették le ezt a vonalat a híd töltése mellett a partra. Valamikor itt komp közlekedett, elképzelhetőnek tartom, hogy az emberek a Tiszán átkelve a túlsó oldalon ismét vonatra szálltak és tovább utaztak Sátoraljaújhelyig vagy talán még tovább is.

Mert itt valamikor kisvasúti híd ívelt át a Tiszán. Ma már csak a felvezető töltés egy-két darabja van meg. A túloldalon már csak a Zemplénben van egy darabka a hajdani kiterjedt hálózatból.

Vissza felé indulásnál rajtam kívül csak egy néni volt utas, de a következő megállónál ő is leszállt. Csak Gávavencsellő után kezdtek szállingózni az utasok.

Herminatanyán ismét csúcstalálkozó. A dombrádi vonat a 4.-re, mi az 1.-re érkezünk. A Dombrád felöl érkezett 2025 leakad és megáll a 2. vágányon. A mi vonatunk áttolat a 4.-re és összekapcsolódik a dombrádi kocsikkal. Nyíregyháza felöl a 2016-os húzza be a négy kocsit az első vágányra. A többi manővert sajnos nem láttam mert vonatunk elindult Nyíregyháza felé. Próbáltam észlelni a menetdinamikában azt, hogy most csak egy mozdonyunk van a négy kocsira, de nem éreztem érdemi különbséget.

A további visszaúton nem volt semmi említésre méltó a Herminatanyai manőverekhez képest.

Vonatok: Debrecen (9:50) - Nyíregyháza (10:37), személy 6222: V43 2273, BDbhv, Bo, Bo, Ao, Dl,
Nyíregyháza NyK (11:10) - Balsa (12:54), 31622,
Balsa (14:40) - Nyíregyháza (16:29), 31623,
Nyíregyháza (16:37) - Debrecen (17:07), gyors 651: V43, Ap, B. By. Bo, Ap, Bo, Bo.

Menetjegyek: Debrecen - Nyíregyháza menettérti 50 km, 648 Ft,
Nyíregyháza - Balsai Tiszapart menettérti 40 km, 524 Ft.

Később azért bevonatoztam a nyírségi kisvasút teljes hálózatát:
  • 2003: A dombrádi kisvasút
  • 2004: Balsai Tisza-part - perfektuálva

---

9. 2002.09.21. szombat, Bp. Nyugati - Magyar Vasúttörténeti Park és vissza

A Nyugati és az MVP között ma ez a vonat közlekedett: ABnymot, Cmn, Cmn, BCmot. Azt hiszem ez nem lehetett túl gyakori összeállítás hajdanán ...

A Füstiben Közép-Európai Mozdony Grand Prix című rendezvény első napja zajlott. A műsorból: Indiántámadás a vonat ellen, Tűzoltás a síneken, Le ne essen a söröm, Angol posta, Hölgyrablás. Engem csak a gőzösök miatt érdekelt az egész. Az első szám a gyakorlatban azt jelentette, hogy felgyorsult a gép, majd kb. 50 méter után megállt, félre kellett dobni egy farönköt a sínről, majd újra kb. 50 méter gyorsulás. Vagyis azt lehetett megfigyelni, hogy hogyan gyorsulnak rövid távon a gőzösök szerelvény nélkül. Az első páros 109.109 és a szlovák 475.196 volt. A 109.109 meggyőzően jobban gyorsult. A második páros: 424.009 és a cseh 498.106 volt. Előtte nem sok esélyt adtam a 424-nek a nagyteljesítményű gyorsvonati géppel szemben, de meglepetésemre jól állta a sarat, sőt talán fürgébb is volt az adott körülmények között. És jöttek a kisebb gépek: 22.034 és az osztrák DT1.07. Az utóbbi egy igen különös szerkezet, gőzgép poggyász fülkével. Nagyon tetszett nekem ez az érdekes gépezet, de a 22-es kenterbe verte. A negyedik páros: a szlovák 422.0108 és a cseh 313.432. Ez a cseh gép volt a mezőnyben a legkisebb és elképesztően fürgének bizonyult !

Annak idején Nagymamám háza előtt rengeteg 22-es, 275-ös, 375-ös gőzöst láttam. De az igazi kedvenceim a kéttengelyes motorkocsik voltak, a két hűtővel a tető két végén. Volt olyan is ritkábban, amelyiknek egy vastagabb hűtője volt közép tájon, mint a ABnymot és a BCmot tetején is. (Az ABnymot 3 tengelyes, a BCmot 2.) A motorkocsik belseje autentikusnak tűnik, visszafelé az ABnymot-ban ültem, a dinamika is erősen emlékeztetett a régi motorkocsikra, amelyek keményen küzdöttek minden elindulással. Nem tudom pontosan leírni az effektusokat, ülj bele és próbáld ki !

---

10. 2002.10.08. kedd, Bp. Nyugati - Vác - Balassagyarmat - Aszód - Bp. Keleti

A nyugatiban közel negyedórás sorban állás a pénztár előtt. Mindenki idegesen tekinget előre, időnként elakadnak a sorok. A pénztárosnő fásult arcú, de jól dolgozik, nem ő tehet a sorról.

Bp.- Vác: Bmxt, Bmx, Bmx, BDVmot, Bmxt, Bmx, Bmx, BDVmot. A második rész csúnyán össze van firkálva. A második Bmx-be szállok, borzalomittas buszülések, de legalább az elrendezés igazodik az ablakokhoz, ellentétben az átalakított Bhv-k ellenszenves berendezésével. Szépen, simán futó szerelvény.

Vácon indul a Studenka feeling: Vác - Balassagyarmat: Bzmot, Bzx, BDzx, elfogadható viszonyok. A motorkocsiba szállok, minden négyesben ül egy-két ember. Vác és Nógrád között a szép őszi Börzsönyben baktatunk, szemerkél az eső.

Diósjenőn Studenka csúcstalálkozó: Vác felé 6 kocsi, Romhány felé 1 és Balassagyarmat felé 3.

Drégelypalánkon a motorkocsi körbejár és úgy indulunk Balassagyarmat felé. Drégelypalánkon viszonylag sokan szálltak fel, de nincs tele a vonat.

Balassagyarmat egy mellékvonali csomópont, amely egykor mozgalmasabb napokat látott. A mai forgalom mellett ez az állomás is túlméretezettnek tűnik, sok az üres vágány. Studenka van bőven, az egyik vágányon tehervagonok. Úgy látszik van még teherforgalom. A vontatási telepen egy M44 és egy M47 álldogál, az épület mögött is áll egy-két M43/M47 szerű üzemképtelennek tűnő mozdony.

Balassagyarmaton vettem egy 120 km-es, 882 Ft-os kéregjegyet 926 forintért. Rövid séta a szemerkélő esőben, majd ismét Studenkára kaptam, irány Aszód: Bzmot, Bzx, Bzx. A vonat 14:35-kor indul, gyakorlatilag csak diákok az utasok. Magyarnándor után kellemes meglepetés: alagút ! Nem tudtam, hogy van itt alagút, pedig jártam már erre, még a múlt században. Az alagút után hosszasan lejt a pálya.

Aszód - Budapest: V63 045, Db, Ao, Bo, Bo, Ao, B, Bo, indult 16:23-kor. Az utolsó előtti (egyetlen B) kocsiba ültem, a szutykos ablakon alig lehetett kilátni, sebaj, legalább aludtam egy jót a Keletiig.

---

11. 2002.10.22. kedd, Bp. Déli - Dunaújváros - Rétszilas - Bp. Déli

A pénztárban nincs sor, Dunaújvárosig vettem jegyet, 80 km, 588 Ft. Csak ezután láttam meg az új jegykiadó automatákat, ha hamarabb észreveszem kipróbáltam volna élesben is, így csak tét nélkül játszottam vele egy kicsit.

A személyvonat 11:30-kor indult: V43 1179 és 4 db átlagosan lepusztult Bhv (4114). Végig elég sok utas volt, mondhatni minden helyen ültek és az előtérben is volt néhány ácsorgó. Pusztaszabolcson átszálltam: Bzmot Bzx, Bzx (38834). Az utolsó kocsi végén panorámáztam. A Studenka elég gyorsan és meglepően simán futott a jó minőségű pályán.

Dunaújváros szocreál állomás épületének homlokzatán még jól látszik a vörös csillag helye. A balszárnyon Étterem tábla. Odabent terített asztalok. Izgalomba jöttem: ezer éve nem láttam működő vasúti éttermet. De itt sincs szerencsém, nincs már konyha. Később kicsit nosztalgiáztam a tulajdonossal a vasúti éttermekről, megállapítottuk, hogy a fizetőképes kereslet átterelődött a közútra.

Gyalog sétáltam be a városba, nem találtam ésszerűen kiépített gyalogutat. Amikor visszatértem megfigyeltem, hogy az emberek a síneken átmászva a fordítókorongtól jobbra mennek be a fák közé, nyilván ez a legrövidebb út a városba.

Rétszilasig vettem jegyet, 40 km, 262 Ft. A pénztáros lány először Rétszilas alsóig adott, "mindenki" csak odáig szokott venni, mert úgy csak 200 Ft. A késések miatt végül Sárbogárdig mentem ezzel a jeggyel, ez 42 km az Elvira szerint.

A Budapest - Baja (S 8304) sebesvonatra vártam, a Baja - Budapest ellensebes időben megjött, az M41 2141 gép leakadt és várta a mi vonatunkat, amit továbbvisz majd Baja felé. A sebes helyett egy impozánsan hosszú tehervonatot húzott be a V63 016. Tetszett a látvány, ritkán találkozok ilyen szép nagy tehervonattal. A tehervonat után rögtön jött a sebes a bejárati jelzőig, jól látszottak mozdonyának lámpái. Eltelt pár perc, azután beszólt a forgalmista a hangosba, hogy a teher húzzon feljebb. Nyilván a vége kilógott a szakaszból és nem lehetett váltót, jelzőt kezelni a sebes fogadásához. 12 percem volt átszállni és máris öt perccel elmúlt a indulási idő. Na a feljebb húzás nem lehet egyszerű, mert hosszú percek teltek el mire megmozdult a teher, kb. egy kocsinyit ment előre. Végre bejöhetett a sebes: V43 1181, Bo, Ap, By, By. A Szili leakadt, valószínűleg az ellen sebes vitte Pest felé. Jött az M41 2141, összekapcsolták a vonattal, a fékpróbát is villámgyorsan megcsinálták. Azután ismét vártunk pár percet, végül 15 perc késéssel indultunk el. Nem a kalapácsos embereken múlott. A Csörgő rendesen teker, egy-két percet be is hozott Rétszilasig. A sárbogárdi vonat szerencsére megvárt minket: M41 2140, Bd, Bhv (8313).

Sárbogárdon a 1047 004-5 csillant a Misina IC élén, sokan nézegetik, tetszik az embereknek. A kocsmáros azt mondta, most megy először arra.

Ismét jegyvásárlás: 90 km, 678 Ft. A vonat: V43, néhány Bhv (4123). Az utolsó előtti kocsi WC-jében a hecc kedvéért megnyomtam a vízcsap pedálját. A legnagyobb meglepetésemre jött a víz ! Igaz hogy csak egy kis része jött a csapból, a döntő többség a falból tör elő a csap tövének tájékán. De a tartály fel volt töltve ! Hajrá Vasutasok !

 E-mail: vonatozasaim@vonatozasaim.hu