Autómentes vonatozás
Immár hagyománynak tekinthető, hogy az autómentes napon, forgalmi engedéllyel
lehet jókat vonatozni. Először 2008-ban volt
ez a kedvező lehetőség, és szerencsére azóta is minden évben nagyokat tudtam, tudtunk vonatozni.
Eddig mindig a Dunántúl volt a célterület, ma azonban kelet felé indulunk útitársammal.
Bp.Nyugati - Cegléd
személy 2532 : BDt, 6*Bhv, 432 291
Egy időben sokat jártam ilyesmi vonatokkal Szolnokra, de mostanában odáig
délelőtt nincs közvetlen, pótjegy nélküli járat, úgyhogy Ceglédig tart az első szakasz.
A vonaton kevesen utaznak, ami ebben az idősávban tipikusnak mondható.
Az utazás amúgy eseménytelen, csak a szokottnál több kelet felé várakozó
tehervonat szokatlan. Később rájövök, hogy a Tisza híd átépítése miatt torlódtak fel.
Cegléd - Szajol
személy 6122 (- Záhony) : 431 103, B, By, By
Cegléden aluljárózás nélkül át lehet szállni, csak egy teljesen felesleges,
alacsony kőfallal keretezett "kertecskét" kéne megkerülni a vágány végénél, de legtöbben inkább
átvágunk rajta.
A záhonyi személy rövid szerelvénye fülkés és termes kocsit is kínál, én
a termest preferálom, mert abból jobban lehet szemlélődni. Sokan leszólják a By kocsikat,
de nekem semmi bajom velük, ez a példány is nagyjából rendben van.
Szolnokon a szomszéd vágányokon két tehervonat várakozik kelet felé,
az egyikük kokszot szállít és a szerelvény vége, ki tudja miért, a váltókon áll.
A mellettünk álló konténervonat indul tovább elsőként, utána a kokszos szerelvény
kék Laminátkája is nekiveselkedik, de az csak kihúzza a vonatának a végét a váltókörzetből.
Viszont a kicsit utánunk érkező, Brassóba tartó Transsylvania IC-ét is elmenesztik,
így papírforma szerint már buknánk a szajoli csatlakozást.
Szolnok állomás után először a Zagyva fölött halad át a vonat,
majd az átépítés alatt álló Tisza-híd következik. A híd elé váltókat építettek be,
azt hittem csak a hídrekonstrukció idejére, de később kiderült, hogy az új forgalmi
kitérő (Millér) részei lesznek. (Hogy minek ide forgalmi kitérő, nem értem, nyilván
valami forgalomszervezési oka lehet.)
A Szolnok és Szajol állomások közötti Tisza-híd Magyarország második legforgalmasabb
vasúti hídja. A régi kétvágányú híd helyett két híd épül, egy-egy vágánnyal. Most már csak a régi híd
egyik vágánya üzemel, ettől délre erősen épül az új híd, egyelőre a szárazföldön.
(A hídépítés látvány annyira megfogott, hogy később visszatértem alaposabban megnézni:
Utoljára a régi Tisza-hídon.)
Szajol - Szentes
személy 7232 : 117 242, Bzx, 117 276
Nem késtünk túl sokat, de egyébként sem kell aggódni a csatlakozásmulasztás
miatt, mert ha nincs vágányzár, a szentesi vonat Szolnokról indul, így most velünk együtt
érkezett az utasok többsége. A három részes Bézé vonat középső kocsijában foglalunk helyet,
ott 10-12 utas indul útnak.
Martfűn három közepes méretű, magánvasúti dízel áll, kettő román, egy
csehszlovák gyártmány. MÁV Szergejekkel is találkozunk, ezek valószínűleg a répavonatokkal
kapcsolatban dolgoznak most erre. Jó dolog a cukorrépa, mert örvendetes fellendülést hoz
az amúgy gyér helyi teherforgalomba.
A pálya végig jó karban van, szépen fut rajta a Bézé. A kunszentmártoni
keresztre a menetrendben tervezett hét perc várakozás gyakorlatilag kompenzálja az eddigi
késésünket.
Szentes
Szentes indóháza továbbra sem jeleskedik az utasok kényeztetésében,
legalábbis ami az ételt, italt illeti.
Szentes - Kiskunfélegyháza
személy 37415 : 416 002
Régen utaztam utoljára Uzsgyival, és bár az orosz járműgyártás
szégyenfoltjának szoktam nevezni, mégis nagyon meglepődöm a látványon, ami a 002-es példány
fedélzetére lépve fogad. Az ablakok legalább fele teljesen átláthatatlan a rétegek közötti
párától. A csúnya lámpaburák igénytelen rögzítése csupa rozsda. Az ülésekről nincsenek
rossz korábbi emlékeim, de most azok is sokkal rondábbnak tűnnek, ráadásul kemények is.
Nincsenek karfák és fejtámlák, az amúgy is vékony ülőpárnákban teljesen összetöpörödött
a bélés. Az egyetlen jó, a kényelmesen sortávolság.
Szerencsére az időjárás továbbra sem igazodik a nagyon borúlátó
előrejelzésekhez, és legalább az eső nem akadályozza, hogy ismét egy pillantást
vessünk a Tiszára.
Mire célba érünk, egy-két ablak mintha kezdene kiszáradni, mert már kicsit
át lehet látni némelyiken, nyilván a reggel az országon átvonuló esőzónában ázhattak be.
Kiskunfélegyháza
Kiskunfélegyháza vendéglátása tovább karcsúsodott legutóbbi ittjártam óta.
Már csak egy büfé ablakocska van nyitva, de ott kapunk kávét és ásványvizet.
Kiskunfélegyháza - Baja
IR 783 (Kecskemét -) : 416 025
A Kecskemét és Baja között közlekedő Uzsgyi szerencsére sokkal szebb
és jobb, mint amivel érkeztünk. Az üléseken karfa és fejtámasz, a világító testek is
sokkal kulturáltabbak. És ami a lényeg, ki lehet látni az ablakokon. A menettulajdonságaira
sem lehet panasz, jól tempózunk a villamosított 155-ös vonalon, amely valamikor egy
Kelebia - Záhony korridor részét képezte.
Kiskunhalason irányváltás van, 12 percet ad rá a menetrend, de most
enyhe késéssel érkeztünk, nem állunk ilyen sokáig. Jelentős az utascsere. Eddig is akadt
utas, és bár minden bokszban ült ember, talán csak az ülőhelyek fele lehetett elfoglalva.
Most lényegesen többen vagyunk, de még mindig vannak szabad székek.
Azt feltételeztem, hogy Kiskunhalas után lassúbb lesz a tempó, de
szerencsére a 154-es vonal is jó állapotban van, nem csökken lényegesen vonatunk
sebessége. Utoljára jó régen vonatoztam erre, lehet akár 30 is év eltelt az óta,
úgyhogy minden újdonságként hat. Mindkét oldalon kukoricatáblák sorakoznak, de
cukorrépaföldek is lehetnek erre, mert a nagyobb állomokon szorgosan rakodják
a nagy, szürke répahegyeket hosszú vagonsorokba. Egy Sulzer, odébb egy Szergej
vár szabadjelzésre hosszú tehervonataikkal.
Jánoshalma állomáson sokan leszállnak, kb. megint annyian lehetünk,
mint Kiskunhalas előtt. Errefelé már nem annyira alföldies a táj. A pálya állapota
továbbra is jó, egész úton vonatszerű sebességgel közlekedett az Uzsgyi.
Érdekes volt annyi év után megint erre vonatozni. A vasút állapota
jobb, mint vártam. A sínek mellett érdekesen váltakoznak a múlt és jelen létesítményei,
nekem tetszik az összkép.
Baja
Amikor legutóbb Baja állomáson szálltam át, (történetesen pont
egy autómentes napon,) még ettem
egy szendvicset és ittam egy sört az állomási büfécskében. Kicsit számítottam erre
most is, de sajnos a büfé éppen zárva tart. Útitársam rábeszélt menjünk el a sorompóig,
mert ott valami büfét látott érkezéskor a vonatablakból. Jól látta, az ott vásárolt
hot dog volt az egyedüli meleg étel, amihez ma szerencsénk volt.
Baja - Dombóvár
személy 38713 : Bzmot 265, Bzx
Természetesen a panoráma kocsit foglaljuk el, azaz a Bzx hátsó
peronján utazunk. Akár különkocsiként is felfoghatnám a dolgot, hiszen az út
legnagyobb részén csak mi ketten utazunk ebben a vagonban.
Az első pompás látvány az idők folyamán különösre formálódott
bajai Duna híd. Nagyon régen csak egy sáv volt, amin vagy a vonat ment vagy
az autók, de csak az egyik irányban. Anno még Trabant autóval keltünk itt át,
de nem emlékszem különösebb várakozásra, igaz akkor még lassúbb volt az idő.
Később a híd két oldala egy-egy sávval bővült, ám azokat csak a könnyű járművek
használhatták, a kamionoknak még egy darabig osztozniuk kellett a vonattal a
középső pályán. Később megerősítették a közúti sávokat és a végre egyedül a
vonaté lett a középső pálya.
A Dunántúlra érve a Gemenci erdőn robogunk át, melynek nevezetes
állomása Pörböly, ahol a gemenci kisvasút végállomása is van. A kisvasúti részen
nincs most mozgás, de sok teher- és személykocsi sorakozik a területen.
Bátaszék szép nagy csomóponti állomás, most meglehetősen kihaltnak tűnik.
Rövid várakozás a Sárbogárd felől érkező vonatra, és máris indulunk tovább az 50-es vonal
talán legattraktívabb szakaszára, melyen egy jó hosszú alagút is van Mőcsény előtt.
A pálya erre is jó állapotú, szépen fut rajta a Bézé.
Dombóvár - Kelenföld
Sopianae IC 813 (Pécs - Bp.Keleti) : 433 245, Ap, Bp, Bp, Bp
Dombóváron iszunk végre egy finom frissítőt a kellemes kis büfében,
majd IC-re szállunk, mert közeledik az este, és már egyébként is elteltünk egy jó vonatozás
élményeivel, úgyhogy nincs más célunk, mint gyorsan és kényelmesen hazaérni. Erre a Sopianae
IC teljesen alkalmasnak bizonyult, sötétedésig bámuljuk a sínek melletti világot,
utána meg csak öregurasan lazítunk Kelenföldig.
Epilógus
Számolgattam, mennyibe is került volna ez a vonatozás, ha nem az autómentes
napon utazunk. Három jeggyel: Nyugati - Szentes, Szentes - Dombóvár, Dombóvár - Kelenföld: 10.695 Ft.
Két jeggyel: Nyugati - Baja, Baja - Kelenföld: 9.645 Ft. Vagy Dombóvárig illetve Dombóvártól váltva:
9.305 Ft. De Elvira ad ajánlatot egyjegyes, Nyugati - Kelenföld változatra is a fenti útvonalon,
melynek ára mindössze: 6.935 Ft.
A korábbi autómentes napok:
• 2008. Bp.Déli - Szombathely - Sopron - Győr - Bp.Déli
• 2009. Bp.Keleti - Dombóvár - Nagykanizsa - Bp.Déli
• 2010. Bp.Keleti - Dombóvár - Baja - Sárbogárd - Pusztaszabolcs - Bp.Kelenföld
• 2011. Bp.Déli - Pécs - Zalaszentiván - Ukk - Tapolca - Bp.Déli
• 2012. Bp.Déli - Zalaszentiván - Szombathely - Kőszeg - Szombathely - Csorna - Bp.Keleti
• 2013. Bp.Déli - Dombóvár - Kaposvár - Tab - Siófok - Bp.Déli (nincs még beszámoló)
• 2008. Bp.Déli - Szombathely - Sopron - Győr - Bp.Déli
• 2009. Bp.Keleti - Dombóvár - Nagykanizsa - Bp.Déli
• 2010. Bp.Keleti - Dombóvár - Baja - Sárbogárd - Pusztaszabolcs - Bp.Kelenföld
• 2011. Bp.Déli - Pécs - Zalaszentiván - Ukk - Tapolca - Bp.Déli
• 2012. Bp.Déli - Zalaszentiván - Szombathely - Kőszeg - Szombathely - Csorna - Bp.Keleti
• 2013. Bp.Déli - Dombóvár - Kaposvár - Tab - Siófok - Bp.Déli (nincs még beszámoló)