2013.02.13. szerda : 154 km : Bp.Déli - Tatabánya - Oroszlány - Tatabánya - Kelenföld | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
1 | 4824 | Bp.Déli - Tatabánya | 12:15 | 13:12 | 64 | 0:57 | 67 | 5341 034, 5341 038 | BB + 1.120 Ft | |
12 | 34424 | Tatabánya - Oroszlány | 13:41 | 13:58 | 15 | 0:17 | 53 | Bmxtz 002, Bmxz, Amxz, BVmot 003 | 310 Ft | |
12 | 34413 | Oroszlány - Tatabánya | 14:05 | 14:22 | 15 | 0:17 | 53 | BVmot 003, Amxz, Bmxz, Bmxtz 002 | 310 Ft | |
1 | 4855 | Tatabánya - Kelenföld | 15:06 | 15:53 | 60 | 0:47 | 77 | 5341 046, 5341 015 | 1.120 Ft |

Oroszlányi Samu
A Samu becenevű BVmot motorvonat a hajdani magyar vasúti járműgyártás
egyik utolsó terméke. A vonatot belföldi IC forgalomra tervezték, mindösszesen csak három
szerelvény épült, így nem lett belőle egy kiforrott konstrukció. Tavalyelőtt még Miskolcon
láttam egyet IC-ként közlekedni, ma meg már az oroszlányi személy a Samu.
Ritkán vonatozok IC-vel, így mindeddig nem volt alkalmam Samuval utazhatni.
Most Oroszlányba indulok, hogy kipróbáljam végre a BVmot motorvonatot, amely akár a magyar
járműgyártás egyik büszkesége is lehetett volna.
Most is új metrószerelvénnyel utaztam a Délibe, és ezúttal kipróbáltam az ülést is.
Az ülőhelyeket nem akarták túl kényelmesre csinálni, és ezt a célt maradéktalanuk el is érték.

Bp.Déli - Tatabánya
A dupla piros Flirt villamoson meglepően sokan vannak, különösen
a szerelvény vége felé. Ez azt jelenti, hogy minden bokszban elterül egy-két utas. Az utasok döntő
többsége diák, ma nem lehetett sok órájuk, ha már 12:15-ös vonattal haza tudnak indulni.
Szürke a táj, egy-két fok plusz lehet a hőmérséklet, de hó még tartja magát.
A köd is elég jól besűrűsödik, ahogyan Tatabánya felé közelítünk.
Tatabánya először
Tatabánya állomás meglehetősen lepusztult, ráadásul a múltkori látogatásom óta
egy csomó bolt bezárt az indóházban, az üzlethelyiségek nagyobbik fele üres, bérlőre, hasznosítóra
vár. Minden pusztul, látszik, hogy fogyasztók nem nagyon járnak erre, csak vegetálók és nyomorgók.



Szent Istvántól Deák Ferencig
Nekem kívül, belül tetszik a BVmot szerelvény, amely jelen összeállításában,
Bmxtz 002, Bmxz, Amxz, BVmot 003, a magyar történelem két nagy alakját is összeköti, a vonat eleje
a Szent István nevű vezérlő, a vége pedig a Deák Ferenc nevű motorkocsi. Az utastér a szerelvény
két végén a legegyszerűbb, a két betétkocsi érdekesebb és komfortosabb. Az első- és másodosztály
elrendezése gyakorlatilag megegyezik, de az elsőosztályú rész székei kényelmesebbek, és olvasólámpa
is van a helyek felett. Korrekt, háromnyelvű hangos utastájékoztatás működik.






Meglepően sokan utazunk, erre is zömmel diákok. Legtöbben persze az első osztályon
feszítenek, hiszen ez a vonat csak másodosztályú kocsikkal van meghirdetve. Én természetesen a gépesben
foglalok helyet, itt aránylag sok üres hely van, és persze itt lehet tanulmányozni a szerkezet hangjait.
Megindulás után néhány másodpercig ésszerűtlen sebességgel döcögünk, amit a gép sem szeret, a rángatódzó
hangjából ítélve. De ezután már halkan és simán dolgoznak a motorok, meg a többi gépezet.
Környén M47 vonta 2 fával rakott Eas kocsis tehervonat vár Tatabánya felé. Valószínűleg
Oroszlány irányából érkezett, mert a 13-as vonal sínjei igen rozsdásnak látszanak a vonatból.


Oroszlány - Tatabánya
Négy perc késéssel érkeztünk. Az irányváltásra hét percet biztosít a menetrend,
de most hat perc múlva visszaindulunk. Amikor Tatbányára érkezünk, a peron másik oldalán ott vár egy
pesti vonat. Közös peronos, nulla várakozásos csatlakozás a főváros felé. Bezzeg a gyöngyösiek meg
várhatnak 50 percet Vámosgyörkön, ha ne adj Isten, a pocsék kínálat ellenére vonattal indulnának Budapestre.
Visszaúton már alig volt utas a vonaton, és a következő odafelé indulóra is kevesen szállnak fel.

Tatabánya másodszor
Tatabánya állomás a közelmúlt tanúja. Jó sok lépcsőfokot kell leküzdenie
az utasnak, fölfelé is, meg lefelé is, mire kiér valamelyik peronra. Úgy látszik, a szocialista
embertípust úgy képzelték el, hogy bírja a strapát. De az alacsony padlós piros villamosok
világában már furcsa ez a rengeteg lépcső.
És itt is nehezen találok szemetest. Lehet, hogy a fémgyűjtők miatt
ritkultak meg ennyire a kukák ? Mert már a Déliben, indulás előtt is nehezen találtam
szemétgyűjtőt, ahová a zacskóból csipegetett ebédem maradványait kidobhattam.

Tatabánya - Kelenföld
A személyvonat Tatabányáról induló dupla Flirt. Kényelmes,
gyors, eseménytelen vonatozás Kelenföldig. Az egyetlen érdekesség, hogy Tatabányán már a városon
belül, Alsógallán van néhány leszálló. Nem véletlenül mondják, hogy a Flirt a vidék villamosa.
Ráadásul a vidék piros villamosa a maga kategóriájában csúcstermék, míg a legújabb pesti sárga
villamosokat, a Combinókat meg a német járműgyártás szégyenének mondanám.
A átlagsebesség Tatabánya és Kelenföld között 77 km/ó, ami hihetetlenül hangzik
egy magyar személyvonat esetében. Ezt az imponáló tempót a Flirt dinamikája és az aránylag
jó minőségű pálya teszi lehetővé.



