2013.02.28. csütörtök : 321 km : Bp.Keleti - Szolnok - Kunszentmárton - Lakitelek - Szolnok - Cegléd - Bp.Nyugati | ||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
120a | 3342 | Bp.Keleti - Szolnok | 10:15 | 11:58 | 100 | 1:43 | 58 | 432 248, 6*Bhv, BDt | BB + 1.680 Ft | |
130 | 7214 | Szolnok - Kunszentmárton | 12:55 | 13:53 | 52 | 0:58 | 54 | 6341 026 | 1.680 Ft | |
146 | 37214 | Kunszentmárton - Lakitelek | 14:32 | 15:21 | 29 | 0:49 | 36 | Bzmot 214 | ||
145 | 37113 | Lakitelek - Szolnok | 15:32 | 16:29 | 40 | 0:57 | 42 | 6341 017 | 745 Ft | |
100a | 6135 | Szolnok - Cegléd | 17:15 | 17:36 | 27 | 0:21 | 77 | 431 241, B, B, B, B | 1.680 Ft + BB | |
100a | 2533 | Cegléd - Bp.Nyugati | 17:48 | 18:57 | 73 | 1:09 | 63 | BDt, 6*Bhv, 432 256 |
Változások és változatlanságok
Egyre kevesebb helyen lehet átvonatozni a magyar határon. Viszont
vannak irányok, melyek örvendetesen fejlődnek. Leginkább Bécs felé szembetűnő a több,
szebb vonat, de gyakorlatilag megvalósult a kétórás ütem Pozsony irányába is. Nemrégiben
Románia felé is több lett a vonat, ráadásul az idéntől CFR vonóerő húzza a szerelvények
egy részét a MÁV vágányokon is. Mindennapos látvánnyá váltak a Keletiben a román mozdonyok,
a szlovákok és az osztrákok mellett.
A belföldi forgalom fő tendenciája az, hogy nő a vasút szerepe Budapest
vonzáskörzetében. Sok mellékvonalon viszont folytatódik az agónia, bár a Bézék még kitartóan
csattognak fel és le.
Bp.Keleti - Szolnok
Nem vagyok naprakész, merre milyen szerelvények járnak manapság,
így kellemes meglepetés, hogy nem piros villamos, hanem piroscsíkos Bhv inga indul
Szolnok felé. Mert bár februárban lehúzható ablak nélkül is lehet vonatozni, mégiscsak
jobban szeretek hagyományosabbnak mondható vonatokkal utazni.
A szerelvény vége fecske BDt vezérlő. A bécsi elővárosi vasút már
régóta használ valamiféle kisállatot dekorációnak, most a START is bevezette a fecske
stílust. A fecske módi szerint felújított kocsi belső terét elsőre pillantásra szebbnek
találom a régebbieknél, és az ülések is kényelmesebbnek tűnnek. De csak a próba kedvéért
üldögélek itt egy kicsit, mert aránytalanul sokan ülnek ebben a szép a félkocsiban, míg
a szerelvény többi vagonjában, a délelőtti időpontnak megfelelően, bőven lehet válogatni
a szabad helyek között.
Most először utazom zónázó vonattal ezen a vonalon. A zónázó
vonatok történetének első fejezete a váci volt, ami azóta is a legszimpatikusabb
nekem, mert nem áll meg a Nyugati és Vác között, így valóban gyors és kényelmes
összeköttetést teremt a nagy és a kis belváros között. Ez a vonat Kőbánya felsőn
és Rákoson is megáll, utána átrobog a többi külvároson, Sülysápig meg sem áll.
Éljen és virágozzon az óriásplakát ipar - ez lehet a magyar
gazdaságpolitika jelszava manapság, mert amerre járok, mindenhol gusztustalan
politikai kampány plakátok ugranak a szemem elé. Recesszió idején valószínűleg
nem lehetne mással megtölteni ezeket a felületeket, de nekem nem is hiányoznának.
Még fakók a gödöllői dombság halmai, de ma szerencsére hétágra süt a Nap.
Sülysáp a zónahatár, többen szállnak fel, mint le. A délelőtti
időpontnak megfelelően elég gyéren vagyunk a vonaton. Magyarország egy gazdag ország,
futja az ütemesen és gyakran elég üresen szaladgáló vonatokra. De az utasok biztosan
szeretik az ütemes menetrendet. És persze nekem is jó, mert régen alig lehetett
délelőtti vonatot találni, ám az ütemes menetrend nagyon megkönnyíti egy hobbi
vonatozgatás összeállítását.
Nagykátáig aránylag normálisak a pályaviszonyok, onnantól vicinális
a tempó, és a táj is alföldire vált. Zagyvarékas nagyon kiépült a vasút mellett,
legalábbis azokhoz az időkhöz képest, amikor arrafelé dolgoztam egy ideig. Az út
vége felé még elhasználtabb a pálya, hangosan csörögve küzdenek a kocsi alvázai.
Szolnok
Szolnok állomás a magyar vasút büszkesége volt a múlt század
hetvenes éveiben. Az akkor modernek számító, magasfogadós rendező-pályaudvar ma
jobbára roncstelepként funkcionál. A személyforgalom továbbra is jelentős, de
valószínűleg nagyobb tömegekre gondolt a kissé gigantomániás méretezésű
vágányrendszer és aluljáró tervezője.
Az indóház emeleti részén az átkosban nagy alapterületű étterem
működött, aztán mintha valami üzlet vergődött volna ott egy darabig, mostanában
meg üresnek látom. Bezárt az első vágány melletti büfé is, ahol régebben annyi
rántott húsos szendvicset ettem. A pénztárcsarnokban sok az üres üzlethelyiség,
de szerencsére működik egy pizzás, ahol aránylag jó ízű pizza szeletekhez juthat
a megéhezett utas. Egy ivó is működik, ahol a kőbányai sörgyár termékeinek majd
teljes kínálatát ki lehet próbálni, normális körülmények között.
Szolnok - Kunszentmárton
Az ütemes menetrend az utasok részéről is feltételez annyi
rugalmasságot, hogy napirendjükkel még jobban a vasúthoz igazodnak. De nem teszik,
inkább tolonganak a reggeli, déli meg délutáni vonatokon, ahelyett, hogy a délelőtti
üres vonatokon terpeszkednének. Ez a vonat is elég jól megtelt, zömmel hazatartó
középiskolásokkal. Jónéhányan álldogálnak, de az igazsághoz az is hozzátartozik,
hogy többségük leülhetne, ha a táskák kevesebb helyett foglalnának el.
Először ülök sokadmagammal együtt egy Uzsgyi négyes bokszban. Lehet
hogy az ülés nem szélesebb, mint a többi elővárosiban, de elég messze vagyok a szemközti
utastól, van hely a lábaknak. Tiszatenyőn sokan leszállnak, innentől már jut ülőhely
az én táskámnak is.
A pálya elég jó, jól halad rajta az Uzsgyi. Martfű állomáson Szergej
vonta tehervonat, meg egy zöld-sárga Búvárszemüveges látványa örvendezteti az utazót.
Szembe is közlekedik egy Uzsgyi, azon sincsenek sokan. Kunszentmárton előtt lehetünk
úgy 30-an a mi vonatunk fedélzetén.
Kunszentmárton
Kunszentmárton - Lakitelek
Nincs vonatozás Bézé nélkül. Nyolc-tíz utas van a szóló motorkocsiban
induláskor. A pálya elég vacak, dülöngélve csattogunk. Egy évig még biztosan küzd erre
a Bézé, és biztosan megmarad még egy darabig a többi hasonlóan leépült, politikai alibiként
üzemelő vicinális is. De nem lennék meglepve, ha a következő választási diadal után
a hatalom szép csendben megszűntetné a forgalmat jónéhány végletesen leamortizálódott
mellékvonalon.
A Kunszentmárton - Lakitelek vonal legattraktívabb pontja a tiszaugi
Tisza híd. De sajnos csak déli irányban lehet megcsodálni a szépséges, nyugodt folyót
a vonat ablakából. Észak felé pont eltakarja a kilátást a közúti híd, pont úgy, mint
ahogyan a Lágymányosi híd eltakarja Budapest panorámáját a Déli összekötő vasúti
hídon vonatozó utas elől.
Lakitelek
Lakitelek állomáson lenne idő egy italra a szimpatikus Víg bakterben,
de inkább a négyes csúcstalálkozót szemlélem meg:
- 6341 017 Szolnok felé,
- 6341 022 Kecskemét felé.
- Bzmot 214 Kiskunfélegyháza felé
- Bzmot 213, Bzmot 291 Kunszentmárton felé.
de inkább a négyes csúcstalálkozót szemlélem meg:
- 6341 017 Szolnok felé,
- 6341 022 Kecskemét felé.
- Bzmot 214 Kiskunfélegyháza felé
- Bzmot 213, Bzmot 291 Kunszentmárton felé.
Nincs túl sok utas egyik vonatban sem.
Lakitelek - Szolnok
Induláskor talán négy utas lehet az Uzsgyi fedélzetén. A pálya
errefelé már sokkal vacakabb, mint korábban Martfűig volt az előző Uzsgyi alatt.
Durván csattog, billeg a motorvonat.
Tiszajenő alsón öt ember meg egy bicikli száll fel, ezzel átlépjük
a tízes utas számot. De sokan ezután sem leszünk, kevesen érkezünk a végállomásra.
Szolnok - Cegléd
A Záhony - Cegléd személyvonat négy B, egykoron gyorsvonati kocsiból
áll. Viszonylag soknak tűnik a felszálló, de nagyon lazán elférünk a vonatban, egyedül
terpeszkedek a harmadik kocsi egyik fülkéjében. A kocsi, korához és a viszonyokhoz
képest nincs rossz állapotban, és takarítva is volt.
Cegléd - Bp.Nyugati
Elképzelhetőnek véltem, hogy Ceglédtől piros villamos közlekedik,
de szerencsére vezérlő + 6 Bhv ingát tol a Szili. Nagyra tartom a Flirt motorvonatokat,
de ezen a távon már jobban szeretek igazi vonattal utazni. Felszálláskor az utolsó
kocsiban láttam utasokat, előrébb már alig volt valaki.
Közben besötétedik odakint, barátságtalan a kopott Bhv-ban szinte
egyedül utazni. Később aztán elkezdenek szállingózni az útitársak, de az ülések döntő
többsége egész úton üres maradt.