Vonatozásaim 2008
>> > ⇑ < <<   XX.század 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
    10. epizód: Árpád híd - Óbuda - Margit híd - Óbuda  •  15 km, ebből 1 km újdonság  •  2008.07.25. péntek
Egy kilométer újdonság hazai pályán

Mivel a magyar normálnyomközű hálózatot, 6 határátmenet kivételével már bevonatoztam, így sajnos elég ritkán jutok el új sínekre. Legutóbb 2005-ben sikerült 20 kilométerrel gyarapítanom a bevonatozott vágányok hálózatát Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica állomások között. Most az Északi vasúti összekötő híd átépítésének folyományaként, szinte itt a szomszédban nyílt lehetőségem új vasútvonalat perfektuálni, Óbuda vasútállomás és Kaszásdűlő HÉV állomások között.

Főiskolás koromban még rendszeres teherforgalom volt a Szentendrei HÉV vonalán. A teherforgalmat a Kaszásdőlő - Bogdáni út között elterülő HÉV pályaudvar szolgálta ki. A HÉV és a MÁV hálózatát a Kaszásdűlő - Óbuda vágány kötötte össze, illetve köti össze még ma is, de ma már csak tipikusan vasút-technológiai célokat szolgál. Hajdanán a HÉV villanygépei feljártak Óbuda állomásra, ennek a felsővezetéknek maradványai ma is láthatóak a MÁV vágányok felett, az összekötő pályaszakasz felől már ismeretlen helyre távoztak a rézdrótok.

Most ismét fontos szerephez jutott az Óbuda - Kaszásdűlő közötti vaspálya. Az Északi vasúti összekötő híd átépítése alatt az esztergomi vonatok a Óbuda után a HÉV pálya igénybevételével a Margit hídig közlekednek. Az 5-10 percenként közlekedő zöld HÉV szerelvények között érdekes színfolt a néha elzúgó piros dízelvonat.

A mellékelt térképrészlet eredetijét az internetről töltöttem valamikor régebben, pontos eredete ismeretlen előttem. A file nevében egy évszám is szerepel, eszerint valószínűleg az 1987-es állapotokat mutatja.

 
Egy kilométer újdonság
Árpád híd - Óbuda, 2066

18:24-kor elment a szentendrei HÉV, ám egy csomó ember vár még valamire az Árpád híd HÉV megállóban. A kijelzőn megjelenik a következő vonat: 18:31 Kaszásdűlő Esztergom. És rendben megérkezik a piros HÉV: a 6342 016 és a 6342 012 sorszámú Desiro alkotta szerelvény. Jó sokan szállunk fel, de marad várakozó is a peronon, akik már a következő HÉV-hez érkeztek.

Dübörög a dízel, a Desiro sokkal simábban fut, mint a zöld HÉV szerelvény, de a pálya is jobbnak tűnik, mint az esztergomi vonalon. "Filatori gát következik" - mondja a lágy, ám jól érthetőre hangosított női hang. Fura a százszor látott városképet dízel hang mellett látni.

Kaszásdűlőn kevesen várnak, a nyári szabadságok szezonja van. Az iskolai szünet nem csak az utasok mennyiségén, hanem átlagéletkorán is látszik.

Kaszásdűlő után átkígyózunk a kitérőkön és behaladunk az óbudai összekötő vágányra. Itt már óvatos a tempó. Egy-két perc múlva új irányból érkezem meg Óbuda állomásra.

 
Egy soha nem tapasztalt viszonylat
Óbuda - Margit híd

Megtörtént amiért jöttem, de mégsem hazafelé indulok, mert egy Desiro (6342 005) áll az állomáson, amely a szolgálattevő szerint kb. negyed óra múlva, 18:59-kor a Margit hídhoz indul. Hát szabad lenne kihagyni egy Óbuda - Margit híd vonatot ? (Ezt a vonatot utóbb nem találtam meg az Elvirában.)

A vonaton hárman vagyunk utasok, plusz egy népes vasutas csapat csoportosul a vezetőálláson. Óbuda állomás után falusi idill, kecskék legelnek a sínek közelében.

Kaszásdűlőn leszáll a másik két utas, felszálló nincs, egyedül utazok tovább. Voltak ugyan várakozók, de nem szálltak fel, Filatori gát megállóban viszont volt három felszálló. Érdekes, hogy ők is csak egy megállót jöttek, de voltak felszállók is az Árpád hídnál.

Visszaúton is megállapítom, hogy erre jobb a pálya, mint Esztergom felé, és hogy a Desiro sokkal kevésbé zakatol és ráz, mint a zöld HÉV szerelvény.

A kalauz udvariasan figyelmezteti a néhány főnyi utazóközönséget, hogy a Margit hídnál egy kicsit gyalogolni kell a HÉV megállóhoz képest. Hát ez igaz, valószínűleg leginkább emiatt nem szállt fel egy csomó ember a vonatra, hanem inkább várt egy igazi HÉV-et.

Leszállásnál figyelmeztetik a nyájas utazó közönséget, hogy a peronon "kerékpár forgalom lehetséges". És valóban a cangások zavartalanul tekernek a megállóban, hiába strázsál négy fekete ruhás, sárga mellényes biztonsági őr a peron északi végében. Habár miért éppen itt ne bicikliznének háborítatlanul a gyalogosok között a kerékpárosok, hiszen ezt teszik szinte minden járdán liberális fővárosunkban.

 
Három a magyar igazság
Margit híd - Óbuda, 2028

A 005-ös Desiro 19:27-kor indul Esztergom felé. Indulásnál szinte minden négyesben ül 1-2 ember. A Szépvölgyi úton 4 felszálló, a Tímár utcában nem volt utascsere. Az Árpád hídnál ismét sokan felszállnak, de jócskán maradnak még HÉV-re várakozók. Filatori gátnál egy leszálló.

Filatori gát megálló után megszólal egy ember a hangosban: "ez a vonat nem megy Békásmegyerre és Szentendrére sem." és hogy a következő megálló az utolsó lehetőség átszállni a HÉV-re. Kaszásdűlőn egy ember él az utolsó eséllyel, és kb. tízen szállnak fel. Azután ismét az óbudai vágány következik, ma már harmadszor, és Óbudán véget ér a vonatozás hazai pályán.

 
Két hónappal később
Kaszásdűlő, 2008.09.19.

Közel két hónappal később, egy borongósra forduló szeptemberi napon kiballagtam Kaszásdűlőre és csináltam néhány fotót, látványilag is dokumentálni a "piros" HÉV-et. A sorozatba bekerült egy autóbusz két képe is, amely véletlenül akadt utamba. >>>

 
Csatlakozások
2008
• Az előző 20 km újdonság Szlovákiából: ČD 242 a Garam mentén
• Az utolsó hazai újdonság, szintén 1 km: Balsa - Balsai Tisza-part
Utoljára a régi Északi összekötő vasúti hídon
        [GP] >> > ⇑ < <<