A Nyugati karbantartás miatt zárva
Tartalom:
• Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest - Zugló, 22 km, 2015.07.02. csütörtök
• Zugló - Rákosrendező - Zugló, 6 km, 2015.07.04. szombat
• Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest - Zugló, 22 km, 2015.07.02. csütörtök
• Zugló - Rákosrendező - Zugló, 6 km, 2015.07.04. szombat
Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest - Zugló, 22 km, 2015.07.02. csütörtök
A Nyugati pályaudvar június 22-től július 5-ig nem indít és nem fogad vonatokat,
mert olyan felújítási és karbantartási munkákat végeznek, melyek mellett a vonatforgalom fenntartása
nem lehetséges. A Nyugati vonatai más állomásokról indulnak/érkeznek, illetve a váci és ceglédi
vonatok nagy részét közösítették, és átlós vonatként közlekednek. Ezek közül a Z57 Cegléd - Szob
zónázó tűnt a legizgalmasabbnak, amely csak áthalad Rákosrendező állomáson, ráadásul a valamikori
rendező pályaudvar valamelyik vágányán.
Egy Kelenföldre terelt szegedi vonattal már volt szerencsém utazhatni a múlt
héten, most egy Z57 átlós vonaton utazni indulok.
Kőbánya-Kispest
Kőbánya-Kispest állomáson sorban állnak a pénztárak előtt, és mindenhol
több az ember, mint szokott. És természetesen a síneken is több szerelvény mutatkozik,
lévén a vonatok egy részének ez most a végállomása. De a peronokra vezető lépcsők egyre
pocsékabbul néznek ki, és általában is, ég és föld a különbség a Köki Terminál pláza
és a pályaudvar állapota között.
Kőbánya-Kispest - Rákospalota-Újpest
14:41 - 15:16 : személy : 432 162, 5*Bhv, BDt
Nem lettem volna meglepve, ha késnek a vonatok, de minden nagyjából
menetrendszerűen közlekedik. Rendben elmegy a váci személy, rá kb. öt percre érkezik
a zónázó. Értelemszerűen nem sokan utaznak rajta, azoknak is a döntő többsége leszáll
Kőbánya-Kispesten. Felszálló is akad néhány. Kőbánya alsó és Zugló megállóhelyeken gyér
az utascsere.
Zugló után következik az út legérdekesebb szakasza. A Városligeti
elágazástól jó lassan megy a vonat, hogy az út minden méterét alaposan kiélvezhessem.
1983 körül a hétvégeken volt közvetlen vonat Szolnokról a Dunakanyarba,
azzal utaztam már ezen az összeköttetésen. A különbség óriási. Akkor Rákosrendező még
dugig volt tehervagonokkal, manapság meg tipikusan üres az a néhány megmaradt vágány.
Kivétel ez a két hét, mert a Nyugati karbantartása idején Rákosrendező sok vonat
végállomása. Más vonatok meg már utasok nélkül érkeznek valamelyik peron nélküli
vágányra, ahol tárolják, illetve felkészítik a következő útra.
Átsettenkedünk a kellemesen sok személyszállító szerelvény között,
de még utána is hosszúak a hajdani rendező vágányai. Kintebb már jól látszik, hogyan
enyészik végleg el a hajdan nagyforgalmú rendezőpályaudvar hatalmas vágányhálózata.
Istvántelek a következő megálló, szintén gyér érdeklődés mellett.
Rákospalota-Újpesten viszont jó sok felszálló igyekszik a vonatra, alig lehet leszállni tőlük.
Rákospalota-Újpest
Sokszor utaztam már át ezen az állomáson, de talán most először kerülöm
meg az indóházat. Nem túl izgalmas, a vonatablakból érdekesebb az állomás körüli italos
bódék közönsége.
Viszont sok az utas, ide érkezik, innen indul a 70-es, 71-es vonalak
utasainak többsége. Sajnos a 3-as metró nem jutott el idáig, mert ha megépült volna az eredeti
tervek szerint, sokkal kevésbé érezné a Nyugati hiányát a vonaton erre utazók népe. Ráadásul
most a villamos sem jár, buszok kötik össze Rákospalota-Újpest állomást a metróval.
Rákospalota-Újpest - Zugló
15:46 - 16:07 : személy : BDt, 5*Bhv, 432 255
A menetrend szerint Zugló - Istvántelek idefelé 18 perces út, visszafelé meg 17.
Mégis odafelé tűnik hosszabbnak, mert perceket állunk Rákosrendezőn, peron nélküli vágányon.
Később megnéztem Elvirán, kifelé 13 percet futottunk. Késve indultunk Zuglóból,
és így nem is kellett Rákosrendezőn dekkolni. Befelé Istvántelek - Zugló 15 perc alatt sikerült,
ebbe belefért a rövid várakozás is.
Zugló megállóba szinte üresen érkezik a vonat, ott aránylag sok a felszálló.
De marad még bőven a peronon utas, hiszen a debreceni vonatok nagy részének ez most a végállomása,
legalábbis az utasok számára.
Zugló - Rákosrendező - Zugló, 6 km, 2015.07.04. szombat
A csütörtöki vonatozás során nem volt teljesen világos számomra,
hogyan halad be a vonat a Városligeti elágazástól Rákosrendező peronos vágányaira.
Így ismét útra kelek, ezt is kipróbálni egy Monor - Vác személyvonattal.
Zugló - Rákosrendező
18:15 - 18:22 : személy : 432 317, 5*Bhv, BDt
Zugló peronja most is tele van utassal, a pénztárak előtt rövid sorok. A peron
közepén terpeszkedő épület mellett kényelmetlen elsettenkedni, ha ilyen sok ember jön, megy.
Az S57 5+1 kocsijában alig egy-két utas lézeng. Szombat este van, kánikula.
Aki kevés embernek ilyenkor Pesten van dolga, nyilván már Kőbánya-Kispesten leszállt. Aki meg
Vác felé indul, az meg lehetőleg igyekszik kikerülni Rákosrendező állomást. Mert az ideiglenes
menetrend egyik kellemetlen tulajdonsága az, hogy a Monor - Vác vonatok mindkét irányban több
mint 20 percet várakoznak Rákosrendezőn.
A Városligeti elágazás után a Nyugati felé elívelő vágányok után következő
szélső vágányon sikoltozunk, és csatlakozunk rá a Nyugati felől érkező vágányokra, még
a váltókezelő torony előtt. Rövid, de érdekes út volt :)
Rákosrendező
Rákosrendező állomáson csak három vágány mellett van peron, ebből kettőt
most a Monor - Vác csíkos Bhv inga, és a Vác - Monor dupla Flirt vonatok foglalnak el. Sok
peron nélküli vágányon állnak szerelvények, innen indulnak majd útjukra, de csak a következő
megállásnál fognak tudni utasokat felvenni.
Rákosrendező - Zugló
18:36 - 18:43 : személy : 415 092, 415 078
Nem túl izgalmas Flirtben utazni, de most a klíma valamelyest kárpótol,
mert kint a kánikula tobzódik. Még a kerekek csikorgása is más a zárt motorvonatban,
miközben a manapság ritkán használt ívekben haladunk.
Epilógus
Érdekes volt vonatozni a Nyugati felújítása közben, legalábbis az én
szemszögemből. A rendszeres, bejáró utasoknak valószínűleg sok kellemetlenséget is okoztak
a szükségmegoldások. De szerintem jól ki volt találva a vágányzári menetrend, és amennyire
én ráláttam, jórészt tartani is tudták az abban foglaltakat.
És hát az kell mondjam, hogy a Nyugati nélkül is jól elműködne a vasút,
ha Rákospalota-Újpestnek is olyan jó tömegközlekedési kapcsolatai volnának,
mint Kőbánya-Kispestnek.