Vonatozásaim 2014
VonatozásaimTérképekenVonal indexXX.század20012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023
14. epizód: 2014.10.02. csütörtök : 240 km : Bp.Nyugati - Szajol - Szolnok - Szajol - Szolnok - Bp.Keleti
Vonal Vonat Útvonalam (állomás nevekkel) Ind Érk Km Idő Km/ó Szerelvény Költség
100a,100 6102 Bp.Nyugati - Szajol 9:58 11:36 110 1:38 67 431 108, Bko, By, Bo, By 2200 + 175 Ft
100 7227 Szajol - Szolnok 11:58 12:12 10 0:14 43 416 031 250 Ft
100 6134 Szolnok - Szajol 12:19 12:36 10 0:17 35 431 297, A (2.o), Bp, By, Bhv (csíkos) 250 Ft
100 7425 Szajol - Szolnok 12:58 13:12 10 0:14 43 431 065, By, By 250 Ft
120a 3313 Szolnok - Bp.Keleti 15:00 16:45 100 1:45 57 432 304, 6*Bhv, BDt 1680 Ft +BB

Utoljára a régi Tisza-hídon

A minapi autómentes napi vonatozáson csodálkoztam rá, hogy milyen nagy dolgok zajlanak a Tisza fölött Szolnok és Szajol között. Ma azért szálltam vonatra, hogy alaposabban megszemlélhessem Magyarország második legforgalmasabb vasúti hídjának az átépítését.
A jegyeket Elvirától vettem, és először az új automatáknál próbálom kinyomtatni azokat, de a gépek egyszerűen nem vesznek észre engem, hiába is piszkálom az érintőképernyőt. Szerencsére a régi kék szekrényt gond nélkül tudom használni. Később a vonat ablakából látom, hogy némelyek simán boldogulnak az új automatával, míg mások meg csak többszöri nyomkodással érnek célt. Érdekes, hogy amikor kihelyezték ezeket az új gépeket, akkor gond nélkül tudtam használni az érintő képernyőiket, de mostanában már másodszor fordult elő, hogy nem akartak szóba állni velem. A fene se érti.
 

Bp.Nyugati - Szajol

Bp.Nyugati - Záhony sebesvonat : 431 108, Bko, By, Bo, By
A záhonyi sebes utolsó kocsijában többen utazunk, mint általában a délelőtti személyeken lenni szoktunk. Ennek két oka lehet, egyrészt a szerelvény csak négy kocsiból áll, másrészt meg az emberek preferálják a közvetlen vonatokat. Ez utóbbi mellett szól, hogy a körülöttem ülő Pestről indulók mind Szajolon túlra utaztak. Közülük ketten a végállomásig terveztek hatolni a Cegléd után mindenhol megálló, a 336 km-t 5:53 alatt futó vonattal. (Csak teljesség kedvéért: az IC vonatok 4:11 alatt teljesítik azt a távot.)
A már említett autómentes napi vonatozás alkalmával jónéhány tehervonat várakozott kelet felé, most csak a szokott, kis számú tehervonat mutatkozik.
Szolnok után a vonat végébe vonulok bámészkodni. A vonat megáll a most már csak egyvágányos híd előtt egy vörös fényű jelzőnél. Nem értem, hogy a jegyvizsgáló mit les a nyitott ajtóban lógva. Később ugrik be, hiszen nem a nyílt pályán állunk, hanem Millér állomáson, és ha állomásról indul vonat, ahhoz a kalauz jelzése is szükséges. Bevallom, nekem ez a szabály itt, a sima töltésnek látszó "állomáson" nettó hülyeségnek tűnik.
Nemsokára szemből érkezik egy román kocsikat is tartalmazó IC, amit kisvártatva egy személyvonat követ. Ezek után indulunk tovább mi és végre szemem elé tárul a munkaterület.
A régi híd kétvágányos, amely helyett két új híd épül, egy-egy vágánnyal. A vonat kelet felé halad, a régi híd dél felőli vágányán. Először a leendő hidak közül a déli tűnik fel, amelyet látszólag már összeszereltek a szárazföldön, jelenleg a festése zajlik. A leendő északi hidat már betolták a folyó fölé. A jövő héten nem fognak járni a vonatok, akkor a régi hidat kitolják a helyéről, és a folyásiránnyal szemben a helyére tolják majd az új északi hidat. Október 12-től már ezen az új pályán fognak járni a vonatok.
Az igen látványos szakasz után néhány perc késéssel szállok le Szajol állomáson.
 

Szajol

Szajol igen forgalmas csomópont, az indóház jó állapotban van, de közel-távol semmi étel-ital lehetőség nincsen. Az állomás legszerencsésebb tulajdonsága az, hogy legalább a szolnoki irányban közlekedő vonatok utasainak nem kell aluljárózniuk. Jelenleg három vágány mellett van peron, ez biztosan kevés lesz a jövő héten, amikor minden vonatnak ez lesz a végállomása, és Szajol - Szolnok között buszozni kell majd. Ezért ideiglenes peron épült, amelyhez most ácsolják a hozzávezető gyalogos átjárót.
 

Szajol - Szolnok

Szentes - Szolnok személyvonat : 416 031
Szentes felől Uzsgyi érkezik. A vonaton bőven van szabad hely, bár szinte minden bokszban ülnek. Csak a vonat végén foglalt minden ülés, ott diákok utaznak, ők még szeretik egymás társaságát. A menetirány szerinti bal oldalon találok helyet, most ebből a szögből szemlélem meg az új hidakat.
Lépésben settenkedünk a szolnoki első vágány túlsó oldalára. Picit késtünk, így erősen ki kell lépnem, hogy elérjem a már bent álló záhonyi személyt.
 

Szolnok - Szajol

Cegléd - Záhony személyvonat : 431 297, A (2.o), Bp, By, Bhv (csíkos)
Elől szállok fel a négy különböző kocsiból összeállított négykocsis vonatra. Bármelyik kocsiban válogathatnék a kedvemre való helyek között, de ismét a vonat végét választom. Így második nekifutásra már kicsit tudatosabban rakom össze a hídépítés látványának elemeit.
 

Szajol

Minden Törökszentmiklós felé közlekedő vonat megáll Szajol állomáson, az IC-k is. Minden vonathoz előjön az indóházból egy valamilyen láthatósági mellényt viselő ember, és felmászik a mozdonyba. Valószínűleg a biztosító berendezéssel van arrafelé valamilyen fennforgás, és ezért kell egy megfigyelő a mozdonyvezető mellé.
 

Szajol - Szolnok

Mezőtúr - Szolnok személyvonat : 431 065, By, By
Felmerült bennem, hogy Szajolon perfektuáljam egészségügyi sétámat, de attól tettem függővé a döntést, hogy milyen összeállítású szerelvény fog érkezni Mezőtúr felől. A Szili vontatta két By okán maradtam az eredeti terv mellett, és ennek a vonatnak a végén utaztam át utoljára a régi Tisza-hídon Szajol és Szolnok között.
Ma már negyedszer csodálkoztam rá az építkezésre, és mondhatom, most sem unalmas a látvány.
 

Szolnok

Szolnok állomás vendéglátása már nem a régi, de még mindig a jobbak közé tartozik. De ez nem egy nagy dolog, mert a legtöbb állomáson már semmilyen utaskényeztetés nincsen. Eszem egy pizza szeletet, és egészségügyi sétámra indulok. Anno laktam egy darabig Szolnokon, de az utcák elrendezésén kívül már alig ismerős valami. Akkoriban a lakásom környékén három nagy élelmiszerbolt működött, mindhármat más-más cég üzemeltette. Mindegyikben az Alföld kiválónál kiválóbb termékeit árulták, azóta sem ettem finomabbat, mint azok a környéken előállított élelmiszerek voltak. Egykori legkedvencebb boltom helyén ma kínai lomokat árusítanak.
 

Szolnok - Bp.Keleti

Szolnok - Bp.Keleti személyvonat : 432 304, 6*Bhv, BDt
Visszafelé Nagykátán át indulok Budapestre. Ezen a vonaton sokan utaznak, de bőven van hely a hosszú piroscsíkos inga szerelvényben. Újszász után minden nagyobb településen népes csoportok szállnak le, Nagykátán viszont sok a felszálló. Nagykáta után jobb a pálya, gyorsabban, simábban fut a vonat, és nem mellesleg a táj is egyre változatosabb.
Sülysápon dupla Flirt áll az első vágányon. Ez a zónahatár, a mi vonatunk innentől Rákosig már nem áll meg. Rákos állomásra behaladva szomorú panoráma nyílik az egykori rendező üres, gyomos vágányaira.
 

Utóirat

Szolnok és Szajol között október 5-11 között nem jártak a vonatok. Azon a héten tolták ki a régi hidat, és helyére tolták az új északi hídszerkezetet. Erről szól ez a remek kis filmecske, amelyre október 21-én figyeltem fel az Index vasutas fórumán:
http://www.youtube.com/watch?v=s6DfEeX6_qY.
 
<<<  Előző epizód: Autómentes vonatozásKövetkező epizód: (v1415)  >>>
VonatozásaimTérképekenVonal indexXX.század20012002200320042005200620072008200920102011201220132014201520162017201820192020202120222023