Utoljára a régi Tisza-hídon
A minapi autómentes napi vonatozáson csodálkoztam rá, hogy milyen
nagy dolgok zajlanak a Tisza fölött Szolnok és Szajol között. Ma azért szálltam vonatra,
hogy alaposabban megszemlélhessem Magyarország második legforgalmasabb vasúti hídjának
az átépítését.
A jegyeket Elvirától vettem, és először az új automatáknál próbálom
kinyomtatni azokat, de a gépek egyszerűen nem vesznek észre engem, hiába is piszkálom
az érintőképernyőt. Szerencsére a régi kék szekrényt gond nélkül tudom használni. Később
a vonat ablakából látom, hogy némelyek simán boldogulnak az új automatával, míg mások meg
csak többszöri nyomkodással érnek célt. Érdekes, hogy amikor kihelyezték ezeket az új gépeket,
akkor gond nélkül tudtam használni az érintő képernyőiket, de mostanában már másodszor fordult
elő, hogy nem akartak szóba állni velem. A fene se érti.
Bp.Nyugati - Szajol
Bp.Nyugati - Záhony sebesvonat : 431 108, Bko, By, Bo, By
A záhonyi sebes utolsó kocsijában többen utazunk, mint általában
a délelőtti személyeken lenni szoktunk. Ennek két oka lehet, egyrészt a szerelvény
csak négy kocsiból áll, másrészt meg az emberek preferálják a közvetlen vonatokat.
Ez utóbbi mellett szól, hogy a körülöttem ülő Pestről indulók mind Szajolon túlra utaztak.
Közülük ketten a végállomásig terveztek hatolni a Cegléd után mindenhol megálló, a 336 km-t
5:53 alatt futó vonattal. (Csak teljesség kedvéért: az IC vonatok 4:11 alatt teljesítik azt a távot.)
A már említett autómentes napi vonatozás alkalmával jónéhány tehervonat
várakozott kelet felé, most csak a szokott, kis számú tehervonat mutatkozik.
Szolnok után a vonat végébe vonulok bámészkodni. A vonat megáll a most
már csak egyvágányos híd előtt egy vörös fényű jelzőnél. Nem értem, hogy a jegyvizsgáló
mit les a nyitott ajtóban lógva. Később ugrik be, hiszen nem a nyílt pályán állunk, hanem
Millér állomáson, és ha állomásról indul vonat, ahhoz a kalauz jelzése is szükséges. Bevallom,
nekem ez a szabály itt, a sima töltésnek látszó "állomáson" nettó hülyeségnek tűnik.
Nemsokára szemből érkezik egy román kocsikat is tartalmazó IC, amit kisvártatva
egy személyvonat követ. Ezek után indulunk tovább mi és végre szemem elé tárul a munkaterület.
A régi híd kétvágányos, amely helyett két új híd épül, egy-egy vágánnyal.
A vonat kelet felé halad, a régi híd dél felőli vágányán. Először a leendő hidak közül a déli
tűnik fel, amelyet látszólag már összeszereltek a szárazföldön, jelenleg a festése zajlik.
A leendő északi hidat már betolták a folyó fölé. A jövő héten nem fognak járni a vonatok, akkor
a régi hidat kitolják a helyéről, és a folyásiránnyal szemben a helyére tolják majd az új északi
hidat. Október 12-től már ezen az új pályán fognak járni a vonatok.
Az igen látványos szakasz után néhány perc késéssel szállok le Szajol állomáson.
Szajol
Szajol igen forgalmas csomópont, az indóház jó állapotban van, de közel-távol
semmi étel-ital lehetőség nincsen. Az állomás legszerencsésebb tulajdonsága az, hogy legalább
a szolnoki irányban közlekedő vonatok utasainak nem kell aluljárózniuk. Jelenleg három vágány
mellett van peron, ez biztosan kevés lesz a jövő héten, amikor minden vonatnak ez lesz a végállomása,
és Szajol - Szolnok között buszozni kell majd. Ezért ideiglenes peron épült, amelyhez most ácsolják
a hozzávezető gyalogos átjárót.
Szajol - Szolnok
Szentes - Szolnok személyvonat : 416 031
Szentes felől Uzsgyi érkezik. A vonaton bőven van szabad hely, bár szinte
minden bokszban ülnek. Csak a vonat végén foglalt minden ülés, ott diákok utaznak, ők még
szeretik egymás társaságát. A menetirány szerinti bal oldalon találok helyet, most ebből
a szögből szemlélem meg az új hidakat.
Lépésben settenkedünk a szolnoki első vágány túlsó oldalára. Picit késtünk,
így erősen ki kell lépnem, hogy elérjem a már bent álló záhonyi személyt.
Szolnok - Szajol
Cegléd - Záhony személyvonat : 431 297, A (2.o), Bp, By, Bhv (csíkos)
Elől szállok fel a négy különböző kocsiból összeállított négykocsis
vonatra. Bármelyik kocsiban válogathatnék a kedvemre való helyek között, de ismét
a vonat végét választom. Így második nekifutásra már kicsit tudatosabban rakom össze
a hídépítés látványának elemeit.
Szajol
Minden Törökszentmiklós felé közlekedő vonat megáll Szajol állomáson,
az IC-k is. Minden vonathoz előjön az indóházból egy valamilyen láthatósági mellényt
viselő ember, és felmászik a mozdonyba. Valószínűleg a biztosító berendezéssel van
arrafelé valamilyen fennforgás, és ezért kell egy megfigyelő a mozdonyvezető mellé.
Szajol - Szolnok
Mezőtúr - Szolnok személyvonat : 431 065, By, By
Felmerült bennem, hogy Szajolon perfektuáljam egészségügyi sétámat,
de attól tettem függővé a döntést, hogy milyen összeállítású szerelvény fog érkezni
Mezőtúr felől. A Szili vontatta két By okán maradtam az eredeti terv mellett, és ennek
a vonatnak a végén utaztam át utoljára a régi Tisza-hídon Szajol és Szolnok között.
Ma már negyedszer csodálkoztam rá az építkezésre, és mondhatom,
most sem unalmas a látvány.
Szolnok
Szolnok állomás vendéglátása már nem a régi, de még mindig
a jobbak közé tartozik. De ez nem egy nagy dolog, mert a legtöbb állomáson már
semmilyen utaskényeztetés nincsen. Eszem egy pizza szeletet, és egészségügyi
sétámra indulok. Anno laktam egy darabig Szolnokon, de az utcák elrendezésén
kívül már alig ismerős valami. Akkoriban a lakásom környékén három nagy élelmiszerbolt
működött, mindhármat más-más cég üzemeltette. Mindegyikben az Alföld kiválónál kiválóbb
termékeit árulták, azóta sem ettem finomabbat, mint azok a környéken előállított
élelmiszerek voltak. Egykori legkedvencebb boltom helyén ma kínai lomokat árusítanak.
Szolnok - Bp.Keleti
Szolnok - Bp.Keleti személyvonat : 432 304, 6*Bhv, BDt
Visszafelé Nagykátán át indulok Budapestre. Ezen a vonaton sokan
utaznak, de bőven van hely a hosszú piroscsíkos inga szerelvényben. Újszász után
minden nagyobb településen népes csoportok szállnak le, Nagykátán viszont sok
a felszálló. Nagykáta után jobb a pálya, gyorsabban, simábban fut a vonat,
és nem mellesleg a táj is egyre változatosabb.
Sülysápon dupla Flirt áll az első vágányon. Ez a zónahatár,
a mi vonatunk innentől Rákosig már nem áll meg. Rákos állomásra behaladva szomorú
panoráma nyílik az egykori rendező üres, gyomos vágányaira.
Utóirat
Szolnok és Szajol között október 5-11 között nem jártak a vonatok.
Azon a héten tolták ki a régi hidat, és helyére tolták az új északi hídszerkezetet.
Erről szól ez a remek kis filmecske, amelyre október 21-én figyeltem fel az Index vasutas fórumán:
http://www.youtube.com/watch?v=s6DfEeX6_qY.
http://www.youtube.com/watch?v=s6DfEeX6_qY.