2013.04.11. csütörtök : 309 km : Bp.Keleti - Štúrovo - Levice - Nové Zámky - Bp.Keleti | ||||||||||
![]() |
||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
70 | EC 276 Slovan | Bp.Keleti - Štúrovo | 11:25 | 12:49 | 80 | 1:24 | 57 | ŽSSK: 350 003, ČD: Bpee, Bee, BDhmsee, Bmz, Bmz, Ampz, WRmz, Ampz | 3.203 HUF (10,5 EUR, 305 HUF/EUR) | |
152 | Os 5907 | Štúrovo - Levice | 13:19 | 14:26 | 52 | 1:07 | 47 | 812 009, 011 635 | 2,44 EUR | |
150 | Os 5734 | Levice - Nové Zámky | 14:45 | 16:09 | 53 | 1:24 | 38 | 560 011, 060 045, 060 020, 560 012, (812 049) | 2,48 EUR | |
130, 70 | EC 171 Hungária | Nové Zámky - Bp.Keleti | 16:43 | 18:35 | 124 | 1:52 | 66 | ŽSSK: 350 008, START: Dms, Amz, WRmz, Bmz, Bmz, Bmz, Bpmz, Bpmz, Bpmz | retur |
![](pic/v130701.jpg)
Irány a Felvidék, csak úgy
A kényelmes akciórádiuszom sajnos nem terjed ki a felvidéki
hegyekig, de azért kedvem támad néha megnézni, mi újság az ismerős sík vidékeken.
Most Léva felé indultam, csak úgy, vonatozni kicsit.
![ŽSSK 350 003, Budapest Keleti pu.](pic/v130702.jpg)
Budapest - Párkány
Nyolc cseh kocsit húz a szlovák Gorilla. A 6. egy Ampz,
ami másodosztályúként közlekedik, természetesen ezt választom. Egy kicsit
csalódás, mert nem túl kényelmesek az ülések. Jól hűt a klíma, kicsit túl
jól is, többen át is költöznek másik, melegebb kocsiba. Tehetik, bőven van
szabad hely a vonaton.
Szép tavaszias az idő. A falevelek erősen kibomlani készülnek,
de még csak a fű zöldül. Mivel nincsenek még lombok, jól szemügyre lehet venni
a hajléktalanok bódéit az erdőben.
Rákospalota-Újpest állomást a szokott óvatos tempóban közelítjük
meg, csak utána lesz vonatszerű a sebesség. A kalauz magyarul tájékoztatja az utasokat.
Vác előtt ismét megszólal hangos, ezúttal cseh, majd angol szöveg hallatszik,
az étkezőkocsit ajánlják a nagyérdemű figyelmébe.
Lépésben döcögünk át a határon az Ipoly felett. A híd után sem
lesz észveszejtő a tempó.
![ČD Ampz](pic/v130703.jpg)
![ČD Bpee](pic/v130704.jpg)
![ČD Bmz](pic/v130705.jpg)
![ČD Bee](pic/v130706.jpg)
![ČD Bee](pic/v130707.jpg)
Párkány, Štúrovo állomás
Érkezés után iszom egy finom sört 70 centért az egyik indóház
előtti ivóban. A sör után még van pár perc rácsodálkozni a Constantin Grup
mozdonyaira, melyekből több is parkol az állomás Érsekújvár felöli végén.
![350 003, Štúrovo](pic/v130708.jpg)
![91 56 6241 005, Štúrovo](pic/v130709.jpg)
![812 009, 011 635, Štúrovo](pic/v130710.jpg)
![Aluljáró, Štúrovo](pic/v130711.jpg)
Párkány - Léva
Kétrészes Bézé szerelvény (812, 011) indul Léva felé, a második
kocsiba szállok fel. Négyen vagyunk a Prága - Budapest EC érkezéséig, amiről sokan
szállnak le, és átszállók is vannak. Így tizenegyen indulunk útnak a második kocsiban.
A kocsi elhasználódott, elkoszolódott, de a motor utastere sincs jobb állapotban.
Ráadásul ott sok ablak átláthatatlan a rétegek közötti pára miatt. Az utasok külleme
sokkal jobb állapotú, mint az üléseké, amiken ülnek.
![812 009](pic/v130712.jpg)
![011 635](pic/v130713.jpg)
![011 635](pic/v130714.jpg)
Két éve utaztam utoljára ezen a vonalon
(Lévai kiruccanás).
Akkor sokkal jobb állapotú szerelvényben utazhattam, és úgy tűnik a pálya is csak
vacakabb lett a két év alatt, de a tempó azért még elég jó maradt.
Erre felé a szép távoli hegyek a magyar oldalon vannak. Az szlovák
oldali települések nem nagyon tűnnek gyarapodó, szépülő településeknek. Az állomások
vágányai az átmenő kivételével tipikusan rozsdásak, az indóházak állapota sem javult
mostanában, de szolgálat mindenhol van. A szántóföldek szépen meg vannak művelve,
ám a múlt századi ipari létesítmények többsége halottnak tűnik, pont úgy, mint idehaza.
Kéménden egy csapat iskolás lepi el a kopár, ülésmentesített
hátsó panorámát. Magyarul poénkodnak, rossz minőségű telefonzene és cigarettafüst
szűrődik be az utastérbe. Egy tőlük kicsit idősebb srác kimegy, szlovákul cseszteti
őket, ezután legalább a füstszag megszűnik.
Léva felé közeledve már északon kéklenek azok a távoli hegyek,
amelyekig oly ritkán jutok el. Errefelé már színesebbek az épületek, láthatóan
jobban pezseg az élet. A távolban a mohi atomerőmű hűtőtornyai eregetik a párát.
Léva, Levice állomás
Léva város Levice nevű állomásának indóházi kocsmájában már 85 cent
a sör, de szintén finom. Az állomáson, beleértve a peronokat is, tiltott a dohányzás,
de a parányi ivóban többen cigarettáznak, szokatlan ez már a magyar utazónak.
![Levice állomás](pic/v130715.jpg)
![Levice állomás](pic/v130716.jpg)
![560 011, 060 045, 060 020, 560 012](pic/v130717.jpg)
![](pic/v130719.jpg)
![](pic/v130718.jpg)
Léva - Érsekújvár
A jó hír az, hogy Pantográf motorvonat (560 060, 060, 560) indul
Érsekújvár felé, a rossz hír meg az, hogy igencsak leharcolt példány közlekedik.
Elhasznált, elkoszolódott, összebarmolt, kívülről még pocsékabb, mit a Bézé szerelvény,
amivel érkeztem. Úgy látszik a ŽSSK erre a környékre küldi a leglepukkantabb szerelvényeit.
Kb. minden második-harmadik boksz lehet foglalt, az utazóközönség
összetétele vegyesebb, mint az előző vonaton volt. Itt is megvan az a kisebbség,
akikkel nincs könnyű dolga a jegyvizsgálónak.
Horný Pial megálló után csak ketten maradunk az utolsó kocsiban.
A leszállás nem volt zökkenőmentes, mert a leghátsó ajtót nem tudták kinyitni,
át kellett futniuk a kocsi első ajtajához. A leszállók emelt hangon, magyarul
tárgyalják ki a botrányos műszaki állapotokat.
Felsőpél megállója után egy forgalmi kitérő következik, ahol várunk
egy sort két szántóföld között a lévai személy áthaladásáig. Laminátka húz néhány
megkopott személyvagont.
Felsőpél és Bellegszencse között kicsit hullámosabb táj, indokolva azt,
hogy szinte végig ívből ívbe robog vonatunk.
Bellegszencse Podhájska nevű állomásának indóháza viszont felújított,
jó állapotúnak néz ki. Itt a Zólyomba tartó Urpin gyorsvonattal keresztezünk, melyet
egy ČD 242-es vontat.
A hulli megállás után egyedül terpeszkedem 48 ülőhelyes 560 012-ben.
Ezen a vonalon mintha nem láttam volna, hogy forgalmista menesztene. A menesztést a megszokott
jópofa karmozdulatokkal a kalauzok végzik, az állomási személyzet csak az indóház ajtajából
drukkol ehhez a tevékenységhez.
Nagysurány város Šurany nevű állomásán 10 perc várakozást ír
a menetrend, ez kompenzálja az eddigi 5 percnyi késésünket. Itt egy szép hosszú vonattal
keresztezünk, Pozsonyból Besztercebányába tart az Ex 531 Hron, melyet egy Laminátka húz.
Eközben egy 812-es motorkocsit csatolnak a mi vonatunk végére.
Bánkeszi község Bánov nevű állomásán ismét egy érdekes vonattal keresztezünk:
240 + 3 kocsi + 736 + 3 kocsi. A villanygép Zólyomba tart a 3 kocsijával, a dízel Šurany
állomáson leakad, majd Nyitrába továbbítja a másik 3 vagont.
Érsekújvár, Nové Zámky állomás
Hangos üvöltés tölti be az indóház tágas csarnokát, amikor belépek
az emeleti karzatra. Odalent egy nagydarab ember szólongatja a családját. Kell is a hangerő,
mert a többiek még be sem léptek az épületbe. Aztán a nagy család elvonul a peronok felé,
és a megszokott csend lesz a területen.
Ettem egy felejthető pörköltet knédlivel (3,10 euró), ittam egy sört (1 euró).
A rendezett állomási büfében nyoma sincs a múlt századi nyüzsgésnek, egy-két ember ül csak
a szép tágas teremben.
Az állomás hátsó vágányain újnak látszó emeletes ingavonatok állnak.
Ezek szerint ilyenek is járnak erre, nemcsak a leharcolt Pantográfok. További érdekesség
még két Szili, melyek helyi személyvonatokat továbbítanak.
![Nové Zámky állomás](pic/v130720.jpg)
![Nové Zámky állomás](pic/v130721.jpg)
![Nové Zámky állomás](pic/v130722.jpg)
![Nové Zámky állomás](pic/v130723.jpg)
![MÁV-START Bpmz](pic/v130724.jpg)
Érsekújvár - Budapest
A Hungária IC MÁV-START kocsikból van összeállítva. Az utolsó termesbe
szállok. Párkány után csak ketten utazunk benne. A viszonyok jónak mondhatóak, még így
a szerelvény hosszú útjának vége felé is. Működik a hangos utastájékoztatás, de annyira
halk, hogy csak egy-két szót ismerek fel a szövegből.
Párkány után a Kisalföldről berobogunk a hegyek közé.
A látvány fontos eleme a szürkén csillogó Duna.
Nagymaros-Visegrád megállóban az utolsó ajtó elé már nem jut peron.
Izgalmas lenne, ha le akarna szállni valaki, lelépni a vonat és támfal közé a kavicsos töltésre.
A körvasúton a töltés mellett a labdája után futó nagytestű kutya
sebességével csorgunk be a Keleti pályaudvarra.
Epilógus
Még az újvári állomás büféjében döbbentem rá, hogy már Szlovákia sem
egy olcsó ország nekem. A MÁV-START 305 HUF/EUR árfolyamon adta nekem a jegyet, és ha
ezzel az árfolyammal számolok, 945 forint volt az ebédem, plusz 305 forint a sör, ami
már egyáltalán nem mondható olcsónak. Hol vannak már az idők, amikor bármely csehszlovák
étteremben, sörözőben bátran fogyaszthatott a magyar utazó, anélkül, hogy az árakkal
különösebben törődnie kellett volna.
A személyvonati vonatjegyek ára 52 km-re 732 forint, 53 km-re 744 forint
volt, 300 forintos euróval számolva. (Léva - Érsekújvár gyorsvonattal 870 forint lett volna.)
Magyarországon csak 40 km-re lehet 745 forintért utazni, azaz a vasút még mindig olcsóbb Szlovákiában.
![](pic/v130725.jpg)
![](pic/v130726.jpg)
![](pic/v130727.jpg)