2013.04.08. hétfő : 33 km : Szentlélek tér - Szentendre - Filatorigát | |||||||||
Vonal | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
H5 (250) | Szentlélek tér - Szentendre | 9:26 | 9:57 | 17 | 0:31 | 33 | 1126, 763, 1125, 1124, 762, 1123 | BB + 310 Ft | |
H5 (250) | Szentendre - Filatorigát | 14:11 | 14:40 | 16 | 0:29 | 33 | 1123, 762, 1124, 1125, 763, 1126 | 310 Ft + BB |
A szentendrei helyiérdekű
Óbudát csak egy vicinális keresztezi, szoktam gondolni. Ám ez
kétszeresen nem igaz, mert egyrészt éppen most épül át kétvágányosra a 2-es vonal,
másrészt meg a kerület legfontosabb tömegközlekedési eszköze a szentendrei helyiérdekű
vasút, legújabb nevén a H5-ös HÉV. De a HÉV-re valamiért nem szoktam vasútként gondolni.
Pedig főiskolás koromban még teherfogalom is volt a vonalon. A mai Kaszásdűlő és
a Bogdáni út között pedig egy teherpályaudvar működött, Filatorigát állomás.
Minden évben megfordulok egyszer-kétszer Szentendrén, de HÉV-vel több
mint 15 éve utoljára. Most Szentendrén akadt dolgom, amit összekötöttem egy kis HÉV
utazással. A vonalon MXA szerelvények dolgoznak, most ugyanazzal a nagyegységgel
(azaz két háromkocsis szerelvény) volt szerencsém oda-vissza utazhatni. Az NDK-ban
gyártott MXA motorvonat szerelvények 1975-1983 között érkeztek Budapestre, ahol azóta
is megbízhatóan robotolnak. A kocsik lépcsőfokai mindig is kényelmetlenül magasak voltak,
különösen ma, az alacsonypadlós nagyvasúti társaikhoz képest azok. Az ülések is igencsak
szűkösek, még a mai fapados vonatbelsőkhöz képest is. De mégis van valami bumfordi báj
ezekben a szögletes vonatokban.
A vonal nem csak az óbudaiakat és az agglomeráció ingázóit szolgálja ki,
hanem rengeteg turista utazik rajta a főváros környékének talán legattraktívabb kisvárosába,
Szentendrére. Idén hosszú volt a tél, a szentendrei boltosok már alig várják a szezon
beindulását. Ma végre süt a nap, több helyen már kint ebédelnek a turisták az éttermek
elé terített asztaloknál.
A H5 HÉV vonalon csúcsidőben gyakorlatilag ötpercenként mennek a vonatok
a Batthyány tér és Békásmegyer között. Ezt a járat sűrűséget valószínűleg a nagyvasúton nem
lehet megvalósítani, hiszen ott különféle vonatnemű ablakosok és tehervonatok is közlekednek,
a fővárostól elágazó irányokba. De az is igaz, hogy a szentendrei HÉV mentén sehol nem láttam
előugrani vasutast zöld tárcsával a hivatalából, mint a néha átdöcögő bézés, igazi vasútvonalakon.