2013.03.27. szerda : 22 km : Óbuda - Pilisvörösvár - Óbuda | ||||||||||
Vonal | Vonat | Útvonalam (állomás nevekkel) | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény | Költség | |
2 | 2052 | Óbuda - Pilisvörösvár | 10:43 | 10:58 | 11 | 0:15 | 44 | 6342 026, 6342 005 | BB + 370 Ft Piliscsabáig | |
2 | 2015 | Pilisvörösvár - Óbuda | 12:01 | 12:16 | 11 | 0:15 | 44 | 6342 005, 6342 026 | 370 Ft + BB Piliscsabától |
Utoljára a régi 2-es vonalon
Márciusban ugyan szinte mindig szokott esni a hó, de hamar el is
szokott olvadni. Idén március idusán a legnagyobb magyar útonrekedés volt a hófúvás
miatt, és a hónap utolsó napjaiban megint sűrűn esik a hó. De a tavasz idén sem fog
elmaradni, mint ahogyan a 2-es vonal Budapest - Pilisvörösvár szakaszának kétvágányúvá
átépítése is elkezdődik a jövő héten. A havas tél talán utolsó napján indulok még
egyszer végigvonatozni a 2-es vonal még működő szakaszán, és vetek egy futó
pillantást az autóbuszos vonatpótlásra is.
Óbuda
Óbuda vasútállomásának vágányzatát hó borítja. A hó eltűnése után
nem sokkal a mostani 9 átmenő vágány is eltűnik, és ha jól olvasom a terveket, egy
6 vágányos, kétperonos állomás épül majd helyette.
Vetek egy búcsúpillantást a jelen állapotokra, majd beállok melegedni
a mindig tiszta váróterembe. Egy takarítónő dolgozik éppen, komótosan jön-megy,
tesz-vesz, de alapos munkát végez.
Óbuda - Pilisvörösvár
A mostani hóesés nem okozott komoly gondot a közlekedésben, az én vonatom is
rendesen érkezik. A dupla Desiro második egysége szinte üres. A motorvonatban
normálisak a viszonyok. Nem utaztam mostanában Desiróban, kicsinek és fapadosnak
találom a székeket, jó közel van a szemközti ülés, ami szerencsére most üres.
rendesen érkezik. A dupla Desiro második egysége szinte üres. A motorvonatban
normálisak a viszonyok. Nem utaztam mostanában Desiróban, kicsinek és fapadosnak
találom a székeket, jó közel van a szemközti ülés, ami szerencsére most üres.
Negyedóra alatt kiérünk Pilisvörösvárra, ami most végállomás. Érkezés
előtt három nyelven kapunk tájékoztatást a vonatpótló buszokról. Konkrétum csak annyi,
hogy ügyeljünk arra, hogy az úti célunknak megfelelő buszra szálljunk fel.
Pilisvörösvár - Piliscsaba
A buszpótlás három ágon valósul meg. Az E jelű nagy buszok mennek
Esztergomba, az S jelű kisbusz jár Szabadságliget megállóhelyre, és a K jelű buszok
kötik be Klotild ligetet a hálózatba. Utóbbi kis buszokra csak a Klotild liget kiírás
szerepel, így a biztonság kedvéért megkérdem a sofőrt, hogy ugye Piliscsabáig megy a busz.
A sofőr próbál átterelni az E jelű járatra, de végül kihúzom belőle az igen választ.
Így hát egy Iveco kisbusszal indulok városnézésre. A székeket
óvodásokra méretezhették, de csak négyen vagyunk utasok, így azért el lehet férni.
A konvoj két kisbuszból áll, nem tudom hányan utazhatnak a másodikban, lehet senki
sem, tekintettel a gyér forgalmú napszakra.
A Pázmáneum után letérünk a 10-es főútról, és izgalmas csalinkázásba
kezdünk rossz állapotú pici utcákban. Bár megnéztem utazás előtt a térképet, mégis meglep,
hogy Esztergom irányából lukadunk ki Klotild liget megállónál. Itt leszáll három útitársnőm,
egyedül utazok tovább Piliscsaba állomásig.
Az utcák keskenyek és sok a kátyú, de a házak szépek, még így az olvadó
havas, lombtalan környezetben is. Nyáron lehet igazán szép ez a település.
Piliscsaba állomás vágányainak hűlt helyét hó fedi. Az időjárás nem
kedvez az építőknek, de azért zajlanak olyan munkák, amiket ebben az időben is el lehet
végezni. A szagot követve felkeresem a mellékhelyiséget, utána a pénztárablaknál kérek
egy kiegészítő jegyet Budapest bérlethez Óbudáig. A pénztárosnő informál, hogy Ürömig
kellett volna kérnem. Sok kiegészítő jegyet vettem már, de eddig még nem kellett volna
tudnom az érvényesség határát jelentő megálló nevét.
Kocsma persze nincs, de most nem is hiányzik. Csak arra jut idő, hogy
átsétáljak a hírek szerint az utolsó napjait élő felüljárón.
Piliscsaba - Pilisvörösvár
A visszaúthoz az E jelű, Esztergom és Pilisvörösvár között közlekedő
vonatpótló buszt választom. A két sárga színű, Volán felségjelű MAN busz menetrend szerinti
időben érkezik. Az első kocsiban elég sok utast látok, így a másodikba szállok fel. Ebben
lehetünk vagy tízen. Pázmáneum buszmegállóban minimum megduplázódik az utasok száma,
de szerencsére így is jó lazán vagyunk.
Pilisvörösvár - Óbuda
Most a dupla Desiro első egységét választom, így ugyanabban
a motorvonatban utazom mint idefelé, lévén ugyanaz a szerelvény indul vissza Budapestre,
mint amelynek második egységében megérkeztem. Az első egységben mindig többen szoktak
lenni. Ez most is így van, de még így is nagyon kényelmesen el tudunk helyezkedni
a meglehetősen üres vonatban.
Szép a havas táj, de valahogy érződik a mindent befedő hó állagán,
hogy igazándiból már tavasznak kéne lenni.
Menetrendszerűen érünk Óbuda állomásra, és menetrendszerűen indul
pár perc múlva a 118-as busz is Óbuda központja felé.
Epilógus
Valamikor a kilencvenes években, valakinek támadt egy ötlete,
miszerint össze kellene kötni a Pilis környékén elő szlovákokat Szlovákiával,
a csallóközi magyarokat meg Magyarországgal, és úgy találta, hogy a kapcsolatok,
valamint a sorvadó vasúti forgalom fellendítésére igen alkalmas eszköz egy
Budapest - Dorog - Komárom - Dunaszerdahely - Pozsony nemzetközi gyorsvonat.
Ám a papíron nagyszerű gondolat a gyakorlatban halva született
ötletnek bizonyult. A beindított két gyorsvonatpár nem lendítette fel a forgalmat,
leginkább csak a két főváros közelében voltak utasaik, a nemzetközi forgalom elenyésző
jelentőséggel bírt. A 2-es vonal csillaga továbbra is lefelé áldozott.
A 2-es vonal újra fellendülése akkor következett be, amikor Budapestről
egyre többen költöztek a főváros körüli településekre. Ezek az emberek természetesen
elsősorban autóval közlekednek, de a megnövekedett lakosságszám, és az egyre zsúfoltabb
utak, egyre több embert terelnek a vasút felé. Úgyhogy mára oda jutottunk, hogy nem lehet
tovább halogatni az egykor végzetesen sorvadni látszó vicinális vonal korszerű, elővárosi
vasúttá fejlesztését.
Így aztán ez a vonatozás a régi nyomvonalon már nem ismételhető, legközelebb
már csak a szép új kétvágányú pályán vonatozhatok az egyik kedvenc vasútvonalamon.