Újraindulás és nosztalgia
A Dunántúlra indultam vonatozni, több okból. Egyrészt mert a Változás
után elköteleztem magam, hogy ismét bevonatozom a 14-es vonalat, mint az első körben újraindított
négy vonal egyikét, másrészt meg kíváncsi voltam, hogyan élte túl a vörösiszap katasztrófát Kolontár,
de leginkább meg azért, mert szeretek a Dunántúlon vonatozni.
Budapest Keleti pályaudvar
A pályaudvar alatti metróállomásról két irányból érkezett utastömeg halad
felfelé a mozgólépcsőn, melyet közvetlenül a lelépő hely után ellenőrök torlaszolnak el.
Úgy látszik bárkik is vezetik ezt a várost, egyaránt szeretik ezt a mozgólépcső kijáratát
eltorlaszoló, az utasokat veszélyeztető ellenőrzési módszert. Had szokják az alsóbb rétegek,
hogy az élet harc. Maga a pályaudvar éli megszokott, hétköznap délelőtt is mozgalmas életét.
Bp.Keleti - Csorna
922 IC: ÖBB/GySEV: 1116 058, GySEV: Bp, Bp, Ap, START: Bpm, Bpm, Apmz
Szép színes szerelvényt vontat a GySEV matricás ÖBB Taurus. A GySEV kocsik
engedélyezett sebessége 140 km/ó, a START kocsiké 160 km/ó. Elvira persze START kocsiba adott
helyjegyet, de ez nem is baj, mert a Bpm kocsi sokkal kényelmesebb.
Ketten ülünk a négyes bokszban, de ez nem tipikus, sok bokszra jut három,
esetleg négy utas is. Győrben kicsit kevesebb a felszálló, mint a leszálló, de az ülőhelyek
nagyobbik fele így is el van foglalva.
A jegyvizsgálat alapos, és nagyon udvarias. Hangos utastájékoztatás Csornáig nem volt.
Csorna
Csornán nem csak az érkezők szállnak le, hanem általános cigi szünetet tart
a szombathelyi rész. A soproniaknak nincs idő rágyújtani, mert az első rész a szétakasztás után
rögtön indul tovább. A menetrend 4 percet biztosít a lekapcsolásra és a fékpróbára. A soproni rész
távozása után az M41 2157 akad a szombathelyi rész elejére, erre a dohányosok visszakapaszkodnak
a helyükre. A szombathelyi rész 9 perc múlva indul tovább. Ma szintidőn belül teljesítettek
a csornai vasutasok.
Amikor átérek az indóházhoz, éppen indul a Bzmot 182 Hegyeshalom felé,
alig van rajta ember, amennyire ezt a peronról meg tudom állapítani.
Az már nem meglepetés, hogy az állomási kocsmából szolgálati helyiség lett,
de az kellemetlen újdonság, hogy még működő utas WC sincs Csorna állomáson. Szerencsére
a szomszédos kocsmában be tudom szabályozni folyadékszintemet.
Csorna - Pápa
30915: Bzmot 319
A 2007.03.03-án megszüneteltetett 14-es vonalon a Változás utáni első
újraindítási hullámban, 2010.07.04-én indultak újra a vonatok. Most hat utassal indul
a 37 kilométeres útjára a szokásos állapotú Bzmot 319. Aránylag gyorsan megyünk,
de néha nagyon hullámzik alattunk a motorkocsi.
Alacsonyan szálló négymotoros nagy szürke madarat fedezek fel az égen.
Először elcsodálkoztam, aztán beugrott, nyilván a pápai repülőtérről felszállt katonai
szállítójárművet látok.
Egyed-Rábacsanak állomáson a kalauz telefonál egyet valakinek
az indóház falára szerelt nagy szürke dobozból. Amúgy ez az indóház is, mint
az előző is funkciótlannak tűnik.
Szany-Rábasztandrás állomáson van először utascsere, ketten szállnak fel.
A jegyvizsgáló itt is leszáll, és telefonál egy nagy szürke dobozból. Az indóház le van rácsozva,
csak egy nyitott helyiség van, melynek falai feltűnően fehérek a többi elhanyagolt részhez képest.
Csak itt tudatosodik bennem, hogy már a korábbi megállásoknál is láttam ilyen ajtó nélküli fehér
szobákat az amúgy lezárt épületekben. Nyilván ezek a várótermek.
A jegyvizsgáló minden megállásnál leszáll, alaposan körbekémlel, nem bújt-e el
valahová egy utasjelölt, de nem jár szerencsével.
A vonal leglátványosabb részén, a Rába hidakon lépésben haladunk,
van idő alaposan megnézni mindent.
Marcaltőn leszáll egy diáklány, aki Sopron felől érkezett Csornára.
Egy idősebb nő várja, az autója közelebb van a Bézéhez, mint a rossz állapotú indóházhoz.
Nemesgörzsöny megállóhelyre korábban érkezünk, de precízen kivárjuk a menetrendszerinti indulást.
Hét utassal, kétfőnyi személyzettel pontosan érkezünk Pápa állomásra.
Pápa - Celldömölk
9202 gyors: M41 2312, AByee, Bydee, By
A kalauznő igazolványt kér a 20% kedvezményre való jogosultságom ellenőrzéséhez.
Örülök ennek, mert sajnos a legtöbb kollégájának már elég egy pillantás őszülő szakállamra.
A 10-es számú vasútvonallal is meg vagyok elégedve, dízelek és szemaforok
örvendezetik az utazót.
Celldömölk
Celldömölk állomáson pezseg az élet. Jönnek, mennek a vonatok,
elég sok az utas is. Diáknak tűnő fiatalok gátlás nélkül fújják a füstöt a hatalmas
dohányozni tilos tábla alatt az indóház központi terében.
Két vendéglátóhely is működik, az egyiknek még szakácsa is van,
de most nincs idő ebédelni, csak egy sörrel tudom kényeztetni magam.
Celldömölk - Veszprém
9025: V43 1005, By, By, By
A három halberstadti kocsiban kevesen utazunk, de ennek ellenére
nem volt triviális dolog olyan helyet találni, hogy lehúzható ablak legyen mindkét
oldalon, mert elég kevés nyitható, és ráadásul lóugrásszerűen helyezkednek el.
Szerencsére az időjárás kedvező, és így némi helyezkedéssel nyitott ablakon át
élvezhetem a vonatozás örömeit.
Devecserben 10 percet várunk a megkésett ellenvonatra. Mi lesz,
ha utolér bennünket a Citadella ? - töprengek. De indulás után már nem
tudok újratervezni, mert elkezdenek mutatkozni a vörösiszap áradás nyomai.
A Wikipédia ezt írja a katasztrófáról: A baleset 2010. október 4-én
12:05 és 12:25 perc között történt a MAL Zrt. Ajkai Timföldgyára 10-es zagytározójának
északnyugati sarkánál. Az újabb kutatások szerint a gát nem pillanatszerűen szakadt át,
hanem 12:10 - 12:25 között folyamatosan. A kiömlő, mintegy 600-700.000 m3-nyi,
7-8% iszaptartalmú lúg körülbelül 10 km2-es területet öntött el, közte Kolontár felét,
Devecser egyharmadát. Az árhullám néhol két méter magasra csapott, illetve torlódott fel.
Noha már félév eltelt a gátszakadás óta, és rengeteg kárelhárító munkát
elvégeztek az emberek, még mindig megérinti az áthaladó vonat ablakából bámészkodó utast
a katasztrófa nyomasztó hangulata. Kolontárt már egy nagy gát védi, de ez már szerintem
eső után köpönyeg, hiszen a vörösiszap már kiömlött a kiszakadt sarkú tárolóból,
új meg nem keletkezik, mert a timföldgyár száraz technológiára állt át.
Ajkán még működik a magyar timföld- és alumíniumgyártás egykori
büszkesége, de már sokkal kókadtabbnak tűnik, mint az átkosban, amikor még büszkék
voltunk arra, hogy Magyarország alumíniumipari nagyhatalom. A többi ipari létesítmény
már halottnak tűnik, és ennek megfelelően a vasúti teherforgalom is elég karcsú,
de legalább van még valamennyi.
A vörösiszap katasztrófán, meg az egykori ipari üzemeken való merengést
felhagyva, ismét a vonatozás örömeit élvezem. A Bakony még így, kora tavaszi állapotában
is szép. Bár rövid szerelvényt vontat a Szili, mozdonyunk hangján, dinamikáján jól érzékelhető,
hogy Szentgál a vízválasztó.
Veszprém
Érdekes vonatozás után érkezünk Veszprémbe, közvetlenül az indóház előtt húzódó
vágányra, amely a 2. számot kapta. A népek a középső peronon gyülekeznek, átmegyek én is a 3. és 6. vágányok közé.
Kisvártatva érkezik a vonat Győr felől is, a miénkhez hasonló gyenge késéssel.
A Csörgő két kocsit vontat. Nem számítottam abból az irányból az érkezők tömegére, de az meglepő,
hogy összesen csak három utas száll le az első kocsiból, a másodikból meg senki.
A Csörgő mellett ténfergek, amikor a hangos elkezd valamit mondani, amiből persze
egy szót nem lehet érteni a lármásan csörömpölő dízelgép tágas közelében. A várakozó emberek
egy része az aluljáró felé indul. Feltűnik a forgalmista is, kezében papírokkal a peron Szombathely
felöli vége felé igyekszik. Ezeket az információkat összerakva én is az aluljáró felé indulok,
vissza az első peronra, mely mellől már kihúzott a beérkezett vonatunk üres szerelvénye,
miután végrehajtottak egy sietős gépkörüljárást is.
Veszprém - Bp.Déli
247: V43 1008, Bo, B, Ao, SŽ: ABl, Bl, Bl, Bl
Már régóta szerettem volna kipróbálni a Citadella gyorsvonatot, pontosabban
az abban közlekedő szlovén kocsikat. A középső SŽ másodosztályú kocsi első két fülkéjében
minden hely foglalt, egy szlovén csoport utazik ott. A többi fülkében 1-2 utas ül, de szerencsére
találok üreset is. A kocsi belső állapota jónak mondható. A fülke is szép, elég kényelmesek
az ülések, és az ablakokat is le lehet húzni.
A Velencei tó mellett már jórészt elkészült a felújítás, most Kápolnásnyék
és Martonvásár között van egyvágányozás.
Tárnok állomás előtt kő koppan az ablakomon, játszanak a tárnoki gyermekek.
Nem cigányok, hanem a jövő magyar reménységei. A szlovénok eközben csapatostól dohányoznak az előtérben.
Tárnok után a bal oldalra térünk, azaz Érd elágazás - Érd felső az útvonal.
Kelenföldön 3 Csaurusz álldogál, 3 különböző társaság színeiben.
Bp.Déli
Az utasok már régen elhagyták a peront, amikor a szerelvény túlsó végére
ráakad egy Szili, majd egy Szöcske az egész elegyet kihúzza a tárolóra, a baknál csak
a V43 1008 számú gép maradt, amely egy nevezetes mozdony, hiszen ez az első hazai
gyártású Szili. Az első hét darabot még az NSZK-ban szerelték össze, majd a licenc alapján
a Ganz-MÁVAG további 372 darabot gyártott 1963 és 1982 között. Tehát a mai napon két darab
48 év körüli mozdonnyal is vonatozhattam.
Összefoglaló táblázat
Útvonalam (állomás nevekkel) |
Ind |
Érk |
Km |
Idő |
Km/ó |
Vonat |
Szerelvény |
Bp.Keleti - Csorna |
10:10 |
11:56 |
171 |
1:46 |
97 |
IC 922 |
1116 058, Bp, Bp, Ap, Bpm, Bpm, Apmz |
Csorna - Pápa |
12:30 |
13:23 |
37 |
0:53 |
42 |
30915 |
Bzmot 319 |
Pápa - Celldömölk |
13:29 |
13:52 |
25 |
0:23 |
65 |
9202 |
M41 2312, AByee, Bydee, By |
Celldömölk - Veszprém |
14:20 |
15:50 |
79 |
1:30 |
53 |
9025 |
V43 1005, By, By, By |
Veszprém - Bp.Déli |
15:56 |
17:45 |
112 |
1:49 |
62 |
247 |
V43 1008, Bo, B, Ao, ABl, Bl, Bl, Bl |
Csatlakozások