Gullner Pages Vonatozásaim 2003 |
2003.07.16. szerda, Bp.Keleti - Győr - Celldömölk - Veszprém - Bp.Kelenföld
2003/11.
Rántott szelet Celldömölkön
Kiskoromban gyakran elnézegettem a vonatablakból az állomás peronján fehér asztalok, színes italok mellett üldögélő, eszegető, iddogáló, beszélgető embereket. De már régóta nem látok vasúti éttermeket az állomásokon, jó esetben valami büfé működik, de abból is kevés az elfogadható, különösen, ha enni is szeretne valamit az ember. Úgy tudtam Celldömölkön még működik a vasúti étterem, gondoltam megnézem.
A Keletiből indulok, a pénztárban közepes sorok, de a pénztáros hölgy ügyesen és fürgén dolgozik, így öt perc alatt megvan a jegy. (Nem tartozik szorosan ide, de ha az okmányirodák túlfizetett és elhízott hivatalnokai is így igyekeznének, akkor biztosan ott is gyorsabban mennének a dolgok.)
A Szombathely, Sopron gyorsvonat 7 kocsiból áll, élén V63-as gép. Győrig mindenhol elég sok a fel- és leszálló, végig minimum hatan ülünk a fülkében. Győrben a vonat két felé válik, a vonat eleje megy tovább Sopronba, 3 db MÁV, 1 db GySEV másodosztály, 1 db MÁV elsőosztály. Az utolsó két MÁV másodosztályú kocsi megy tovább Szombathely felé. Győrben a szombathelyi rész elejére áll az M41 2193 egy Apmz kocsival. Az első osztályú utasok zúgolódnak az átszállás miatt, pedig jó cserét csináltak. Most láttam először belföldi gyorsvonatban Apmz kocsit, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy már elég kopottas példány volt, de még így is sokkal jobb állapotú, mint a többi kocsi.
Győrig az utolsó előtti kocsiban ültem, Győr után a menetirányváltás miatt ebből lett az utolsó kocsi. Indulásnál még jócskán van utas, később jobbára csak leszállók vannak. Gecse-Gyarmaton egyik menetrend szerint sincs megállás, de mégis itt keresztezzünk egy Celldömölk - Győr, M47 2162, By, Bhv, By összeállítású személyvonatot. A kereszt igen profi módon van bonyolítva, a két vonat gyakorlatilag egy indokolatlan pillanatot sem vár egymásra. Mindeközben a forgalmistának arra is van figyelme, hogy lesegítsen néhány gyermeket a személyvonatról.
Celldömölkön valóban működik még a resti, kopottas helyiség, terített asztalok, kettőnél, háromnál ülnek, amikor belépek. Az étlap a régi, vagyis úgy emlékszem ugyanez az öt-hat kaja volt még a hetvenes évek elején is a tipikus étlap az éttermekben: gulyás, pörkölt, rántott szelet, párizsi szelet és natúrszelet. Rántott húst kértem sült krumplival, uborkasalátával és persze sört. A Soproni Ászok hőmérséklete ideális volt, feledtette velem a asztalterítő foltjait. Az étel is jól esett, az uborkasaláta kifejezetten kedvemre valóan volt fűszerezve.
Amíg vártam az ebédemre, azon töprengtem, vajon meddig marad meg ez az egyik utolsó fecske. Amikor beléptem, még adtam esélyt, mert akik bent ültek utasoknak tűntek, ettek, ittak, de később feltünedeztek a helybéli törzsvendégek, akik kizárólag inni jöttem, de abból sokat, hogy ártson A jó szándékú pincér próbálta fékezni ivó vendégeit, de a jövő itt is eldőlt. Ha a később betérő törzsvendégek már korábban ott üldögéltek volna a bejárat közelében, úgylehet én is szegényebb lennék egy celldömölki rántott szelet élményével. Sajnos az állomásokon a jövő a szegényes kocsmáké. Pedig én sokra becsülnék egy kisvendéglőt, ahol egy-két jól elkészített, egyszerű étel közül tudna választani az utas. Most hirtelen csak a győri állomás jut eszembe, ahol normális körülmények között lehet meleg ételt enni egy kis önkiszolgálóban.
De vissza a sínekre ! Celldömölk és Veszprém között személyvonattal utaztam, íme a menetrendje (a km távolságok Szombathelytől értendők):
9013 sz. személyvonat: Szombathely - Veszprém, 2003. július 16. szerda
53 .... Nemeskocs ............ 14:25 14:26
55 .... Boba ....................... 14:29 14:30 ... V63 155 kb. 40 tengelyes tehervonattal
60 .... Kerta ....................... 14:35 14:36
64 .... Karakószörcsök .... 14:40 14:41
68 .... Tüskevár ................ 14:44 14:48 ... V43 három személykocsival
71 .... Somlóvásárhely .... 14:50 14:51
76 .... Devecser ................ 14:56 14:57 ... V46 kb. 36 db kéttengelyes nyitott alacsonyfalú teherkocsival
80 .... Kolontár ................. 15:01 15:02
86 .... Ajka-Gyártelep ...... 15:07 15:08
88 .... Ajka ........................ 15:10 15:25 ... V43 1127 celli személy, V43 1005 szhelyi gyors, V63 155 gépmenet, M44 103 tolat
94 .... Városlőd-Kislőd ... 15:31 15:32
96 .... Városlőd ................ 15:34 15:35
104 .. Szentgál ................. 15:42 15:48 ... szép ívben fekvő állomás, Citadella IC: V43 1016 1posta, 3 szlovén kocsi
110 .. Herend ................... 15:54 15:55
114 .. Márkó .................... 15:59 16:00
124 .. Veszprém ............... 16:08
A szerelvény nem nevezhető impozánsnak: V43 1015, Bo, Ao. Soha nem fogom megszokni ezeket az összeállításokat. Az én fejemben a Szilik még mindig az igazi vonatok mozdonya, a személyszállító minimum 10 kocsi, a teher minimum 100 tengely. Mert régen ilyen vonatokat húztak a Szilik. Bár a vasút szállítási teljesítményének csúcsidőszakában erre felé még villamosítás sem volt, M62 volt az alaptípus. Most már van villamosítás, de alig van tehervonat és a Szili két lepukkant kocsival csúfoskodik. Az Ao természetesen másodosztályúként közlekedik, abban utazok, végtelenül elhasznált minden porcikájában, A WC-ben 3 darab papírtörölköző képviseli a civilizációt. Viszont fel vannak téve a fehér fejtámla huzatok és viszonylag tiszták.
A Celldömölk - Veszprém vonal a Bakonyon megy keresztül, a táj nagyon szép, a vonal vezetés látványos, alig van utas, nem zavar senki a legmegfelelőbb szemlélődési pont kiválasztásában.
Veszprémben bevárom a Szombathely - Budapest gyorsot, V43 öt kocsival, elég jól tele van. Bko kocsiban ülök, "természetesen" szakadt, de kényelemes, mert 6 személyesek a fülkék.
E-mail: gullnerpages@gullner.hu |