![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
• Bp.Kelenföld - Komárom, Komárno - Bratislava Nové Mésto, Bratislava Vinohrady - Nové Zámky - Štúrovo - Bp.Nyugati
• 395 km • 2009.07.14. kedd •

A Csallóköz tengelyében
A Csallóköz Európa legnagyobb szárazföldi szigete, a Duna és a Kis-Duna,
illetve Vág-Duna között terül el. Legnépesebb települése Komárom. Komárom és Pozsony között
húzódik a 131 számú vasútvonal a Csallóköz tengelyében. Azt hittem, hogy már ez is elbézésedett
terület, de tévedtem, mert még igazi vonatok is közlekednek erre. Így hát nekivágtam,
hogy ismét végig vonatozzak a Csallóköz fővonalán.
Összefoglaló táblázat a lap alján

Igazi gyorsvonat
Bp.Kelenföld - Komárom, 9204
Kelenföldön zajlik az építkezés, minden látogatásom alkalmával van valami
fejlemény. De most nem az építkezés, hanem a csillogó-villogó a 45-ös és a 46-os Flirt vonzza
a tekintetet, meg egy átrobogó Dispolok vonta Box Express konténervonat.
Bár vonatom kb. öt percet késik egy megkésett balatoni átlós miatt, így sincs
sok idő nézelődni, érkezik a Keletiből a 153-as Gigant 6 halberstadti kocsival. A másodikba
kapaszkodok fel, de végül az első kocsiban telepszem le, ott találok egy olyan négyes székcsoportot,
amely mellett lehúzható ablak van. Bár utálom a huzatot, szerintem nem az a jó megoldás, hogy csak
egy-két ablakot lehet lehúzni. Mert huzatot így is tud csinálni az individualista utas, de ezzel
párhuzamosan tudnak sarkok levegő nélkül maradni.
Most lehet válogatni a helyek között, talán tizenöten lehetünk az első két
kocsiban. A viszonyok aránylag kulturáltak, csak a fejtámlák sötétszürke koszfoltjai ejtenek
gondolkodóba. Lehet, hogy ezek még az NDK-ás vegyipari munkások izzadt fejének nyomai ?
A tempó kifejezetten gyorsvonatszerű. Szerencsére csak Komáromig utazom ezzel
a vonattal, onnantól ugyanis a gyorsvonat már mindenhol megáll, nem tudnám leírni az előző mondatot.
Bicskén volt 1-2 leszálló, felszállót nem láttam. Tatabányán 8-10 utas vár
a peronon, meg egy kalapácsos ember, aki megkopogtatja a második kocsi kerekeit. Valószínűleg
a mosolygós kalauznő kérhette a vizsgálatot, mert végigasszisztálja a kopácsolást. Eszembe
jutott a nemrég az Indexen látott repedt halbi kerék és örülök annak, hogy átjöttem az első
kocsiba. Most a kalapácsos ember mindent rendben talál, roboghatunk tovább.
Tatán is voltak leszállók, meg talán tíz felszálló. Meglehetősen üres
a vonat, amikor a kezdeti ötperces érkezést megtartva Komárom állomásra érkezünk.
Negyven perc két sör között
Komárom
Meleg van, iszom egy pohár Borostyánt, mielőtt nekivágok a hídnak.
A Duna felett most elviselhető mennyiségű a kerékpáros, pláne hogy azok is zömmel
a másik járdán tekernek, sőt akadnak olyanok is, akik a szabályokat betartva
az úttesten közlekednek.
Komárno állomásra érve először a szerelvényeket szemlélem meg. Az újvári
vonaton kívül csak Bézéket látok, ezért aztán nem is merem megvenni a jegyemet, inkább
a jedáleňbe indulok. Egy gyors ebéd és egy korsó sör után a peronon ténfergek.
Kisvártatva egy Búvárszemüveges tűnik fel Dunaszerdahely felől, én meg izibe megveszem
a jegyemet Nové Mesto állomásig. Nem is tudom merre indultam volna tovább, ha Bézé lett
volna a pozsonyi vonat.

Az érkező szerelvény az Érsekújvárba induló vonat mögött, foglalt vágányon
állt meg, így a mozdony körüljárására csak a másik vonat indulása után kerülhet sor. De minden
menetrendszerűen zajlik és vonatunk kisvártatva indulásra kész.



A Csallóköz tengelyében
Komárno - Bratislava Nové Mésto, Os 4328
A harmadik kocsiba kapaszkodok fel, kevesen vagyunk, lehet válogatni az üres
fülkék között. A kocsi kopott, de ki van takarítva. Én oly korban nőttam fel, amikor még függönyök
voltak a vonatok ablakain, de odahaza, a szép új világban ez már ritkaságnak számít,
így szenzáció számba megy számomra, hogy ebben az öreg kocsiban az összes ablakokon megvan
a függöny ! Később a WC-t is felkeresem, lestrapált, mint az egész kocsi, de alig büdös.
WC papír, szappan, kéztörlő van, de víz egy szál se. A szomszédos kézmosóban szintén.
A 131-es Búvárszemüveges kicsit füstöl, amint ez egy öregecskedő dízelmozdonytól
elvárható, de játszi könnyedséggel húzza a három kocsit a sík terepen. A pálya elég jó, erős sínek
betonaljakon, bár itt-ott ráférne egy kis egy kis aláverés. Szép simán, vonatszerűen robogunk.
Mindenhol fényjelzők vannak, viszont van több aránylag forgalmas közút, amit
sorompó nélkül keresztezünk. A paklikocsiban is dolgozik egy vasutas, amolyan hivatali kézbesítő
lehet. Színes dobozokat ad le, papírokat vesz át.
Az út első szakaszán minden megállóban volt legalább egy leszálló, még olyan
helyeken is, ahol a semmi közepén álltunk meg. A 9. megálló, 42 kilométer után, Dolný Štál az első
állomás, ahol sem leszálló, sem felszálló nincs, csak egy kanna vizet (?) vesz le a paklikocsiból
az ott szolgáló vasutas.



Viszonylag sűrű a forgalom, három ellenvonattal is találkozunk a 95 kilométeres
távon. Az elsővel Dunaszerdahelyen (812, 011, 011), a másodikkal Uszor Kvetoslavov nevű állomásán
(750, B, BDs, B), a harmadikkal Podunajské Biskupice állomáson (812, 011, 011). Ez utóbbi állomáson
láttam egy tehervonatot is, 742-es mozdony vonta tehervonat várt a Pozsony felöli kijáraton.
Podunajské Biskupice állomásnak teherpályaudvara is van, de ott nem láttam semmilyen vasúti járművet.
A régi Szlovákiában szürkére festették a családi házakat, manapság
a mediterrános barackszín a legdivatosabb. A régen bizony szegényes kinézetű nyaralócskákon
a legfeltűnőbb a megszépülés, most már jobban néznek ki a tavacskák melletti házikók.
Akkor is kánikula volt, amikor először vonatoztam erre. A nyolcvanas években
emeletes kocsik közlekedtek ezen a vonalon. Akkor az emeleten utaztam, mert ott voltak kevesebben,
és különben is azt gondoltam, onnan több mindent lehet látni. Aztán kiderült, hogy odafent sokkal
melegebb van, arról nem is beszélve, hogy az emeletes kocsik alsó szintjéről sokkal jobban látszanak
a vasút pályamenti kellékei.
Uszornál már látszanak a Pozsonyig lenyúló hegyek. Az utasszám és az utascsere
az út közepe felé volt a legkisebb, viszont Pozsonyt közelítve egész jó feltöltődik a vonat, így
az induló utasszám többszöröse száll le az út végén, Bratislava Nové Mesto állomáson.
Ismét negyven perc két sör között
Pozsony
A peron, ahová érkeztünk, jó benyomást tesz rám. A másik vágányon egy Párkány
felé tartó laminátkás személyvonat vár indulásra. Egy pillanatra megfordul a fejemben, hogy azzal utazok tovább,
de eszembe jut, hogy csak kéne inni előtte egy sört.
Az aluljáró középső részét szépen felújították, de az állomás többi része
az újraélesztést várja. A csarnoki büfé zárva, de az emeleti kocsma szerencsére működik.
Sört kérek, a csapos visszakérdez, mire kiderül, hogy nem tudok szlovákul. Nem szokott üldözési
mániám lenni Szlovákiában, de most úgy érezem, nem lenne szerencsés magyarul szólni a nagydarab
csaposhoz. Olyan morcosan néz, hogy nem jut eszembe a varázsige: dvánásztku proszim !
Angolul makogok valamit, a csapos kicsit megenyhülve, angolul is közli a fizetendő összeget.
Iszogatás közben konstatálom, hogy ez tulajdonképpen nem egy állomási,
hanem egy közönséges kocsma, ahol nem alkalmi betérők, hanem egymást ismerő törzsvendégek
sörözgetnek és beszélgetnek. Felhörpintem a sörömet és elindulok Bratislava Vinohrady állomás felé.
Az állomás előtti tér régen sem volt szép, azóta csak csúfult. Kicsivel
az állomás mellett szép nagy irodaház tornyosul, amelyet eddig csak távolabbról, vonatablakon
át láttam. Egyelőre kicsit még idegenül áll egy dombocska tetején.


Közel háromnegyedórás külvárosi séta következik. Még sohasem láttam
a városnak ezt az arcát. Nagyon meleg van, de nem bántam meg, hogy toronyiránt gyalog
vágtam neki az útnak.
Nem sok idő van Vinohrady megállóhelyen körülnézni, de nincs is ott
túl sok látnivaló. Sokszor haladtam át itt vonattal, az ablakból érdekesebb helynek látszott,
közelről csak egy egyszerű, bár forgalmas le- és felszállóhely. Szerencsére a középső peronon működik
a büfé, egy könnyű sörrel pótlom a kiizzadt folyadékot.
Pozsonyi környéki személyvonat
Bratislava Vinohrady - Nové Zámky, Os 2023
Nagy lendülettel érkezik a 283 008-as Pershing, mögötte hat kocsival.
A vonatban már érkezéskor elég sokan vannak, jó sokan szállunk fel, gyakorlatilag minden hely
megtelik, különösen Vajnory állomás után. Van némi jövés-menés, keresgélés, de végül gyakorlatilag
mindenki talál helyet magának, aki le szeretne ülni.
A Kúty - Nové Zámky állomások között közlekedő Os 2023 személyvonatot
a Start valószínűleg gyorsvonatnak nevezné, hiszen sokkal több helyen nem állunk meg, mint
a Szolnok és Debrecen közötti gyorsvonat.
Galántáig az ülőhelyek nagy része foglalt, ott jelentős utascsere után
is elég sokan vagyunk még a vonaton. Šaľa állomáson is sokan szállnak le,
de itt már alig akad felszálló, sokkal lazábban ülünk a kocsikban.
Szerintem sokkal többet lehet látni egy vasútvonal életéből, ha személyvonattal
utazik ember, pláne ha még az ablakok is lehúzhatóak, így elégedetten szállok le Nové Zámky állomáson.


Gyors átszállás
Nové Zámky
Érsekújvár vasútállomásán öt perc van az átszállásra. A peron másik oldalán
a komáromi személy indul, a Párkány felé indulóhoz aluljárózni kell. A két vonat keresztezi
egymás útját a kijárati váltócsoporton, de mégis logikus ez a vágánykiosztás, mert ugyan
a vasutasok kicsit többet dolgoznak, de az utasoknak így könnyebb átszállni a korábban induló komáromi vonatra.
Egy kis Laminatkázás
Nové Zámky - Štúrovo, Os 4263
Készültem arra az eshetőségre, hogy Bézére kell szállnom, hiszen utaztam már
810 mögötti 011 kocsiban Štúrovo és Nové Zámky állomások között, és máshol is értek már kellemetlen
meglepetések, amikoris vonatpótló akvárium közlekedett igazi vonat helyett. De most nem tudom
felhasználni előre kigondolt jó kis poénjaimat, mert igazi vonatra van szerencsém felszállni,
három Bt kocsit húz a Laminátka.
Kevesen vagyunk a vonaton, induláskor összesen sem lehetünk többen harmincnál.
Bár Érsekújvárban nem volt idő sört inni, megtesztelem a WC-ét. Takarítószer illat, WC papír,
víz, szappan, kéztörlő.
Érsekújvár után a táj egyre változatosabb. Ha az utas a Dunakanyar felől
érkezik, ez nem olyan feltűnő, de a sok órás alföldi vonatozás után jó a szemnek dimbeket,
dombokat látni, meg távolban kéklő hegyeket.

Hazai tájakon
Štúrovo - Bp.Nyugati, 2111
A Szili 6 darab, jó állapotú Bmx kocsit húz hazafelé. Utas alig van itt-ott
a kocsikban. Az első megálló a menetrenden Chľaba zastávka, bár amikor megállunk Helembán,
csak a Chľaba feliratot tudom felfedezni az állomáson. Erősen figyelem az utascserét, összesen
egy középkorú asszonyt látok leszállni.
Nem emlékszem, hogy korábban valaha is megállt volna velem vonat Párkány
és Szob között menetrend szerint. Úgy rémlik, a csehszlovák időkben helyi személyvonat közlekedett itt, de
a 2000-2001-es szlovák menetrendben már nem is szerepel ez az állomás. Valószínűleg Schengen
óta vált ismét lehetővé a Kovácsi hegyekhez vonattal kirándulni.
A táj egyre szebb, az esztergomi Nagyboldogasszony és Szent Adalbert Prímási
Főszékesegyház után a visegrádi Fellegvár a másik csúcspontja a látványnak és a magyar történelemnek,
már csak ezek megcsodálásáért érdemes erre vonatozni !
A Párkány felől érkező vonatunk zónázóként közlekedik, azaz Váctól
a Nyugatiig nem áll meg. Ez a vonat 26 perc alatt teszi meg ezt a távot, a múltkor ennek
az időnek a duplája eltelt, mire a Hungária EC kiért a Keletiből Vácra.
Szépen, vonatszerűen robogunk át a megállóhelyeken, ahol az emberek már
várják a zónázó mögött közlekedő személyvonatot. Minimális késéssel érkezünk a Nyugatiba,
egy jó kis vonatozás végállomására.
Összefoglaló táblázat
Vonat | Útvonalam | Ind | Érk | Km | Idő | Km/ó | Szerelvény |
9204 | Bp.Kelenföld - Komárom | 10:55 | 11:53 | 90 | 0:58 | 93 | V63 153, By, Byee, AByee, Byee, AByee, Byee |
Os 4328 | Komárno - Bratislava Nové Mésto | 13:11 | 15:21 | 95 | 2:10 | 44 | 750 131, B, BDs, B |
Os 2023 | Bratislava Vinohrady - Nové Zámky | 16:34 | 17:47 | 87 | 1:13 | 72 | 263 008, Bdt, B, Bdt, Bt, Bt, Bt |
Os 4263 | Nové Zámky - Štúrovo | 17:52 | 18:35 | 44 | 0:43 | 61 | 240 103, Bt, Bt, Bt |
2111 | Štúrovo - Bp.Nyugati | 18:43 | 19:54 | 79 | 1:11 | 67 | V43 1167, Bmx, Bmx, Bmx, Bmx, Bmx, Bmx |
Csatlakozások
• Így használtam a jegyem "első felét": A harmadik csapás
• Ebéd a komáromi állomáson: Brassói a'la Komárno
• Ebéd a komáromi állomáson: Brassói a'la Komárno
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |