Az új fővárosból a régibe
Madrid Atocha - Toledo - Madrid Atocha, 148 km, 2015.04.20. hétfő
Madrid, mely város lakóinak látszólag legfőbb tevékenysége kocsmáról
kocsmára járni, II. avagy Okos Fülöp király óta Spanyolország fővárosa, miután Dél-Amerika
meghódítása nyomán a kinőtték a régi fővárost, Toledót. Ma az új és a régi fővárost normál
nyomtávú, 15 kV 50 Hz villamosított, nagysebességű vasútvonal köti össze, amely igen
kényelmes utazási lehetőség egy toledoi kiránduláshoz.
A spanyol nagysebességű hálózat emblematikus főpályaudvara az Atocha.
Érdekes lehetett egykoron a pályaudvar szigorú ívű csarnoka, amikor még mozdonyok csühögtek
benne. Ma már pálmaház, mögötte építettek egy új pályaudvart. Az új Atocha nagy, szép és tiszta,
üzletek, ivók, de nem túl izgalmas, mert pont a lényeget, a vonatokat nem lehet látni.
Egy automatából próbálunk elővételben jegyet venni. Két vonatot ír ugyanarra
az időpontra. A kicsit olcsóbbal viszem végig a folyamatot, de az automata a végén közli, hogy
nem tud ilyen jegyet adni. Sebaj, irány a pénztár. Sorszámot húzunk, békésen várunk egy negyedórát.
Időnként bemondanak valamit spanyolul, mire a várakozók egy-egy csoportja
felsorakozik valamelyik pénztárosnál, és úgy vesz jegyet. Mivel a sorszámunk nem halad, kitaláltuk,
van idő még egyszer megpróbálni az automatát. Ezúttal a másik vonatot választom oda is, meg vissza is,
és így már kiadja a jegyeket a gép. Kicsit még akklimatizálódunk a pályaudvaron, utána visszamegyünk
nyüzsögni a városba.
Madrid Atocha - Toledo
Szerencsére előző nap már felderítettük a terepet, így nem okoz gondot a planta baja
megtalálása, ahonnan vonatunk indulni fog. A csomagokat átvilágítják, úgy lehet belépni az indulási zónába.
A peronra csak jegyvizsgálat után, közvetlenül az indulás előtt lehet kimenni, sajnos nem lehet a vonatok
között nézelődni.
A négy részes Avant Serie 104 motorvonat első kocsijába szól a jegyünk. A belső tér
visszafogott, az ülés sokkal kényelmesebb, mint a repülőgépen volt. A helyek talán fele, ha gazdára talált.
Rendesen indulunk, hamar kikecmergünk a hatalmas pályaudvarról és lendületesen
nekiindulunk az útnak. A pendolino stílusú ablakok alacsonyak és rövidek, nehéz megítélni a sebességet.
A kijelző csak célállomást, meg a hőmérsékleteket mutatja, a sebességet nem.
Néha érzem, hogy nem szoktam ilyen gyorsan elsuhanni látni a tájat, de azért az meglepett,
amikor utóbb kiszámoltam, hogy 135 km/óra az átlagsebességünk.
A táj nem különösebben izgalmas, néha elágaznak valamerre a sínek, de nem tudom merre.
Azt is csak utólag vélelmezem, hogy mikor kanyarodtunk le a Sevilla - Malaga irányú gyorsvasúti pályáról
Toledo fejállomása felé.
Toledo
Toledo állomást sem találom túl izgalmasnak. Egy-két egyforma motorvonat áll a peronok
mellett. A büfé működik, de utólag meglepődve konstatálom, hogy nem ittunk ott semmit. Az épület tulajdonképpen
szép, de azt érzem, nem ehhez a vasúthoz és életformához építették a régi spanyolok. A szép régi pénztár ma már
csak dísz, modern ügyfélszolgálat működik helyette.
Gyalog indulunk az óvárosba, egy régi hídon átkelve, fellépcsőzünk a centrumba. Toledo szép
és érdekes kisváros, a Santa María katedrális meg egyenesen lenyűgözött méltóságteljes tereivel.
Elrepül a nap, hazaindulva felfedezünk egy mozgólépcsősort, ami levisz az óvárosból a Tajo
partjához. Az állomáson megfáradt turisták várják a beszállás kezdetét, ami csak az indulás előtte percekben
történik meg. A csomagátvilágítás után szkennerrel ellenőrzik a jegyeket, a vonaton már nincs jegyvizsgálat.
Toledo - Madrid Atocha
Indulás előtt végigsétálok a négykocsis szerelvényen. Van egy kis büfészakasz is,
de zárva, csak egy italautomata működik mellette.
Az út visszafelé is nyugodt és eseménytelen suhanás, megállás és különösebb lassítás
nélkül. 33 perc alatt lefutjuk a 74 kilométert. Oda úton láttam egy tehervonat távolodó végét, visszaúton
csak motorvonatokkal találkoztunk. Így esett meg, hogy egyetlen spanyol mozdonyt sem tudtam megcsodálni.