[GP]   Gullner Pages
  Vonatozásaim a XX. században

Bamot helyett Bzmot

A hatvanas évek végére már elkerülhetetlenné vált a MÁV mellékvonali motorkocsijainak lecserélése. Erre (is) készülvén 1971-re a Ganz-MÁVAG megépítette a Bamot motorkocsi prototípusait. Az akkori döntéshozók a Csehszlovákiában gyártott Bzmot sorozat mellett tették le a voksot. A Pa gyári jelzésű Ganz-MÁVAG motorkocsik útban lehettek a gyár területén, mert kitolták őket a népligeti próbavágányra. Sok-sok hónapon keresztül álltak ott a hetvenes évek második felében, majd előttem ismeretlen helyre kerültek. Érdekességképpen említem meg, hogy nem lettek festékkel összebarmolva és látványos lopásokat sem láttam rajtuk, bár őrizetlenül álltak a Népligetben.

Csak 2005 őszén került látókörömbe egy cikk szkennelt (elég rosszul olvasható) változata, amely a típus történetét ismerteti. A Vasúthistória Évkönyv 2001 cikke szerint a Bamot 001 és 002 1973 őszén Pécs és Mohács között menetrendszerűen közlekedett. A két szinkronba kapcsoltan működő motorkocsihoz még 3-4 Bahv kocsit is hozzákapcsoltak. De a kapcsolt kocsikat nem tudták fűteni, így a üzemszerű forgalom nem tarthatott volna sokáig.

A cikk szerint a szerelvényt Pécs és Nagykanizsa között is szerették volna használni, de már az első úton Szentlőrinc állomásnál a Bamot 002 diesel motorja súlyosan meghibásodott. A motort megjavították, de 1974 januárban ismét tönkrement Pécsett. Ezek után mindkét motorkocsit visszaadták a gyárnak. A két motorkocsit csak 1981-ben bontották szét.

 

[GP]