Mi újság a Felvidéken ?
Már több mint egy éve nem jártam a Felvidéken, és bár szeretnék
már új vonalakra is eljutni, egyelőre csak ismétlő körre indultam.
Bp.Keleti - Nové Zámky
EC 170: 431 022 (Bp.Keleti-Štúrovo), ŽSSK: 350 003, ČD: Bbdgmee, START: Bvmz, Bvmz, Bvmz, Bvmz, Bvmz, Bvmz, WRmz, Amz
A vonatban, a speciális ČD vagonon kívül, csak fülkés START
kocsik vannak. A fülkék többsége üres, legtöbb utas talán az első osztályú kocsiban és
a kerékpárszállítóban várja az indulást.
A körvasút rákosrendezői végének vágánykapcsolatait bámulom, amikor nyílik
a fülkeajtó. Egy fehéringes ember lép be, elsőre azt hiszem jegyvizsgáló, nekik szokásuk
a legérdekesebb pillanatokban a jegyet kérni. De nem, emberünk közli, hogy számlát is ad.
Nehezen fogom fel, hogy valami alapítványnak gyűjt. Még jóformán el sem indultunk,
máris egy újdonság :)
Vác után ketten maradunk a 258-as kocsiban, egy ferdeszemű lány
szundikál egy fülkében, én meg csodálom a Dunakanyart egy másikban.
Párkányból mozdonycsere miatt kb. 7 perc késéssel indulunk tovább,
ami az Érsekújvárra tervezett hat perces átszállás miatt izgalmas.
A magyar kalauz csak igen röviden és magyarul beszélt, angolul csak
annyit: next stop. A szlovák hosszasan beszél szlovákul, utána, amennyire követni tudom,
ugyanazt elmondja angolul is. Minkét nyelven percre mondja a késést és okát, a mozdonycserét
is. Később megkérdeztem tőle a csatlakozást, 10 percet vár a privigyei vonat, volt a válasz.
Nové Zámky - Lužianky
Os 5007: ŽSSK CARGO: 751 046, ŽSSK: BDs, Bt, Bt
Dupla szerencsém van, elérem a privigyei csatlakozást, ami ráadásul
igazi vonat: egy Cargo Bardotka, három régi kocsival. Közös peronos átszállás van,
a forgalmista gyakorlatilag egyszerre meneszti az EC-t és a személyt. A Bardotka röffent
egyet-kettőt, és már fut is a rövid vonat. Gyorsabban indulunk, mint a Hungária, így még
látom, hogy azt a vonatot az a Gorilla húzza, amelyik már Pesten a szerelvényben volt,
de Párkányig egy Szili előfogatolta. Nem tudom, mi volt ennek az értelme, de az biztos,
hogy az emiatti késés izgalmassá tette az átszállást.
Nincs tele a vonat, de csak az utolsó kocsiban találok megfelelő
négyes bokszot. Ez kényelmes, de sajnos ide már nem nagyon hallik el a dízel, amely
egy cseppet sem erőlködik ezzel a három kocsival.
Most utazom először otthon kinyomtatott szlovák belföldi jeggyel.
A magyar kalauz okos telefonnal ellenőrzi az ehhez hasonló hazai jegyeket, a szlovák
azzal az érintőképernyős célszámítógépével, amit minden egyéb munkájához is használ,
beleértve a terhelési kimutatást, és más papírmunkákat is.
Nyitraivánka állomásán két 812-ből álló vonattal keresztezünk.
Itt elvileg 9 perc várakozást ír a menetrend, ez most kompenzálja a megcsúszott indulás
miatti késésnek azt részét, amelyet eddig még nem hagyott a háta mögött a Bardotka.
Egy fiatalember nem tudja, hogy most válik pontossá vonatunk, reklamál
a kalauznál, hogy miért állunk. Utána hangosan telefonál. A késés, meg a
szocialista vonat szavakat értem meg. Utóbbiakat nem dicsérőlég hangsúlyozza,
pedig sokkal élvezetesebb ebben a vonatban utazni, mint valami akváriumban.
Nyitrán gyakorlatilag teljes utascsere zajlik. Előtte is, utána is,
több szabad négyes boksz közül lehet választani az utolsó kocsiban.
Sarlókajsza, Lužianky állomás
Sarlókajszán sajnos véget ér az utazás a "szocialista vonaton". A Bardotka
kiröffen az állomásról, én meg egy sör reményében vizslatok körbe. De már itt is az új szelek
fújnak, csak az állomás előtt van egy kocsmabódé, én viszont állomási restire pályáznék.
Resti nincs, viszont áll az állomáson egy motorvonat, amely Privigye felől
érkezett, és Érsekújvár felé fog indulni, sorozat száma 861 011. Most találkozom először
ezzel a korszerű, Ruttkán gyártott járművel. Nem tudom mennyire gazdaságos kis sorozatban
motorvonatokat építeni, de nekem mindenképpen szimpatikusabb, ha az állam vasúti járműveken
keresztül pumpál pénzt a gazdaságba, mintha focistadionokat épít.
Szóval szimpatizálok a szép új szerelvénnyel, de örülök, hogy régi, igazi
vonattal utazhattam, amelyhez hasonlók valószínűleg már nem sokáig fogják megörvendeztetni
az erre vonatozó hobbi utasokat.
Lužianky - Leopoldov
Os 5110: 913 043, 813 043
A Lipótvár felé tartó vonat Nyitráról indult, idefelé már láttam
a bardotkás vonat ablakából azt a dupla motorkocsit, amellyel utazni fogok. De akkor
nem voltam eléggé figyelmes, mert csak itt és most derül ki számomra, hogy egy ikresített
Bézéről van szó. A csehek és a szlovákok szeretnek mindenféle Bézé átépítéseket végezni,
rutinjuk van benne. Talán ezért érzem sikerültebb kísérletnek ezt az iker motorkocsit,
mint a Magyarországon készült hasonló iker Bézét.
Nyitránál megnéztünk egy kisebb hegyet, de Lipótvár felé már dombos
a táj, hegy még a távolban sem látszik. A vonal jó állapotú, normálisan halad rajta
az iker Bézé - azaz a 813.
Ez a kalauz már nem olvassa be a jegyem kódját, csak az előző
kolléga kézjegyét ellenőrzi, majd lepecsételi az A4-es papírt.
Récsénynél kicsit késve keresztezünk egy másik 813,913 párossal.
Egyéb vonatra nem emlékszem erről a szakaszról.
Újvároska, Leopoldov állomás
Újvároska vagy más néven Lipótvár szép nagy indóházzal büszkélkedhet,
még a városkáról szóló Wikipédia cikket is az állomás képe illusztrálja. Érkezés után rögtön
belebotlok egy kis büfébe, ahol Staropramen sört csapolnak. A parányi helységben a csaposon
kívül, csak egy törzsiszákos tartózkodik. Magyar szemmel nagyon furcsa, hogy a kocsmában
szabad dohányozni.
A sör után körülnézek az indóházban, meg előtte a terecskén, melynek
szemközti oldalán egy elég normálisnak tűnő söröző működik. Ezt most nem próbálom ki,
viszont felfedezem az állomás nagyobbik kocsmáját, ahol Gambrinus sört csapolnak.
Talán mondanom sem kell, szimpatizálok Leopoldov állomással :)
Maga az állomás nemrég lehetett felújítva a 120-as vonal rekonstrukciója
kapcsán, bár ez az aluljárón már nem látszik.
Leopoldov - Trnava
Os 3020: 951 003, 051 005, 051 006, 263 007
A következő szakaszt egy számomra újdonság Skoda emeletes ingaszerelvénnyel
utazom végig. A vonat Pozsonyon át Malackáig közlekedik, jelzése "S20 Malacky".
Egy-két utas lézeng a szerelvényben, nyugodtan lehet szemlélődni.
A belső terek elég jól néznek ki, de nekem túl piros-fehér minden. Az viszont nagyon
tetszik, hogy minden bokszban két konnektor van az asztalkák alatt. (A korábban ott
megszokott szemeteseket az ülések alá helyezték át.) Bevallom, irigylem a cseheket,
hogy ilyen (és még ilyenebb) járműveket gyártanak a saját régi márkanevük megőrzésével.
Késve indulunk, mert elengedünk egy késett gyorsvonatot. A mi
vonatunkkal ellentétben a gyorson jó sok utas volt, a meglehetősen lepukkant kinézetű
vagonokban. Azt hittem, blokkra követjük a gyorsot, de még előre engedünk egy átrobogó
IC-t is. Végül 8 perc késéssel indulunk. A vonat a Flirt-ökre emlékeztető dinamikával
gyorsul ki az állomásról a nagy ívsugarú kitérőkön át. A nyílt vonalon is szépen simán
robog a tolt emeletes inga.
Nagyszombat, Trnava állomás
Az állomáson rengeteg a nép, az S20-ra is jó sokan vártak. Az érkező-induló
vonatokon is jócskán van utas. A Galántára induló vonaton is jó sokan vannak, de felszállás
előtt még kívülről csodálom meg a Pantográfot. Jól össze van barmolva szegény, szerencsére
Magyarországon jórészt már sikerült eltüntetni a vandalizmus nyomait a vonatokról.
Trnava - Galanta
Os 4565: 560 032, 060 050, 060 051, 560 013
Végigballagok belül is a szerelvényben, elhasznált minden, de a belső
térben nem nagyon látom a vandálok keze nyomát. Szerencsére találok még egy üres bokszot
az első egységben.
Kicsit ez a vonat is késve indul. A várakozást egy fura incidens zavarja
meg. Felront a vonatra egy narancs pólós, rövidnadrágos középkorú ember, és nagyon kiabál
egy fiatal sráccal. Nem értem, mi a probléma, csak a fényképezés, meg a szolgálat szavakat
vélem kihallani a szóáradatból. Egy idő után a férfi abbahagyja a kiabálást és a hadonászást.
Leszáll, de kisvártatva ismét felrohan, és ha lehet, még hangosabban nehezményez valamit.
Kiabálás közben a fiatal srác torka felé nyúl, és ütésre lendíti a kezében tartott ásványvizes
palackot. De ettől tovább már nem merészkedik, és végkép távozik. Az utasok különösebb reakció
nélkül nézték végig a műsort, maga az érintett srác is igyekszik semleges arcot vágni.
Négy perc késéssel indulunk, és ezek után már nem történik semmi említésre
méltó, békésen bambulok a lehúzott ablakban az alföld jellegű tájra.
Szerednél visszatérünk a kétvágányú Nagyszombat - Galánta pályára, amely
a történelmi Magyarországon és a szocializmus idején egy fontos észak-déli tengely volt.
Manapság már jó ideje nem jár ablakos vonat Leopoldov és Sered állomások között.
Galánta, Galanta állomás
Galántán Érsekújvár és Pozsony felé is lenne azonnal csatlakozás,
de én inkább megvárom a következő vonatot és körbesétálom az indóházat. Valamelyik
réges-régi átszállás idejéből egy nagy, füstös és magyarul lármás állomási kocsmára
emlékszem, aminek persze mára már híre-hamva nincs.
A kocsmára emlékeztem, de arra már nem, hogy itt, az állomáson lakott
gyermekkorában egy ideig Kodály Zoltán, akinek édesapja itt volt állomásfőnök.
Galanta - Nové Zámky
R 873: 240 030, Bee, Bee, B, Bc, B, B, Bc
A Pozsony - Érsekújvár gyors is "szocialista vonat", azaz Laminátka
húzza a hét régi kocsiból álló szerelvényt. Sokan leszállnak Galántán, ennek ellenére
még jól tele van a vonat, de azért lehet találni egy-két szabad helyet a fülkékben.
Az első kocsi folyosóját választom, ott bámészkodom a lehúzott ablakban. A táj nem túl
izgalmas, de azt érdekes figyelni, hogyan robog a Laminátka hét kocsis vonatával.
A közbenső két megállóban is sokan leszállnak, ám az utasok nagy része
végig utazik Érsekújvárig, szépen áramlik a nép a vonatról az aluljáróba. Én még végig
sétálok a vonat mellett, és látom, hogy két kusett kocsi is volt a szerelvényben.
Éreskújvár, Nové Zámky állomás
Nové Zámky - Bp.Keleti
EC 171: 431 117 (Štúrovo-Bp.Keleti), ŽSSK: 350 005, ČD: Bbdgmee, START: Amz, WRmz, Bvmz, Bvmz, Bmz, Bvmz, Bpmz, Amz(2.o)
Sokan utaztak Érsekújvárig a Hungáriával is, de a vonaton is aránylag
sokan maradnak, zömmel nemzetközi utasok. Nem emlékszem, hogy korábbi útjaimon ilyen
sokan szoktunk volna lenni a vonat útjának ezen a szakaszán. Egy termes vagon van
a szerelvényben, ott telepszem le.
Már idefelé is feltűnt, hogy errefelé kattog a vonat a síneken.
A retró érzést erősíti egy szembe közlekedő tehervonat is, amely nem egyforma kocsikból
lett összeállítva, és így nem olyan egyhangú képet mutat, mint a mai irányvonatok, hanem
a kocsik változatossága a régi szép időkre emlékeztet, amikor még nyüzsögtek a változatos
tehervonatok e tájakon is.
Párkányhoz közeledve hegyek kéklenek fel a látóhatáron, az ott már
Magyarország. Párkányban, ki tudja miért, egy Szili áll a Gorilla elé. Huszonhárom
percre hízott késéssel indulunk tovább.
Az utolsó meglepetés ma az, hogy Vácon az utolsó másfél kocsi
mellé nem jut peron, bár ez most senkit nem zavar.
Lassan csorgunk be a Keletibe, kb. fél óra lett a késés. Elégedetten
kászálódok le a vonatról, egy érdekes vonatozás élményeivel gazdagabban.