[GP]  Vonatozásaim - 21 / 2006.06.21. szerda
 Zugló - Pestszentlőrinc - Zugló
>> > (!) < <<     GP   Vonatozásaim   XX.század   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016 

(map) Bush show Budapesten

Van egy meghatározó emlékképem a kádári időkből. Valami nagy ember vonatozott éppen és ezért a rend bátor őrei nem engedték át a szirénázó mentőautót a vasút alatt Kőbányán az Éles saroknál. Sok víz lefolyt azóta a Dunán, de azért 2006 június 21-én és 22-én sem lehetett egyszerű a mentők és pláne a betegek élete Budapesten, különösen a belvárosban. Ettől eltekintve meg nevetséges és bosszantó az a hajcihő, ami az amerikai elnök látogatását kíséri.

Zugló - Pestszentlőrinc

Gondoltam kimegyek valahová a reptéri út mellé és megnézem az elnököt lelkesen ünneplő tömeget. A 2528 sz. személyvonat 19:05-kor, rendesen érkezik Zuglóba. A V43 1242  5+1 kocsis Bhv classic szerelvényt húz. Meglehetősen sokan szálunk fel, ennek ellenére akad még egy-két szabad ülőhely is. Én az egyik kocsi előtéri ablakából nézelődök.

Kőbánya-Kispest előtt érünk a reptéri út mellé, az úton egy lélek sem, az út menti bokrokat rendőrök vigyázzák. Az út másik oldalán van egy kis erdő, ott elég sok hajléktalan szokott tanyázni, kíváncsi vagyok, most is ott lehetnek-e.

A metró most nem jön ki Kőbánya-Kispestig, a buszok is másképpen közlekednek, vonatunk viszont megáll ott. Az állomás furán kihalt, a néhány utas nem a széles, fedett gyalogos felüljárón át, hanem a sínken keresztül, a szolgálati átjárón jön-megy.

(map)

Kicsit féltem, hogy nem engedik át vonatunkat a reptéri gyorsforgalmi út alatt, de menetrendszerűen indulunk tovább, elkerülvén a gaz terroristák és elszánt elhárítóik figyelmét, simán érkezünk Pestszentlőrincre.

Pestszentlőrinc

Az állomáson csend van, nem hallatszik a Gyömrői út és a Ferihegyi repülőtérre vezető út hat sávos forgalmának a zaja. Átballagok az állomás feletti gyalogos felüljárón a főút felé. A felüljárón néhány férfi a felettünk tébolygó rendőrségi helikopteren poénkodik. A másik oldalon nyomasztó a csend, a kis átjáróban nincs egy lélek sem, a Gyömrői úton sem látok sem embert, sem járművet. Egyre lassabban lépkedek és egyre jobban félek, vajon hány részeg és/vagy belőtt amerikai zsoldos figyeli lépteimet a célgömbön keresztül. Egészen megkönnyebbülök, amikor egy magyar rendőr bukkan fel a az átjáró végénél. Tovább természetesen nem mehetek, de nincs is ott semmi látnivaló, nincs semmi mozgás, még a kicsit távolabbi Sárkány Center is kihalt.

Pestszentlőrinc - Zugló

A levegőben kétségtelen van némi enyhe feszültség, de történés az semmi, így visszafelé indulok. Papírforma szerint 19:36-kor indul innen tovább a 2511 sz. Szolnok - Bp.Nyugati személyvonat. A valóságban háromnegyed nyolc felé a 711 sz. Szeged - Bp.Nyugati gyorsvonat érkezik. Ez a vonat menetrendszerint nem itt állna meg, hanem Kőbánya-Kispesten, nagyjából ugyanebben az időben. Úgy tűnik, hogy rajtam kívül mindenki tudta, hogy ez a gyorsvonat ma Pestszentlőrincen áll meg a biztonsági okokból lezárt Kőbánya-Kispest helyett.

Az érkező gyorsvonatot a V43 1227 húzza, rögtön utána két By kocsi. Alulnézetből nem látok sok utast bennük. Ami nem is csoda, mert le vannak zárva az ajtók, ám semmi nincs kiírva rájuk. Erősen küzdök a lezárt vagon ajtajával, amikor egy hátrábbról leszálló utas figyelmeztet, hogy feleslegesen rángatom a kilincset, menjek inkább a következő kocsihoz. Megfogadom a jótanácsot és a harmadik, Bo kocsiba szállok fel. Ebben viszont jó sokan vannak, bár talán van egy-két szabad hely, de jó sokan állunk a folyosón is. Az ablakból figyelem a vörös kijáratot és drukkolok, hogy ne itt kelljen végig élvezni az elnök érkezését. De szerencsére rövid várakozás után elindul a vonat.

Átrobogunk a reptéri gyorsforgalmi út alatt, sem terroristák, sem antiterroristák nem támadnak ránk. Megállás nélkül robogunk át Kőbánya-Kispesten. Fura rossz hangulatú az állomás így utasok nélkül.

Erősen kutatok emlékeiben, hogy haladtam-e át korábban valaha is megállás nélkül a Nyugati irányában Kőbánya-Kispest állomáson, de nem tudok esetet felidézni. Kifelé irányban ez elég sokszor előfordult, mert volt egy időszak a Szolnok felé hatoló IC-k történetében, amikor a Nyugatiból indultak és kifelé menet nem álltak meg Kőbánya-Kispesten.

Csak leszállás után tudom megszámolni a gyorsvonat teljes szerelvényét: V43 1227, By, By, Bo, Ao, Bo, Bo, Bo.

Zugló

A gyorsvonat tovább megy, én meg téblábolok a peronon és azt tervezem, hogy a következő vonattal ismét az első vonalba indulok. Budapest-Zugló menetrendje ebben az idősávban:

    19:48 19:49   Szolnok - Budapest-Nyugati pu.   személy (2511)
    19:51 19:52   Szeged - Budapest-Nyugati pu.   gyors (711)
    20:05 20:06   Budapest-Nyugati pu. - Debrecen   gyors (6008)
    20:20 20:21   Budapest-Nyugati pu. - Szeged   gyors (7008)
    20:25 20:26   Budapest-Nyugati pu. - Szolnok   személy (2538)
    20:40 20:41   Szolnok - Budapest-Nyugati pu.   személy (2521)

Kicsivel nyolc előtt érkeztem Zuglóba, azaz a debreceni gyors tulajdonképpen alkalmas lenne egy kísérletre. De most egy félórára megáll az élet. A következő mozgás egy gépmenet Kőbánya felöl, aztán 20:25-kor a debreceni, 20:30-kor a szegedi gyors, a kettő között egy személy a Nyugatiba, eredetileg ezzel terveztem a visszautat Zuglóba, így sikerült jól megvárnom saját magamat. A nem túl izgalmas várakozás közben jól elment az idő, úgyhogy sietek haza meccset nézni ...

Egy nappal később

Miután George W. Bush szerdán szerencsésen megérkezett, csütörtökön Budapest legszebb helyszínein forgatott. Mert nekem inkább egy TV show-nak tűnt az egész, mint komoly emberek érdemi találkozójának. A leglátványosabb helyszín a Parlament volt. A hollywoodi katasztrófa filmeken iskolázott főrendező villamosokkal keríttette be a Kossuth teret. Egyesek szerint azért, hogy a bennszülöttek ábrázata ne csúfítsa el a produkciót, de magam inkább azt valószínűsítem, hogy az elnöknek akartak kedveskedni a villamosokkal, mert a kis Bush nyilván mozdonyvezető szeretett volna lenni, mint minden más kisfiú és nyilván még ma is szívesen lát maga körül sínen közlekedő járműveket.

Este hat felé indult vissza Amerikába az elnöki gép, de most nem tébláboltam a peronokon, hanem inkább a Ghána - USA focimeccset néztem. Az afrikai csapat izgalmas mérkőzésen, megérdemeltem 2:1-re győzött. A németországi vb-nek eddig volt egy csapata, amely a többi csapattól eltérően, nemzeti színeiktől mentes, jeltelen, páncélozott busszal közlekedett a szövetséges Európa egyik legrendezettebb országában. A szerencsétlenek most hazatérhetnek nagy liberális országukba.

Epilógus

Bár az amerikai elnök most dicsérőleg beszélt rólunk, magyarokról, de az USA magyarországi barátai korábban gyakran állították elénk példaként az amerikai demokráciát. Ezen én általában csodálkozni szoktam, hiszen Magyarországon már régóta vasúton közlekedtek az emberek, amikor az Amerikai Egyesült Államokban még néger rabszolgák szedték a gyapotot. 1863.január 1-én hirdette ki Abraham Lincoln az amerikai polgárháborúban a déli oldalon harcoló államok területén élő rabszolgák felszabadítását. A hangzatos című Emancipation Proclamation csak elvileg jelenti az amerikai rabszolgatartás végét, az a gyakorlatban minimum a polgárháború végéig, 1865-ig tartott. Okulásképpen berajzoltam az 1863.január 1-én plusz az 1865.12.31-én a mai Magyarország területén működő vasutakat:

(map)

 

      [GP] >> > (!) < <<